Ga naar inhoud

Wat zijn die grote bruine vlokken?


Aanbevolen berichten

https://www.bol.com/nl/nl/p/gemengd-konijnenvoer-met-natuurlijke-kleuren-20kg/9200000082377154/?referrer=socialshare_pdp_www

 

Ik heb een tijdje geleden bij de action graanvrij  konijnen voer gekocht als snack. Omdat er wortel etc in zit heb ik het niet meer aan Leeuw gegeven. 

 

Omdat ze hun brok niet meer of nauwelijks aan raken heb ik ze dat gister toch maar gegeven om te kijken en dat eten ze. Leeuw is vooral gek op die grote harde donker  bruine vlokken/brokstukken

 

Heb een foto gevonden van ander voer, wat ze natuurlijk absoluut niet krijgen, waar die brok/vlok te zien is. Maar wat is het? 1 ligt boven op de hoop fout voer en ook wat rechts beneden. Ik kan geen betere foto vinden...

 

Ben heel benieuwd wat dat nou precies is...

 

 

Ik dacht eerst gebits problemen..maar tegelijk een beetje vreemd. Leeuw eet dus die harde dingen wel. Heb net dan toch maar klein stukje appel en selderij gegeven (wetende dat daar natuurlijk 💩 van komt...) en dat smikkelen ze samen direct op plus dat hoofdvoer van de action met die harde dingen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Johannesbrood is dat. Hier zijn ze er ook gek op.

Pffff dankjewel 🤗🤗 Ik lees veel over Johannes brood hier op het forum maar wist nooit wat het precies was🤪🙈 Leeuw is er verzot op en de kleine niet hihi

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Aanvulling: Het wordt wel gezien als extra snack om te geven. 

Ik gaf dat zo en zo als snack voordat Leeuw zijn darmen er op reageerden. Maar nu heb ik het dus bij hun voer gedaan. Dat is op behalve de Beaphar... Ik snap er echt niks van waarom ze het nu weer vertikken om te eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Evee zei:

Johannesbrood.

Ik dacht even dat je bonen vlokken bedoelde aan de hand van je omschrijving,  maar op het plaatje zie ik johannesbrood. 

 

Zie ook de webwinkel:

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/johannesbrood.html

Dankjewel... Nu weet ik het🥳🥳

Nooit geweten. Zie het hier in Polen ook nooit behalve in dat action voer.

Is een klein zakje met grassoorten, kruiden, groenten/fruit, brokjes en dat brood dus hihi 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bobbyonthefloor zei:

Nou ja zeg. Brokjes over datum oid. Je had een nieuw pak/zak opengemaakt toch? 

Ja van de oude zak lieten ze het staan...heb toen de nieuwe open gemaakt en laten ze ook staan. Kleine duwde zelfs het bakje weg...

Leeuw rende ervan weg...

 

Die action brokken zijn zeker al 2 maanden oud..in een dichte bak en dat eten ze dus wel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Wellicht een fabrieksfoutje, ik zeg ook maar wat maar zo kom je misschien op ideeën. Proeven? verschil met de oude? Eet smakelijk😅

Hahaha😂

Als dat zo zou zijn hadden ze het oude voer toch wel gegeten lijkt mij.

Oude voer was 1 maand open in dichte bak.  Het blijft weer een raadsel... 

Ze zijn nu verstoppertje aan het spelen onder een deken over de bank. De 1 verstopt en de ander zoekt en dan kiekeboeeee binkies en nog meer binkies met kusjes op het eind en nog een keer verstoppen hihi. 🥰

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lappie2 zei:

Als dat zo zou zijn hadden ze het oude voer toch wel gegeten lijkt mij.

Als het exact hetzelfde smaakt, en structuur is ook hetzelfde dan snap ik dat ze de nieuwe ook niet willen. 

 

2 minuten geleden, Lappie2 zei:

Ze zijn nu verstoppertje aan het spelen onder een deken over de bank. De 1 verstopt en de ander zoekt en dan kiekeboeeee binkies en nog meer binkies met kusjes op het eind en nog een keer verstoppen hihi. 🥰

Awwwwww zo schattig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bobbyonthefloor zei:

Als het exact hetzelfde smaakt, en structuur is ook hetzelfde dan snap ik dat ze de nieuwe ook niet willen. 

 

Awwwwww zo schattig. 

Wat denk je? Is het misschien beter om naar de dierenwinkel te gaan en gemengd voer kopen zodat ze in iedergeval wat eten? Dierenwinkel heeft geen Beaphar of ander goed voer helaas... Dat moet ik allemaal online doen en komt pas na 5 dagen...nu waarschijnlijk later ivm pasen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lappie2 zei:

Wat denk je? Is het misschien beter om naar de dierenwinkel te gaan en gemengd voer kopen zodat ze in iedergeval wat eten?

Phoe dat vind ik een moeilijke en mijn kennis rijkt nog steeds niet zover. Verandering van voer moet je volgens mij ook opbouwen dacht ik. En kunnen ze niet een dag of 5 zonder brok. Het lastige is natuurlijk ook dat er geen garantie is dat de volgende zak Beaphar wel wordt geaccepteerd. Persoonlijk denk ik wel dat er iets met de brok is en niet met de konijnen. Echter, dat is een aanname. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Phoe dat vind ik een moeilijke en mijn kennis rijkt nog steeds niet zover. Verandering van voer moet je volgens mij ook opbouwen dacht ik. En kunnen ze niet een dag of 5 zonder brok. Het lastige is natuurlijk ook dat er geen garantie is dat de volgende zak Beaphar wel wordt geaccepteerd. Persoonlijk denk ik wel dat er iets met de brok is en niet met de konijnen. Echter, dat is een aanname. 

De kleine heeft gelukkig nooit last gehad van voer 🙏.... leeuw is natuurlijk een ander verhaal.. maar die heb ik net appel gegeven na maanden.... 

Hij heeft wel 4 of 5 jaar geleefd op party voer (soort van voer wat op de foto staat) dus ik denk dat hij zo en zo 💩 krijgt wat ik hem ook geef....behalve Beaphar. Dat is echt de enige brok waar hij mooie poep heeft voor zijn doen. Zijn poep is nooit echt Joepie de poepies maar veel netter dan eerst. 

 

Hij eet wel giga veel hooi. En zit veel op de wc nu.... Morgen op weg naar mijn werk zal ik wel even de action in lopen om wat van dat hoofdvoer te kopen met Johannes brood. 

 

Bij 1 had ik allang bij de da gezeten maar met 2 die beiden hun neus ophalen voor Beaphar.... Ja Hallo mijn konijnen eten hun brok niet maar andere brok wel 🙈🤪 Is daar een medicijn voor? 😂

 

Krijg een dejavu van vorig jaar toen ze Beaphar net kregen en ook een lange tijd hun neus erin staken en weg duwden....

Stelletje donderstenen🥴

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had een half jaar geleden RodeVit Gastro besteld. Dat is een poeder die over het voer gestrooid kan worden voor de darmflora. Er kan ook een papje van gemaakt worden voor eventuele dwang voeding.

 

Had dit toen gekocht voor Leeuw maar het deed niet veel. Wel ruikt het enorm lekker door alle kruiden die er in zitten. Misschien vinden ze hierdoor de brok ook weer lekkerderderder ....🙏 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Johannesbrood is een peulvrucht. Dat wat wij zien is als het ware de gebroken boon. Maar alles met mate geven. Op internet lees ik: Deze peulvrucht is rijk aan natuurlijke suikers, calcium, ijzer en fosfor.

Dat is een citaat van de productomschrijving uit de webwinkel 😂

 

  • Haha 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Johannesbrood, niet mijn favoriete konijnenvoer. Toevallig heb ik het wel, maar ze krijgen het niet vaak en als ze het krijgen niet veel. Zeker konijnen met gevoelige darmen moeten hier niet veel van eten. Het is nogal zetmeelrijk.

 

Ik lees over het weigeren van brokken, beaphar is wel relatief hard, maar allebei weigeren is heel toevallig. Zou inderdaad even nagegaan wanneer de zakken zijn geproduceerd, misschien van dezelfde lading? Ze doen elkaar niet na, dat de een de ander volgt in dat er iets mis zou zijn?

 

Ik ben toevallig aan het kijken of overstappen op een andere brok een optie is (mijn oudjes probleemloos op gewicht houden is moeilijk aan het worden). Valt niet mee om iets te vinden waar ik van denk dat het geschikt is voor konijnen met gevoeligheid voor plakpoep. Zeker kieskeurige konijnen. Je zou naar grainfree van science selective kunnen kijken, wel duur, want alleen in 1,5 kilo te krijgen 😞 

 

Eten ze nu helemaal geen brok meer? Behalve dan gemengd voer dan. Gemengd voer is lastig, omdat je geen invloed hebt op wie wat eet. Qua ingrediënten verschilt het niet zo heel veel met andere brokken, alleen weet je dan dat alles in 1 brokje is geperst en ze niet kunnen kiezen, dat maakt geperst of geextrudeerd voeren geschikter. Qua analyse komt het nog verdomd dichtbij elkaar hoor.

 

Is het voor jou makkelijk om voeding uit Duitsland te halen? Ik moet aan Grünhopper denken, het is heel duur hoor, maar daar kun je wel wat natuurlijker mee voeren. Dat bestaat voornamelijk uit grassen, kruiden en meestal een bron van eiwitten. Desnoods gebruik je het als inspiratie. Ik denk wel dat jouw konijnen dit kunnen waarderen. Of ze naar Polen versturen staat er niet bij, dan zul je even een mail moeten sturen. Voor mensen in Nederland raad ik zelf samenstellen aan, genoeg webshops die losse kruiden verkopen, of je moet niet na willen denken, dan kan het een optie zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Kolino zei:

Ze doen elkaar niet na, dat de een de ander volgt in dat er iets mis zou zijn?

 

Dat nadoen dacht ik ook aan...want de kleine doet dat dus heel veel...

 

De oude zak houdbaar tot juli en de nieuwe september. 

 

De brok in die van action eet de kleine alles, behalve j.brood en Leeuw eet daar dus johannesbrood uit en kruiden. Zijn echt van die kleine verpakkingen dus veel kan ik er niet mee. Ik nam dan een handje en dan koos de kleine daar wat lekkers uit. Onze bonding time. Nu doe ik dat met erwten vlokjes. 2 stuks uit mijn hand. Leeuw weet al dat hij dat niet mag dus die staat erbij en kijkt ernaar met heel zielig koppie🥺 

Toen ik gister uit de action wat pakte en in het bakje deed keek hij echt naar me van mag dat wel? Toen heb ik het bakje naar hem toe geschoven en greep hij daar het j.brood uit en ging dat snel in een hoekje op knabbelen.

 

Ik zal straks in de dieren winkel kijken of ze iets hebben wat niet fout is🤪🙈

En anders misschien in de grote stad morgen waar 1 zit die veel uit Duitsland verkoopt.

Dankjewel🤗 ondanks je eigen kopzorgen weer zo lief aan het helpen 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn dus allebei tegelijk gestopt met het eten van de brokken?

 

Maar je zegt dat het al begon met de oude zak brokken, dus dan ligt het niet aan de nieuwe zak. Aten ze eerst van de oude zak wel normaal? Je zou dan kunnen zeggen dat het niet aan de brokken ligt. Maar het is dan wel weer toevallig dat ze het allebei (tegelijk?) niet meer eten.

 

Ik heb het jaren geleden eens gehad dat al mijn 6 konijnen, 3 aparte koppels, tegelijk de brokken niet wilden. Het was een nieuwe zak, en het ging dus om 3 van elkaar gescheiden koppels die het in 1 keer allemaal niet meer bliefden. 🤣 Het was dus duidelijk dat er iets met de nieuwe zak was. Er bleek in de fabriek iets met een machine te zijn geweest waardoor de verhitting anders was geweest. De kwaliteit zou gewoon goed zijn, maar de smaak was iets veranderd. Ik zie nog voor me hoe Pluis enthousiast op de voerbak aan kwam stormen, daar verschrikt haar neus ophaalde, en rechtsomkeer maakte 🤣 Arme nijnen. Ik moest daarna over op een ander (duurder) merk, want ze aten het echt niet meer, ook niet van een nieuwe zak van een volgende batch.

aangepast door Lienappelsien
  • Haha 3
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Ze zijn dus allebei tegelijk gestopt met het eten van de brokken?

 

Maar je zegt dat het al begon met de oude zak brokken, dus dan ligt het niet aan de nieuwe zak. Aten ze eerst van de oude zak wel normaal? Je zou dan kunnen zeggen dat het niet aan de brokken ligt. Maar het is dan wel weer toevallig dat ze het allebei (tegelijk?) niet meer eten.

 

Ik heb het jaren geleden eens gehad dat al mijn 6 konijnen, 3 aparte koppels, tegelijk de brokken niet wilden. Het was een nieuwe zak, en het ging dus om 3 van elkaar gescheiden koppels die het in 1 keer allemaal niet meer bliefden. 🤣 Het was dus duidelijk dat er iets met de nieuwe zak was. Er bleek in de fabriek iets met een machine te zijn geweest waardoor de verhitting anders was geweest. De kwaliteit zou gewoon goed zijn, maar de smaak was iets veranderd. Ik zie nog voor me hoe Pluis enthousiast op de voerbak aan kwam stormen, daar verschrikt haar neus ophaalde, en rechtsomkeer maakte 🤣 Arme nijnen. Ik moest daarna over op een ander (duurder) merk, want ze aten het echt niet meer, ook niet van een nieuwe zak van een volgende batch.

Nou echt...ging precies zo😱. Leeuw rook eraan en rende weg, de kleine nog heel blij neus erin en keek me aan. Ik schuif het onder zijn neus en hij duwde het zo weg en rende Leeuw achterna. Je kent dat vast wel met van dramatische schoppende achterpoten....

 

Helemaal mooi dan want er is niet veel hier wat goed is voor Leeuw.

Eerste 3 zakken aten ze normaal tot eergisteren. Heb toen dus de nieuwe open gemaakt. Voor nog duurder voer moet ik gaan crowdfunden🙈🤪 of wij moeten gaan leven op lucht en water hihi alhoewel water is ook niet goedkoop meer😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Kolino zei:

Gemengd voer is lastig, omdat je geen invloed hebt op wie wat eet.

En het had altijd nog een nadeel vond ik. Standaard bleven bij alle konijnen de gladde grasbrokjes (net grote hagelslag) liggen. Die hoefden ze niet.

Johannesbrood is voor onze konijnen niet zo erg. Veel in beweging in de ren en ze zijn prima op gewicht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .