Ga naar inhoud

Dagboek van Harold, Sofie en Brenda


Evee

Aanbevolen berichten

Ik vind dat mijn konijnen ook wel een eigen topic verdienen. Bij deze dus!

 

Harold, Brenda en Sofie zijn een drietal geworden nadat Brendas partner overleed. Dat gaat prima, hoewel Sofie en Brenda soms wat kibbelen, wat knorrig zijn naar elkaar. Ik wil echter naar een koppeltje terug, dus vandaar de keuze. Harold is heel lief voor beide dames en geeft ze om en om aandacht, hij heeft het er maar druk mee.

 

Brenda

Brenda woont hier nu het langst, zij komt van konijnenopvang Knijn&ko. Zij was daar afgestaan samen met haar zus, omdat ze niet meer samen gingen. Zij is geboren in 2015. Brenda is een heel leuk konijn, lekker avontuurlijk maar toch ook gewoon geinteresseerd in alles en iedereen. Ze loopt graag lekker even in de tuin los en houd van de graafbak in de ren. Je kan haar best eventjes lekker aaien en daar geniet ze dan zichtbaar van, maar ze bepaald zelf wanneer en hoe lang 😉 De naam had Brenda al bij adoptie en heb ik zo gelaten. 

 

Harold

Harold heb ik uit het dierenasiel in Zierikzee geadopteerd, in 2017. Hij was gevonden in een parkje als dumper. Hem heb ik geadopteerd als partner voor Charlie. Hij was zo lief voor haar en zij waren zo leuk samen! Harold is toch wel een hele fijne ram voor in een koppel of groepje, hij is echt zo een konijn dat de rust bewaakt en zorgt dat iedereen zich fijn voelt. Zijn leeftijd is onbekend, maar hij kwam als een goed volwassen konijn over toen ik hem adopteerde, ik gok dat hij toen al wel een jaar of 3-4 was. Hij is nu ook wel echt een senior konijntje geworden, dus de leeftijd van een jaar of 10 nu kan goed kloppen. Harold heeft wat wild vlees op z'n derde ooglid, waardoor je dat altijd als dotje in zijn ooghoekje ziet zitten. Daar heb ik een paar keer voor gezalfd maar het blijft hetzelfde en hij lijkt er weinig last of verdere problemen van te hebben. Van de dierenarts mag het dus gewoon blijven zitten. De naam Harold had hij al bij adoptie en heb ik zo gelaten. 

 

Sofie

Toen Charlie, de vriendin van Harold overleed, kreeg hij Sofie als vriendin. Sofie komt uit Dierenasiel Goes. Zij was met een broer en zus daar in de straat gedumpt, waarschijnlijk was het een nestje dat niet gewenst was of waar ze de jongen niet van kwijt konden. Zij is waarschijnlijk in voorjaar 2021 geboren. Sofie is niet tam, dat werd er in het asiel ook bij gezegd. Maar soms heb ik wel eens het idee dat ze wilde konijnen genen heeft 😉 Ze springt zo een meter hoog en als zij haar dolle minuten binky & ren ronde heeft zet ze ook gewoon tegen de muren opzij af om van richting te veranderen. Ze pakt een brokje aan uit mijn handen, maar is echt geen fan van aanraken of optillen. Dat geeft haar veel stress. Bij adoptie heette Sofie "konijn driekleur", dat vond ik wel erg onpersoonlijk. Ze heeft daarom de naam Sofie gekregen. Met de F, niet met PH. Zoals ik vind dat het hoort (mijn man vind dat het met PH hoort 😂) Sofie is vernoemd naar Sofie uit het boek de GVR. (dat was een hint in secret santa vorig jaar 😄 )  

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ergens ben ik heel blij dat ik niet al te veel te plaatsen heb over de konijnen de laatste tijd, want het gaat gewoon goed met ze.  Ze beginnen (op Sofie na) wel wat op leeftijd te raken. 

 

Vorige week heb ik een hele lading verse wilgentakken van de buren gehad, dus ze zijn lekker aan het knabbelen geweest. En voorlopig heb ik nog ruim genoeg om wekelijks wilgentakken te geven. 

 

Zaterdag hebben ze voor proefkonijn gespeeld, ik wil binnenkort op sociale media de jr-farm  kruidenweide grasmatjes onder de aandacht brengen, dus ze hebben er zaterdag een gekregen zodat ik nieuwe foto's en filmpjes van het product heb voor op de socials. Harold en Brenda vonden het geen probleem om mee te werken toen ze zagen dat ik de paardenbloem/goudsbloem variant had gekozen voor ze 🙂 

 

Sofie zat van een afstandje te kijken wat er allemaal aan de hand was, zij vind nog steeds veel dingen spannend. Toen ik uit de ren was en in de tuin bezig was, zag ik toch dat ook zij lekker zat te knabbelen. 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Deze week zijn we bij de dierenarts geweest voor vaccinaties, zoals in het vaccinatietopic te lezen is. Alles was prima gelukkig! Sofie mag een klein beetje gaan afvallen, dus ik ben de brokjes weer iets aan het minderen. Het lastige is wel dat de andere twee prima op gewicht zijn. Bij Sofie hoeft er ook maar 200 gram af (10% van haar gewicht). 

 

De buren hebben weer wilgen gesnoeid en er lagen heel wat takken in de tuin voor ons, de konijnen zijn er erg blij mee en kunnen voorlopig dus wel vooruit.

 

In de tuin begint ook alles weer te groeien, wel zo fijn want dan kan ik weer meer verse kruiden geven uit eigen tuin! In de winter was er eigenlijk alleen rozemarijn. Dat is een flinke struik bij ons dus daar kan ik regelmatig wat vanaf snoeien voor de konijnen.  In de zomer is er gelukkig meer om aan de konijnen te  voeren. Ik heb veel rozen, twee perenbomen, tijm, munt, aardbei, blauwe bessen en gras met ook wilde plantjes er tussen zoals paardenbloem en weegbree. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

en gras met ook wilde plantjes er tussen zoals paardenbloem en weegbree. 

Ik moest er wel om lachen hoe je dit verwoordde. Ik heb ook wilde plantjes zoals paardenbloem tussen de bestrating. Dat klinkt een stuk gezelliger en positiever dan onkruid 😉 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ja toch! Onkruid klinkt zo onaardig. Voor mij zijn het gewoon wilde plantjes voor de konijnen. 🥰


Ik vroeg mijn man ooit of hij wist wat onkruid was. Nou nee, eigenlijk niet. Ik zei: snelgroeiende/snel uitzaaiende planten die mensen niet willen. Hij keek me aan of hij water zag branden. Ik zei: dat is echt zo. Wij beslissen dat. 
 

Zelf vind ik paardebloemen ook wel gezellig, maar in onze border vind ik er meestal maar 1-3. Dus die mogen de konijnen dan lekker eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Ik heb net grasmix zaad besteld bij BunnyBunch. Hoewel hier van alles is want we hebben 6000m² grasland😁

ik denk dat dat dan een beetje in het niet valt hoor 😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me elke dag weer op dat - in ieder geval - mijn konijnen zo graag gras eten. Ik pluk dat elke avond even vers en ze pikken na weegbree toch ook snel het gras uit de voerbak met meerdere groenten. De andere dag vind ik meestal wel wat stukjes witlof die over zijn. Het uiteinde van een witlof eten ze nooit en snij ik er altijd maar af. Net kinderen die geen korstjes willen eten.......

 

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend was Brenda weer aan het billen schudden tijdens het eten. Ik vind dat zo hilarisch om te zien, een soort kwispel kontje 😄 

En nee, het is mij nog niet gelukt het op de film te zetten, ik heb mijn telefoon ook niet altijd bij als ik bij de konijnen ben, vanochtend ook niet.

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .