Ga naar inhoud

Overgewicht tips?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik heb momenteel een konijn met flink overgewicht. Echter ik kan maar niet vinden waarom hij niet afvalt. Hij is momenteel 3,8 kg, ik denk dat hij normaal rond de 3kg zou moeten wegen in vergelijking met zijn grootte. Hij heeft (volgens de dierenarts dankzij het overgewicht) ook regelmatig blaasproblemen, dus ik moet erg voorzichtig zijn met calcium.

 

Helaas heeft hij zijn overgewicht gekregen doordat mijn andere konijn ernstig ziek was. Zij was zo vermagerd dat haar poot-zooltjes telkens bloedde, gezien er geen vetlaagje meer op zat. Hierom heeft zij een tijdje wat meer "dikmakertjes" gekregen tot ze wat aangesterkt was, waarvan het andere konijn lekker meegesnoept heeft. Dat is echter al 2 jaar geleden, en sindsdien is hij nog steeds niet afgevallen.

 

Ze lopen los door het huis, dus hebben de mogelijkheid om te bewegen, echter doet het konijn met overgewicht dit veel minder dan de ander. Hij loopt maar ongeveer een half uurtje per dag rond, en ligt de rest van de tijd te dutten. Terwijl het "gezonde" konijn meerdere uren per dag aan de wandel is.

 

Ik lees vanalles op internet over voeding, maar het gewicht gaat er maar niet af. Heeft een van jullie misschien nog een extra tip, of bestaat er zoiets als een voedingsdeskundige voor konijnen waar ik contact mee op kan nemen? Is er een manier om hem wat actiever te krijgen zodat hij wat extra beweging krijgt?

Dit is wat ze SAMEN momenteel te eten krijgen per dag (het andere konijn weegt 2,5 kg)

  • onbeperkt weide- of timothyhooi
  • 85gram brok (iets minder dan 15g per kg konijn)
  • +/- 75 gram aan groentes. (voornamelijk witlof en koriander, soms groene paprika en komkommer)
  • geen fruit
  • geen gedroogde kruiden
  • 2 "loops" snoepjes van science selective, PER KONIJN (eentje in de ochtend en eentje 's avonds)

 

Ik ben erg blij met alle tips die jullie hebben. Laat het me alsjeblieft weten als ik iets verkeerd geef of doe, dan kan ik ervan leren ❤️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de tips in het informatieve artikel over konijnen met overgewicht laten afvallen al gelezen? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

 

 

De loops zou ik helemaal schrappen voor een konijn dat moet afvallen en ik zou ook wel durven minderen met de brokken, ik geef zelf op met moment iets van 8/9 gram per kg konijn. 

Het voedsel dat je aanbied zou ik verspreiden, brokjes dus op meerdere plekken in de ren, zodat het konijn wel echt moet bewegen om er bij te komen. Met groenvoer kun je ook aan voedselverrijking doen, ook helpen om in beweging te komen. Dat kan al zo simpel als het op meerdere plekken leggen, zodat ze daar tussen moeten rondlopen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh die pagina had ik nog niet gevonden. Geen idee waarom niet, ik dacht dat ik heel google al afgespeurd had haha, maar bedankt!
 

Ik maakte me al zorgen dat ik te weinig brok gaf met de 15g per kg konijn, maar dat ga ik dan zeker langzaam verder afbouwen. Heel erg bedankt, zeker tips waar ik mee vooruit kan!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat ook in de link die ik stuurde, maar het is verstandig om toch ook nog even een gezondheidscheck bij de dierenarts te laten doen om uit te sluiten dat het konijn pijn heeft bij bewegen of andere onderliggende medische oorzaken die afvallen lastig maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voerbal kan ook leuk zijn, dan moeten ze erachteraan lopen om de brokjes eruit te krijgen. Probeer bewegen echt zo leuk mogelijk voor hem te maken.

Eventueel kun je de loops ook wel gebruiken om hem uit te nodigen om meer te bewegen, maar daarvoor kun je ook 1 loop in stukjes breken. Ik zou inderdaad ook niet meer dan 1 loop per konijn geven en ook niet elke dag. En dat hij er ook echt moeite voor moet doen om zo'n beloning te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voerbal - zoals Happy211 al zei - is echt heel goed en leuk. Ze moeten rollen om er wat uit te krijgen.

Ik geef veel minder brokjes. Een handje vol voor twee konijnen van rond de 2 kg. Ik pak een hand brokjes uit de bus en strooi die rond.

Je zou ook spelletjes aan kunnen schaffen. Ik heb diverse spelletjes en ze moeten dan moeite doen om er wat uit te krijgen.

Het hooi heb ik een hok en via een loopplank moeten ze omhoog. Daar staat ook het toilet. Ze lopen dus heel wat af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen we Leeuw net adopteerde vorig jaar,  woog hij zo.n 4,7 kilo. Hij heeft jaren lang in een kooitje gezeten en was gewoon vierkant. Hij kon maar een paar minuten lopen en dan lag hij weer uren languit uit te hijgen.

 

Bij DA Geweest en konden niks ernstigs vinden behalve darm problemen en zwaar overgewicht.

 

Dus...

 

Eerst flink op dieet gezet. De juiste brok gevonden dankzij de geweldige bunnybunchers😇

 

En na een paar weken heb ik m op fitness gedaan hihi. Om de paar uur achter zijn kont aan zitten. Kriebelen aan zijn staart en duwen waardoor hij weg ging rennen want daar houden nijnen niet van. 

 

Kattenpaal, spring dingen, dozen waar hij net even een sprong moest maken om erin of op te komen. Duurde heel lang hoor voor hij niet achterover viel. De kleine deed het allemaal voor en nu weegt Leeuw de helft minder en is niet meer vierkant en vliegt nu als eerste overal overheen.

 

Nu hadden we natuurlijk al een jong nijntje die ontzettend druk was en nog steeds is wat ook ontzettend meehielp om hem actief te krijgen.

 

Eerst zou ik alles uitsluiten. Misschien onderliggende ziekte wat hem zo weinig laat bewegen. Als dat het niet is...flink op dieet dus en niks aan snoepgoed/loops. En onder soort van dwang laten bewegen. 

En porties in 3en of 4en verspreiden over de dag. En misschien groente verstoppen of ophangen waardoor hij hoog moet pakken. Met ons andere konijn deed ik een waslijntje ophangen en met houten wasknijpers de groente ophangen. 

 

Nu geef ik ze nog 3 keer verspreid over de dag kleine porties. Tussen de 50 en 70gram per 2 konijnen. Plus natuurlijk heel veel hooi. Alleen af en toe wat peterselie want Leeuw kan niks aan groente of fruit of kruiden verdragen....hij wel maar zijn darmen niet🙄

 

Ik had ze zelfs in het begin een paar weken apart zodat hij echt alleen zijn portie at en niet voor 2 konijnen naar binnen propte. 

 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Lappie2 zei:

Toen we Leeuw net adopteerde vorig jaar,  woog hij zo.n 4,7 kilo. Hij heeft jaren lang in een kooitje gezeten en was gewoon vierkant. Hij kon maar een paar minuten lopen en dan lag hij weer uren languit uit te hijgen.

 

Bij DA Geweest en konden niks ernstigs vinden behalve darm problemen en zwaar overgewicht.

 

Dus...

 

Eerst flink op dieet gezet. De juiste brok gevonden dankzij de geweldige bunnybunchers😇

 

En na een paar weken heb ik m op fitness gedaan hihi. Om de paar uur achter zijn kont aan zitten. Kriebelen aan zijn staart en duwen waardoor hij weg ging rennen want daar houden nijnen niet van. 

 

Kattenpaal, spring dingen, dozen waar hij net even een sprong moest maken om erin of op te komen. Duurde heel lang hoor voor hij niet achterover viel. De kleine deed het allemaal voor en nu weegt Leeuw de helft minder en is niet meer vierkant en vliegt nu als eerste overal overheen.

 

Nu hadden we natuurlijk al een jong nijntje die ontzettend druk was en nog steeds is wat ook ontzettend meehielp om hem actief te krijgen.

 

Eerst zou ik alles uitsluiten. Misschien onderliggende ziekte wat hem zo weinig laat bewegen. Als dat het niet is...flink op dieet dus en niks aan snoepgoed/loops. En onder soort van dwang laten bewegen. 

En porties in 3en of 4en verspreiden over de dag. En misschien groente verstoppen of ophangen waardoor hij hoog moet pakken. Met ons andere konijn deed ik een waslijntje ophangen en met houten wasknijpers de groente ophangen. 

 

Nu geef ik ze nog 3 keer verspreid over de dag kleine porties. Tussen de 50 en 70gram per 2 konijnen. Plus natuurlijk heel veel hooi. Alleen af en toe wat peterselie want Leeuw kan niks aan groente of fruit of kruiden verdragen....hij wel maar zijn darmen niet🙄

 

Ik had ze zelfs in het begin een paar weken apart zodat hij echt alleen zijn portie at en niet voor 2 konijnen naar binnen propte. 

 

 

Wat een topper ben jij ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee gesloten en geopend dit topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .