Ga naar inhoud

Achterhandslapte, herkent iemand deze lighouding?


estheridb

Aanbevolen berichten

Donderdagmiddag heb ik contact gehad met de dierenarts. Hij zei dat er inmiddels wel diverse onderzoeken naar gabapentine bij konijnen zijn geweest, te vinden in het Engels (rabbit, gabapentin). Hij is wel voorzichtig met konijnen, dus hij geeft ook een lage dosis, 2 x 0,2 ml per dag. Ik zag later overigens dat het artikel van Medirabbit met die waarschuwing uit 2016 komt. Dat is al een hele tijd geleden; wie weet over welke dosis het daar gaat. Ik heb op zich wel vertrouwen in de kundigheid van de dierenarts, aangezien hij op de hoogte is van die onderzoeken. Daarom ben ik donderdag maar weer begonnen. Hij heeft niet aangegeven wat er eerder was, de artrose of de hernia, maar ik kreeg echt de indruk dat die artrose amper een probleem was.

 

We hebben afgesproken om tot volgende week even aan te kijken of dit verbetering geeft. Er zijn nog andere mogelijkheden, maar die wil hij stapsgewijs inzetten (nandrosol, vitamine B, eventueel kalium, therapieën zoals fysio-, osteo-, chiro- of laser-).

Ik twijfel zelf steeds meer of E. cuniculi een factor is. Fluffy krijgt al sinds 22 juni Panacur en er lijkt weinig verandering te zijn. (Al kan het nog langer duren voordat het aanslaat.) Ik wil daarom toch graag z'n bloed laten nakijken op kaliumtekort. Dat kan veroorzaakt worden door stress én door hernia en voor een slappe achterhand zorgen. Wellicht heeft hij wel vlak voor de verhuizing die hernia opgelopen. Ik denk wel dat z'n nieren in orde zijn, maar dat is ook maar een aanname. Het opvallendste verschil sinds de novacam is dat hij voorheen vrijwel elke nacht in de kooi plaste in plaats van op de bak, terwijl hij eerst volledig zindelijk was, en dat dit sinds de novacam nog maar sporadisch gebeurt. Ik denk dus dat hij vanwege de pijn 's nachts niet opstond om te plassen.


Bedankt voor de kruidentips. Ik ga nog even verder zoeken of ik nog meer kan vinden. Alles wat zou kunnen helpen, is meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stress en kaliumwaardes liggen wel iets ingewikkelder dan, alleen dat. Het moet wel echt chronische stress zijn wil daar iets in veranderen. Stress zorgt voor cortisol en cortisol is weer een corticosteroïde. Die laatste kan dus invloed hebben op het kaliumgehalte in het bloed. Maar nogmaals, dan moet het langdurige stress zijn. Daarnaast zitten groentes en kruiden (maar ook fruit) vol met kalium, het is echt heel moeilijk om een kaliumtekort te hebben. Het kan, maar dan ga ik eerder denken aan andere oorzaken. Waar heb je de link tussen een hernia en kaliumwaardes gevonden?

 

Mocht je toch heel graag bloedonderzoek doen naar de kaliumwaardes, laat dan alsjeblieft de nierwaardes en ontstekingswaardes en dergelijke meepakken. Alleen maar kalium checken is echt zonde van je geld. Ik denk niet dat je daar de oorzaak zult vinden. Oorzaken die ik kan bedenken bij konijnen voor een kaliumtekort: schildklier, suikerziekte (weinig kans dat een konijn dit heeft), (bij)nieren, maag-darmklachten (dus echt de opname van), denk aan diarree of konijnen met megacolon. Diuretica zul je je konijn vast niet geven. Je konijn drinkt en plast ook niet heel veel neem ik aan? Ik zal vast nog iets vergeten, maar dit is alles wat ik zo uit mijn hoofd weet.

 

Wat betreft de panacur, 6 weken is al wel meer dan een maand. Meer dan 3 maanden, dus nog eens 6 weken erbij zou ik het niet geven. Stoppen kan een optie zijn, even overleggen hoe je dierenarts daar tegenaan kijkt. Stoppen is natuurlijk ook wel spannend.

 

Nandrosol klinkt als een tijdelijke oplossing, mocht de situatie lang duren. Voor wie zich afvraagt wat het is, het zijn anabolen. Ik snap de inzet wel. Ik zit nog te denken, er zijn konijnen die Pren-pred hebben gehad. Toch even @Jamesthebunnybutler erbij roepen, volgens mij heb jij het er wel eens over gehad. Dat werd toch ook bij artrose ingezet? Maar er was iets mee qua bijwerkingen op de lange termijn, als ik het goed zeg.

 

Wel goed dat novacam verbetering geeft, dit laat toch zien dat pijn een issue is en niet zo zeer het bewegen op zich. Lijk me goed om dus ook pijnbestrijding op lange termijn te bespreken. Ik ben erg benieuwd wat voor effect die gabapentine heeft op het welzijn van je konijn, zowel positief als negatief. Ik las ergens dat dit medicijn ook gebruikt wordt om konijnen rustiger te krijgen voor een dierenarts bezoekje.

 

In hoeverre kan je konijn een verkeerde beweging hebben gemaakt om een hernia gekregen te hebben? Woon je met meer mensen in huis? Heeft iemand iets niet verteld? Het kan natuurlijk ook dat er iets is gebeurd waar je niet bij was.

 

Het klinkt wel alsof je een hele goede dierenarts hebt, hoewel ik een heel lang verhaal heb getypt, heb ik daar niks op aan te merken. Ik vind het allemaal heel logisch en goed doordacht, wel iemand met verstand van zaken. Neem die man (het is een man toch?) maar serieus 🙂 Vragen stellen is goed en naar gevolgen (of schade) van medicatie vragen lijkt me volkomen normaal. Je hoeft niet alles klakkeloos aan te nemen en mag best om uitleg vragen.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft kalium: de elektrolytenbalans is heel nauw geregeld in een lichaam en als je dat gaat suppleren kan je die balans verstoren. Als het moet dan moet het natuurlijk, maar ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Volgens mij komt dat inderdaad met name voor bij het gebruik van diurectica (dat kreeg mijn konijn en bij haar zag je een duidelijke verstoring hierin na langdurig gebruik) of de ander genoemde dingen door @Kolino.

Verder zou ik inderdaad, als je bloedonderzoek laat doen, veel breder laten onderzoeken en altijd de nierwaarden, ontstekingswaarden en ook de leverwaarden laten controleren.

 

Mijn konijn heeft ook een paar keer een injectie anabolen gehad (ik weet niet welk middel), maar voor haar deed dat niets. Nu kreeg zij dat omdat ze niet goed gespierd was, dus dat is wel een een andere oorzaak dan artrose/hernia. Trouwens, bij mensen zijn de adviezen rondom een hernia veranderd. Waar mensen vroeger 6 weken plat moesten liggen, is het advies nu om vooral te blijven bewegen en juist niet plat te liggen, tenzij het echt niet anders gaat. Ik zou me voor kunnen stellen dat blijven bewegen en de beweging in ieder geval niet beperken beter is, maar echt zeker weten doe ik dat niet.

Klopt, ik heb een konijn met artrose/heupdysplasie een tijd op de phen-pred gezet en ik ken iemand die ook phen-pred aan een Vlaamse reus met flinke artrose heeft gegeven. Dat kan heel helpend zijn, maar is wel tijdelijk. Het blijft natuurlijk wel prednison en dat is voor de nieren wel heel belastend, dus ik zou er wel voorzichtig mee zijn. Als novacam ook helpt, dan kun je dat beter geven dan phen-pred. Dat is voor mij echt een laatste redmiddel om te kijken of het konijn er nog een tijd konijn-waardig mee kan leven als er geen andere opties meer zijn.

 

Ik weet ook niet zo goed in hoeverre een hernia veroorzaakt kan worden door verkeerde bewegingen, volgens mij komt een hernia voornamelijk spontaan. Mijn vriend is fysiotherapeut en zegt dat het kan ontstaan door langdurige inactiviteit en dat het weefsel in slechte staat is. Een verkeerde beweging kan dan uiteindelijk wel zorgen voor een hernia, maar in feite is dat dan niet de oorzaak zegt hij. Dat heb ik weleens vaker gehoord, dat het bijvoorbeeld ook vaak voorkomt bij konijnen die langdurig in een traliekooi geleefd hebben. Had je nou al contact gehad met een dierenfysiotherapeut? Die weet er natuurlijk veel meer vanaf en kan je misschien ook beter adviseren in het bewegen wel of niet beperken. 

 

Je dierenarts klinkt inderdaad heel kundig. Maar zoals Kolino zegt, goede arts of niet, vragen stellen moet je gewoon altijd doen. Ik vertrouw mijn dierenarts ook voor 100% maar stel toch altijd 1000 vragen over bijwerkingen, voor- en nadelen etc. Daar vertellen niet alle (dieren)artsen standaard over en moet je soms actief naar vragen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was tumoren nog vergeten in het rijtje, maar gezien er een röntgenfoto is gemaakt, gok ik dat hier wel naar is gekeken?

 

Wat je zegt over de hernia klopt hoor, te kleine huisvesting schijnt er vaak debet aan te zijn. Een verkeerde houding ook. Vandaar dus dat ik me  eerder afvroeg, stel nou dat het konijn pijn in de gewrichten had en anders is gaan zitten, zoals op de foto's, is daar dan de hernia van gekomen? Of is er iets van trauma opgelopen? Klopt inderdaad dat het niet de directe oorzaak is, trouwens. Dat was ik even vergeten er bij te zetten 🫣 De vraag komt ook meer uit een uitsluiten van dingen die gebeurt zouden kunnen zijn.

 

Ik zit ook te denken, stel dat je die anabolen laat zetten, waarom zit daar niet direct een fysio bij op? Bij andere diersoorten zie ik het ook ingezet worden bij bloedarmoede. Vanwege de invloed op de rode bloedcellen. Maar ik ga er een beetje van uit dat het hier om spiermassa gaat. Wel zou ik het bloedonderzoek doen voor je hier aan begint, zodat je dingen aan hart, lever, nieren etc uit kunt sluiten. Wat Jamesthebunnybutler voorstelt zou ik ook allemaal testen.

 

Op verschillende plekken lees ik ook over het toepassen van tramadol, dat is weer zo'n lekker middel, een opiaat (dus verslavend), maar informeren kan altijd. Het is niet dat artrose minder wordt. Zolang novacam werkt, inderdaad lekker daar bij blijven, das het minst schadelijke van die opties. Maar weten wat er in de toekomst nog kan, is ook fijn om te weten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kolino zei:

Op verschillende plekken lees ik ook over het toepassen van tramadol, dat is weer zo'n lekker middel, een opiaat (dus verslavend)

Tramadol valt niet (meer) onder de opiumwet. De werking is wel gelijk aan morfine, als voorbeeld. Men zegt inmiddels dat tramadol niet afhankelijk maakt. Echter, persoonlijk ben ik het er uit ervaring niet helemaal mee eens. Ik slik inmiddels meer dan 20 jaar dagelijks tramadol en heb daarom enige ervaring. Ik heb het wel onder controle hoor😊 en bij ziekte activiteit heb ik toch ook wel morfine nodig. 

 

Dit is dus mensgericht en weet uiteraard niet hoe of wat met konijnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kolino zei:

Waar heb je de link tussen een hernia en kaliumwaardes gevonden?

Bedankt voor alle reacties. Dit heb ik gevonden op konijnen.nl, wat ik ook wel een betrouwbare website vind:
https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=3&q=6&r=13

Ik kan de tekst niet kopiëren, maar er staat ook dat er kaliumtekort kan ontstaan door een hernia.

Ik heb jullie suggesties voor onderzoek (in het bloed) genoteerd en ik zal vragen die allemaal mee te nemen.

Ik lees overal dat hernia vaak komt door een te kleine behuizing, maar bij ons heeft hij dus drie kooien, waarvan twee Villa's Flappie met beide ook nog een aangebouwde ren! De kooi in de woonkamer heeft bijvoorbeeld een lengte van zo'n 3 meter 30. De kooien zijn verbonden met tunnels, die alleen 's nachts gesloten zijn (zodat wij ook nog kunnen slapen 😉) Z'n nachthok is ongeveer 1 meter 80 lang. Hij heeft wel in twee kooien een opstapje gehad van zo'n 20 cm hoog, waar hij met alle gemak op sprong, zelfs nu z'n achterpootjes verslapt zijn. (Inmiddels hebben we alles gelijkvloers gemaakt.) Ik vraag me af of dat toch te zwaar is geworden op een gegeven moment. Hij is in ons nieuwe huis drie keer van zo'n opstapje gevallen, omdat hij dus wiebeliger/zwakker was, dus ik hou er rekening mee dat hij vanwege de stress van de verhuizing zwakkere achterpootjes heeft gekregen en daardoor een paar keer is gevallen en misschien die hernia heeft opgelopen. We zijn maar met z'n drieën (ik, manlief en Fluffy) en ik ben vrijwel altijd thuis, maar ja, ik ben weleens een middagje weg, dus wat er dan gebeurt? Het is een beetje een kip-eiverhaal: wat was er eerder, de zwakke achterpootjes of de hernia? Het meest opvallende is dat hij eigenlijk direct in ons nieuwe huis een slappe achterhand had, dat was het eerste dat wij aan hem merkten. Daarvoor was er nog niks aan de hand. Dat hij nu anders is gaan zitten, is waarschijnlijk ook een gevolg en geen oorzaak. Volgens de dierenarts én mijn gevoel wil hij gewoon z'n rug ontlasten. Hij deed dit ook niet meteen, maar nu pas sinds een paar weken.

 

De dierenarts (een man inderdaad) zei dus dat Fluffy vrij weinig spiergroei op z'n rug had en daar schrok ik echt van. Ik vind 'm wel een lui konijn, maar ik weet niet wat normaal is. Ik laat 'm overdag ook meestal met rust, dat wordt ook geadviseerd. Het probleem is ook dat hij geen enkel speelgoed leuk vindt, tenzij het op kan eten (ook als het daar niet geschikt voor is :S) Ik heb echt voor honderden euro's speelgoed geprobeerd, zoals een graafbak, maar hij vindt nergens iets aan. Een lenterol zal hij één keer aan likken of knagen en dan is het ook weer passé. Ik wil hem ook niet dwingen. Maar ik denk ook dat de dierenarts daarom aan nandrosol denkt, vanwege z'n spieren. We moesten 'm ook 30% meer brokjes gaan geven, maar ik heb nu al wel twee keer blindedarmkeutels gevonden en dat is ook niet de bedoeling. We geven nu dus maar iets minder groente (al kreeg hij die al niet heel veel).

 

Hij lijkt nog normaal te drinken en plassen, al is dat wel lastig bij te houden met drie water- en plasbakken. Zijn onzindelijkheid is zo goed als weg sinds hij Novacam heeft, dus ik wijt dat aan te veel pijn/ongemak om 's nachts op te staan om te plassen.

Volgens Dierenkliniek Wilhelmina kan het wel twee tot drie maanden duren voordat Panacur aanslaat. Ik weet niet hoe schadelijk het is om het drie maanden te geven, maar anders wil ik het wel zo lang proberen.

Fluffy had hiervoor nog nooit medicijnen gehad, dus ook geen diuretica. Tot voor de verhuizing was hij nog precies hetzelfde als toen hij vijf was, bij wijze van spreken.

Wij hebben ook een heel goed gevoel bij deze dierenarts. Ondanks dat Fluffy niet makkelijk te handelen is, greep hij niet meteen naar sedatie voor de röntgenfoto's en heeft hij gewoon foto's kunnen maken. Hij heeft er vier gemaakt. Ik heb niet gevraagd naar tumoren, maar ik mag aannemen dat hij het gezegd had als hij die gezien had. Hij vond het ook helemaal niet vervelend dat ik zo 'kritisch' ben of veel vragen stelde en dat vind ik ook een héél goed teken. (Ik heb weleens een man gehad die helemaal beledigd was, heel vervelend werd dat.)


Ik wil dolgraag dat Fluffy beter wordt, maar ik ben ook een beetje huiverig voor allerlei paardenmiddelen. Ik zou liever zo veel mogelijk dingen zonder ernstige bijwerkingen proberen, zoals vitamine B, ondersteuning met natuurlijke middelen en inderdaad een of meerdere therapieën. Ik vraag me wel af of dat laatste iets wordt, omdat hij zich niet zo makkelijk laat vangen en het niet gewend is om bijvoorbeeld opgetild te worden. Maar het valt altijd te proberen, ik schrijf niks bij voorbaat af.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog even update. Al vrij snel nadat Fluffy gabapentine kreeg, ging z'n hoofdje als hij lag steeds meer links naast z'n lichaam hangen, bijna haaks, in plaats van recht omhoog of recht naar voren. Dan denk je: torticollis of een gevolg van de gabapentine? Ik denk het laatste, omdat het vlak daarna optrad en hij tijdens het lopen helemaal geen scheef hoofd heeft.

Verder bleef hij nog steeds ontlastende houdingen aannemen, dus hij heeft hij op z'n minst ongemak en op z'n ergst pijn. De dierenarts is daarom vorige week donderdag langs geweest en heeft bloed afgenomen en dexamethason, vitamine B en nandrosol gegeven. De dexamethason is op vrijdag en zaterdag herhaald. Op deze drie dagen hebben we geen Novacam gegeven omdat dat geen goede combinatie is, dus nog wel gabapentine tot zaterdagochtend, omdat hij anders helemaal geen pijnstilling meer had. Zaterdagavond zijn we gestopt met de gabapentine om te kijken of dat hangende hoofdje dan weer verdwijnt en zondag zijn we weer met Novacam begonnen. Ik moet zeggen: na die drie dagen injecties was hij echt vele malen beter. Hij liep veel beter en had veel meer energie.

De uitslagen van het bloed waren over het algemeen goed (natrium, kalium, amylase, calcium, fosfaten, eiwitten, geen afbraak van spieren via de eiwitten/nieren). De nierwaarde was wat aan de lage kant, maar dat was niet erg. De leverwaarde was wel significant hoger en dat zou erop kunnen duiden dat er sprake is van een levertumor. We zouden een buikecho kunnen doen om dat vast te stellen, maar dat zou Fluffy volgens mij echt niet fijn vinden. Tot nu toe is hij in een handdoek in z'n standaardhouding goed te handelen, maar dit gaat weer een stapje verder, vrees ik. Ik heb dus gevraagd wat we met die kennis zouden doen, of er dan een behandeling is, maar die schijnt er niet te zijn. Dan kun je je afvragen of het nut heeft om die echo te doen. (Niet voor de kosten, maar omdat ik het Fluffy niet aan wil doen.) Ik moet alleen nog vragen of dat de enige mogelijke leveraandoening is, want als het ook iets anders kan zijn, kunnen we 'm misschien wel laten behandelen.

Inmiddels zijn we vier à vijf dagen verder en lijken de klachten weer te verergeren: hij loopt weer wat slechter en wankeler en hij neemt weer af en toe (zeker niet altijd) ontlastende houdingen aan. Het scheve hoofdje lijkt wel minder te worden. Ik vraag me af of het verhogen van de pijnstiller een optie is, maar ik wil ook kijken of ik de klachten op een andere manier kan verlichten. Zo wil ik iemand zoeken die hem thuis lasertherapie kan geven voor de hernia.

Daarnaast kijk ik naar alternatieve middelen, zoals PUUR Herny, met Sint Janskruid en valkruid. Volgens de dierenarts zegt de fabrikant niks over het gebruik bij konijnen en ze hoort wisselende geluiden over het gebruik van valkruid. (Ik zie op veel sites staan dat de wortels en bloemen zeer giftig zijn voor konijnen, maar de rest dan kennelijk niet?) Het vreemde is wel dat een site als Plein.nl wel zegt dat het geschikt is voor konijnen; ze vermelden zelfs een dosis: https://www.plein.nl/puur-herny-50-ml


Ik neem aan dat zo'n webshop dergelijke info niet zelf verzint, dus ik heb ze al gemaild om te vragen hoe of wat. (Ik kan nergens contactgegevens vinden van de fabrikant.)

Verder overweegt de dierenarts om de nandrosol na een week of twee te herhalen. Over een week hebben we weer contact. Fluffy is eigenlijk nog veel te goed voor euthanasie, hij laat nog zien dat hij gelukkig is (zachtjes knarsen op duidelijke momenten), hij eet goed en enthousiast. Aan de andere kant heeft hij wel ongemak of pijn en vraag ik me af hoe een eventuele levertumor zijn kwaliteit van leven zou kunnen beïnvloeden. Ik richt me nu eerst maar op verlichting van zijn herniaklachten, omdat hij daar het meeste ongemak van lijkt te hebben. Daarnaast ga ik meer informatie zoeken over leveraandoeningen bij konijnen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, estheridb zei:

Ik moet alleen nog vragen of dat de enige mogelijke leveraandoening is, want als het ook iets anders kan zijn, kunnen we 'm misschien wel laten behandelen.

Ja zeker, E.C. kan op de lever slaan. De lever heeft wel regenererende capaciteiten. Ik heb in een artikel wel gelezen over medicatie, ik ga even kijken of ik dat kan vinden. Maar je geeft al panacur lees ik in je verhaal, 3 maanden is geen probleem voor de lever. Ik ken geen verhalen dat dat te belastend is. Dexamethason is dat wel, maar ja het klinkt wel als een dood of de gladiolen situatie, dus ik kan me wel voorstellen dat dat nu is ingezet.

 

Valkruid is arnica toch? Ik ging even aan mezelf twijfelen, maar dat klopt inderdaad. Ik zal even in mijn oude documentatie gaan zoeken, daar kom ik op terug. Ik weet 100% dat er voorzichtigheid mee geboden is. Twijfel alleen of het in kleine mate kan of helemaal niet. St. Janskruid heb ik wel degelijk gebruikt, dat kan je gebruiken maar moet je licht doseren en kun je niet constant gebruiken. Ook daarvan zal ik even voor je opzoeken hoeveel ik veilig vond. St. Janskruid bestelde ik los als kruid, maar ik weet niet meer waar.

 

Er zijn wel meer kruiden geschikt, maar er schiet me zo even zo snel niks in mijn hoofd, ik ga even in mijn eigen notities zoeken voor je. Wellicht heb ik daar iets over geschreven, grote kans. Ik denk dat ik later vandaag wel wat antwoorden kan geven.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet zo heel veel toe te voegen, maar ik heb een konijn thuis dat ook veel te hoge leverwaardes heeft. Zij is destijds ook langdurig behandeld voor E.C., maar bij haar heeft het niet geholpen. De dierenarts vertelde dat de hoge leverwaardes een teken zijn van leverfalen, maar de oorzaak weten we bij haar niet. Ze krijgt geen medicatie of iets en doet het al lang heel goed, behalve veel drinken en plassen. Dat zijn totaal andere symptomen dan bij jouw konijn natuurlijk, maar ik zou me afvragen of de lever in dit geval echt het probleem is of dat dit een gevolg is van iets anders. Een tumor, tsja, zou kunnen, maar je verwacht dat dan ook wel op een röntgenfoto te zien. Tenminste, dat zou ik denken, omdat ik denk dat een konijn met een kleine tumor nog niet zo veel signalen zal laten zien, zeker niet de signalen die jouw konijn laat zien (of denken mensen daar anders over?). E.C. kan inderdaad op de lever slaan, maar levercoccidiose zou dan ook nog kunnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft valkruid, kan gegeven worden met een maar. Je moet het of in een groenteschotel stoppen of met andere kruiden mengen. Ik zou het dus niet direct aanraden. Maar die druppels zullen geen probleem zijn, het is verdund extract. Ik geef persoonlijk liever vers. Ik ben pro kruiden, maar de bereidingswijze van sommige druppels sta ik niet achter. Ik heb gekeken hoe ze deze maken, maar daar zijn ze niet echt open over. Wat ik er over wil zeggen is het volgende, extracten zijn prima, maar hoe sterk ze verdunt zijn, maakt wel uit in hoe ze werken (of eigenlijk niet meer werken). Ik gebruik echt vaak kruiden, voor mijn konijnen, voor mezelf, fytotherapie is super interessant, maar die mensen die flesjes met extracten en tincturen maken, daar word ik altijd een beetje achterdochtig van. Dus ja, helemaal voor de juiste kruiden gebruiken, maar je hebt een konijn dus geef het lekker vers of gedroogd (waar dat kan).

 

Heb je gezien dat je met nandrosol voorzichtig moet zijn bij leveraandoeningen? Of het wel of niet kan laat ik aan de dierenarts, maar daar zou je nog even naar kunnen vragen of dat met deze waarden nog kan.

 

Ik ben ook even in de "leverkruiden" gedoken, grappig genoeg werken er ook een aantal tegen artrose klachten, dit zijn: paardenbloem, brandnetel, kurkuma (dat is geelwortel) en mariadistel. Mariadistel is wel echt een mooie (kun je bij veel shops gedroogd kopen) en ik vind paardenbloem ook wel aan te raden. Ook cichorei (dus witlof, andijvie etc) kan ondersteunen. Geelwortel is alleen net als gember iets wat konijnen niet graag eten. Het is ook familie van elkaar. Nog wat extra kruiden die ook kunnen ondersteunen:  vrouwenmantel, duizendblad, distels, oregano, tijm, weegbree, frambozenblad, artisjok, berkenblad (vinden mijn konijnen niks)

 

Ik zat nog even te zoeken en kom ook biergist weer tegen, sommige brokken bevatten dit. Je kunt het ook in sommige voedingssupplementen voor konijnen terugvinden, er zijn wel een beetje gemixte ideeën over het gebruik hiervan. Toch heb ik dit mijn konijn langdurig gegeven. Als er op een brokkenzak MOS of FOS staat tussen de ingrediënten dan betreft dit ook vaak biergist of een aanverwant.

 

De info over de medicatie heb ik nog niet terug kunnen vinden. Ik vermoed dat ik het icm E.C. heb gelezen. Levercoccidiose is inderdaad ook iets waar je kunt denken. Daarvoor is echter ook een echo nodig. Mijn theorie is wel dat je niet te moeilijk moet denken, als je terugdenkt, waren er dan dingen die opvielen? Is er iets wat als eerste kwam?

 

Nog een lijstje met leverziekten bij konijnen die zo niet paraat had: leververvetting, traumatische hepatitis, levertumor, leverabces, hepatitis, de lever kan zich verdraaid hebben (net zoiets als wat met de maag kan gebeuren), tularemie, rodentiose (is een bacterie), hartziekten, leverstuwing. Niet bang worden van de hele lijst aan opties hoor, een heel aantal dingen kun je zo al uitsluiten, omdat je het bloedonderzoek er naast kan houden.

 

Oorzaken van leverproblemen: verkeerde voeding, met name teveel brok, daardoor zie je leververvetting. Stoppen met eten, denk aan gebitproblemen, darmproblemen enzo. Parasieten en viussen, denk aan E.C. wat ik al noemde, maar ook coccidiose, syfilis, leverbot (is een soort platworm), RHD en medicatie kan de lever natuurlijk ook belasten. Vergiftiging kan ook nog.

 

Wat betreft pijnstilling zou ik even overleggen, novacam wordt volgens mij wel via de lever en de nieren verwerkt. Misschien is er iets anders wat ook werkt, ik lees over metamizol, maar lijkt niet bij alle dieren ontstekingsremmend te werken, of het bij konijnen werkt zal de dierenarts wel weten.

 

Alles bij elkaar optellende zou ik toch voor die echo gaan, want dan kun je mogelijk de oorzaak van de leverproblemen vaststellen en zo snel mogelijk handelen. Wat ik al zei de lever kan zich regenereren, maar dan moet je er wel op tijd bij zijn met behandelen. Parasieten, bacteriën en virussen kun je behandelen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik heb niet zo heel veel toe te voegen, maar ik heb een konijn thuis dat ook veel te hoge leverwaardes heeft. Zij is destijds ook langdurig behandeld voor E.C., maar bij haar heeft het niet geholpen. De dierenarts vertelde dat de hoge leverwaardes een teken zijn van leverfalen, maar de oorzaak weten we bij haar niet. Ze krijgt geen medicatie of iets en doet het al lang heel goed, behalve veel drinken en plassen. Dat zijn totaal andere symptomen dan bij jouw konijn natuurlijk, maar ik zou me afvragen of de lever in dit geval echt het probleem is of dat dit een gevolg is van iets anders. Een tumor, tsja, zou kunnen, maar je verwacht dat dan ook wel op een röntgenfoto te zien. Tenminste, dat zou ik denken, omdat ik denk dat een konijn met een kleine tumor nog niet zo veel signalen zal laten zien, zeker niet de signalen die jouw konijn laat zien (of denken mensen daar anders over?). E.C. kan inderdaad op de lever slaan, maar levercoccidiose zou dan ook nog kunnen.

 

Ik had recent ook een konijn met zeer sterk verhoogde leverwaardes, ook EC klachten (urinebrand met name) die langdurig verwaarloosd zijn. Omdat zij wel echt te lijden had onder de EC klachten (urinebrand) en daarnaast óók onbehandeld snot en rugproblemen had, is voor euthanasie gekozen. Zij had ten tijde van het bloedonderzoek al een maand panacur erop zitten, zonder verbetering. Het is lastig om een oorzaak aan te wijzen bij problemen met de lever maar het zou mij niet verbazen als daar toch de link zit. Vorig jaar had ik overigens konijnen met leverfalen door clostridium, maar die waren echt doodziek, niet zoals dit.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de reacties en de vele informatie. Ik het het ontzettend druk met m'n werk, dus ik heb niet veel tijd om te reageren, maar ik ga alles verder uitzoeken. (Dat kost ook al veel tijd.)

Ik heb Fluffy altijd gedroogde kruiden geven, maar meer als gezonde snack dan dat ik er geneeskundige bedoelingen mee had. Ik weet wel dat het zeker ondersteunend kan werken, dus ik ga nu specifieker inkopen op de gewenste gezondheidseffecten. Fluffy is wel ontzettend kieskeurig, dus of hij het gaat opeten, is een tweede. Als je met kruiden moet oppassen, ben ik wat huiverig, want dan ben ik bang dat ik 'm misschien te veel geef, vandaar mijn voorkeur voor een gefabriceerd drankje, maar goed, als het niet helpt... Dat ga ik verder overleggen met de dierenarts.

 

Ik had coccidiose ook al gevonden, maar ik vond de symptomen niet echt passen: hij heeft geen diarree of bloed bij de ontlasting en hij eet nog als de beste. Wel is hij dus wat afgevallen én ik lees ook weer dat stress het kan triggeren, dus ik sluit het niet uit. Ik ga alle aandoeningen nog eens bespreken met de dierenarts.

 

Fluffy krijgt al z'n hele leven Supreme Science-brokjes, en vanaf zijn vierde de variant voor oudere konijnen (+4, Mature). Hij kreeg altijd vrij weinig brokjes, want in de tijd dat hij op papier nog onbeperkte brokjes mocht, kwam hij ontzettend aan en had hij zelfs een wam. We geven sindsdien al tien jaar altijd exact dezelfde hoeveelheid, behalve als we (sporadisch) tijdens etenstijd niet thuis zijn: dan krijgt hij ze via de automaat en heeft hij ook een beetje feest. Dan kan het weleens het dubbele zijn. Maar hij is al jaren op hetzelfde, gezonde gewicht. Daarnaast krijgt hij altijd alleen maar timothy-hooi (los en in blokken) en met mate gezonde snacks als gedroogde kruiden en fruit, niet die troep uit de dierenwinkel. Ik denk daarom ook niet aan leververvetting. Hij had wel een paar kleine haakjes aan z'n gebit, maar niet echt problematisch en gezien zijn leeftijd ook niet heel vreemd.

 

Omdat EC niet echt uit te sluiten is, krijgt Fluffy nog steeds Panacur. De leverklachten zouden er wel bij kunnen passen, net als de slappe achterhand en de stress door de verhuizing. Gelukkig heeft hij geen urinebrand of ergere klachten. Hij kan zichzelf nog steeds goed schoonhouden, zeker nu hij 's nachts weer op de bak plast. (Toen heeft hij drie keer een vies staartje gehad, maar niet ernstig aan de onderkant.)

Ik heb contact opgenomen met een dierenfysiotherapeut die ook over een laser beschikt; hopelijk wil die aan huis komen. (Wacht nog op antwoord.) Omdat Fluffy niet zo van ongevraagde aanrakingen houdt, denk ik dat lasertherapie wellicht minder vervelend zal zijn dan fysiotherapie, maar dat is even afwachten.

 

Al met al maak ik me nog steeds zorgen dat hij pijn of ongemak heeft, maar gezien zijn verder goede gezondheid ga ik kijken wat er nog allemaal mogelijk is. De dierenarts heeft ook gezegd dat als we deze klachten onder controle kunnen krijgen, hij echt nog wel een paar jaar mee kan. Wordt vervolgd! (Zodra ik tijd heb, maar op de achtergrond ben ik dus bezig om van alles te regelen en uit te zoeken.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Kolino zei:

Wat betreft valkruid,

Even off topic. Weet je dat Arnica een reuzemiddel is voor mensen? Van de week klapte er een deur keihard tegen mijn voorhoofd. Het eerste wat ik doe is de Arnica pakken en erop smeren. Geen bult te zien. Ik heb altijd een tube bij me in de auto en in huis. Ik was een keer op stap met een kind dat keihard viel en een grote bult kreeg. Ik dacht dat niet nog een keer. We zitten een keer in de trein en er was een kind dat aan het schommelen was in het gangpad. Hield leuningen vast. Ouders verboden het maar ze ging even door en viel keihard. Ik heb toen ook Arnica gegeven en er was later (kwam ze in het spoorwegmuseum weer tegen) niets meer te zien.

Ideaal spul voor ons mensen. Ik stoot me vaak overal aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog even literatuur door de spitten en ik vind ergens een link tussen spondylose en E.C. Is denk ik wel iets om even in gedachten mee te nemen.

 

Met st. Janskruid is het trouwens wel oppassen icm medicijngebruik, het kan niet met alles samen. Dus goed dat je het even na gaat vragen. Ik geloof ook een wisselwerking met corticosteroïden, sommige antibiotica en pijnstillers (maar novacam kan wel samen). Ik kan alleen niet garanderen dat het werkt. Er staat niet duidelijk vermeld hoeveel er in zit. Proberen kan naar mijn idee geen kwaad, mits je goed overlegt met de dierenarts. Ik durf niet te zeggen hoeveel tijd er tussen moet zitten na het gebruik van dexamethason bijvoorbeeld. Of stel dat het toch een bacterie is dat je dan antibiotica in moet zetten. Dat wil je liever weten voordat je het in zet.

 

Mariadistel vind ik overigens ook wat waarschuwingen bij (antibioticum wat soms wordt gebruikt bij abcessen), ook zie ik waarschuwingen voor echinacea (dat was sowieso met cisaral en een narcosemiddel, geloof dat ik een ander topic meer had benoemd) en kurmuma (een antibacterieel middel wat ook in de diergeneeskunde wordt gebruikt, hetzelfde narcosemiddel en een ontstekingsremmer die eigenlijk niet bij konijnen wordt gebruikt). Dan weet je in ieder geval wat je wel/niet veilig kunt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

In verband met de hoge ALT-waarde in Fluffy's bloed heb ik samen met de dierenarts alle mogelijke andere leverziektes dan een tumor bekeken en uitgesloten. Veel daarvan worden veroorzaakt door voedingsproblemen en het staat wel vast dat Fluffy altijd het beste van het beste heeft gehad. Andere worden weer uitgesloten door bloedwaardes die wel goed zijn. Een verhoogde ALT-waarde kan ook veroorzaakt worden door spiercellen, en omdat zijn bespiering erg laag was, dacht ik misschien aan spierdystrofie, maar de AST- en CK-waarden waren wel goed. Aangezien er alleen een onbehandelbare ziekte overblijft (tumor), of een stijging zonder duidelijke oorzaak, doe ik Fluffy geen buikecho aan. De dierenarts geeft aan dat er bij konijnen ook te weinig onderzoeken naar diverse ziektes worden gedaan; vele malen minder dan bij honden of katten. Veel konijnen worden niet zo oud en worden wellicht wat makkelijker geëuthanaseerd dan een  hond of kat. (Ik denk dat die mensen meestal niet op een forum als dit zitten.)

Hij is verder nog steeds precies hetzelfde: hij stormt nog steeds op eten af en eet prima hooi, maar je merkt af en toe dat hij in vreemde posities gaat liggen, waarschijnlijk om ongemak/pijn van zijn rug te verlichten. (Wat me wel wat gerustgesteld heeft: laatst praatte ik tegen hem toen hij in zo'n rare positie lag, en toen begon hij weer tevreden te  knarsen, dus ik denk dat de pijn niet zo heel erg kan zijn.) Ook de slapte van z'n achterpoten is niet echt verbeterd, maar ook niet verslechterd. Hij wil ook nog amper knuffelen, dat is wel een verschil met eerst. Misschien komt dat ook doordat hij de laatste tijd zo veel aan hem gezeten is, dan kwam hij naar ons toe om vervolgens weer opgepakt te worden, dus het vertrouwen is vast minder geworden. We hebben Fluffy's kooien en tunnels zo veel mogelijk aangepast/groter gemaakt, en overal liggen nu handdoeken in. Fluffy is nu helaas 's nachts wel vrijwel volledig onzindelijk geworden, maar het is lastig te zeggen of dat door een ziekte komt, door ouderdom, of dat meneer denkt: Kan eigenlijk prima op die handdoek 🤣

Op 22 augustus heeft Fluffy z'n eerste fysio- en lasertherapie aan huis gekregen. Helaas ging ze daarna drie weken op vakantie, dus echte resultaten waren daar nog niet van te verwachten. Ze heeft mij wel het advies gegeven om Fluffy's spieren een beetje te masseren, zodat er wat meer doorbloeding in komt. Dat heb ik twee tot vier keer keer per dag gedaan en toen ze afgelopen dinsdag weer kwam, vond ze dat ook wel wat verbeterd, maar het zet nog niet echt zoden aan de dijk. Op de foto zijn de ruggenwervels tot aan de bolling prima, in ieder geval niet aan elkaar gegroeid, maar de fysiotherapeut vond ze wel wat verstijfd. (Dat kun je niet zien op de foto.) Ze heeft dus weer uitgebreide fysiotherapie en lasertherapie gegeven en komt ook de komende drie weken elke week. Dan gaan we kijken of het enig resultaat heeft gehad. Dat zal ik dan weer laten weten.

Ongeveer twee weken terug heeft Fluffy ook nog een injectie met nandrosol en B12 gekregen, maar daar was niet echt verschil van merkbaar, behalve dat hij veel hitsiger werd dan normaal. (Hij is helaas nooit gecastreerd.) We zitten nu ongeveer aan drie maanden Panacur, maar aangezien ik begrepen heb dat het niet schaadt, zet ik het voorlopig nog even voort. Ook de Metacam geef ik nog steeds, twee keer per dag voor (inmiddels) 12 kilo hond. Dit kan op den duur natuurlijk wel problemen geven, maar zoals de dierenarts zei: Hij kan beter twee jaar leven zonder pijn, dan vijf jaar met pijn.
 

Fluffy heeft nog een konijnwaardig leven, want hij redt zich prima op de handdoeken. Alleen buiten de kooi merk je nog echt dat z'n achterpootjes slapper zijn geworden. Wordt vervolgd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na jouw verhaal, kreeg ik zelf te maken met een konijn met leverproblemen. Ik heb jou natuurlijk advies gegeven en mijn konijn heeft geen e.c. klachten.

 

Waar ik op uit kwam is dat mariadistelzaad iets was dat echt werkte om de leverwaarden goed te krijgen. Het gekke was, hij was ook heel erg veel spiermassa kwijt, dit werd gewijd aan ouderdom. Nu hij dagelijks mariadistelzaad krijgt heeft hij ineens ook spiermassa terug gekregen.

 

Hem heeft dat dus echt geholpen. Ik zou even voor je moeten kijken of het kan icm alle medicatie, ik heb ergens op het forum geschreven welke interactie er is, ik meen in dit topic.

 

Weet dat e.c. de lever naar de knoppen kan helpen, deze schade kun je niet meer herstellen. Veel groenvoer, vooral witlof, paardenbloem en andijvie (vanwege de bitterstoffen) kun je goed gebruiken als ondersteuning.

 

Mocht de lever niet goed werken kan lactulose een optie zijn om schadelijke stoffen aan te laten binden in de darm, maar dat zou ik met de dierenarts overleggen. Ik ben zelf geen groot fan van het middel, maar ik wilde het in dit geval toch benoemen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dan ga ik me toch eens verdiepen in dat mariadistelzaad. Ik had wel al wat meer 'onschuldige' kruiden gekocht voor de gewrichten en die ontstekingen remmen, maar verder nog niet. Er zijn eigenlijk ook geen klachten merkbaar van de lever; het is dat de bloedwaarde te hoog was. Maar zeker voor de spieren ga ik eens kijken of ik het dagelijks kan geven in combinatie met de medicatie, maar hij krijgt in ieder geval geen antibioticum. Witlof krijgt Fluffy al z'n hele leven dagelijks, paardenbloem af en toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu trouwens ook dat mariadistelzaden in Supreme Science Selective Senior/Mature/+4 jaar zitten. Dat zal vast een heel kleine hoeveelheid zijn, maar goed, op zich krijgt hij dat dus al zes jaar binnen, maar ik ga nu dus dagelijks wat meer erbij geven als ondersteuning.

Hier staat trouwens een bijzonder uitgebreid artikel over mariadistel; dit bedrijf verkoopt ook een aantal producten met een concentratie hiervan:

https://www.nmlhealth.com/mariadistel-carduus-marianus

 

Maar ik ga eerst eens beginnen met wat zaadjes per dag en dat dan opvoeren. De maximale hoeveelheid schijnt zo'n halve eetlepel per dag te zijn (Fluffy is 2 kilo), maar dat lijkt mij wat veel. Hoeveel geef jij, Kolino?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .