Ga naar inhoud

Ecuniculi, spoed?


Aanbevolen berichten

Ons konijn Snow is 2 weken geleden geholpen aan haakjes aan haar kiezen en is daar goed van hersteld. Daarna vielen kleine dingen ons op, twee keer urine buiten het hok, goed eten maar net iets minder brokjes, 1 dag een rood oogje. Maar sinds gisteravond en vooral vanochtend is het mis. Sinds gisteravond eet ze helemaal geen brokjes (wel veel hooi en groenvoer) en sinds vanmorgen loopt ze iets meer wankelend, is ze een paar keer beetje omgevallen (bijv tijdens het wassen) en heeft ze een head tilt, kan moeilijk haar hoofdje helemaal rechthouden. We zien dat ze zich niet fijn voelt maar is wel actief, ze loopt nog en hupst een beetje door het hok en eet hooi. Lijkt wel iets minder te drinken (gisteravond juist veel).

Vanmorgen zijn we naar de spoeddierenartsgeweest (helaas niet konijnkundig want onze konijnkundige dierenarts besteeds de spoeddienst uit). Hij dacht aan ecuniculi maar had geen panacur op voorraad. Nu zei hij dat ecuniculi een oorontsteling is maar volgens mij is dat niet zo(?) en ik twijfel dus aan zijn kennis. Ik denk wel echt dat het ecuniculi is. Waarschijnlijk geluxeerd door de stress van haar operatie.

Ik heb veel gelezen ook over het behandelplan van Wilhelminapark. Nu las ik zeker als er neurologische symptomen zijn en zwakte van de achterpoten (lijkt niet heel ernstig maar wel enigszins) dat het spoed is en dexamethason injecties nodig zijn.

Nu zit ik erg in dubio, weer de niet-konijnkundige spoedarts bellen, verwijzen naar het behandelplan van Wilhelmina (snellere behandeling maar ook grotere kans op fouten), of wachten tot morgen en direct de konijnkundige dierenarts spreken. Wat zouden jullie adviseren, hoeveel spoed is het? En denken jullie dat dexamethason inderdaad nodig kan zijn?

 

Ze heeft gisteravond ook novacam gehad, dus gezien de interactie weet ik niet hoe snel ze zou mogen starten met dexamethason.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

E cuniculi is inderdaad geen oorontsteking. Het is een parasiet in de hersenen die ontstekingen op diverse plekken in het lichaam kan veroorzaken. 

 

Hier staat uitleg over de ziekte: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Eet jouw konijn wel zelfstandig nu? 

 

Wat je vandaag kan doen is rondbellen naar dierenartspraktijken in jouw buurt die dienst hebben, om te kijken of iemand fenbendazol op voorraad heeft en of je dat mag ophalen, zodat je daar wel al mee kan starten. Het is een ontwormingsmiddel dat zonder recept verkocht mag worden. De namen van de producten die de werkzame stof bevatten zijn o.a. panacur en meranox. Lukt dat niet, dan is het maar morgen, dat is dan niet anders. Ik zou wel gelijk morgenochtend aan de lijn hangen bij je dierenarts (ik ga er dan even vanuit dat die kennis van konijnen heeft). Het is wel belangrijk dat je jouw konijn comfortabele goede zorg geeft. Binnen halen, warm houden, let op dat ze goed blijft eten en drinken, zorg dat ze zich geen pijn kan doen als ze uit balans is.  

 

Of je de dexamethason injecties moet doen of niet, zou ik echt met een konijnkundige dierenarts overleggen. Het is behoorlijk heftig spul, de weerstand krijgt er ook een flinke dip door. Als de verlammingsverschijnselen en het tollen heftig is kan het zeker waard zijn, maar het is geen standaard behandeling. Een goede konijnkundige dierenarts kan er in adviseren als het goed is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken! Snow heeft goed zelfstandig hooi en wortel gegeten, we zien haar regelmatig hooi eten. Is dwangvoeren dan nog niet nodig?

Gisteravond wilde ze geen SS brok, maar wel een lijnzaadbrokje, ze kwam toen ook echt meer vragen (hebben we niet gegeven want ik dacht dat teveel lijnzaad niet goed is). Ze woont binnen, we hebben de verwarming aangezet en handdoeken gedaan over de randjes van het hok waar ze zich aan zou kunnen bezeren.

Goede tip over rondbellen over fenbendazol. Dat gaan we doen. De beslissing voor dexamethason kunnen we dan inderdaad misschien beter overlaten aan onze konijnkundige dierenarts, zeker gezien de verlammingsverschijnselen nog mild zijn (wel naar om te zien😥)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, pluzan zei:

Nu zei hij dat ecuniculi een oorontsteling is maar volgens mij is dat niet zo(?)

Dat klopt, dat is niet hetzelfde, maar het kan tegelijk voorkomen en de headtilt kan ook daar vandaan komen. E.C. is wel meer voor de hand liggend.

 

Dexamethason raad ik in principe af, tenzij... je krijgt in eerste instantie juist een verergering van de ziekte doordat de weerstand onderuit gaat, daarnaast wordt corticosteroïden gebruik bij konijnen afgeraden (leverschade) en lijken deze injecties geen verschil te maken in overlevingskansen bij de behandeling van E.C. Alleen bij leven of dood situaties waarin je echt de ontstekingsreactie een halt toe wilt roepen, kun je het overwegen. Belangrijker is dat je zo snel mogelijk met fenbendazol start, liefste binnen 10 dagen vanaf het eerste moment dat je symptomen ziet. Wat je wel kan doen om de ontstekingsreactie te verminderen is om pijnstillers vragen. Let wel, je kunt die nooit tegelijk met dexamethason geven!

 

Wat bij evenwichtsproblematiek bij E.C. vaak voorkomt is dat een konijn misselijk wordt en daardoor niet wil eten. Hier kun je ook medicatie op inzetten. Want genoeg voedingsstoffen binnen krijgen is ook heel belangrijk nu, mocht je medicatie halen, dan zou ik aanraden om ook een zakje dwangvoeding te kopen als je dit niet in huis hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling heeft ze inderdaad (novacam). Is bekend hoe lang dit uit het systeem moet zijn voordat gestart kan worden met dexamethason? (mocht de DA daar toch mee willen starten weten we waar we op moeten letten).

We zijn nu aan het uitzoeken waar we vandaag nog fenbendazol kunnen krijgen. Particulier kunnen we panacur hond en kat krijgen, is dat de goede of kunnen we beter bij de dierenarts halen?

Snow heeft van de dierenarts vandaag cisaral gekregen. We zullen dwangvoerzakjes in huis halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur voor hond of kat kan ook gewoon, alleen moet je dan even goed kijken naar de juiste dosering. Die staat voor konijnen dan natuurlijk niet op de verpakking. En anders morgen via de dierenarts regelen.

 

Als ze zelf regelmatig eet zou ik niet dwangvoeren, of het moet heel makkelijk gaan zonder dwang. Diverse soorten voer neerzetten en als ze uit de hand eet regelmatig ook onder de neus duwen in de hoop dat ze er in hapt. 

 

Lijnzaad mag wel meer dan één brokje, maar veel geven is niet aan te raden want dat werkt laxerend. En diarree wil je er ook niet bij hebben nu. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben de spoeddierenarts gebeld voor de dosering. 

We halen voor de zekerheid dwangvoer in huis maar proberen het eerst via andere wegen te stimuleren.

Haar hoofd gaat vooral hangen als ze gaat slapen (als ze alert en wakker is gaat het redelijk), dan valt haar hoofd de hele tijd naar links, lijkt me pijnlijk en dat ze dan niet lekker kan slapen, ze wordt daar ook wakker van lijkt het, maar als we een "kussentje" neerleggen loopt ze waarschijnlijk weg.. nu is ze zelf meer met haar kop naar voren gaan liggen wat wel lijkt te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spuitje panacur wilde ze niet, maar op een beetje witlof at ze het graag op. Net heeft ze ook een papje op van wortel, water en een paar brokjes. Dus nog geen sprake van dwang geweest. Ze viel net even wat vaker om, daarna niet meer, maar dat kan ook wel wisselend zijn denk ik. We hebben het hok zo makkelijk begaanbaar mogelijk gemaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update. De konijnkundige dierenarts vindt het niet ernstig genoeg voor dexamethason. Dus dat is op zich positief. Ze lijkt zich ook iets beter te voelen, oogt wat energieker en stabieler en drinkt beter. Hoewel ik ook weet dat dat waarschijnlijk tijdelijk is. Ze eet goed hooi, erwtenvlokken en groenvoer. Brokjes niet. 

Dus we gaan door met panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn dat het zoveel beter gaat. Herstel bij EC is echt heel verschillend. Ik ken verhalen van konijnen die 4 dagen later alweer helemaal klachtenvrij waren, maar ook waar naar een maand nog doorbehandeld moest worden. Niet schrikken als ze een terugval krijgt en genieten van alle momenten van verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Gisteren was ze een stuk actiever en ze had veel minder symptomen, 's avonds stonden haar ogen ook weer goed, het leek ook alsof ze vrolijk was. Maar ik hou er rekening mee dat er weer slechte momenten zullen komen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, ik ben redelijk nieuw in de konijnenwereld en er meteen achter gekomen dat EC echt een akelige rotziekte is! Ik had er met mijn konijntje afgelopen kerst ook last van, zelfde symptomen als Snow, echt schrikken. Ben toen meteen naar de DA gegaan en panacur gaan geven en ik zag ook de volgende dag meteen verbetering! Na 2 dagen waren de klachten helemaal weg (DA Wilhelminapark zij dat ik er erg vroeg bij was gelukkig) en ze zijn sindsdien gelukkig niet meer terug gekomen. Er kan dus snel verbetering in zitten.

 

Momenteel staat die van mij blijvend op dagelijks 1x panacur, wegens maandelijkse behandeling voor zijn tandafwijking. Voor spannende momenten, zoals de castratie vorige maand, moet ik een aantal dagen vantevoren de dosering verhogen naar 2x daags om de parasiet te onderdrukken. 

 

Ik wens je ontzettend veel sterkte met Snow, hopelijk blijft het allemaal goed gaan! Hoe gaat het vandaag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! 

Ja je schrikt je echt rot. Het ziet er zo akelig uit. Wat ontzettend fijn dat het weer goed gaat met je konijntje!

Met Snow zit er nog steeds verbetering in. Haar hoofdje staat niet meer scheef en ze valt niet meer om. Vandaag heeft ze zelfs wat brokjes gegeten, wat ze tot nu toe steeds weigerde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ons bijdehante meisje is er weer hoor! Ik ging haar net de panacur geven, ze kwam het zelf halen, ze trok het spuitje haast uit mijn handen, sabbelde het op en toen het op was duwde ze de spuit weer weg 😄

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, pluzan zei:

Nou ons bijdehante meisje is er weer hoor! Ik ging haar net de panacur geven, ze kwam het zelf halen, ze trok het spuitje haast uit mijn handen, sabbelde het op en toen het op was duwde ze de spuit weer weg 😄

 

Heerlijk hé? Drugs-bunnies? Onze Lodewijk komt ook aanrennen om zijn pijnstilling uit het spuitje te sabbelen. Bij de opvang lukte het niet (te afgeleid), dus daar krijgt hij het in de andijvie. Wel bijzonder van je meisje - de meeste konijnen vinden panacur vies. Het scheelt zoveel stress voor ons baasjes als het zo zonder dwang kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja geweldig om te zien! Deze spuit panacur was eigenlijk voor haar partner Zoef (de dierenarts adviseerde hem mee te behandelen) maar hij wilde het niet (novacam vindt Zoef erg lekker maar panacur blijkbaar niet) en toen kwam Snow het snel halen 🙂 (zij moest nog krijgen). Heel fijn voor haar en voor ons dat het zonder dwangvoeren kan bij haar. Bij Zoef willen we kijken of we het op eten kunnen doen, omdat hij niet ziek is en de stress van dwangvoeren van medicatie dan misschien erger is. 

De voormalig partner van Snow, Kane, had ook ecuniculi (veel minder ernstig, hij is aan iets anders overleden). Hij kreeg de panacur op zijn brokjes, toen hij geen panacur meer nodig had wilde hij eerst zijn brokjes niet, hij moest weer wennen aan brokjes zonder panacur, hij vond het ook best lekker blijkbaar 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een waarbij een konijntje EC heeft. Ik schrok ook heel erg toen ik haar zo wankel op haar pootjes zag en haar kopje scheef naar links zag staan. Ik had meteen de dierenarts opgebeld en kon meteen s'middags komen. Mijn konijntje is nog steeds bezig met Panacur en heeft Emeprid. Ze is gelukkig weer actief en eet goed.

 

Ik wens je veel sterkte met de verzorging en hopelijk komt ook jou nijntje er snel weer bovenop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .