Ga naar inhoud

Moet ik mijn konijn laten inslapen?


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo, ik zit met een ontzettend dilemma (waar ik ben ik bang toch het antwoord al op weet). Ons konijn (Hollandse dwerg, 11 jaar) heeft (in 2021) E Cuniculi gehad, is hiervoor behandeld, maar heeft hier ontzettend veel restverschijnselen aan overgehouden omdat we er laat bij waren. Hij begon in januari weer om te vallen en toen zijn we gestart met fenbendazol elke dag. Dit geven we nu drie maanden, maar er zit geen verbetering in. Hij heeft last van vieze pootjes, verlamde pootjes (mank), staar, snelle ademhaling, een vies oogje en dus last van zijn evenwicht. Door zijn manke pootjes kan hij ook alleen maar in rondjes lopen. Dat klinkt allemaal heel heftig als ik het zo opschrijf en dat is het ook, maar waarom wij twijfelen over het inslapen is omdat hij nog altijd even enthousiast is op zijn eten, nog volop zijn ietwat verwende persoonlijkheid laat zien en er niet hulpeloos bij gaat liggen als hij omvalt maar echt zijn best doet om overeind te komen. Aan de andere kant wordt het waarschijnlijk niet meer beter dan dit, aangezien we al drie maanden behandelen en geen verbetering zien. Wat zouden jullie doen in onze situatie? Wij willen hem natuurlijk niet kwijt, maar dat betekend niet dat doorgaan de juiste keuze is natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de beslissing heel erg moeilijk is. Maar het feit dat je de vraag stelt zegt voor mij eigenlijk al genoeg.

Hou er rekening mee dat een konijn niet zal laten zien dat het ziek is, dus dat het nog levendig is, zegt eigenlijk niet zoveel. Ik vind rondjes lopen en omvallen echt wel een teken dat het genoeg is geweest.

Sterkte!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verschrikkelijk naar dat na zo lang behandelen er geen verbetering meer is! 😢 
 

Ik vind weleens dat mensen te snel roepen dat je ze moet inslapen, maar ik denk ook als ik het zo lees, dat het beter is om toch afscheid te gaan nemen. De leeftijd speelt hier zeker ook bij mee.
 

Je geeft aan dat hij zijn persoonlijkheid nog laat zien. Maar kan hij af en toe nog een sprintje trekken, lekker graven, of andere dingen doen die een konijn leuk vind om te doen? Als hij enkel nog aan het overleven is in plaats van echt een konijnen leven kunnen leven, dan is het toch wel zwaar voor hem vrees ik. En voor jullie ook! 
 

Ik heb al veel pech gehad met mijn konijnen, in 3 jaar tijd van 3 vrouwtjes afscheid moeten nemen, en ook een wanneer ze idd erg levendig was. Dat is ontzettend pijnlijk, maar soms toch nodig. 
 

Heel veel sterkte bij deze moeilijke beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, wij hadden ons besluit vandaag genomen om hem te laten inslapen, maar het helpt om hier te lezen dat anderen dezelfde beslissing zouden nemen. Het is een ontzettend lastige keuze, je weet nooit zeker of het de juiste is. Wij gaan afscheid nemen, bedankt voor jullie advies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Poffertjekonijn zei:

Wij gaan afscheid nemen, bedankt voor jullie advies. 

Persoonlijk denk ik altijd: hoe zou het met dit konijn in de natuur gegaan zijn? Dan weet ik het antwoord. Wij hebben twee keer ook te lang gewacht met het in laten slapen van een hond. Beide keren verstopte de hond zich. Een keer onder struiken (hond van mijn schoonvader) en konden we hem eerst niet vinden en één achter de koelkast. Die laatste was onze hond. En hij huilde als een wolf. Ze verstopten zich om te sterven. Toen wisten we wat we moesten doen.

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Poffertjekonijn zei:

Bedankt voor de reacties, wij hadden ons besluit vandaag genomen om hem te laten inslapen, maar het helpt om hier te lezen dat anderen dezelfde beslissing zouden nemen. Het is een ontzettend lastige keuze, je weet nooit zeker of het de juiste is. Wij gaan afscheid nemen, bedankt voor jullie advies. 

 

Heel veel sterkte. ❤️. Afscheid nemen is altijd hard, maar ik denk ook dat dit de juiste beslissing is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Poffertjekonijn zei:

Bedankt voor de reacties, wij hadden ons besluit vandaag genomen om hem te laten inslapen, maar het helpt om hier te lezen dat anderen dezelfde beslissing zouden nemen. Het is een ontzettend lastige keuze, je weet nooit zeker of het de juiste is. Wij gaan afscheid nemen, bedankt voor jullie advies. 

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .