Ga naar inhoud

niet eten/gas in maag


bunnyandme

Aanbevolen berichten

net terug van de dierenarts (niet konijnkundig, ik woon op een eiland dus ver reizen is nu even geen optie) een van mijn konijntjes had sinds vanmorgen (of misschien al langer, misschien is het ontstaan tijdens de nacht) niet gegeten. De dierenarts voelde gas in de maag, en temperatuur was een beetje laag. Ze heeft een injectie pijnstilling gehad en cisaral drops. Verder start ik met dwangvoeding als ze straks niet zelfstandig weer wat eet. Is dit de juiste aanpak? Ik twijfel en maak me nogal zorgen. Alvast heel erg bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ai.. ja ik was er al bang voor dat het niet precies de juiste behandeling was.. en dan toch €200 lichter. Snugglesafe heb ik niet, wel een kruik ingewikkeld in handdoek. Ze ligt nu op een fleece deken in een schuilhuisje. Wat is emeprid? Ik weet niet of de maag overvuld is.. de dierenarts zei wel dat ze gewoon keutels in de darmen voelde. Nog niet dwangvoeren dus? Is massage van de buik wel een optie? of water in een spuitje geven? Ik weet echt niet wat ik moet doen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf oppassen met een kruik. Als ze die kapot bijt heb je een probleem. Emeprid werkt tegen misselijkheid en zorgt ervoor dat de maag gestimuleerd wordt om te ledigen. Dat er keutels in de darmen zitten wil niet zeggen dat de maag niet overvuld is. Dat is lastig en kunnen we vanaf het forum niet beoordelen. Je kunt het wel voelen, maar ik kan niet zo goed uitleggen hoe je dat doet. Kun je de dierenarts terugbellen hiervoor? 

Wel of niet dwangvoeren vind ik op basis van je verhaal lastig te beoordelen. Wat heeft de dierenarts erover gezegd? Wat je zou kunnen doen is heel waterig dwangvoer maken en dat met een spuitje geven. Vocht is nu erg belangrijk om uitdrogen van haar lichaam en maag-/darminhoud te voorkomen. Heb je haar nog zien keutelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emeprid is metoclopramide, eigenlijk wil je dat als injectie hebben in eerste instantie, de eerste gift, daarna kun je het oraal in de vorm van emeprid toedienen. Ik mis inderdaad ook het verwarmde onderhuidse vocht. Je kunt wel water geven via een spuitje, zou dat wel lauw maken in dit geval. Misschien kun je hooithee maken en dan als het ver genoeg afgekoeld is geven.

 

Dwangvoeren vind ik ook een lastige, omdat je zegt dat het probleem in de maag zit. Gas in de maag is echt naar! Ik ben het eens met Jamesthebunnybutler om de dwangvoeding wateriger te maken. Normaal is het 1 eetlepel droge stof met 1,5 of 2 eetlepels water. Maak daar maar 3 of 4 van. Of je geeft de dwangvoer normaal (10ml) en dan nog 3ml water er achteraan. Ik zou ook het dwangvoer wat langer laten staan zodat je zeker weet dat het vocht al goed is opgenomen. Dat scheelt in de maag weer, want de maag wacht met zichzelf ledigen tot er genoeg vocht in de massa zit. Dus als jij een vochtige massa geeft, zegt de maag eerder, oké ik laat de boel door.

 

Cisaral heeft overigens ook een maagledigende werking, maar minder sterk dan emeprid, zover ik weet. Heb je nog pijnstiller gekregen voor thuis? Ik weet niet hoeveel de dierenarts heeft gespoten, maar langer dan 24 uur red je het daar niet mee. Normaal zeggen wij 1 keer per 12 uur, maar dat hangt wel af van de dosering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik bleef er bij toen ik de kruik bij haar had gelegd. Daarna buikmassage gegeven, sindsdien leek ze wat actiever. Ze lag niet meer in een hoekje met haar buik tegen de vloer gedrukt, ze huppelde net wat rond en heeft zich gewassen. Inmiddels is ze helaas weer in dezelfde positie gaan liggen, buik plat en oogjes half dicht. Een uur geleden telefonisch contact gehad met een konijnkundige dierenarts, die zei voor nu nog even niet dwangvoeren/water geven en over een uurtje weer contact opnemen als ze nog steeds niet eet. Nu weer bellen dus. Dusja twijfel nu ook of ik wel of niet waterig dwangvoeding ga geven. Ik overweeg dus om haar daar toch maar te laten behandelen, als ze niet opknapt. Ik wil niet zelf gaan lopen dokteren en een fout maken. Maar twijfel ook vanwege het reizen.. Ik vond het ook vreemd dat ik geen pijnstiller van de lokale dierenarts mee had gekregen. Ze zei dat het kwam omdat de injectie voor nu even genoeg was (ik dacht ook 12 uur, zij zei 24 uur) en ze niet meer pijnstiller wil geven op een lege maag? Ik heb haar sinds ik vanochtend was opgestaan (08:30 uur) niet zien keutelen. Ze heeft wel geplast rond 10:30 uur. Rond 07:00 uur heb ik haar horen graven, dus toen was ze wel gewoon zichzelf/actief. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kon helaas niet bij de konijnkundige dierenarts terecht. Ik heb haar net wat waterige dwangvoeding gegeven, straks ga ik toch maar weer overleggen met de lokale dierenarts over hoe nu verder. Ik zal dan ook vragen of ze juist wel of geen gevulde maag voelde en of een vochtinfuus nog mogelijk is etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstiller op de lege maag is inderdaad een dingetje, maar dat zou je kunnen voorkomen door te dwangvoeren. Ik vind 24 uur altijd een beetje tricky, daarom zei ik ook, maximaal 24 uur, want het kan zijn dat er hoog gedoseerd is. Dat kan ik niet zien van achter mijn scherm. Maar je weet vast ook niet hoeveel de dierenarts heeft gegeven, misschien staat het op de rekening gespecificeerd? Anders inderdaad maar even met die praktijk overleggen, zij weten hoeveel ze hebben gegeven.

 

Weet je toevallig wat de temperatuur was? Een beetje laag, zegt mij niet zoveel.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de rekening staat 0,1 ml metacam injectie (gewicht van konijn is 1,2 kg) en de temperatuur was 37,8. De lokale dierenarts kwam net op thuisbezoek, en heeft een emeprid injectie gegeven, geholpen met dwangvoeren en geprobeerd een vochtinjectie toe te dienen. Dat laatste is ondanks meerdere pogingen met drie man helaas mislukt, ze begon te erg te spartelen. Op zich een goed teken dat ze nog wel energie heeft om zich zo te verzetten. Verder was de maag niet overvuld, maar leeg en nog er was nog steeds gas. Ook waren er nog steeds maar weinig darmgeluiden. De situatie is dus niet verbeterd sinds ik bij de dierenarts was vanmorgen. Het advies is om elke twee uur dwangvoeding te geven zolang ze zelf niet eet, de cisaral drops 2-4 keer per dag, en ik heb nog twee spuitjes emeprid gekregen, daarvan ga ik er vanavond weer eentje geven. Ik hoop dat ik dan verbetering ga zien. Ze is momenteel een beetje aan het rond hupsen ipv zielig in een hoekje liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het aantal ml. Ik ga er een beetje van uit dat het de hond/kat injectie betreft, dan zou het 5mg/ml zijn. Dat betekent dat je konijn, 0,5mg heeft gehad en dat is helaas dus voor een halve dag, als je van de gangbare dosering van 1mg per dag uit gaat. Sommige dierenartsen gebruiken echter nog een lagere standaard. Toevallig heb ik daar gisteren nog een heel stuk over gelezen en gelinkt in een ander topic. Mocht je merken dat er toch weer pijn is dan kun je altijd nog verder kijken. Het wordt echt tijd voor een goede standaard voor dierenarts merk ik wel. Je bent de 2e al dit weekend, met gedoe over doseringen.

 

Wat fijn dat er nu ineens verbetering in zit, emepridinjecties werken heel snel. Toegegeven, ik heb mijn konijn laatst zonder pijnstiller behandeld, maar die had geen gas. Ik had wel pijnstiller meegenomen, voor het geval dat, maar niet gebruikt. Hij gaf ook geen pijn aan en de situatie was niet ideaal voor pijnstillers (dat kan ook nog gebeuren).

 

37,8 is wel laag ja, bah. Je kunt in ieder geval dwangvoeren, ik snap het advies van om de 2 uur, wees je er wel bewust van dat je konijn dan niet meer zelf gaat eten. Ik zou dit doen tot dat de maag en darmen vol zijn. Daar heb je een halve dag voor nodig ongeveer, daarna afbouwen naar 3 keer per dag, zodat je konijn ruimte heeft om zelf te eten. Anders heb je totaal geen controle meer over of de eetlust nou wel of niet terugkomt. Ik vind dat zelf teveel in het duister tasten. Maar dwangvoeren tot het konijn weer vol aanvoelt zou ik zeker doen, ze kan dat zelf niet snel genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dacht al dat het maar voor een halve dag zal zijn. Een goede standaard voor dierenartsen is inderdaad nodig. Met mijn vorige konijn was pijnbestrijding echt niet goed gegaan, ik herinner me nog dat hij daarna nog steeds pijn had. Dus die doseringen klopte volgensmij ook niet, dat was bij dezelfde dierenartsenpraktijk. 

 

Wel fijn dat het zo snel werkt inderdaad. Is het nog nodig om het vanavond weer te geven? of hoeft dat niet meer nu ze zelf weer eet? 

 

Dus alsnog dwangvoeren ondanks dat ze nu zelfstandig weer aan het eten is?

 

Precies twee weken terug was ze trouwens ook (bijna) gestopt met eten, soortgelijke symptomen maar toen at ze (zeer moeizaam) nog een paar hapjes. Na een buikmassage knapte ze ineens op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: ik zag laatst dat Dierenkliniek Animalis (toen ik in die regio woonde was dat mijn standaard DA) een protocol heeft geschreven voor spoeddierenartsen als een konijn niet eet. Doseringen en alles staat erbij. Misschien slim om op te zoeken en standaard mee te nemen naar de dierenarts als je niet naar een konijnkundige kunt. Het is een goed document waarin ook staat dat je niet mag dwangvoeren bij een maagdilatatie. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Emeprid zou ik de volgende dosis na 8 uur geven, dus de tijd dat ze de injectie kreeg + 8 uur doen en de laatste dan + 12 uur (dus 20 uur na de eerste gift). Want je had er maar 2 toch?

 

Cisaral doe ik in het begin om de 6 of om de 8 uur, beetje afhankelijk van de klachten, bij gas eerst om de 6 (dus 4 keer daags).

 

Ik zou inderdaad dwangvoeren tot ze weer goed gevuld is, ook al eet ze zelf. Wel kun je overwegen om nu al te minderen als ze echt goed eet. Mij bevalt 3 keer daags dwangvoeren (10-15ml) het beste. Met die frequentie en hoeveelheid kunnen ze ook nog zelf eten namelijk. Ze zien eten geeft ook rust hè, voor zowel hun zelf als voor jou als baas, want dan weet je dat het beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Animalis heeft echt een goede konijnkundige dierenarts, die inderdaad regelmatig boos is over wat spoeddierenartsen niet en wel doen.

Ik kreeg een vurig betoog over wel gelijk infuus en in hemelsnaam niet nodeloos echo's maken en baasjes €200 laten dokken zonder het konijn te helpen met pijnstilling +  medicatie + infuus.

 

Directe link naar het protocol voor een evt. volgende keer.

Super fijn dat ze alweer wat heeft gegeten en lijkt op te knappen.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

okay dan ga ik dat doen! ik heb inderdaad maar twee spuitjes emeprid. 

 

Ze eet eigenlijk heel goed zelf! Ik had haar wel dwangvoeding op een lepel gegeven, dat had ze zo opgegeten.  Daarna ging ze verder met hooi eten. Maar ik zal haar dan inderdaad drie keer per dag wat dwangvoeding aanbieden, voor de zekerheid. Het is zeker een hele opluchting op haar weer te zien eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .