Ga naar inhoud

Twee vrouwtjes nederlandse hangoordwerg konijntjes van 9 weken oud vechten


Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds twee weken twee vrouwtjes nederlandse hangoordwerg konijntjes van nu 9 weken oud. Ze zitten in een groot hok, twee verdiepingen in totaal 4m2.

Gisteren hadden ze ruzie met gillen en bijten. Sindsdien sluit de één de ander uit. Ze lagen altijd samen in hetzelfde hoekje, nu is dat er nog maar eentje en de ander zit er een beetje verloren bij een verdieping lager. 

Ik zie geen bijtwonden en ze ogen beiden gezond. 

Wat kan ik het beste doen? Niet ingrijpen of juist wel?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk van elkaar scheiden. Beide konijnen op een eigen plek waar ze elkaar niet kunnen ruiken of zien.

Konijnen kunnen elkaar dood bijten of ernstig verwonden als ze elkaar niet moeten. Ze zijn te jong om te koppelen en waarschijnlijk ook beide niet gecastreerd.

De kans dat dit een succesvol stel wordt is zeer klein.

 

Meer informatie over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Helaas lijk je slachtoffer te zijn geworden van een dierenwinkel of fokker. Dan worden heel vaak jonge konijnen verkocht, samen, vaak uit hetzelfde nest, die zogenaamd omdat ze familie zijn goed samen kunnen wonen. Het geslacht is ook niet altijd goed bepaald, dus als je pech hebt, kan je ook al een zwanger konijn hebben.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
33 minuten geleden, Hangoor in Amsterdam zei:

'koppelen' betekent in dit geval 'samen leven' toch? Het zijn twee vrouwtjes. Voor zover wij weten dan...


Koppelen betekent een stabiel stelletje konijnen faciliteren, zodat zij samen gelukkig kunnen leven. Konijnen zijn groepsdieren en horen samen te leven. Alleen past niet elk konijn bij elk ander konijn. En samen leven wordt dus pas vanaf 12+ weken en liever nog 16+ weken aangeraden.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Hangoor in Amsterdam zei:

Ze zitten in een groot hok, twee verdiepingen in totaal 4m2.

Ze komen in de puberteit en dan kan het vechten worden. Twee vrouwtjes lijkt ook gedoemd te mislukken. Het allerbeste is een koppel man/vrouw. En in ieder geval de ram gecastreerd en het liefst ook het vrouwtje om baarmoederkanker te voorkomen.

Je zult ze niet bij een konijnenopvang gehaald hebben maar via Marktplaats? Een goede les. Bij een konijnenopvang zijn ze gevaccineerd en gecastreerd en soms zelfs gechipt.

Je schreef een groot hok. Maar dat is helemaal geen groot hok want de bovenverdieping telt niet meer voor de oppervlakte. Dus eigenlijk hebben ze maar 2m2.

En ze kunnen elkaar nauwelijks ontlopen. 

Kun je vier konijnen houden? Dus als ze iets ouder zijn laten koppelen in een konijnenopvang en dat je dan twee koppels houdt? Diit koppel gaat hoogstwaarschijnlijk niets worden. En...... de leefruimte uitbreiden. Het advies voor twee dwergen is: minimaal 4m2.

Hangoren zijn ook kwetsbaar. Ik ben er ook weg van maar ze hebben eerder oorproblemen. Hangoren is iets onnatuurlijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar heb je de konijnen gekocht? 9 weken is erg jong voor zo'n heftig gevecht. 

Als ik jou was zou ik de geslachten controleren, want als er gelogen is over de leeftijd, en een van de twee blijkt toch een ram te zijn, dan zit je al in de risico leeftijd dat ze vruchtbaar beginnen te worden. Bij een ram dalen de ballen meestal rond de 12 weken in, als die zichtbaar zijn dan is de geslachtsbepaling makkelijk. Zie je geen ballen, dan is het erg lastig te zien, zeker bij jonge konijnen en als je geen ervaring hebt. Dan zou je vooral moeten vergelijken of het er bij beiden hetzelfde eruit ziet als je de geslachtsdelen lichtjes naar buiten drukt. Is er een een rammetje, dan zal er dan een piemeltje naar buiten komen. 

 

Jonge konijnen gaan vaak goed samen. Vaak zeker tot 12 of 16 weken wel. Daarna zijn ze niet meer baby, en beginnen ze het koppelproces meer te begrijpen. Dan zullen ze willen laten zien wie de baas is, de dominante, door op elkaar te proberen te rijden. Dat ze nu dus met 9 weken al zo heftig vechten, met gillen, is echt slecht nieuws. Als de leeftijd klopt, dan is er weinig hoop voor deze twee. Dan kun je het beste naar een konijnenopvang gaan om er een af te staan en de ander een maatje te laten kiezen die goed past qua karakter. Maar dat kan dus wel pas vanaf 16 weken. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vechten met 9 weken is wel heel vroeg. 

 

Ik sluit mij verder aan bij de eerdere reacties. 

 

Aanvullend heb ik nog wat links voor je met tips voor beginners:

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat ze meer ruimte geeft!

 

Als ik dit lees, dan denk ik ook... 9 weken, dat is wel heel vroeg.

 

Ook bij mij speelt het gevoel, klopt de leeftijd wel en zijn het echt twee voedsters?

 

Wanneer konijnen geslachtsrijp worden hangt ook af van het ras/de grootte van het konijn. Maar zelfs de kleinste rassen zitten rond de 3 maanden ( bij rammen). Even daarvoor kun je al wel wat ander gedrag waarnemen.

 

Even snel gerekend, het is nu eind mei, dus dan zijn ze van eind maart (half maart als je een paar dagen speling meerekend). Voor voedsters wordt aangenomen dat je rekening moet houden met 3,5-4 maanden voor ze vruchtbaar worden, maar feitelijk is dat rond 5 maanden.

 

Uiteraard kun je voor die tijd al wel wat verandering zien in gedrag, maar dat zou ik ergens tussen de 3 en 4 maanden verwachten.

 

Met 12 weken moeten konijnen op geslacht van elkaar gescheiden zijn, 3 maanden dus. Ik zou de geslachten goed laten controleren (denk ook aan gesplete penis).

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .