Ga naar inhoud

Tips voor konijnen met gewrichtsproblemen


Aanbevolen berichten

Een van de mods attendeerde mij er op dat bij de konijneninformatie geen artikel is over konijnen met gewrichtsproblemen / problemen aan het skelet. En heel eerlijk, volgens mij is daar in het algemeen niet veel info over te vinden online.

 

Denk aan artrose, ED, HD, maar ook verlammingen, bot breuken, spondylose enz.

Wat mij betreft mag het best breed informatie bevatten, dus bijv. ook over kneuzingen en spierproblemen.

 

Nou wil ik best een stukje schrijven over dit onderwerp, maar ik zou wel graag wat input hebben van de forumleden, de ervaringsdeskundigen dus! 🙂

 

Waar hebben jullie ervaring mee en wat werkte in die situatie wel of niet?

 

Hebben jullie ervaringen met alternatieve diergeneeswijze op dit gebied, zoals bijvoorbeeld osteopathie en fysiotherapie?

 

Wat zouden jullie konijnenbaasjes die in een situatie met een konijn met een aandoening aan het skelet / spieren / bewegingsapparaat te maken hebben mee willen geven aan tips?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig deze week een topic aangemaakt over mijn konijn i.v.m. EC/artrose. Het is nog onduidelijk wat precies de oorzaak is van de instabiliteit en onrust. Mijn konijn is levendig genoeg. Voorlopig ga ik op advies van de mod de metacam wat verhogen. Succes met dit interessante onderwerp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Waar hebben jullie ervaring mee en wat werkte in die situatie wel of niet?

 

Lodewijk heeft dus heupdysplasie - vastgesteld met beweging en met een röntgenfoto.

 

Advies dierenarts: flink hoge dosis novacam + vitamine D (botontkalking) + flink hem laten bewegen. Idee is dat de spierkracht de heupdysplasie schade kan verminderen. Hij mag dus weinig tot geen pijn hebben, zodat hij blijft bewegen. Mogelijk zwaardere dosering in winter vs zomer. Elk jaar röntgenfoto om verdere schade te bepalen en evt. dan dosering pijnstilling aan te passen.

 

Gelukkig wil Lodewijk zijn medicatie goed zelf oplikken, dus minimale problemen met het geven van medicatie.

 

Hoe we er achter kwamen: ik sloeg aan op het feit dat hij, nu uitgegroeid, opeens wat nat had op zijn achterpoot én ik vond hem minder bewegen richting zijn tweede winter.

Dierenarts had nog nooit zo weinig schade op de foto gezien, dus fijn dat het mij was opgevallen. Hoe eerder je er bij bent, hoe sneller je kan ingrijpen, hoe minder de schade is. Twijfel je over je konijn, de dierenarts kan voelen hoe de heupen zich bewegen en een foto maken ter bevestiging. Vooral grote rassen hebben meer kans op HD, maar Lodewijk is maar 25% Vlaams.

 

2 uren geleden, Evee zei:

Hebben jullie ervaringen met alternatieve diergeneeswijze op dit gebied, zoals bijvoorbeeld osteopathie en fysiotherapie?

 

Nog niet nodig gehad gelukkig. Aangezien het een aangeboren gewrichtsprobleem is, denk ik ook niet dat dit zou helpen op dit moment. Misschien wel als hij wat ouder is en zelf niet meer te verleiden is tot beweging.

 

 

2 uren geleden, Evee zei:

Wat zouden jullie konijnenbaasjes die in een situatie met een konijn met een aandoening aan het skelet / spieren / bewegingsapparaat te maken hebben mee willen geven aan tips?

 

1) laat ook bepalen of er botontkalking is op de röntgenfoto. Konijnen breken sneller iets, omdat de verhouding spier/bot heel anders loopt. Als het bot dan ook nog aangedaan is, dan is er nog meer risico.

2) hogere dosering pijnstilling is even schrikken, maar een bewegelijk konijn is een konijn dat vaak minder last heeft van stijfheid of andere klachten. Het is dus echt noodzakelijk vaak dat ze blijven bewegen en dan moet de pijn goed onderdrukt zijn. Recent onderzoek uit de UK laat zien dat hogere doseringen geen kwaad kunnen. Het is dus echt wel een hogere dosering dan bij bijv. darmproblemen

3) Als je veel pijnstilling moet geven, de paard variant vs de hond variant, kan je honderden euro's per jaar schelen. Kijk dat dus even na en bespreek het met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is Synopet het vermelden waard? Dat is een homeopatisch middel bij gewrichtsproblemen. In de opvang wordt het (met wisselend resultaat) wel eens gebruikt. Er is al vaker over gepost op BB.

 

Ik heb jaren geleden ooit geprobeerd een fysiotherapeut te vinden voor mijn konijn (achterpoot geamputeerd en kon niet meer lopen). Dat was een drama. Behandeling voor konijnen bestond toen simpelweg niet, uiteindelijk kwam iemand langs met konijnenervaring en zij adviseerde zwemtherapie (zoals bij honden). Zucht. Dat was eenmalig zoals je zult begrijpen.

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft spondylose. Hier zijn we bij uitgekomen omdat ze zich niet meer goed schoon hield. Door de spondylose was het moeilijk om bij de blindedarmkeutels te komen, en ook het helemaal leeg plassen wad een uitdaging. Ze had er daardoor ook een flinke blaasontsteking bijgekregen. Bij de DA hebben we vooral de tip metacam gekregen. Dat krijgt ze nu sinds een jaar iedere dag. Als er koud weer voorspeld wordt verhogen we de dosis. Wordt het warmer, gaan we omlaag. Ik heb ook gemerkt dat het bij nat weer erger wordt.

De grootste tip die ik gevonden heb is goed in beweging blijven. Dus wordt er extra gespeeld, moet ze zich meer moeite doen om eten te vinden etc. En daarnaast krijgt ze gladiator plus. Dat is een Duits middeltje (online verkrijgbaar) met een heleboel plantenextracten. Het is een soort energiedrankje voor konijnen. En ik moet zeggen sinds ze dat krijgt is ze weer een stuk actiever 😊. Binnenkort wil ik op aanraden van de DA ook eens kijken naar CBD olie. Dit zou kunnen helpen met de pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .