Evee Geplaatst: 1 januari 2025 Geplaatst: 1 januari 2025 Wil je iets vertellen of vragen over cavia's? Dan kan dat hier. Natuurlijk mag je ook een eigen topic openen voor jouw vraag of over jouw eigen cavia's. Maar als je zomaar even iets wil delen, kan dat in dit slowchat topic 🙂 Quote
Suus1978 Geplaatst: 12 januari 2025 Geplaatst: 12 januari 2025 (aangepast) Hoezo is dit topic nog leeg?? Update van mijn viertal dan maar: Inti heeft helaas besloten dat ze Lulu niet leuk vindt. Het is allemaal niet ernstig, maar ze hapt en jaagt toch regelmatig op haar. Heel sneu want Lulu was al zo bang. Je merkt dat ze nu enorm op haar hoede is. Ik hoop echt dat dit nog verbetert. Net toen ik vanmorgen dacht: als dit zo blijft, is het voor Lulu echt niet leuk, maakte Lulu zoomies 😄 Ze heeft lang haar, dus dat is heel grappig om te zien. Quinty is ondertussen helemaal zen. Het boeit haar allemaal niks, ze doet haar eigen ding en ze is zoals de Britten zo mooi zeggen: completely unbothered. Lulu rende vorige week van schrik over haar heen en zelfs dat vond ze best. Mijn goede voornemen voor 2025: ik wil meer Quinty zijn! 12 januari 2025 aangepast door Suus1978 4 Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 12 januari 2025 Geplaatst: 12 januari 2025 Wat leuk om te lezen. Behalve dan voor Lulu. Quote
Suus1978 Geplaatst: 21 januari 2025 Geplaatst: 21 januari 2025 Update: ze zitten niet meer samen. Het bleef rommelen tussen Inti en Lulu. Ik kreeg de tip om Inti even uit de groep te halen en haar op die manier "straf" te geven zodra ze lelijk deed. Dat had geen effect, behalve dat Inti niet meer wilde eten. Dus vandaag voor de zekerheid naar de da en ze zitten nu apart. Het was niet de bedoeling, er moest snel een hok bij, maar ze gaan nu wel allemaal lekker hun eigen gang zonder gedoe. Misschien probeer ik het later nog eens, maar voorlopig laat ik het even zo. Quote
Lollie Geplaatst: 24 november 2025 Geplaatst: 24 november 2025 Mijn meisje Koko is wat licht. Ik weeg ze eigenlijk nooit (zou ik wel moeten doen), maar gisteren wel, want ik vond Wol (beertje) er nogal dik uitzien. Dat viel wel mee, 890 gram ofzo was het? Maar Koko is 680, niet al te veel voor een caviaatje. Door haar lange vacht zie ik ook niet goed of ze echt mager is. Haar ribbetjes zijn wel te voelen. De dierenarts, die over het algemeen wel verstand van zaken heeft, zei ooit dat ze Wol er dik uit vond zien. Dus op haar advies toen van 15 naar 10 gram SS voer per cavia per dag gegaan. Ze krijgen verder onbeperkt hooi, wat extra vitamine C en regelmatig groentjes. Voorlopig maar regelmatig wegen en toch iets meer voer. Quote
Suus1978 Geplaatst: 25 november 2025 Geplaatst: 25 november 2025 (aangepast) Dat is inderdaad heel weinig. Ik heb altijd begrepen dat cavia's eigenlijk nooit echt te dik kunnen zijn (ze horen juist lekker chubby te zijn) en met minder dan een kilo zou ik me echt zorgen maken 🫣 Ze krijgen hier onbeperkt voer, ook brokjes (Versele). Het bakje met voer gaat nooit in 1x op, ze eten ook hooi en ze krijgen 2x per dag verse groenten en kruiden. Inti is nu aan het tobben en valt af, dus zij krijgt extra erwtenvlokken en havermout. Quinty eet daar natuurlijk van mee en is nu een beetje een mini capibara 😄 Dus extra voer lijkt me een goed idee! 25 november 2025 aangepast door Suus1978 Quote
Lollie Geplaatst: 25 november 2025 Geplaatst: 25 november 2025 Ik had ooit ergens opgepikt dat het idealiter tussen de 800 en 1200 gram was, maar ik weet niet meer precies waar 🤔. Zeugjes horen wel wat lichter te zijn. Het kan best koud worden waar ze staan / temperatuurwisselingen, misschien heeft dat er ook wat mee te maken? Ze staan wel binnen. Ik had de maat-o-meter van het LICG nog even bekeken, maar vond het toch lastig in te schatten met die vacht van haar. Ze schijnen wel te dik te kunnen zijn, als de pootjes bijv. echt onder het lichaam verdwijnen. Ze heeft net een 2e portie voer gehad op schoot. Erwtenvlokken zijn idd misschien ook nog een idee. Ik ga haar straks nog even wegen. Als ze echt achteruit gaat toch maar even langs de dierenarts, maar voorlopig probeer ik haar nog wat vet te mesten. Quote
Suus1978 Geplaatst: 25 november 2025 Geplaatst: 25 november 2025 Hier zijn ze allemaal goed aan de maat 😄 Ik weeg ze regelmatig en ze zitten aan de bovenkant van wat normaal is. Voordeel is dat ze dan ook wat meer reserves hebben, zonder dat de buikjes op de grond hangen... Regelmatig wegen is sowieso handig, het is eigenlijk de enige duidelijk meetbare aanwijzing dat er iets mis is (of juist niet). Ik zet het in mijn telefoonagenda, dan kan ik ook makkelijk terugzoeken. Succes met vetmesten! 💪🏻 1 Quote
Suus1978 Geplaatst: 26 november 2025 Geplaatst: 26 november 2025 We zijn verhuisd en ook de caafjes hebben een nieuw verblijf: Gemaakt van een Ikea bed, met 200x80 was dat een ideale caviamaat. Ik moet alleen nog iets bedenken voor een tweede verdieping, maar de chaos is hier compleet, dus dat ook komt later wel. Ik kan ze nu goed zien, dat is heel leuk. 8 Quote
happy211 Geplaatst: 26 november 2025 Geplaatst: 26 november 2025 Dit is echt super leuk bedacht! Goed schoon te houden, je kunt ze goed zien, hopelijk blijft het hooi ook allemaal binnen! Echt mooi! 1 Quote
Lollie Geplaatst: 27 november 2025 Geplaatst: 27 november 2025 Superleuk idee, mooi geworden! Maar ik vond het oude hok ook heel mooi. Doe je die nu weg? Was best duur toch? 16 uren geleden, Suus1978 zei: Ik moet alleen nog iets bedenken voor een tweede verdieping, maar de chaos is hier compleet, dus dat ook komt later wel. Ik kan ze nu goed zien, dat is heel leuk. Met wat plankendragers tegen de achterwand en een trapje kom je denk ik een eind? Of misschien zelfs maar één plankendrager, en dat de andere helft dan op de zijkant steunt 🤔 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 27 november 2025 Geplaatst: 27 november 2025 Wat een slim idee van dat bed en het hooi zal door die glasplaat wel binnenboord blijven. Erg leuk om naar te kijken. En ook gezellig zo in huis. 1 Quote
Suus1978 Geplaatst: 28 november 2025 Geplaatst: 28 november 2025 Op 27-11-2025 om 11:01, Lollie zei: Superleuk idee, mooi geworden! Maar ik vond het oude hok ook heel mooi. Doe je die nu weg? Was best duur toch? Met wat plankendragers tegen de achterwand en een trapje kom je denk ik een eind? Of misschien zelfs maar één plankendrager, en dat de andere helft dan op de zijkant steunt 🤔 Ik heb het vorige hok verkocht. Het was een ongelofelijk lomp, zwaar en onhandig ding. Zonde, want hij was best duur en erg mooi, maar het idee was toen dat ik een groepje van 4 zou krijgen en daarvoor vond ik het te klein. Toen ben ik overgestapt op c&c, maar dat vind ik echt waardeloos. Uiteindelijk konden twee dames niet met elkaar over weg en heb ik nu twee koppels. Ach ja 😄 Quote
Lollie Geplaatst: 28 november 2025 Geplaatst: 28 november 2025 5 uren geleden, Suus1978 zei: Toen ben ik overgestapt op c&c, maar dat vind ik echt waardeloos. Uiteindelijk konden twee dames niet met elkaar over weg en heb ik nu twee koppels. Ach ja 😄 Die onderbakken, van coroplast ofzo lijken mij altijd zo onhandig. Komt daar niet vanalles tussen? Het was mij ook aangeraden, maar ik vond die hokken in hun geheel eigenlijk niet mooi. En ik had eigenlijk al die 2 gewone kooien aan elkaar, en dat scheelde een hoop stress toen Veron (hond) kwam. Die heeft 9 maanden hier gewoond en is inmiddels overleden. In het begin kwam hij 's nachts weleens stiekem boven en ik zag al voor me dat hij dan even *hap* cavia weg zou nemen uit zo'n open hok 😬. Hij had nogal jachtinstinct, de cavia's zijn weleens beneden geweest in een wasmand voor de dierenarts ofzo, en hij zat te bedelen alsof ik een bak met snacks vasthad 😬 Zit het andere koppel nog in het c&c hok? 1 Quote
Suus1978 Geplaatst: 29 november 2025 Geplaatst: 29 november 2025 11 uren geleden, Lollie zei: Die onderbakken, van coroplast ofzo lijken mij altijd zo onhandig. Komt daar niet vanalles tussen? Het was mij ook aangeraden, maar ik vond die hokken in hun geheel eigenlijk niet mooi. En ik had eigenlijk al die 2 gewone kooien aan elkaar, en dat scheelde een hoop stress toen Veron (hond) kwam. Die heeft 9 maanden hier gewoond en is inmiddels overleden. In het begin kwam hij 's nachts weleens stiekem boven en ik zag al voor me dat hij dan even *hap* cavia weg zou nemen uit zo'n open hok 😬. Hij had nogal jachtinstinct, de cavia's zijn weleens beneden geweest in een wasmand voor de dierenarts ofzo, en hij zat te bedelen alsof ik een bak met snacks vasthad 😬 Zit het andere koppel nog in het c&c hok? Klopt, de naden zijn een ramp, niet schoon te krijgen. De hoeken blijven niet stevig zitten, er komt van alles in het coroplast (het is een soort honingraat), het is ook niet waterdicht en Fluffy en Lulu vonden dat spul erg lekker, dus die hebben overal stukken afgeknaagd 🙄 Toen moesten er dus klemprofielen op wat een heel gedoe was met lange stukken wiebelig en aangevreten plastic. Een tweede verdieping moet echt verstevigd worden en er kan een dak op, maar dan wordt het helemaal zo'n gevangenis. De meeste mensen gebruiken tie wraps, maar dat is super onhandig met losmaken of schoonmaken, want dan moet je het steeds kapot knippen. Nee, al met al vond ik het niks. Uiteindelijk heb ik helemaal geen hekjes meer gebruikt, ze springen er toch niet uit en we hebben ook geen hongerige honden 😄 Lulu en Fluffy hebben ook een mooi nieuw verblijf: De c&c ligt in de schuur, daar komt het nooit meer uit vrees ik... 2 Quote
Lollie Geplaatst: 1 december 2025 Geplaatst: 1 december 2025 Op 29-11-2025 om 11:32, Suus1978 zei: De c&c ligt in de schuur, daar komt het nooit meer uit vrees ik... Verkopen/weggeven? Er schijnen een hoop mensen te zijn die er wél blij van worden... Koko is vanmiddag naar de dierenarts geweest. Ze heeft waarschijnlijk artrose, daarvoor heeft ze pijnstilling mee (Metaxx). Maar daar wordt ze niet magerder van lijkt me... De dierenarts zei ook iets over een iets gezwollen buikje, een tumor misschien. Maar ik voel zelf eigenlijk niks bijzonders daar. Ze stelde voor een röntgenfoto te laten maken, waarop dan misschien een tumor o.i.d. te zien zou zijn, die ze dan misschien weg kon halen. Maar ze staat in het systeem van de dierenarts als een jaar of 6, dus opereren heeft wel risico's, weinig vetreserves en toch wel senior leeftijd. Is daarnaast waarschijnlijk best duur en misschien überhaupt niet mogelijk. Ik twijfel dus nog... Als ik toch niet ga laten opereren, lijkt een röntgenfoto sowieso een beetje overbodig. De dierenarts had het erover dat ze misschien ook alleen kauwde op eten, maar dat is niet zo, ze kreeg de laatste dagen extra brokjes uit de hand die ze netjes doorslikte. Ze woog net nog 730 gram, dat is dus iets meer dan die 680 gram, maar ik weet niet of ze net gegeten had. Sinds gisteren hebben ze onbeperkt. De dierenarts had het nog over misschien junior voer bijgeven, want meer calorieën. Omdat het toch best koud kan worden en de caafjes steeds heel schattig tegen elkaar aangeplakt zitten (foto maken is nog niet gelukt), misschien ook een infraroodpaneel. Ook voor die artrose. Ik overweeg ook iets van milde clickertraining weer op te pakken, dat ze lekker blijft bewegen, want dat is misschien goed voor haar spieren..? Ik heb dat in het verleden weleens gedaan, maar erg slim is ze niet. Wol daarentegen vind het geweldig. Als die niet genoeg puzzelt gaat hij ook vervelend doen. Quote
Suus1978 Geplaatst: 2 december 2025 Geplaatst: 2 december 2025 Ach, wat sneu. Vanwege de pijn kan ze natuurlijk wel minder eten, ze is met meer voer in elk geval wel aangekomen, dat is positief. Erwtenvlokken en havermout zijn ook dikmakers. Meestal zijn ze daar gek op. Onverklaarbaar afvallen kan ook verband houden met nierfalen. Inti is hier ook heel mager geworden, parasieten in de darmen leken de boosdoener, maar na een kuur blijft ze afvallen. Er is een foto gemaakt maar er was niks te zien. Bloed prikken bij cavia's is een ramp, dat lukte bij Inti helaas ook niet. Dus dan blijft het toch een beetje gissen naar de oorzaak. Daarom laat ik juist wel graag foto's maken. Als er iets te zien is op een foto, is er misschien niets aan te doen, maar het maakt de laatste beslissing die je moet nemen dan wel makkelijker, met de wetenschap dat je in elk geval al het redelijke geprobeerd hebt. Ik snap de afweging van niet opereren, op die leeftijd zou ik dat denk ik ook niet doen. Ze zijn zo klein en kwetsbaar en het is een zware operatie. Het is de vraag of en hoe ze eruit komen. Hoewel een goede dierenarts wel het verschil kan maken. Hebben ze slaapzakken of dekentjes? Dan zitten ze ook lekker warm. Een infrarood paneel is natuurlijk ideaal, dan bewegen ze helemaal niet meer denk ik 😄 Quote
Lappie2 Geplaatst: 2 december 2025 Geplaatst: 2 december 2025 8 uren geleden, Lollie zei: Verkopen/weggeven? Er schijnen een hoop mensen te zijn die er wél blij van worden... Koko is vanmiddag naar de dierenarts geweest. Ze heeft waarschijnlijk artrose, daarvoor heeft ze pijnstilling mee (Metaxx). Maar daar wordt ze niet magerder van lijkt me... De dierenarts zei ook iets over een iets gezwollen buikje, een tumor misschien. Maar ik voel zelf eigenlijk niks bijzonders daar. Ze stelde voor een röntgenfoto te laten maken, waarop dan misschien een tumor o.i.d. te zien zou zijn, die ze dan misschien weg kon halen. Maar ze staat in het systeem van de dierenarts als een jaar of 6, dus opereren heeft wel risico's, weinig vetreserves en toch wel senior leeftijd. Is daarnaast waarschijnlijk best duur en misschien überhaupt niet mogelijk. Ik twijfel dus nog... Als ik toch niet ga laten opereren, lijkt een röntgenfoto sowieso een beetje overbodig. De dierenarts had het erover dat ze misschien ook alleen kauwde op eten, maar dat is niet zo, ze kreeg de laatste dagen extra brokjes uit de hand die ze netjes doorslikte. Ze woog net nog 730 gram, dat is dus iets meer dan die 680 gram, maar ik weet niet of ze net gegeten had. Sinds gisteren hebben ze onbeperkt. De dierenarts had het nog over misschien junior voer bijgeven, want meer calorieën. Omdat het toch best koud kan worden en de caafjes steeds heel schattig tegen elkaar aangeplakt zitten (foto maken is nog niet gelukt), misschien ook een infraroodpaneel. Ook voor die artrose. Ik overweeg ook iets van milde clickertraining weer op te pakken, dat ze lekker blijft bewegen, want dat is misschien goed voor haar spieren..? Ik heb dat in het verleden weleens gedaan, maar erg slim is ze niet. Wol daarentegen vind het geweldig. Als die niet genoeg puzzelt gaat hij ook vervelend doen. Kan de dierenarts geen echo doen ipv röntgen? Doen ze bij Leeuw ook altijd. Minder kosten en minder stress. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.