Ga naar inhoud

Esdoorn


Kolino

Aanbevolen berichten

Ja, ik weet dat sommige soorten giftig zijn, maar volgens mij zijn de Europese soorten (veldesdoorn, gewone esdoorn) dat niet. Maar ja, de boom is aan komen waaien, dus ik krijg het niet 100% duidelijke welke soort het nu is. Ik vermoed de gewone. In ieder geval geen Japanse, die zou ik wel herkennen. Weet iemand nog meer groene soorten die in Nederland groeien? Je hebt zoveel soorten verspreid over de hele wereld, maar weinig inheemse soorten. Ik vermoed dat het dus een inheemse soort is.

 

Zit in dubio, wel voeren, niet voeren... Als ik het zo snel even bekeken heb staat hij niet op de giftige plantenlijst. Dus het is echt zo'n tussenin plant, want hij staat niet bij de veilige bomen 😉

 

Voor nu laat ik het even zitten en mogen ze lekker wilg, appel en peer eten 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op verschillende plekken staan dat esdoorn mag zoals hier: https://www.konijnen.nl/oud/voer/bomenboomvruchten.htm

en hier: https://www.mininatuur.nl/bomenlijst.html

maar ook plekken waar het afgeraden wordt.

 

Er zijn 120 verschillende soorten esdoorns dacht mij, waarin vooral de Japanse (die kenmerkende rode, maar je hebt ook verschillende kleuren) en de Suikeresdoorns (van de Ahorn siroop) makkelijk te herkennen zijn. Inheemse soorten hebben we minder, maar ook nog een stuk of 4-5 dacht ik.  Het is lastig te zeggen wat er is komen aanwaaien, je zou het bij een natuurvereniging of via een identificatie app kunnen bekijken.

 

Als er wisselende verhalen zijn, laat ik het meestal gewoon zitten, want ik heb genoeg in de tuin staan (gras, klaver, dovennetel, munt, rozemarijn, tijm, rozen, druivenblad/tak) wat ze mogen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Er zijn 120 verschillende soorten esdoorns

Klopt ongeveer wel. Ze zijn er in vele soorten, maten, kleuren. 

Zo'n 16 jaar geleden ben ik naar een esdoorn kwekerij geweest. Ik wist niet wat ik zag. Ik kende alleen maar de 'bekende' rode😁

10 uren geleden, Kolino zei:

Weet iemand nog meer groene soorten die in Nederland groeien?

De kans dat je een gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) hebt is groot. Deze verspreidt zich heel makkelijk nml. Dus wellicht staat deze boom in jouw omgeving. Wij hebben er 1 op ons erf een volwassen boom van ik denk inmiddels wel 20/25mtr. hoog, zo niet nog hoger😊

Ieder voorjaar komen er wel honderden kiemplantjes vd gewone esdoorn op. Als we dat zouden laten staan hebben we over 5 jaar (weer) een bos erbij😁

aangepast door bobbyonthefloor
Foutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dus dat de buitenlandse esdoorns niet (altijd) eetbaar zijn voor de konijnen en de inheemse wel. Hier hebben ze inderdaad ook genoeg te snoepen in de zomer. Het is dus geen must om het ze te geven. Maar ik dacht, leuk voor de afwisseling.

 

20 meter, jeetje dat is wel heel hoog. Heb ik wel meteen een schaduwtuin 😄 Ik heb niet het idee dat er hier in de buurt bomen staan die zo hoog zijn, ik zal eens goed rond kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mega 😄 Ik heb in de buurt een beetje rondgekeken, maar ik schat de esdoorns op het moment denk ik op een dikke 10 meter. Er staan ook nog hogere bomen, maar kan van een afstandje zo niet zien wat het is. Al die bomen staan ik de gemeenteplantsoenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .