Ga naar inhoud

Jong konijn zindelijk maken


Gitagiet

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Er zijn heel veel topics over maar ik heb toch een specifieke vraag. We hebben een 9 weken oude voedster sinds 2 weken en ze zit in een ren in huis. We zijn eigenlijk meteen begonnen met zindelijkheidstraining, en plasjes gaan al netjes in de bak (als ze in haar ren zit). Keuteltjes moet ik daarentegen wel soms nog zelf in de bak gooien. 

 

We willen haar graag los laten lopen door huis, hier zijn we mee begonnen. Ze is bijvoorbeeld vandaag 3 uur buiten haar ren geweest, heeft een aantal keuteltjes gelegd buiten de bak en heeft toen helaas (weer) op de bank geplast (gisteren en eergisteren ook). Ik heb trainingpads op de bank gelegd dus gelukkig niks aan de bank maar hoe kan ik dit het beste afleren? Ze heeft naast de bank een toilet en in de ren ook een toilet. Beide zijn goed toegankelijk, hebben ook hooi erboven hangen en ze maakt er dus ook wel gebruik van tot op een zeker moment. Wat ik voor nu heb gedaan is wc papier door de plas en dit in haar bakken gelegd en ik heb haar toen ik erachter kwam in haar toilet gezet (dit was vrij snel na de daad). 
 

Ben ik te ongeduldig en moet ik gewoon volhouden of is dit iets wat heel lastig is om af te leren? Ze is natuurlijk ook pas 9 weken…..

 

ik hoor heel graag jullie mening/tips! 🥹

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Gitagiet zei:

ik hoor heel graag jullie mening/tips! 🥹

Hieronder staat een link waar je misschien wat aan hebt. Op internet zag ik ook diverse tips voorbij komen. Helaas heb ik geen ervaring met binnenkonijnen. Alleen in tijden van ziekte en dan lieten ze ook waarin ze opgesloten waren vaak overal hun urine lopen en keuteltjes vallen. Nu heb ik een paartje in een ren. In de ren vind ik nooit urine. Wel eens een verdwaalde keutel.

Helaas zijn er konijnen die niet zindelijk te krijgen zijn. Dat lees ik ook op dit forum. Bij mij doen ze bijv. niets in de zandbak. Anderen moesten de zandbak opruimen.

Je konijn is nog jong en je zult nog even door moeten zetten. Heb je alle kabels etc. zo bevestigd dat het konijn er niet bij kan? Ze kan ook aan je bank, tafel en stoelen gaan knagen en dat is haast niet te voorkomen want het zijn knaagdieren. Persoonlijk wil ik geen huisdieren op mijn bank of bed. Daar denkt iedereen weer anders over.

Lees de link maar even door.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ren groot genoeg is, dan zou ik nog wachten met haar in de woonkamer laten lopen. 2 weken is eigenlijk helemaal nog niet lang, dus logisch dat ze dan opnieuw haar geur wil afgeven met keutels als ze ineens weer in een nieuwe ruimte komt. 

En als je een paar weken wacht, dan zit je al dicht op de leeftijd dat ze gekoppeld wordt (16 weken). Na de koppeling is het ook verstandig om ze de eerste weken een stabiel verblijf te geven, en kan ook wat onzindelijkheid met zich mee brengen omdat ze beiden hun geur aan het territorium geven. Dus dan kom je uiteindelijk uit op nog zo'n 10 weken enkel in de ren, haar/hun eigen verblijf, intussen steeds de keutels en plasjes opruimen zoals je nu doet, en daarna kijken hoe ze ermee omgaan om buiten de ren te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, happy211 zei:

Als de ren groot genoeg is, dan zou ik nog wachten met haar in de woonkamer laten lopen. 2 weken is eigenlijk helemaal nog niet lang, dus logisch dat ze dan opnieuw haar geur wil afgeven met keutels als ze ineens weer in een nieuwe ruimte komt. 

En als je een paar weken wacht, dan zit je al dicht op de leeftijd dat ze gekoppeld wordt (16 weken). Na de koppeling is het ook verstandig om ze de eerste weken een stabiel verblijf te geven, en kan ook wat onzindelijkheid met zich mee brengen omdat ze beiden hun geur aan het territorium geven. Dus dan kom je uiteindelijk uit op nog zo'n 10 weken enkel in de ren, haar/hun eigen verblijf, intussen steeds de keutels en plasjes opruimen zoals je nu doet, en daarna kijken hoe ze ermee omgaan om buiten de ren te komen.

Oke, bedankt voor je reactie! Ik vind het zo sneu om haar nu weer in de ren te houden nu ze de vrijheid heeft geproefd 😂. Misschien kan ik haar kortere periodes uit de ren laten. Het is een Franse hangoor dus ze zal ook snel groeien maar de ren is erg ruim dus ze moet het er dan maar even mee doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Gitagiet zei:

Oke, bedankt voor je reactie! Ik vind het zo sneu om haar nu weer in de ren te houden nu ze de vrijheid heeft geproefd 😂. Misschien kan ik haar kortere periodes uit de ren laten. Het is een Franse hangoor dus ze zal ook snel groeien maar de ren is erg ruim dus ze moet het er dan maar even mee doen. 

 

Tja, ik snap je volledig, want je ziet je konijn graag overal lekker rennen, zoomies maken en genieten, maar je moet ook afwegen hoeveel je wil opruimen.

Zindelijkheidstraining van de lange adem en je kan inderdaad beginnen, maar als je het daarna weer moet herhalen, dan vind je het misschien verspilde tijd en moeite.

 

Wat je moet weten:

  • Konijnen keutelen graag waar ze eten, dus alles rondom eten ligt vol met keutels, daarom zie je altijd hooi hangen bij de toiletbak.
  • Konijnen keutelen ook om hun territorium af te bakenen, dus ga je het territorium wisselen, dan gaan ze weer overal keutelen. Dit valt bijna niet af te leren, want dat is instinct, daarom is je territorium hetzelfde houden altijd het beste als het gaat om zindelijkheid
  • Konijnen plassen graag in hoekjes en ze in een vast territorium leren om alleen in de bak te plassen kost tijd en moeite en sommige konijnen leren het nooit
  • Konijnen plassen ook graag waar het zacht voelt, sommige konijnen leren dat niet af, dus die leuke zachte hangmatjes of andere spullen, kun je dan niet in de ren zetten, tenzij je gewoon dagelijks wil wassen.
  • Konijnen plassen graag als dominatie gedrag waar ze samen liggen e.d. in de puberteit, dat gaat vaak wel gewoon weer over, maar is ook veel opruim werk.

Bedenk dus zelf wat je het belangrijkste vindt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .