Ga naar inhoud

Wat moet ik hier nou mee?


Divarg

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik ben best een redelijk ervaren konijnenhouder maar ik weet nu even niet wat ik moet. 

Ik heb een dwerg hangoortje van 4.5 maand. Sinds een paar dagen lijkt ze teritoriaal naar haar vriendinnetje. Joeg haar bij tijd en wijle de gemeenschappelijke kooi uit.

Sinds gister krijgen ze Sience Selectice adult en sinds vanmiddag uur of 17u zit er geen leven meer in. Dierenarts zou je zeggen ware het niet dat mevrouw gewoon eet en drinkt, ook hooi. Alleen niet zo enthousiast als normaal.

Ik mag haar buik aanraken en die is mooi zacht en ook haar keutels zijn normaal.

Maar normaal is ze erg dominant en aanwezig, een donderjager maar sinds vanmiddag 17u dus niet meer. Ze trekt zich ook terug en wil geen aandacht. Helemaal niet like her!

Dierenarts gebeld net want ze lag in normale houding in de kooi maar reageerde niet op praten of aanraking. Ik kon haar zo op haar zij duwen waarna ze bleef liggen!

Dus ik dacht nu ga ik bellen. Maar terwijl ik met de beste man aan de lijn was en bij wijze van test de etenston pakte vloog ze overeind en huppelde enthousiast om me heen en at met forse snelheid de biks ook gewoon op. Toen de dierenarts dat hoorde zei hij dat er geen spoed is.

Ze heeft vanavond dus ook hooi gegeten en zeker 30ml water gedronken. Ook ging er met smaak een stukje wortel en een blauwe bes in. 

 

Wat moet ik hier nu mee? Iemand tips of enig idee wat er met haar aan de hand kan zijn? Want na de brokjes en ander eten zocht ze weer een rustig plekje op en trekt zich echt duidelijk op en ligt ze weer wezenloos voor zich uit te staren.

 

Ik maak me wel zorgen.. bedankt voor het lezen alvast!

 

 

aangepast door Divarg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu net weer hetzelfde riedeltje. Ze ligt apatisch voor zich uit te staren. Oren zijn gewoon warm. Buikje zacht, maakte volgens mij ook licht borrelende geluidjes. Maar op schoot wil ze niet. Aandacht wil ze niet..schiet van schoot af de grond op. Huppelt naar de kooi, laat 2 keutels vallen onderweg (gewoon normaal) en gaat van het hooi zitten eten dat ik voor haar neus neerleg en er lijkt voor nu weer even niks aan de hand?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie. De enige tijd dat ik Scarlett gewoon een duwtje kan geven, is als ze echt diep ingedut is. Dat gebeurd niet vaak. Lodewijk kan ook heel diep slapen, maar die is wat schrikkeriger. Zeker het afzonderen zou mij zorgen baren.  Hoewel het geen spoed is vanwege het wel blijven eten, kunnen er genoeg andere plekken zijn waar een konijn pijn kan hebben en ook genoeg redenen waarom ze zich ziekig voelt.

 

Ik zou zelf een volle check doen: nagels, neusje, oren, pootjes, optillen voor het kontje, hoe gaat dat? Zeker als het optillen opeens veel makkelijker gaat, is er vaak wat aan de hand.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het meedenken!

 

We hebben 1 dag overgang naar het nieuwe voer gehad omdat mijn man me niet op de hoogte had gebracht dat het op was en ik van dat oude spul niet weer een 5 kilo zak wilde kopen. Zou dat het geweest kunnen zijn?

Sinds vanochtend zit er weer een hoop meer leven in namelijk. Huppelt rond, eet vrolijk alles op (breekt de tent af zodra ik het blik pakte) en zit zich weer geregeld te wassen.

 

Dagje last van haar darmen ofzo en nu went ze er langzaam aan en is het weer oke? Kan dat? Ik zie nu op dit moment geen reden om naar de da te gaan. 

Oogjes, oortjes, nageltjes, kontje, alles is normaal verder.

aangepast door Divarg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van welke brok ben je afgestapt? Het is inderdaad niet slim om ineens voeding te veranderen, dit verstoort de balans in de darmen. Nou ben je naar science selective gegaan, dierenartsen geven wel aan dat dit veilig en snel kan. Toch zou ik daar dan de oorzaak zoeken. Wees er wel op bedacht dat dit soort dingen verkeerd af kunnen lopen, dit schrijf ik vooral omdat mensen in de toekomst dit bericht ook kunnen tegenkomen.

 

Door een flinke verstoring kunnen de darmen vertragen, of stil komen te liggen, kan er gas ontstaan, of diarree. Overstappen doe je daarom normaal in een aantal dagen en bij echt gevoelige konijnen nog iets langzamer. Het is een kruisoverstap, dus je gaat van 100% van het ene naar 100% van het andere door het oude af te bouwen en het nieuwe op te bouwen. De spijsvertering van een konijn duurt ongeveer 3 dagen, tenminste de verversing van de maaginhoud duurt 3 dagen, dit omdat een konijn altijd een laagje voeding in de maag achterhoudt. Dat is een mix van de dagen ervoor.

 

Ik snap dat het een beetje overkill aan informatie is, als ik je verhaal zo lees loopt dit wel goed af, maar wat ik zeg houdt het nog 2 dagen in de gaten, er kan altijd nog iets van plakpoep ontstaan en in het vervolg wel meer tijd nemen om over te stappen natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .