Ga naar inhoud

Behandeling ec konijn


Aanbevolen berichten

Dag,

 

Wij hadden drie hele lieve konijntjes, maar helaas is recentelijk 1 van de 3 overleden. Ons konijn had megacolon en  daardoor hadden we niet door dat ze mogelijk ook EC had. Een uur voor het overlijden liet ze de eerste signalen zien dat ze het mogelijk had. Nu hebben we nog twee konijntjes met wie ze in het hok zat en zijn we bang dat zij besmet zijn geraakt. De dierenartsen in mijn omgeving zitten allemaal vol en ik kan niet bij ze terecht. Ik heb zelf onderzoek gedaan en ben er achter gekomen dat het goed is om de andere konijnen preventief te behandelen. Dit kan met Meranox en sommigen hebben het over puppy suspensie van Panacur. Ik wil dit graag doen, maar aangezien ik niet bij de dierenarts terecht kan weet ik niet hoeveel ml ze moeten krijgen. Het gaat om een Nederlands hangoordwerg konijn en een leeuwenkop. Ik heb nog niet de kans gehad om ze te wegen, maar ik gok dat ze maximaal 3 kilo wegen.
 

ik hoop dat iemand ons raad kan geven.

 

alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste heel veel sterkte met het verlies, ik snap dat de schrik er goed in zit.

 

Zonder gewicht kun je de juiste dosering niet bepalen. Je zult dus echt de konijnen moeten wegen voordat je een behandeling kunt starten.

 

Toevallig heb ik zelf een megacolon konijn gehad en kan naast e.c. ook andere dingen bedenken die gebeurd zouden kunnen zijn. Zeker omdat het zo ontzettend snel is gegaan vind ik e.c. niet waarschijnlijk. Onmogelijk is weer het andere uiterste.

 

Zou je eens kunnen vertellen wat er precies is gebeurd? Ik snap dat het moeilijk is, omdat het heel vers is. Maar misschien kan ik je juist daardoor geruststellen dat het iets anders was en is behandeling van je andere konijnen niet nodig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies.

 

Weet dat dit geen spoed is, veel konijnen dragen de EC parasiet mee zonder dat die actief is. Pas bij lage weerstand zie je de ziekte actief worden. De kans dat de andere konijnen het hebben is inderdaad groot, maar dat wil niet zeggen dat zij er ook last van zullen krijgen. 

 

De preventieve behandeling heeft ook niet heel veel zin, als de parasiet niet actief is. Als het voor jouw gemoedsrust helpt, kan het natuurlijk wel. Ik doe het zelf eigenlijk nooit, partners mee behandelen bij EC, tenzij het bij hun ook actief is of als het echt heel makkelijk is de medicijnen toe te dienen bij dat konijn (vrije wil). 

 

Ik heb het middel tegen de parasiet wel standaard in huis, het is gewoon in de vrije verkoop te krijgen, het is een ontwormingsmiddel.

Je moet inderdaad wel het exacte gewicht weten voor de dosering. 

 

Er zijn momenteel wel leveringsproblemen met de medicijnen, daar is ook een ander topic over. 

 

Konijnen met megacolon zijn kwetsbaar, ik lees in jullie verhaal niets wat verkeerd is gegaan. Welke tekenen van EC waren er?

Ik snap dat het verdriet en mogelijk schuldgevoel er is, dat schuldgevoel hoort bij rouw en is in de meeste gevallen echt niet terecht. 

 

Nogmaals, veel sterkte.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor jullie reactie. De afgelopen twee weken was ons konijn erg afgevallen. Dit was niet raar, aangezien ze megacolon had en dit gebeurde wel vaker. De laatste dag begon ze ineens met haar achterpoten te slepen en kon ze deze niet meer bewegen. Een half uur daarna begon ze om te vallen en in cirkeltjes te bewegen. Ook ging ze met haar hoofd scheef staan en uiteindelijk kreeg ze ook (wat leek op) epileptische aanvallen. Ze begon erg te schokken en ze kon haar hoofdje niet meer omhoog houden. 
 

Ik zal de andere konijnen vandaag proberen te wegen. 

aangepast door Jasmara
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neurologische symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben, dat slepen met de achterpoten vind ik wel verdacht. Toch kan dat ook andere oorzaken hebben. Alles bij elkaar zou e.c. wel kunnen. Maar dat zeg ik dan op basis van de achterpoten, het blijft wel heeeeeel erg snel gegaan.

 

Je denkt bij zo'n snel proces eerder aan vergiftiging. Leverfalen of verstopping (dit kan bloedvergiftiging veroorzaken). Uit mijn hoofd gezegd zit daar geen achterhand verlamming bij.

 

Megacolon is zo'n rotziekte, dat je het afvallen daar onder hebt geschaard kan ik me heel goed voorstellen.

 

Zoals Evee aangeeft heeft behandelen zonder symptomen geen zin. Ik raadt het maatje meebehandelen bijna nooit aan. Soms als het zieke konijn niet verbeterd, dan raad ik het aan om uit te sluiten dat die parasieten uitscheidt. Natuurlijk ook als er een verdenking is dat er bij het andere konijn ook meespeelt. Normaal zou het immuunsysteem reageren en raken ze alleen maar besmet, als ze dat nog niet waren. Dit kun je NIET voorkomen, omdat er 2 weken voor symptomen al parasieten worden uitgescheiden.

 

Nu behandelen doe je alleen voor je eigen gemoedsrust, maar doet niks voor de toekomst. Het is dus een soort schijnzekerheid of een toevalstreffer.

 

Als je echt wilt behandelen zou ik de 2 weken kuur doen. Dat is voor symptoomloze konijnen echt voldoende. Dat is met 1x 20mg/kg/dag. Meer doen belast het lijf van je konijnen onnodig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat verdrietig. Sterkte met het verlies. 

 

Wij hebben momenteel een konijn waarbij de dierenarts EC vermoedt en daarom krijgt ze meranox (het is een klein konijntje. ze weegt 1,3 kg en krijgt 2x per dag 0,75 ml). De DA raadde aan om ons andere konijn goed in de gaten te houden, maar niet direct mee te behandelen. Precies om de reden die Evee hierboven ook al aangeeft: dat een konijn besmet wordt, betekent niet dat de parasiet dan ook daadwerkelijk actief wordt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Babo zei:

meranox (het is een klein konijntje. ze weegt 1,3 kg en krijgt 2x per dag 0,75 ml)

Wat een aparte dosering. Ik verwacht hier een dosis die afgerond is naar 2x daags 1ml in de eerste 2 weken, daarna of 1x 1ml of 2x 0,5ml.

 

Ben wel benieuwd naar de reden van een afwijkende dosering, of dit nieuw beleid is of gewoon een rekenfoutje. Misschien is het omdat het een verdenking is, maar bij symptomen zou ik toch het behandelplan van Wilhelminapark als leidraad nemen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .