Ga naar inhoud

Wisselend gedrag voedster, puber?


Divarg

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 voedsters uit 2 verschillende nestjes van 7 maanden oud. Ze zijn 5 weken geleden gecastreerd. Meisje 1 is lief, een beetje bangig en erg aanhankelijk.

Meisje 2 is een donderstraal, ook lief maar ondernemend. Ze werd teritoriaal naar meisje 1 toen ze 4 maanden oud waren. We hebben ze toen in 2 aparte kooien gezet. Het zijn free roamers dus ze hoeven alleen in de kooi als we slapen of als we er niet zijn.

Nu is meisje 2 erg wisselend naar meisje 1. Ze is soms echt heel lief. Wassen ze elkaar en zitten ze gezellig samen hooi te knabbelen in een open kooi. Ze ligt geregeld helemaal uitgespreid op de vloer. Meisje 1 gaat er dan gezapig bijzitten. Echte liefde hebben ze niet voor elkaar maar over het algemeen gaat het goed.

Echter is ze ook heel wisselend. De ene dag is ze zoals ze vaker is, gezellig, ondernemend en totaal niet vervelend. De andere dag jaagt ze meisje 1 alleen maar op, wil ook door ons niet geaaid worden en keutelt het hele huis onder. 1 of 2 of 3 dagen later is dit dan weer voorbij.

Zijn dit nog de hormonen? Pubert ze? Wordt het nog minder? We spelen ook met het idee om er een rammetje bij te zetten maar zitten niet perse te wachten op nog een konijn dus als het niet perse hoeft dan zouden we het bij deze 2 dames willen laten. Help!

aangepast door Divarg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Divarg wijzigde de titel naar Wisselend gedrag voedster, puber?

Je zegt dus, als we er niet bij zijn, zitten ze ieder in een eigen kooi, toch? Ik denk dat het daar fout gaat. Om ze op te sluiten als je er niet bent kun je beter een ren gebruiken die groot en hoog genoeg is voor 2 konijnen. Ik geloof dat de laatste adviezen 4m2 zijn, waar ze dus 24/7 kunnen zitten. Natuurlijk mag je ze best loslaten, mits ze dit aan kunnen. Niet alle konijnen kunnen er tegen om van ruimte te wisselen. Ergens proef ik ook een beetje dat je ze niet onbeheerd samen in een ren zou durven laten, of heb ik dat mis?

 

Een ram er bij maakt het allemaal wel ingewikkeld, drietallen zijn meestal niet heel stabiel en dan valt er vaak eentje buiten de boot. Ik zou dus eerst zorgen dat ze 24/7 bij elkaar kunnen blijven in een ren die groot en hoog genoeg is. Dan slopen ze niet het halve huis, maar hoeven ze niet iedere keer weer de rangorde te bepalen. Al kan van ruimte wisselen dat ook weer veroorzaken, maar dat is iets voor later.

 

Mocht 24/7 samen niet goed gaan, dan moet je sowieso een plan B, C of D bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, Meisje 2 is zo teritoriaal dat ze echt vervelend is en meisje 1 achterna blijft zitten tot er overal plukken haar rond vliegen en meisje 1 allemaal wondjes heeft van het uittrekken 😞 Verder bijt ze niet, alleen haren plukken geloof ik.

Ik durf ze inderdaad niet meer samen op te sluiten. Ik betwijfel of een groter verblijf daarbij gaat helpen. Die gaat meisje 2 zich ongetwijfeld ook weer toe eigenen met alle gevolgen van dien. De hokken staan in dezelfde ruimte als waar ze de hele dag los lopen, gewoon onze woonkamer namelijk. Als ze eruit zijn staan ze ook gewoon open dus ze kunnen af en aan in beide hokken wanneer ze daar zin in hebben.

Dus de vraag blijft, zijn dit nog hormonen en gaat dit nog verdwijnen na de castratie/puberteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Divarg zei:

Dus de vraag blijft, zijn dit nog hormonen en gaat dit nog verdwijnen na de castratie/puberteit?

 

Dat kan helaas niemand je garanderen. 2 meiden samen heeft niet het hoogste slagingspercentage, maar er zijn toch 2 gelukkige meiden koppels. Castratie is sowieso goed voor je meisjes, ivm met het risico op baarmoederkanker, maar het geeft geen garanties dat ze dan wel samen willen. Meer ruimte helpt vaak wel, omdat ze elkaar dan kunnen ontlopen, waardoor er minder uitbarstingen kunnen zijn. Het is ook goed om schuilplekken te hebben voor ze, zodat ze zich af kunnen zonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevoel dat ze geen ideale match zijn, het steeds uit elkaar halen en dan weer samen laten rondlopen gaat op een gegeven moment de boel laten ontploffen. Ik hoop dat een paar mensen willen reageren die veel ervaring hebben met koppelen. Ik vind het geen goed teken dat je ze niet bij elkaar durft te laten zonder toezicht in een voldoende ruime ruimte.

 

In mijn ervaring loopt de hormoonproductie echt heel snel terug, naja het stukje nieuwe aanvoer. Die onbalans is ook wel weer iets waar hun lijf aan moet wennen. Het gros is nu al weg, dus ik zou er wel vanuit gaan dat wat je nu nog ziet blijvend gedrag is, is de zin van, territoriumdrang. Als dat allemaal duidelijk is wordt dat minder en daar komt het wisselen van ruimte om de hoek kijken, als je dat blijft doen, dan stopt dat gedrag niet zo snel.

 

Ik kan alleen maar zeggen, geef ze een vaste ruimte waar ze met z'n 2en dag en nacht in kunnen en koop een camera, zodat je ze in de gaten kunt houden als je er niet bij bent. Als je ze niet samen vertrouwd, dan ben ik een beetje bang dat de match niet goed is en dat je sowieso een ander plan moet bedenken. Zou je dan met een ram erbij nog meer ruimte kunnen geven, 6m2, liever meer, met 24/7 toegang. Ik denk dat dat meerdere scenario's bedenken nu verstandig is.

 

Dit is echt een situatie die een keer uit de hand gaat lopen als ik het zo hoor, maar nog niet verloren is als je de juiste keuzes maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goed lezen 😉 Wij laten ze altijd bij elkaar zonder toezicht (huis is volledig konijnproof) en als ze los lopen (de hele dag dus) is er niks aan de hand. Ze zitten bij elkaar, soms laten ze zich wassen door de ander. Er is geen echte liefde maar gewoon tolerantie en geen gezeur over het algemeen, heel soms krijgt dame 2 het op haar heupen en zit ze meisje 1 achterna en keutelt de boel vol, dat is dan na 2 dagen weer voorbij. Maar we laten ze wel gewoon bij elkaar want er is ruimte zat en tot vechten komt het nooit.

Behalve dus als ze in de kooi zitten want dan kan meisje 1 niet weg. De kooien staan overigens naast elkaar en ze zien en ruiken elkaar ook gewoon. Ze zijn dus gewoon goed gekoppeld in principe.

aangepast door Divarg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel bedankt voor jullie meedenken overigens hoor!

 

Zou het dan dus helpen een groter verblijf te versieren (eerlijk is eerlijk, de kooien zijn klein) voor hun beiden samen die toegankelijk is als ze los lopen (in dezelfde ruimte als waar ze los lopen dus, onze woonkamer en keuken) en waar ze samen in op worden gesloten in de nacht en als we van huis zijn?

 

Ik vind dat wisselende gedrag van meisje 2 zo vreemd. De ene keer zitten ze tegen elkaar aan te doezelen en wassen ze elkaar en de andere keer jaagt mevrouw meisje 1 op en is ze dus supervervelend. Kan dat gedrag blijven of is dat echt puberteit?

aangepast door Divarg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters hebben meer territoriumdrift dan rammen (gemiddeld gezien). Ze willen dus graag een eigen stuk en kunnen knorrig/humeurig worden als ze vinden dat een ander konijn te dichtbij komt. Daarnaast zijn ze vaker dominant en willen ze dus ook echt dat het andere konijn onderdanig is. Dat is de reden waarom twee voedsters samen vaak niet kunnen, want al is de een wat milder dan de ander, dan clashen ze alsnog omdat de dominante voedster het gewoon niet pikt dat er een andere voedster is. Het kan afzwakken na de puberteit, maar dat hoeft dus niet. Soms loopt het zo uit de hand dat je ze sowieso moet scheiden, wil je echt verwonding voorkomen. Konijnen kunnen elkaar doodbijten of ernstig verwonden.

 

Sommige konijnen gaan telkens hun territorium verdedigen als het groter/minder groot wordt en daarom kan niet elk koppel een wisselend territorium aan. Dan krijg je namelijk telkens een dominatie gevecht voor of na wisselen of op beide momenten. Er blijft dan onrust ontstaan. Het idee van veel mensen 'ze mogen los als we er zijn' en 'kleinere ren als we er niet zijn', werkt dus niet bij alle koppels. Ongeacht of dit wisselen nu binnen of buiten is. Sommige mensen geven 's zomers de tuin vrij aan hun binnenkonijnen en dan kan je ook weer gevechten zien of dat keutelen om territorium af te bakenen.

 

Opsluiten 's nachts is altijd een probleem en wordt daarom afgeraden. Veel mensen hebben daarom een ren waar de konijnen vrij in kunnen lopen, die konijnproof is en waar ze niet uit kunnen springen. Als het koppel dat goed gekoppeld is samen zit, is er geen probleem.

 

Ik snap ook niet helemaal precies wat de situatie nu is? Hoe groot is de kooi (het is dus geen ren) en hoe zitten ze er nu in? Je zegt aan de ene kant 'kooien' en aan de andere kant 'meisje 1 kan niet weg'. Zou je het iets duidelijker uit kunnen leggen? Als je ze telkens scheid en daarna weer samenvoegt, krijg je ook dominantiestrijd.

 

Als er onrust is in een koppel, dan kan dat blijvend zijn en verergeren. Vaak is dat wel tijdens de puberteit, maar soms is het tijdens ziekte, na dierenarts bezoek (daarom altijd met beide gaan als het kan) etc. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen, maar soms moet je accepteren dat het niet meer kan samen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de castratie al 5 weken geleden is zou ik daar geen wonderen meer van verwachten. 

Ik denk wel dat het voor de nacht opsluiten een deel van het probleem is. Ik kan alleen maar afgaan op jouw verhaal, maar als jij aangeeft dat je ze niet samen durft op te sluiten dan zou voor mij de conclusie zijn dat het geen goede match is. Dan zit er toch teveel frustratie naar elkaar toe. 

Is herkoppelen op neutraal terrein of bij een opvang, en bij goed genoeg resultaat samen in een verblijf voor dag en nacht een optie? Dan kun je het freeroamen nog eens proberen als de boel tot rust is gekomen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als ik onduidelijk was.

 

Toen wij de meisjes hebben gehaald hadden we nog het idee om buiten een grote ren voor ze te bouwen. Daar konden we nog niet mee beginnen op voorhand omdat het een verrassing voor ons kind was. Dus we hadden een standaard traliekooi staan van vroeger nog voor tijdelijk. Ze lopen vanaf het begin al los. In het begin ging het (natuurlijk) prima samen in 1 kooi, tot een paar weken later de hormonen op begonnen te komen en meisje 2 dus vervelend ging doen naar meisje 1. Toen hebben we een kooi geleend om ze even tijdelijk uit elkaar te halen. Inmiddels samen met ons kind besloten dat we er toch geen buitenkonijnen van wilden maken en ze dus binnen zouden blijven samen. Het idee was om dan binnen inderdaad voor de opsluitmomenten een grote ren of kooi te versieren. Maar omdat meisje 2 zo vervelend deed als ze in de kooi zaten (al dan niet samen, de kooien staan dus beide de hele dag open en zijn toegankelijk voor ze) en de castratie eraan kwam wilden we daar even mee wachten voor we veel geld uit zouden geven en drastische veranderen in huis aan zouden gaan brengen.

Kortom, ze zitten nu dus nog steeds in die 2 relatief kleine kooien als ze opgesloten moeten worden apart. Laatst probeerde ik ze eens samen te zetten met poortje dicht maar dat resulteerd dus in een hoop gejaag en plukken uittrekellende.

Meisje 1 wil geen rangorde bepalen, is zo onderdanig als wat maar rent wel weg als ze de kans krijgt.

 

Voor nu weet ik dus even niet wat wijsheid is. Ondertussen zitten ze weer heel zoetjes tegen elkaar aan te soezen. Ik heb ze gister ook samen eten gegeven, ze eten zonder gezeur uit 1 bakje (in dezelfde kooi). Het lijkt er dus om te gaan dat meisje 2 het af en toe op haar heupen krijgt en strontvervelend wordt naar iedereen. Dan keutelt ze dus alles vol en wil ook geen aai van ons. Dat kan dus een dag later weer totaal anders zijn terwijl er aan de omgeving hier niks veranderd is.

Verder is er 99% van de tijd geen stress en gedoe onder de 2 konijnendames. Ze zoeken elkaar eigenlijk de hele dag door op, duwen om en om hun kop onder de kop van de ander en beiden worden van tijd tot tijd gewassen door de ander. Ook ploft meisje 2 geregeld plat neer, ligt meisje 1 er tegenaan te dutten en worden er door allebei geregeld malle konijnensprongen gemaakt (alleen niet samen/tegelijkertijd).

 

Dit lijken me allemaal goede signalen toch? Het lijkt er echt niet op dat ze niet kunnen samen. Alleen dat wisselende gedrag van meisje 2 zorgt ervoor dat we gewoon even niet goed weten wat we nu moeten doen.

 

Nogmaals voor de duidelijkhei; beide kooien staan in de free roaming ruimte, zijn continue toegankelijk voor ze en staan naast elkaar. Ze verliezen elkaar dus geen minuut uit het oog zeg maar binnen een dag van 24 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de duidelijkere uitleg. De standaard konijnenkooi die je in de dierenwinkel kan kopen is vaak 90x50 of zelfs nog kleiner.

Dat is echt te klein voor een konijn om in opgesloten te zitten, tenzij dit moet ivm ziekte (zoals ruimte beperking vanwege gebroken poot).

Zeker als ze elkaar dan kunnen zien/ruiken, kan dat veel frustratie geven.

 

Samen daarin is echt een heel slecht plan, want zelfs konijnen die elkaar best leuk vinden, gaan dat niet 8 uur of langer doen in zo'n kleine ruimte. 4m2 is echt het minimale om voor twee konijnen een leefbare ruimte maken, ook 's nachts en dus liever 6m2 of meer.

 

Wegrennen hoort ook bij de rangorde bepaling, daarom is voldoende ruimte en mogelijkheden tot afzondering zo belangrijk tijdens een koppeling, maar ook daarna.

Dat kopjes duwen is ook rangorde bepaling, net als het wassen.

 

Fijn dat je veel goede signalen ziet, wat betreft relaxt zijn (floppen/langgerekt liggen), wassen en elkaar opzoeken. Goed ook dat er geen voedselnijd is en er dus samen gegeten wordt.

 

Ik zou op marktplaats tweedehands een puppy ren of konijnen ren halen. Dat kost je denk ik €20-€50 afhankelijk van het aanbod in jouw buurt. Liefs puppy, want die zijn vaak steviger en hoger. Ruimte afzetten van 4-6m2 om ze daar 's nachts in te laten zitten. Ik denk dat je dan minder gefrusteerde signalen ziet. Zeker omdat er niet heftig gebeten is (al is plukken haar vinden niet leuk) en er op veel momenten wel rust is, denk ik dat het de frustratie dan gaat afnemen bij meisje 2. Dus eigenlijk wat @Kolino ook al voorstelde.

 

Als het rustig blijft, kun je na een week of 2-3 de ruimte vergroten. Je moet namelijk niet te groot beginnen, want dan kunnen ze elk aan 1 kant een territorium kiezen en gaan klagen als ze de ander 'over de streep komt'. Pas als er 6-12 weken rust is, zou ik kijken of een wisseling van territorium (dus free roam overdag en kleinere ruimte 's nachts) een optie is. Zo niet, dan terug naar de ruimte waarop het goed ging en dan beslissen wat je als maat voor ze af wil zetten en dan evt. elke 2-3 weken een stukje groter. Je kan dan ook kijken of je een mooiere en duurdere ren wil kopen. Er zijn hele mooie doorzichtige panelen en andere dingen te koop.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppel konijnen hebben echt 4 vierkante meter nodig waar ze altijd toegang tot hebben, dus ook in de nacht of als jullie er niet zijn. Het is goed mogelijk dat daardoor er problemen ontstaan zijn en dat het anders wel een goed koppel kan zijn. Een ren in jullie woonkamer maken of gewoon wel altijd los laten lopen kan dus een oplossing zijn.

 

Wat is de reden dat jullie ze opgesloten willen hebben zonder toezicht? Bij mij lopen de konijnen namelijk gewoon altijd los en hebben we ervoor gezorgd dat de gehele ruimte konijnproof is. Geen kabels, planten of ander ongewenst knaagmateriaal waar ze bij kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie meedenken. We gaan inderdaad een grotere opsluitverblijf voor ze regelen. Verder accepteren ze elkaar echt goed. Meisje 2 is de laatste dagen weer erg gezellig en ze zitten elkaar af en aan te likken dus ik heb wel goede hoop.

 

Reden van opsluiten in de nacht en als we een dagje weg zijn is dat er ook katten loslopen en hoewel dat altijd prima gaat durven we ze toch niet uren achter elkaar zonder (af en toe) toezicht allemaal samen te laten.

Verder is hier ook alles konijnproof. Geen planten en geen kabels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .