Ga naar inhoud

Kunstjes leren?


bunniesarebunnies

Aanbevolen berichten

Om te beginnen is het het makkelijkst als je clickertraining doet. Daarbij heb je een clicker, waar je op kunt klikken en die maakt dan een klikgeluidje. Deze zijn overal te koop, maar je kunt bijvoorbeeld ook met je tong klikken of een woord gebruiken. Het nadeel van een woord gebruiken, is dat je het nooit altijd op precies dezelfde toon uitspreekt en dat het voor je konijn dan anders klinkt. 

Als eerste ga je je konijn het geluid van de clicker aanleren. Je klikt (uiteraard kun je ook gewoon met je tong klikken, maar voor het gemak doe ik dus even alsof je een clicker hebt) en geeft direct daarna iets lekkers. Dat moet iets zijn wat je konijn snel op kan eten, dus geen witlofbladje ofzo, want daar doet hij te lang over en dan snapt hij het niet meer. Je kan bijvoorbeeld een aantal van de brokjes die je konijn krijgt tijdens het trainen geven (niet extra). Dat herhaal je een stuk of 10 keer, en dan zit je eerste training erop. De volgende dag doe je dit weer opnieuw. Na een aantal keer kun je kijken of je konijn het al snapt. Dan klik je met de clicker en wacht je even met iets lekkers geven. Zie je dat je konijn gericht op zoek gaat naar iets lekkers, dan snapt hij het. Doet hij dat niet, dan snapt hij het nog niet. Dan herhaal je het nog een paar dagen en dan kijk je weer of hij het snapt.

Snapt je konijn het, dan kun je beginnen met trainen. Een makkelijke beginoefening is bijvoorbeeld target volgen. Een targetstick is een stok met een balletje onderaan. Je konijn moet met zijn neus het bolletje aanraken voordat hij een beloning krijgt. Doordat jij de targetstick langzaam wegbeweegt, gaat hij hem volgen.

Je kan voor een targetstick ook bijvoorbeeld een werpstok voor honden of iets anders gebruiken, zolang het onderste gedeelte maar afwijkt van de rest van de stok, zodat het voor je konijn duidelijk is waar hij hem aan moet raken.

Om te beginnen, houdt je je target voor je konijn, zodat hij hem kan zien. Als hij hem aanraakt, klik en beloon je. Langzaamaan kun je het dan wat moeilijker maken door de target wat hoger te houden of wat verder weg, zodat je konijn er een klein stukje voor moet lopen. Op den duur leert je konijn het en zal hij hem volgen. Dan kun je met de target je konijn over een hindernisje leiden, bijvoorbeeld.

 

Het is belangrijk om in het begin je trainingen niet zo lang te maken. Je konijn kan dan nog niet zo lang achter elkaar geconcentreerd blijven. Hij zal afgeleid worden en dan leert hij niks. 

 

Eén keer per twee dagen trainen is het genoeg voor je konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen vinden het schitterend. En hoe ik ben gaan trainen? Gewoon op internet zoeken en daar kun je veel op vinden. Zo ben ik ook begonnen. Wij hadden nog een werpstok liggen waar je een bal in kunt stoppen en dan weg kunt gooien (voor een hond bijv.). Die gebruik ik als target. En ik moet zeggen dat konijnen snel leren. Ik liet ze pas door een hoepel springen. Dat lukte de eerste training al. Met twee konijnen trainen is wat lastig. Maar ook dat is goed gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Teun heeft zichzelf wel iets aangeleerd en gebruikt mij als lift😅😆

Ik zat een keer op de buitenbank met hem en toen sprong hij op m'n schouder

Als ik nu wanneer hij in het nachthokje zit er met m'n rug voor ga staan ( gebogen)

Springt hij erop en dan ga ik gewoon op de grond liggen of op m'n hurken zitten en dan laat ik hem er in de tuin afspringen op het gras (danwel)

 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd oefenen en gelijk belonen. Voor iets lekkers doen ze alles! Bijv een klein stukje Johannesbrood. En niet te lang oefenen. Ik doe vaak een oefening drie keer en dan stop ik.

Nu springt een konijn op het commando 'hoog' over een hindernis en gelijk erachter aan "op' en springt dan op de catcube en dan beloon ik gelijk.

Eerst deed ik het direct na de hindernis nu na de gehele oefening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-8-2023 om 17:37, bunniesarebunnies zei:

Ik heb geen clicker kan niet goed klikken metme mond want dat is nooit het zelfde iemand nog tips 

Je kan ook een woord gebruiken of gewoon helemaal niks, als ze het goed doen gelijk belonen. Dat is wel wat lastiger en duurt het langer voordat ze het leren, maar dat werkt ook.

 

Op 26-8-2023 om 17:39, bunniesarebunnies zei:

Ze hebben er niet aandacht voor in de tuin

Logisch, dan is er te veel afleiding.

 

Op 26-8-2023 om 17:39, bunniesarebunnies zei:

maar in de ren rennen ze weg

Zijn ze wel tam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-8-2023 om 17:37, bunniesarebunnies zei:

Ik heb geen clicker kan niet goed klikken metme mond want dat is nooit het zelfde iemand nog tips 

 

Je kunt een X-klank proberen. Dat is vrij herkenbaar, aangezien je die waarschijnlijk niet zo vaak gebruikt / de konijnen die waarschijnlijk niet zo vaak horen. Er ligt me iets van bij dat helemaal aan het begin van de ''uitvinding'' van clickertrainen, dit ook werd gebruikt.

 

Nog een ideetje; op een potdekseltje zit ook vaak een bolling die een klikkend geluid maakt als je hem indrukt. Nooit geprobeerd als clicker om te trainen, maar ik neem aan dat dat ook werkt.

 

Ik gebruik zelf de clicker met uitschuifbare targetstick uit de webwinkel, heel handig, maar ik vind het lastig om het volgen van het bolletje te vervangen door een commando waarbij ik de targetstick niet meer hoef te gebruiken. Ik heb al even niet meer geoefend maar ben wel van plan het weer op te pakken. Wol vond het echt leuk, Koko had soms wat moeite om de aandacht erbij te houden. De kunst is dan om op tijd te stoppen bij een positieve ervaring.

 

Op 26-8-2023 om 17:39, bunniesarebunnies zei:

Ze hebben er niet aandacht voor in de tuin maar in de ren rennen ze weg als het deurtje  je dicht zit en zit ie wel dicht dan vinden ze het niet leuk😪😪😪😪

 

Probeer eerst gewoon te klikken en hou direct het lekkers voor hun neus. Uiteindelijk gaan ze het verband zien (click = wat lekkers) en zullen ze meer geïnteresseerd raken (als je een clicker gebruikt zullen ze waarschijnlijk ook snappen dat daar het klikgeluid uit komt, dan zullen ze dus extra geïnteresseerd raken in je clicker, handig als je clicker ook een targetstick is). Dat is een positieve ervaring, dus je kunt dan al stoppen. Tweede sessie doe je kort hetzelfde, waarschijnlijk zien ze het verband dan al sneller. Als dat er goed inzit kun je een stapje verdergaan: snuffelen aan het bolletje van de targetstick = direct klikken = direct wat lekkers. Of als je geen targetstick gebruikt; als er een vorm van aandacht is voor iets dat met het uiteindelijke truckje te maken heeft klikken en lekkers geven. Als je ze over een hindernis wilt laten springen is dat bijvoorbeeld als ze naar de hindernis kijken of aan de hindernis snuffelen. Of als je ze een high-five / pootje wil laten geven kijken naar of snuffelen aan je hand. Probeer zo steeds hele kleine stapjes verder te bedenken. Het hoeft niet meteen goed te gaan. Als de positieve ervaring een keer niet komt en je beestjes beginnen gefrustreerd te raken, hou de targetstick dan een keer gewoon voor hun neus of klik direct al en geef lekkers, ga een andere keer weer verder met een stapje terug. Komt vanzelf een keer goed! Of zo niet, probeer dan een keer een heel ander truckje. Misschien snappen ze dat wel. Blijven proberen en heb vooral heel veel geduld!

 

Het is wel handig als je bij de konijnen in dezelfde ruimte zit, als je niet bij ze in het hok kunt zitten, probeer dan eens een rennetje in een hele ''saaie'' omgeving, op tegels. Met één konijn tegelijk oefenen is ook makkelijker dan met twee tegelijk, je kunt dus ook gewoon één konijn in het hok / de tuin laten en met de andere oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Lollie zei:

maar ik vind het lastig om het volgen van het bolletje te vervangen

Ik kom soms handen te kort. ik houd de target vast en de clicker maar wil ook gelijk belonen. Kom dus een hand te kort. Haha.

Misschien moet ik de clicker eens vastbinden op de target!

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik kom soms handen te kort. ik houd de target vast en de clicker maar wil ook gelijk belonen. Kom dus een hand te kort. Haha.

Misschien moet ik de clicker eens vastbinden op de target!

 

Dat vind ik erg handig bij mijn clicker: De target is uitschuifbaar, dus precies lang genoeg, er zit een clipje aan waarmee je je de clicker aan je broek kunt vastmaken dus je kunt hem gewoon loslaten om handen vrij te krijgen voor het lekkers (ik heb meerdere erwtenvlokjes in mijn linkerhand, clicker in mijn rechterhand, als ik de clicker loslaat heb ik dan meteen mijn rechterhand weer vrij om een erwtenvlokje uit mijn linkerhand de pakken en aan de cavia te geven) en de targetstick zit gewoon vast aan de clicker. Duim op het ''klikknopje'' en met de rest van de hand de clicker vasthouden.

 

Ik heb deze ⬇️

 

BunnyBunch | Trixie Target Stick | Webwinkel, informatie en forums

 

De logeerhond had deze, daarmee had ik getest of het wat was voor ik een clicker voor de cavia's kocht, maar die vond ik wat minder fijn omdat dat echt een hard geluid is, dat was ook niet echt fijn voor de cavia's ⬇️

 

BunnyBunch | Trixie training clicker | Webwinkel, informatie en forums

 

Voor de hond was 'ie prima, want die had ook geen targetstick nodig en heeft geen problemen met harde geluiden (m.u.v. vuurwerk en soms onweer 😬).

 

21 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Het is mij wel opgevallen dat konijnen haast sneller leren dan de honden die we gehad hebben. Dat over de hindernis springen hadden alle konijnen snel door. Het leuke is dat ze het dan achter elkaar gaan doen zonder commando om maar wat te krijgen.

 

Een hindernis is idd leuk. Ik heb natuurlijk cavia's, het schijnt dat het daarvoor niet goed is voor de ruggetjes. Ik dacht rechtop staan is leuk, maar Wol gaat dan op mijn knie leunen en wordt dan boos als 'ie niks krijgt 😂. Hij kan met zijn pootje op een bel drukken (uit een halli galli spel), Koko is zover nog niet. Maar die komt er ook wel, ze is wat trager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is knap van halli galli om dat aan te leren. Ik heb inderdaad die groene clicker. Ook bij BB gekocht. Maar die geintegreerde is idd ook handig. Ik heb zo'n werpstok voor honden en dan begin ik altijd met iets in dat holletje onderaan te leggen. Maar ik ga over de stick van BB nadenken! Haha idee voor Secret Santa.

Konijnen geven niets hier om harde geluiden. Ze zijn wel wat gewend. De garagedeur die dichtvalt, bosmaaier etc. Als ik wat laat vallen verblikken of verblozen ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .