Ga naar inhoud

Snot bij oog konijn


bunniesarebunnies

Aanbevolen berichten

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het echt niet eens met de prijzen van dierenartsen en zeker niet met die spoeddierenartsen waar je in het weekend naar toe moet, maar je kunt een beestje toch niet laten stikken?

 

Alles wat ik kan bedenken moet eigenlijk door een dierenarts gezien worden, zeker omdat sommige symptomen meerdere oorzaken kunnen hebben. Een konijn  kan inderdaad oormijt krijgen, maar A zie je dat zitten en B heeft de intratuin daar niet de juiste middelen voor. Het enige middel wat je vrij kunt krijgen is ivermectine en dat werkt maar beperkt. Dat zet je eigenlijk alleen (oke, oke er zijn wat uitzonderingen) in bij (of preventie tegen) vliegen, bij (oor)mijt wil je eigenlijk selamectine hebben en waar haal je dat, inderdaad bij de dierenarts.

 

Je moeder ziet niks? De ogen (de lens) bekijken is als leek echt heel moeilijk, ik laat dat bij mijn konijn(en) echt door de dierenarts doen. Ik kan wel een vermoeden uiten, dat vermoeden kreeg ik ook bevestigd, maar zij hebben daar speciale lampjes voor en de kennis om te zien waar het probleem zit.

 

Ik vind het een beetje lastig hoor, ben je nu gewoon heel bang dat er iets met Teun gebeurt en zie je daardoor dingen die er niet zijn, of kijkt je moeder gewoon niet goed? Bij Snoes bleek het achteraf heel ernstig. Ik heb echt een beetje met jou en Teun te doen. Kijk, dat spul met ivermectine, of je nou anti-myasis of anti-parasiet gebruikt, het gaat het niet oplossen, maar het kan misschien wat angst wegnemen dat hij ook maden krijgt. In dat geval zou ik voor anti-myasisspray gaan, dat kun je gewoon bij de intratuin of de dierenwinkel kopen.

 

Ik kan jullie, of met name je ouders niet dwingen om naar de dierenarts te gaan, maar ik hoor wel genoeg om het advies te geven dat wel te doen. Ik zou het echt heel rot vinden om straks te horen dat Teun er ook niet meer is, omdat er te laat naar de dierenarts wordt gegaan. Ik zit me af te vragen, vind ik het verantwoord om tot maandag te wachten? Als de kop echt scheef staat is het antwoord nee, dan heeft hij gewoon direct hulp nodig. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunniesarebunnies zei:

ik snap dat ik naar de dierenarts moet gaan

Bij EC moet je direct ingrijpen. Elke dag heeft 24 uur en elk uur is er één.

Je zou aan je ouders kunnen vragen of ze het als verjaardagscadeau willen geven want in november hoop je 12 te worden. Of misschien kun je geld verdienen door thuis eens extra te helpen met iets. De tuin of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen jouw ouders deze konijnen kochten/adopteerden hebben zij de verantwoordelijkheid op zich genomen om er goed voor te zorgen. Dat gaat om basisbehoeften van huisvesting, voeding en vers drinkwater, èn medische zorg. En daarin doen ze nu tekort, net als bij Snoes. 

Ik snap dat het voor jou allemaal heel vervelend is, maar als jouw ouders hier niet aan kunnen voldoen, dan moeten ze een andere oplossing zoeken zoals het konijn afstaan zodat het wel de juiste hulp kan krijgen. Laten creperen is geen optie.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je klusjes moet doen om een konijn bij de dierenarts te krijgen gaat er echt iets niet goed, hetzelfde geldt voor een verjaardagscadeau. Dat moet niet nodig zijn. Natuurlijk, als er geen geld is, dan moet het ergens vandaan komen, want je kunt het maar 1 keer uitgeven. Ik kan niet in de portemonnee van je ouders kijken, de dierenarts in het weekend is echt 3 a 4 keer zo duur dan de normale dierenarts. Dat er tot maandag wordt gewacht, ergens snap ik dat, maar het is niet goed voor Teun. Als hij symptomen laat zien, dan is het tijd voor actie.

 

Niet we kijken maandag wel, maar dan kijk je meerdere keren per dag (ook je ouders) hoe het gaat. Wij kunnen van achter een schermpje niet zien hoe Teun er bij zit, wij gaan af op wat jij verteld en wat je verteld is reden om meteen (met die scheve kop) naar de dierenarts te gaan, zodat je METEEN met de behandeling kunt starten. Dit topic is 9 dagen oud, er hebben dus 5 doordeweekse dagen bij gezeten waar Teun prima naar de regulier dierenarts had gekund. Dat gehoop van, misschien gaat het vanzelf wel over ben ik echt klaar mee, dat is niet zo. Het is nog geen oud konijn, 5 is hij toch? Ouderdomsklachten heeft hij echt nog niet en dan nog, als ze klachten laten zien, ga je naar de dierenarts.

 

Ik kan het me niet indenken dat je ouders zo onverschillig zijn naar jou en Teun. Wat willen ze dan zien? Een doodziek konijn wat het dan weer niet redt? Nee dat is verstandig, ga gewoon als Teun nog goede kansen heeft om er bovenop te komen. Snot kun je niet zelf oplossen, gebitsproblemen kun je niet zelf oplossen, oormijt kun je niet zelf oplossen, E.C. kun je niet zelf oplossen, een verstopte traanbuis kun je niet zelf oplossen, naar de dierenarts is de enige oplossing.

 

Voor de toekomst, 500 euro apart leggen voor dierenartskosten per konijn is heel normaal, dan weet je in ieder geval zeker dat je in 80% van de gevallen de rekening kunt betalen. Die 500 kun je natuurlijk wel het beste weer aanvullen als je geld uit dat potje hebt gehaald. Globaal gerekend is het 1 keer spoed, 1 keer vaccineren en 1 keer naar de reguliere dierenarts, dan is het wel op. Het is geen garantie dat je hier genoeg aan hebt dus, maar voor een gezond konijn dat een keertje hulp nodig heeft, moet het genoeg zijn.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is dit weer een verdrietig topic geworden. Net zoals bij Snoes, want snel ingrijpen is gewoon heel belangrijk bij konijnen.

Ik denk dat veel mensen boos worden, over hoe jouw ouders omgaan met de konijnen, ook al kan jij er niets aan doen @bunniesarebunnies

Het doet zeer als konijnen die misschien wel nog een kans hadden gehad, aan hun lot worden overgelaten, waardoor de kans op herstel steeds kleiner wordt of er straks niet meer is. En jij kan daar niets aan doen, maar wij helaas ook niet. Dat geeft een machteloos en verdrietig gevoel, aan deze kant van het scherm, maar vast ook aan jouw kant.

 

Ik kan je dus alleen, net zoals toen met Snoes, alleen maar sterkte wensen nu met Teun. ❤️

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @Kolino zou het niet nodig moeten zijn om het als cadeau te vragen maar misschien helpt dat de ouders om toch te gaan... Wij kunnen het niet zien en proberen een manier te vinden om het diertje naar de da te krijgen vanaf een schermpje🥺 😥

 

Heb zo met @bunniesarebunnies en Teun te doen... ... Vanaf het eerste bericht over Snoes was ik al volledig van de leg over hoe laks de ouders zijn.. en toen was Snoes er niet meer.... 😢 Dat mag niet met Teun gebeuren. 

 

Met de Leeuw ging het ook zo. Ouders hadden geen geld over voor vaccinatie en da bezoek. Geloof me...die ken ik wel en hebben geld genoeg.

Maar het is maar een konijn...

😭. Hun dochter kreeg een poes hele dure maar konijn moest eruit. 

 

Heel blij dat we hem over konden nemen en de zorg kunnen bieden die hij nodig heeft. Jaren heb ik me zorgen gemaakt om het beestje. Zoveel mogelijk in huis genomen als ze op vakantie gingen etc. Even langs gaan en vragen of ik m ff mocht borstelen. Advies gegeven om naar de da te gaan.. grotere kooi etc etc. Grotere kooi deden ze maar verder niks. Hij zat dag en nacht in de badkamer. 

 

Gebeurt veel te veel helaas.... 

Want een konijn is maar een konijn...

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunniesarebunnies Ik neem jou niks kwalijk, misschien ben ik een beetje hard. Ik hoop dat je boos kunt en mag worden op je ouders, dat je je zorgen en verdriet mag laten zien. Dat je moeder je ook echt goed uit kan leggen waarom je nu niet mag, daar bedoel ik mee, maak je je misschien te druk en is er niks aan de hand, of vindt zij het niet erg genoeg? In het laatste geval hoop ik echt dat je tot haar door kunt dringen. Ik zou het echt heel verdrietig vinden als je Teun ook nog kwijtraakt omdat hij nu niet naar de dierenarts mag.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders kunnen er ook niets aan doen

Op de manier dat ze er niks van wisten over hoe erg

Het precies is omdat ze veel minder bij de konijnen zijn natuurlijk, en daardoor het niet preciesmkonden weten

Dus denk niet slecht over ze alsjeblieft... zo slecht zijn ze ook niet 

Ik denk nu ik dingen over e.c heb gelezen dat snoes dit ook heeft gehad

Dus ze heeft waarschijnlijk teun aangestoken en ik dacht geneens aan d I e mogenlijk heid

Omdat ik ook niet wist wat het was

 

Maar....

Nu het goede nieuws

Ik mag naar de dierenarts

Om kwart over 4 vandaag hebben we de afspraak

 

@lappie

als net niet zomaar mocht zou ik het wel als verjaardags kado vragen

Ik a nu consult voorschieten dat is 23 euro

Over een poosje krijg ik dat weer terug

 

bedankt weer voor het meeleven

ik heb hier veel sterkte uit ontvangen😘

 

Nogmaals dit topic helpt me om de oorzaak enzo te achterhalen anders wist ik niet dat teun waarschijnlijk

E.C heeft

 

Ik houd jullie op,de hoogte!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer thuis

 

Ik had bij de dierenarts dus even verteld wat ik aan Teun zag

De dierenarts had al een  weegschaal  klaarstaan, dus woog hij hem gelijk

Hij was 0,3 kg afgevallen.Dus van 2 kg naar 1,7 dat zou natuurlijk niet moeten

daarna ging hij z'n oog even bekijken het was in ieder geval geen beschadiging, maar het zat geloof ik in het hoornvlies

Toen we naar de dierenarts gingen voor Snoes hebben we het alleen over de maden gehad en niet over de andere dingen die we hadden bezien(van de achterpootjes, natte kont enzv) dus dat zeiden we gelijk omdat ik dacht toen @happy211 zei dat Snoes verdenkverdenkingen van E.C had en ik daar zelf niet aan had gedacht, toen kwam bij mij ook de gedachte op dat Snoes, Teun heeft aangestoken en dat Teun ook E.C heeft.

 

Teun was de laatste tijd gewoon niet heel erg actief(in de zin van gewoon iets minder speels, lang niet zo ergens bij Snoes)

Dus alles bij elkaar leek verdacht op E.C

 

We hebben nu medicijnen mee gekregen tegen E.C 

Gewoon de medicijnen ertegen en een pijnstillend middel

 

Hopelijk gaat het nu beter..

Het was gelukkig niet heel duur maar 63euro in totaal dus 40 euro exclusief consult

 

En door niet elke keer naar de dierenarts gaan (we waren net wezen shoppen)

Met mij erbij houd je dan niet veel geld over🤣🙈

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel blij dat Teun bij de dokter is geweest🥰

En natuurlijk zijn je ouders niet slecht maar ik vind als ouder dat je er alles aan moet doen voor de diertjes van je kinderen. Dat is hun verantwoordelijkheid als volwassene.  Voor een kind is er ook de verantwoordelijk om goed voor ze te zorgen en zoals jij deed, direct aan de alarmbel trekken als je ziet dat het niet goed gaat. En dat heb jij gedaan 💪☺️ Heel goed dat je alles aan de da verteld hebt over Snoes en de verdenking van EC.

 

En nu hopen dat Teun opknapt 🙏

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het 15 min geprobeerd niet achter elkaar,doo

Maar teun wil,dat ding echt niet in z'n bekje

Ik heb vanallesgeprobeerd

Iets lekker voor z'n neus houden zodat hij z'n bekje opdoet 

Maar dan doet hij precies wanneer ik de spuit erin 2il doen z'n bekje dicht

Paardebloemblaad je tegelijk met het spuitje en weet ik veel wat allemaal

Hij moet 2 keer per dag dan die medicijnen via een spuitje in z'n bekje(voor e.c zelf)

En 1keer per dag (pijnstillend middel)

Dat zijn 3 spuitjes per dag

Geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen🙈🙉🙊

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke vorm heb je? Meranox, panacurvloeistof of panacurpasta?

 

Ik doe het zelf altijd via de zijkant van het bekje, dan zet je de spuit dus achter de tandjes. Maar ik snap dat het heel lastig is. Ik spuit het dan ietsje schuin in het bekje, met tussenpozen, zodat ze wel slikken.

 

Zou je moeder je kunnen helpen, soms is het handig om het kopje vast te kunnen houden. Als een van jullie het konijn goed vasthoudt kan de ander puur op de spuit focussen.

 

Hoeveel ml heb je per keer? Misschien lukt het om het tussen 2 blaadjes basilicum te geven. Dat blad staat een beetje bol zodat het er in blijft staan en met een blaadje er bovenop kun je hem door de sterke geur misschien wel foppen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Kolino zei:

 

Hoeveel ml heb je per keer? Misschien lukt het om het tussen 2 blaadjes basilicum te geven. Dat blad staat een beetje bol zodat het er in blijft staan en met een blaadje er bovenop kun je hem door de sterke geur misschien wel foppen.

Juist en dat dus 😉 basilicum is hier echt een life saver. Vooral als je het alleen moet doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon 3ven iets grappigste

Toen ik thuis kwam ging ik de onderste la van het hok verschonen en daar door moest het trappetje een stukje aan de kant

Deze stond daardoor niet goed vast

Teun zat de heledag z'n beetje boven dus ik gaf hem wat lekkers en dacht hij blijft faar wel

Ik trek precies die la uit het hok en dan komt Teun plotseling naar beneden stormen via dat trappetje

Ik heb de wc beneden staan en die even in de ingang naar de ren gezet en toen kroop hij er gewoon tussendoor

Daarna ging ie tegen het hokje aan klimmen 

Helemaal rechtop

Toennklom ke onder het hok door achter het hok

Daar krijg ik hem natuurlijk niet onder vandaan

Dus ik moest helemaal door de bloembak met hortensia's (die nat waren )om teun te pakken

Lekker dan...❣🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dochter lukte het alleen maar mij lukt dat niet. Wij wikkelen het konijn in een handdoek zodat hij niet kan krabben etc. en net wat Kolino zegt: opzij schuin achter zijn tanden. Hier staan misschien tips bij hoe je het het beste kunt doen.

 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn#:~:text=De meeste medicijnen moet je,zijn ze in vloeibare vorm.&text=Er zijn veel verschillende spuitjes,veel konijnenbaasjes ontwikkelen een voorkeur.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .