Ga naar inhoud

Albino + zonnebrandcreme


Aanbevolen berichten

Mijn mannetje is een albino en met de felle zon dit jaar, verbranden zijn oortjes zonder zonnebrand. De dierenarts had ook al aangegeven gewoon zonnebrand te smeren, maar in hoeverre is het gevaarlijk als hij of zijn maatje het oplikken? 

 

Schaduw genoeg.. In het permanente verblijf 90 % schaduw in de ochtend en rest van de dag 100%. Buitenplaatsje hangt al een schaduwdoek en is  zo'n 80% van de ruimte in de schaduw totdat de zon weg gaat rond 3 uur 's middags. En toch krijgt hij het dit jaar voor elkaar 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat toch ook zonnebrandcreme voor honden? Ik zou daar eens naar kijken. Het lijkt me niet goed om gewone zonnebrandcreme op te likken. Misschien is het wishfull thinking dat ze daar met het spul voor honden/katten rekening mee houden, maar ik hoop dat dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot dat hij verbrand. Van zonnebrand weet ik niet zoveel, maar er zijn ook schaduwdoeken die UV werend zijn.

Dan staat er dus bij dat het 30+ is ofzo. Die zijn wel wat duurder en die coating blijft niet heel veel jaren volgens mij, vaak iets van 5 jaar, maar dat is misschien een optie.

Goedkopere doeken zijn vaak alleen doek, dus dan moet je je ook als mens blijven insmeren. Het is wel vaak lastig te zien hoeveel ze tegen houden, want vaak gebruiken ze termen als lichtdoorlatend (maar dat is dan weer niet UV straling) en UV werend voor het doek zelf (zodat het minder verkleurd) door elkaar heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het artikel over konijnen in de zomer al goed doorgelezen? 😉

Volgens mij staat daar ook een stukje over zonnebrand crème in. 

 

 

Quote

Kan een konijn verbranden door de zon?
Konijnen kunnen ook verbranden door de zon. Zeker witte konijnen en albino konijnen kunnen daar last van hebben. Alle konijnen met lichtroze huid kunnen verbranden in de zon. Sommige konijnen hebben ook erg weinig beharing op hun oren, waardoor die gevoelig zijn voor zonlicht. Huidkanker bij konijnen is wel heel zeldzaam, maar het lijkt ons toch niet lekker voor een konijn om zijn huid te verbranden.

 

Het helpt om te zorgen dat jouw konijnen een schaduwrijk verblijf hebben. Bij konijnen die gevoelig zijn voor verbranden adviseren wij zelfs om het hele verblijf in de schaduw te maken. Een schaduwdoek ophangen kan daarbij bijvoorbeeld helpen. Sommige konijneneigenaren smeren de dun behaarde plekken met lichte huid in met een milde (biologische) zonnebrandcrème voor kinderen (bijvoorbeeld de lovea zonnebrandcreme voor kinderen). Nadeel is wel dat konijnen en hun maatjes dat wel oplikken en het is niet bekend of dat schadelijke gevolgen heeft. Ook wortelzaadolie en frambozenzaadolie worden gebruikt als natuurlijke zonnebrand voor konijnen die snel verbranden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook eerder het verblijf helemaal in de schaduw maken dan zonnebrandcrème smeren. Mijn albino woont bewust binnen, maar als dat niet kan werkt schaduw het beste. Zonnebrandcrème is echt troep hoor. Ik smeer alleen maar bepaalde zonnebrandcrèmes zonder schadelijke filters en stofjes, maar ik lik het niet op. Persoonlijk denk ik dat het oplikken van die crème heel slecht is en je weet ook niet of er stofjes in de crème zitten waar de al zo gevoelige konijnenhuidjes op reageren. Zeker bij een albino. Ik weet dat er inderdaad mensen zijn die frambozenpitcrème smeren ipv zonnebrandcrème, maar de werking ervan is niet wetenschappelijk bewezen. Met dat soort dingen schijn je ook op te moeten passen dat die stofjes juist niet weer reageren als ze in aanraking komen met de zon. Dat schijnt bij natuurlijke middelen een probleem te kunnen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee bij die dierencreme stond ook al dat je het eerst uit moest proberen op een klein stukje huid van het dier, vanwege mogelijke irritatie. Ik mag zeker niet zeggen dat je er dan maar eentje moet kiezen die op dieren is getest. Nee, alle geikheid op een stokje, ik zou heel voorzichtig zijn met zonnebrandcreme.

 

Die voor honden en katten is wel zonder parfum, had ik dat al gezegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Dank voor alle reacties. Zonnebrand heb ik lekker laten zitten, lijk mij ook niet zo'n goed idee. Achteraf vraag ik me af of hij nou echt verbrand was of dat er met het krabben aan de oor twee plukjes haar waren mee gekomen. Hoe dan ook zijn oren zagen er naar een paar dagen weer goed uit. Met behulp van de buurman de schaduwdoek beter opgehangen, dus verbranden kan nu helemaal niet meer 👍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .