Ga naar inhoud

Mijn konijn (:


Aanbevolen berichten

Hey! Ik ben hier nieuw en ik heb een vraagje, mijn konijn at vroeger veel hooi maar nu al een paar jaar niet meer maar de laatste maanden merk ik dat ze soms wel een wat nattere kak heeft, op internet zeggen ze dat dit komt doordat hij geen hooi eet. Is dat zo? Moet ik haar hooi laten eten? Zo ja hoe? (Ze woont op een heel groot terras en kan dus geen ziektes krijgen en gaat dus ook nooit naar de dierenarts is dit nodig op dit moment?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Je verteld nu wat je niet geeft, maar wat geef je wel?

Geen hooi geeft niet perse natte keutels, dat is onzin, wel zie je dat konijnen die geen hooi eten minder volume in hun keutels hebben. De keutels zijn vaak donkerder en kleiner.

 

Wat mij betreft maak je eerst een lijstje met welke brok je voert en de rest van de voeding (ook snacks), als het geen bekend merk of een huismerk van iets is, zou je dan de ingrediënten en de voedingswaarde erbij willen zetten?

 

Dat je konijn, die buiten leeft geen ziektes kan krijgen is niet waar, een terras maakt daarin het verschil niet. De vragen die je je dan moet stellen, kunnen er andere dieren in of op het verblijf komen, denk aan vogels, katten, vossen, marters etc etc.

 

Geen hooi eten komt vaker voor, maar icm darmproblemen ga ik denken, hoe is het met het gebit van het konijn? Ook daarvoor is het handig om te weten wat er wel gegeten wordt, om een inschatting te maken.

 

Er is zeker wel een kans dat je naar de dierenarts moet, maar ik vraag me wel af, hoe zien die natte keutels er uit? Ik kan nu de inschatting niet goed maken waar de oorzaak zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef elke dag 2 handjes korrels (een mengeling van de Tom en co) en in de avond 4 snoepjes ook van de top en co. Ook geeft ik groenten zoals: halve wortel, soms sla, peterselie,…

 

er kunnen geen dieren op het terras komen want het is overdekt. 
 

De keutels lijken op blinde darm keutels want ze hangen in een trosje aan elkaar. Als ik hem opneem dan zie ik soms dat zijn poep een beetje vuil is door de kak. 

de rest van de keutels zien er echt nog best normaal uit.

 Bedankt trouwens om al te antwoorden! ( :

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd je vast, ik kan die niet aardig brengen. Wat je geeft voldoet helemaal niet voor konijnen, ik wil wel gelijk zeggen, veranderingen hier in doorvoeren kunnen niet allemaal tegelijk.

 

We hebben wel wat artikelen hoe je de juiste voeding uitzoekt en in welke verhoudingen. In willekeurige volgorde kun je deze artikelen lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gemengd-voer-vs-geperste-brokken

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

om de keutels te begrijpen is dit misschien ook nog wat:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

Maar het lijkt erop alsof je gemengde brokken geeft, dat zul je echt aan moeten pakken. Dat is het eerste wat ik je aanraad te doen, langzaam overstappen op iets nieuws Met een merk binnen jouw budget kunnen we je vast wel helpen. Deze website heeft ook een webshop, alle brokken die daar in staan voldoen aan bepaalde eisen en kwaliteiten die je perse terug wilt zien. Staat wat jij wilt geven er niet bij, vraag gerust, de ingrediëntenlijst en de analyse van de voeding (dus hoeveel vet, vezels, eiwit, calcium etc) is voldoende voor ons om te kijken of dit voor je konijn zou kunnen werken.

 

Wat je aangeeft kunnen inderdaad de blindedarmkeutels zijn, heb je het idee dat hij dik is? Om uit te rekenen hoeveel brok je aan het konijn moet geven zul je moeten weten wat het gezonde gewicht is voor jouw konijn. Ik vermoed dat je konijn mogelijk teveel brok krijgt, mijn advies zou zijn, weeg hem, en geef dan 15 gram per kilo. Dan houd je rekening met eventueel overgewicht. Ik verwacht dat het ongeveer de helft gaat zijn van wat je nu geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Camille vdf zei:

Ze woont op een heel groot terras en kan dus geen ziektes krijgen

En wat denk je van ziektes die door muggen overgebracht worden???? Die komen door de kleinste gaatjes binnen en heb je vast ook wel eens in je huis.

 

30 minuten geleden, Camille vdf zei:

Dus je zegt dat de voeding niet voor konijnen dient? Het komt toch van een bekende dierenwinkel voor konijnen? 

Dat zegt niets. Als je gemengde brokken geeft, halen ze het lekkerste eruit. Vaak zijn dat die Johannesbroodstukjes. Maar het belangrijkste de grasbrokjes laten ze liggen.

En wij zijn allemaal groot gebracht dat konijnen wortels eten. Maar .... wortels bevatten erg veel suiker. Dus met mate geven.

Weegbree, paardenbloem etc dat is allemaal erg goed. Munt, Basilicum etc. In de links van @Kolino kun je veel vinden.

Probeer eens een ander hooisoort!

Een dierenwinkel verkoopt ook likstenen voor konijnen en die zijn gewoon slecht. In supermarkten wordt voor ons ook alles verkocht maar als je alles zou kopen wat ze aanbieden zou het voor ons lichaam ook slecht zijn.

Dierenwinkels verkopen ook nog steeds kleine kooien voor konijnen! En dat is ook achterhaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet helemaal wat ik zei.

 

Dat iets van een dierenwinkel komt, zegt helaas niets over dat het wel/niet gezond is. Daarvoor zijn er veel te weinig regels. Gemengd voer maakt ze kieskeurig, ze zoeken de lekkere dingen er uit en laten met een beetje pech de rest liggen en als ze toch alles opeten, dan heb je nog te maken met dat er dingen in zitten zoals hele maiskorrels waarvan ze het velletje niet kunnen verteren en die maiskorrel dus in z'n geheel door de darmen moet, als ze hem niet hebben gekauwd, ik weet niet of je er zelf ooit op hebt gebeten bij de popcorn...

 

Dat je naar de dierenarts wilt gaan snap ik. Er kan zeker iets met het gebit zijn, hij kan te dik zijn, darmflora kan uit balans zijn. Iedere goede dierenarts zal je een brok aanraden die bestaat uit een enkelvoudige brok, zodat in ieder brokje hetzelfde zit. Er zijn ook brokken met een basis van hooi. Alternatieven voor hooi. Ook daar heb ik een artikel over gepost.

 

Ik zie hier echt alleen maar reden voor gebitsproblemen of voedingsfouten. Het spijt me echt, ik weet wel dat je van hem houdt en het beste voor hem wilt, daarom ben je hier! Laat je niet uit het veld slaan doordat ik zeg dat je iets beter kunt doen, dierenwinkels zouden gewoon minder troep moeten verkopen. Denk maar aan de yoghurtsnoepjes, konijnen moet je helemaal geen zuivel geven of knaagstenen of likstenen. Toch verkoopt mening dierenwinkel het.

 

Wortel, sla, peterselie, van mij mag het, met mate! Dit soort dingen krijgen de mijne af en toe. Dagelijks krijgen ze andijvie of witlof als basis, dat kun je aanvullen met andere dingen, dat mag ook wel eens een stukje wortel zijn. In de artikelen die ik net postte staan ook allemaal adviezen hoe je groenvoer kunt opbouwen en hoe een goede groenteschotel is opgebouwd.

 

Ik hoop echt dat je de artikelen wilt lezen, ze staan vol tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het belangrijkste voer voor een konijn. Dus dat jouw konijn geen hooi eet is wel raar. Ik sluit me aan bij @Kolino dat het voer dat je geeft niet geweldig is. Ik zou als ik jou was in kleine stapjes overstappen op beter voer, en eens kijken of je niet teveel geeft. Brokjes zijn nodig voor de voedingsstoffen,  maar ze zijn niet het allerbelangrijkste, dat is hooi. Heb je al eens wat verschillende soorten hooi geprobeerd, en geprobeerd om het op verschillende plekken in het verblijf aan te bieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nattere keutels zijn niet goed. Hooi is zoals de leden voor mij ook aangeven wel heel belangrijk voor konijnen. Grassen zijn namelijk het hoofdvoedsel voor konijnen. 

 

Er zijn heel wat soorten voer met de naam konijnenvoer, die eigenlijk heel slecht zijn. Er is maar weinig wetgeving over wat in konijnenvoer zou moeten zitten, eigenlijk alleen wetgeving over dat het voer dat konijnen eten niet giftig mag zijn voor mensen, omdat konijnen nog steeds als voedseldier beschouwd worden. Verder kom je in winkels de gekste dingen tegen in konijnenbrokken, die er helemaal niet in horen. Helaas. De brok die jij voert klinkt niet super, dat ben ik met de rest eens. Geen verwijt aan jou, dat moet je ook maar net weten, het is logisch dat je er vanuit gaat dat konijnenvoer ook gewoon geschikt is en goed is voor konijnen. De praktijk is helaas vaak anders. Vergelijk het een beetje met elke dag mcdonalds geven aan je konijn. Betaalbaar, makkelijk te krijgen, maar niet zo gezond, zeker niet op lange termijn! 

 

Heel fijn dat je hier komt voor meer informatie over wat je kan aanpassen aan het dagelijkse menu van jouw konijn om te zorgend dat zijn keutels en gezondheid goed worden! En heel goed dat je naar de dierenarts gaat zodat gezondheidsproblemen kunnen worden uitgesloten.  Misschien is het gebit wel niet super goed meer en moet dat eerst opgelost worden. Het is niet fijn als je konijn wel hooi wil eten, maar dat misschien helemaal niet kan. 

 

Ik denk dat als je deze twee linkjes doorleest je een heel eind komt:

1. Het artikel over hooi eten. Waarom is dat belangrijk en wat doe je als jouw konijn dat niet goed eet? Dat staat hier uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

2. Het artikel over konijnenvoer waarin is uitgelegd hoeveel van wat voor soorten voeding je geeft. Zo geef je brokjes maar heel minimaal, een goede soort het liefst. Dat kun je beter zien als een soort vitaminepilletjes die de dagelijkse voeding compleet maken, dan het hoofdvoer voor konijnen. Hooi moeten ze volop eten. Maar als je een balans met hooi en brokjes hebt gevonden kun je veel meer varieren als je dat zou willen en de keutels goed blijven. Dan kun je bijvoorbeeld vers groenvoer, knaaghout en verse/gedroogde kruiden bij voeren. Op die manier kun je gezond gevarieerd lekker voeren. Leuk voor jou en je konijn 🙂 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Maar zoals al werd aangegeven, niet alles in één keer veranderen.

Ik zou starten met een overstap naar zo een saaie brok voor konijnen, wel een goede samenstelling. Denk dan bijvoorbeeld aan de supreme selective of beaphar care+ konijnenvoeding. Er zijn meer goede soorten hoor, maar dat is in bijna elke dierenwinkel te krijgen en een prima basisvoer. Je geeft er maar weinig van, daarmee is het ook helemaal niet duur. 15-20 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht van je konijn per dag is prima. Is het normale gezonde gewicht van jouw konijn bijvoorbeeld 2 kilo, dan geef je tussen de 30 en 40 gram brokjes per dag ongeveer. Dat is een richtlijn en mag je aanpassen, maar dan heb je een idee waar je mee kan beginnen. Je kan een maatschepje zoals die in de keuken gebruikt worden pakken om te kijken hoeveel het is en om makkelijk de juiste hoeveelheid te geven. Of even een bakje of bekertje pakken, afwegen tot waar je het moet vullen op de keukenweegschaal en dan kun je daarmee dagelijks de juiste hoeveelheid geven.

Verder is het advies ook te kijken naar verschillende hooisoorten. Smaken verschillen bij konijnen, ook in het soort hooi dat je aanbied 🙂 Eigenlijk alle dierenwinkels hebben wel verschillende verpakkingen hooi liggen, dus gewoon uitproberen tot je een paar soorten hebt die jouw konijn graag eet. Elke dag vers hooi aanbieden. 

 

Laat je ons weten hoe het gaat? 🙂 Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .