Ga naar inhoud

Pas op voor madenziekte! (vliegen maden bij konijnen)


Aanbevolen berichten

Nu het voorjaar is worden insecten ook weer wakker en daarmee komt er weer meer kans op ziektes bij konijnen. Zorg dat jouw konijnen gevaccineerd zijn. Maar wees ook alert op madenziekte!

 

Madenziekte, ook wel myiasis genoemd, is als groene vliegen eitjes leggen op jouw konijn. Die eitjes komen uit en die maden gaan lekker eten.... van jouw konijn! Dat is ontzettend pijnlijk en kan zelfs dodelijk zijn. 

 

Konijnen die last hebben van (chronische) diarree zijn extra gevoelig voor maden. Maar ook wondjes, broeierige en vochtige plekken (door traanoogjes of urinebrand bijvoorbeeld) in de vacht kunnen myiasis tot gevolg hebben. Zeker bij warm weer is het bijna niet te voorkomen dat groene vliegen hun eitjes leggen op het konijn. Binnen korte tijd kruipen de maden over en in het achterste van het konijn en eten hem langzaam op, veroorzaken bloedvergiftiging en infecties. Binnen 24 uur kan je konijn overlijden.

 

Vind je maden op je konijn? 
Neem dan direct contact op met de dierenarts! 

 

Preventief kun je met een anti madenspray konijnen behandelen. Dit is vooral aan te raden als jouw konijnen extra gevoelig zijn voor myiasis, dus als er al gezondheidsproblemen zijn die het risico groter maken.  Ook bij gezonde konijnen is het belangrijk om goed op te letten in voorjaar, zomer en najaar. Verschoon de toiletbakken regelmatig en controleer jouw konijnen dagelijks! 

De preventieve spray helpt niet als er al maden zijn, dan moet je echt naar de dierenarts.  Lees de bijsluiter van de spray goed en volg de instructies op bij gebruik.


De spray is o.a. te koop in de bunnybunch webwinkel: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/anti-madenziekte-myasis.html 
Er zijn meerdere merken te koop, konijnkundige dierenartsen hebben deze sprays (ander merk) meestal ook te koop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees vooral ook goed de bijsluiter, waar je moet spuiten, hoeveel afstand je moet houden met de spray en ook hoe vaak je moet herhalen (uit mijn hoofd gezegd NOOIT meer dan 1x per maand).

 

Ik ken meer nare verhalen van madeninvasie waar het slecht af liep, dan konijnen die het overleefd hebben. Inderdaad NOOIT afwachten, meteen naar de dierenarts, vaak zitten er meer maden dan je met het blote kunt zien! Dat kan niet vaak genoeg gezegd worden, een konijn heeft alleen overlevingskans als jij direct actie onderneemt!

 

Bij konijnen met urinebrand heb je wel een uitdaging, want je mag dit product NIET gebruiken op de beschadigde huid, wat bij urinebrand dus een dingetje is. In dat geval zou ik contact opnemen met de dierenarts hoe je dit het beste aanpakt. Want juist deze konijnen zijn ideale slachtoffers. Ik denk dat je daar het beste uit bent met een goed plan, van vacht schoon en kort houden, huid rustig houden en op de juiste momenten de spray inzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
4 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ik denk erover na om anti madenspray te gebruiken dit seizoen, alleen ik snap nog niet helemaal hoe je dat gebruikt. Als ik het goed begrijp moet je het bij de konijnen spuiten, onder hun staart? Hebben ze daar last van? Of lees ik  nu weer ergens overheen 😂.

Ik spray het altijd in het gebied tussen de achterpoten en de staart. 
 

Ze gaan zich daarna wel wassen, maar dat is helaas meestal niet te voorkomen. Mijn konijnen zijn na dat soort acties tenminste niet te foppen door als afleiding eten te geven. Die denken op zo’n moment, eet het maar lekker zelf op 😆

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Ik spray het altijd in het gebied tussen de achterpoten en de staart. 

Aha, oké, nu snap ik het een beetje. Is het niet erg als ze dat dan binnen krijgen als ze zich gaan wassen?  En hoe vaak? Ik las iets van 1 keer in de twee maanden? En nog 1 vraagje: Moet je ze optillen om te sprayen of niet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Aha, oké, nu snap ik het een beetje. Is het niet erg als ze dat dan binnen krijgen als ze zich gaan wassen?  En hoe vaak? Ik las iets van 1 keer in de twee maanden? En nog 1 vraagje: Moet je ze optillen om te sprayen of niet? 

Het is natuurlijk beter als ze het niet binnenkrijgen, maar ik zou niet weten hoe ik moet voorkomen dat ze dat niet doen. Bij niet-handtamme konijnen is het ook geen succes om ze na het sprayen nog een kwartier vast te blijven houden. Als ze van aaien houden kan je natuurlijk proberen of je ze na het sprayen nog even mag blijven aaien, of zoals ik al zei ze met eten proberen af te leiden.

 

Het staat op de verpakking hoe vaak je het mag doen. Je mag het niet binnen 4 weken herhalen, dan krijgen ze teveel van het middel. Uit mijn hoofd gezegd kan je het na 2 maanden weer doen, maar lees even wat er op de verpakking staat. Ik doe het meestal 1 of 2 keer op een jaar, in de zomerperiode. Maar het hangt erg af van de konijnen. Bij gewoon gezonde, kortharige konijnen die zich goed schoonhouden heb ik het ook jaren niet gedaan. Nu wil ik het wel weer gaan doen omdat Dobby veel blindedarmkeutels laat liggen en dat vliegen aan trekt. 

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spray ze in voor het brokvoer of groenvoer moment of geef ze iets van voedselverrijking. Dan wachten ze meestal wel even met wassen en krijgen ze als het goed is dus minder binnen. 

 

De uitleg staat op de verpakking, meestal een bepaalde afstand waarop je moet sprayen en hoe vaak dat mag. Ook hoe vaak je het mag herhalen (meestal minimaal 4 weken er tussen inderdaad). 

 

Hoe vaak ik spray ligt ook aan de konijnen en het risico op madenziekte. En als we bijv. op vakantie gaan vind ik het ook altijd wel een fijn idee om te zorgen dat ze ingesprayed zijn tegen maden. Ik heb een goede oppas die 2x per dag komt, maar toch is het fijn dat ze extra bescherming hebben. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze er de vorige keer voor opgepakt en deed het elke maand tussen april en september. Ik twijfel of ik het nu al ga doen. Het is nu warm maar de komende 2 weken wordt het weer 10 graden. Heb ze sinds juli niet meer in mijn handen gehad. Micha verhaart nu wel enorm, die aai ik 1 keer per dag met vochtige handen zodat hij er minder als een voddebaal uitziet en je hem aan kan raken zonder rondvliegend haar. Ik doe dat terwijl hij lekker hooi zit te eten. Hij tolereert aanraken goed behalve rond zijn koppie, dan verstoor je zijn bezigheid en wordt je hand weggeduwd

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .