Ga naar inhoud

Schoonmaken van het hok


Aanbevolen berichten

Hoe ziet de schoonmaak van het konijnenhok / kooi bij jou uit?

Wat doe je dagelijks, wekelijks, eens in de X tijd? 

 

Doel van de vraag; inzicht krijgen in wat er qua materiaal zorg bij een konijn hoort. Ter indicatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke 2 dagen veeg ik de ren aan en verschoon ik de 2 toiletbakken. Daar ligt een klein laagje hennepvezel in, net zodat de bodem bedekt is.

Mijn konijnen zijn half zindelijk: in hun ren plassen en keutelen ze wel vaak buiten hun toiletbak, maar in hun hok nooit. Dat verschoon ik dus veel minder vaak, een keer per 2 maanden ofzo. Daar ligt ook een dun laagje hennepvezel op de bodem, met daarover een laagje stro. In de herfst, als de temperatuur rond de 5 graden wordt 's nachts, dan krijgen ze een lekker dik pak stro, en dat vul ik regelmatig bij als het overtijd een beetje uitdunt. Dan verschoon ik het dus niet helemaal maar krijgen ze gewoon een pluk extra stro. Maar het hele jaar door ligt er wel een laagje, want ze vinden het fijn om eraan te knabbelen.

 

Hoe ziet de schoonmaak eruit: ik gooi de toiletten en lade van het hok leeg in de groencontainer, ik sop het uit met een sopje met een scheutje citronella, droog het af met een oude handdoek. Een keer per twee weken laat ik de toiletten weken met azijn, dan leg ik een laagje keukenpapier erin en daarna een scheut azijn. Dit helpt tegen de kalkaanslag van de urine. Daarna nog een keer omspoelen en afdrogen na de azijn.

Dan een laagje hennepvezel en een flinke pluk hooi per toilet. En het kan terug het verblijf in. 

Ik was ook de water- en voerbak af als ik de toilettenverschoon, maar niet elke 2 dagen. 1x per week ofzo.

 

Wat ik hier gemiddeld gebruik(schatting) per jaar: een pak stro van 5 kg, 3 pakken hennepvezel van 20kg, 4 pakken hooi van 15 kilo. 2 flessen citronella en 6 flessen azijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak dagelijks de 2 toiletbakken waarin ze ook hooi eten helemaal schoon met een beetje azijn, de drink bakken, en veeg ik het verblijf snel i.v.m. verdwaalde keutels. 1x per week haal ik alles uit het verblijf en veeg het goed schoon. Echter dat doe ik nu iets vaker want ze zijn in de rui en overal plakken plukken haar. Ze hebben ook een schuilhok van 1x1 meter daar zit veel stro in maar dat vervang ik misschien 1x per maand/2 maand. Ze liggen er wel veel maar er gebeurt niets qua plassen en keutelen. Ik schud het ieder dag wel op😅 In het voorjaar en najaar spuit ik het hele verblijf schoon. Dan zitten de konijnen in het pension. Ze zullen er dit jaar waarschijnlijk niet zitten dus moet ik even kijken hoe ik het dan ga doen. Ik maak de cat cubes dan ook schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een heel artikel over hier op de website 🙂 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

 

Ik maak het mezelf graag makkelijk wat poetsen betreft. Ik heb gewoon blik, veger, plamuurmes en kattenbakschepje in de ren liggen. Dagelijks even wat opvegen is dus zo gedaan. Met het kattenbakschepje schep ik evt. keutels uit de zandbak. 

Om de paar dagen maak ik de toiletbakjes schoon en schep ik zand terug in de zandbak 😂 In de zomer als het warm is verschoon ik de toiletjes wel vaker (dagelijks). In de winter ben ik er iets makkelijker in. 

 

En 1x per week een grotere schoonmaak waarbij ik ook alles van z'n plek haal, de ren goed veeg, schone waterbakken zet, kijk of bodembedekking in schuilhuisjes aan vervanging toe is enz. Ze plassen en keutelen hier niet in de schuilhokken, dus ik kijk gewoon aan hoe lang het schoon en goed is. Onnodig vervangen is zonde. Voor het schoonschrobben van huisjes bakken enz. gebruik ik azijn, citronella en afwasmiddel. Bezem, blik, veger, plamuurmes en afwaskwast. Met azijn even laten trekken in de toiletbakken krijg je de urineaanslag er meestal wel aardig uit. Alles altijd goed naspoelen voor je het terug plaatst.  

 

Ik doe de seizoen schoonmaak met de stoomreiniger, maar niet heel vaak, 1x per jaar ongeveer en/of na ziekte of overlijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben bij bij een PeeWee toiletbak. Die leeg ik één keer per week. Ik heb er drie dus kan snel omwisselen. Die bak staat in een hok met nog een extra hoektoilet. Die maak ik ook één keer per week schoon. Ik gebruik nu papierkorrels. Maar als alles op is: houtvezel en beukenstrooisel wil ik helemaal overgaan op papier of houtkorrels. Dat bevalt me het beste. In het hok liggen wel eens losse keutels. Die ruim ik elke dag op.

Ook ruim ik wat verdwaalde keutels op de grond op. Die is trouwens vrij schoon. In de zandbak keutelen ze ook niet.

Ik maak de toiletbak schoon met schoonmaakazijn maar soms ook met kalkreiniger (WC eend)

Een keer per jaar maak ik de hele ren grondig schoon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een peewee bak. Ik doe een laagje houtkorrels in de onderbak en een laagje in de bovenbak. De bovenbak verschoon ik ongeveer 2x per week in de zomer zal dat wel iets vaker zijn. De onderbak verschoon ik nu pas als de houtkorrels daarin helemaal verzadigd zijn. Ik gebruik hiervoor meestal citronella en/of azijn.

 

Voerbak krijgen ze dagelijks schoon, die gaat gewoon in de afwasmachine. Waterbak krijgen ze 2x per week een schone, ook deze gaat in de afwasmachine.

 

Het schuilhok stop ik in de herfst vol met stro. Tussentijds vul ik het nog weleens bij, maar verschonen doe ik eigenlijk alleen als van de zomer het stro er weer uit kan. Mijn konijnen doen niets in hun schuilhok.

 

Schuilhok en catcubes maak ik 1x per jaar schoon met een sopje van citronella, meestal als de konijnen naar de vakantie opvang zijn. Dan krijgt de hele ren een goede schoonmaakbeurt en schrob ik zelfs de tegels.

 

Ik gebruik 1 5 kilo pak stro, 10 zakken houtkorrels van 20 liter en 15 tot 20  pakken hooi van 3 kilo per jaar.

aangepast door mammafelina
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, mammafelina zei:

Hier ook een peewee bak. Ik doe een laagje houtkorrels in de onderbak en een laagje in de bovenbak.

In de bovenste bak doe ik eigenlijk niets. Dat komt omdat de hooiruif erboven hangt en er hooi in de bak valt. Wel schud ik om de dag die bak leeg boven de kliko. 

Afgelopen week had ik de oude PeeWeebak in de ren op de grond gezet en het viel me op dat daar in gekeuteld werd. Ik heb hem nu een paar dagen laten staan.

Ze gebruiken die nog steeds. Morgen ga ik alles weer verschonen want de groene kliko wordt geleegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .