Ga naar inhoud

natte poep


Xxkiki

Aanbevolen berichten

Het klinks als blindedarmkeutels. Zoek dat maar eens op op google. Dat is een trosje met kleine, zachte keuteltjes aan elkaar. Het stinkt meestal ook. Als het die keutels zijn, is dat geen ramp. Je hoorr ze normaal niet te zien omdat konijnen ze rechtstreeks uit de anus opeten. Bij stress of teveel voer (maar ook bij ziekte) kunnen ze het laten liggen. Ik zou me geen zogen maken als het eenmalig gebeurt of af en toe voorkomt, maar wel even in de gaten houden. Hoeveel voer krijgt ze?

Als het natte normale keutels zijn of vormloze ontlasting, dan moet je haar wel even goed in de gaten houden, dan kan er iets medisch aan de hand zijn of kan ze iets gegeten hebben dat ze niet gewend is. Pas dan ook op voor maden en controleer haar kontje of dat niet vies is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De poep die je gezien hebt heet een blindedarmkeutel, zoek maar eens een plaatje. Meestal zie je dat konijnen deze laten liggen als ze teveel brokjes krijgen of als ze bijvoorbeeld wormen hebben of soms als ze medicijnen krijgen of dat ze er niet goed bij kunnen, soms zelfs als ze gestoord worden  tijdens het eten. Verschillende mogelijkheden dus. Laat het konijntje eerst maar even wennen en houdt het ondertussen goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Het klinks als blindedarmkeutels. Zoek dat maar eens op op google. Dat is een trosje met kleine, zachte keuteltjes aan elkaar. Het stinkt meestal ook. Als het die keutels zijn, is dat geen ramp. Je hoorr ze normaal niet te zien omdat konijnen ze rechtstreeks uit de anus opeten. Bij stress of teveel voer (maar ook bij ziekte) kunnen ze het laten liggen. Ik zou me geen zogen maken als het eenmalig gebeurt of af en toe voorkomt, maar wel even in de gaten houden. Hoeveel voer krijgt ze?

Als het natte normale keutels zijn of vormloze ontlasting, dan moet je haar wel even goed in de gaten houden, dan kan er iets medisch aan de hand zijn of kan ze iets gegeten hebben dat ze niet gewend is. Pas dan ook op voor maden en controleer haar kontje of dat niet vies is.

Ze krijgt onbeperkt hooi, en biks, heb ook zo een knabbel stokje in haar kooi hangen maar dat eet ze verder niet, vandaag heeft ze wel wat gras gegraasd, daar zou t evt aan kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Kolino zei:

De poep die je gezien hebt heet een blindedarmkeutel, zoek maar eens een plaatje. Meestal zie je dat konijnen deze laten liggen als ze teveel brokjes krijgen of als ze bijvoorbeeld wormen hebben of soms als ze medicijnen krijgen of dat ze er niet goed bij kunnen, soms zelfs als ze gestoord worden  tijdens het eten. Verschillende mogelijkheden dus. Laat het konijntje eerst maar even wennen en houdt het ondertussen goed in de gaten.

Toen ik het zag heeft ze het nog niet opgegeten, ik heb het even opgezocht en dat was inderdaad de poep die ik bedoel! Ik kijk morgenochtend opnieuw of ze het heeft opgegeten, stel dat ze het niet heeft opgegeten wat kan ik dan het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar keer niet opgegeten is zeker geen ramp, maar wel iets om in de gaten te houden. Meestal ligt het aan de voeding. Als ze al hun voedingsstoffen al binnen hebben gekregen is het voor hun niet nodig om de blindedarmkeutels op te eten (vinden ze). Maar het is wel beter dat ze het wel doen. Omdat je ze voor het eerst hebt laten grazen, lijkt het me daar aan te liggen, en dan is het iets dat vanzelf terug overgaat als ze het gras beter gewend is.

 

Wat ik zou doen is gewoon een paar dagen in de gaten houden of het blijft gebeuren. Dan zou je eventueel minder brokken kunnen proberen, of uiteindelijk met de keutels naar de dierenarts om wormen uit te sluiten. Maar zoals ik al zei is het meestal gewoon de voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad even kritisch kijken naar wat je geeft van voeding. Hoewel als je haar nog maar één dag hebt het niet zo gek is hoor, dan kan het ook gewoon stress en wennen zijn. De eerste dag alleen hooi geven is daarom wel aan te raden, en dan rustig aan een goede balans zoeken in de voeding waarbij ze heel goed hooi eten en een beperkte hoeveelheid brok. Vers groenvoer kun je ook van jong af aan geven, maar moet je wel rustig opbouwen. Ook gras valt hier onder. Ik zou dat voor nu dus even niet geven. Ik zou eerst even twee weken rustig kijken hoe het gaat voor je daar mee start, eerst een goede balans van brok en hooi vinden waarbij de blindedarmkeutels opgegeten worden.  Als je die balans hebt, dan gras en groenvoer rustig gaan opbouwen.

 

 

 

 

Uit het artikel dat ik linkte:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

 

Quote

 

Blindedarmkeutels


Eén of twee keer per dag produceert een konijn ook blindedarmkeutels. Meestal in de ochtend en/of avond. Een konijn hoort deze keutels op te eten, je zou ze dus eigenlijk nooit tegen moeten komen.
Blindedarmkeutels zijn wat zachter en kleiner dan normale keutels en plakken aan elkaar in een soort trosje. Om de keutels zit een dunne laag slijm, afkomstig uit de blinde darm. Door dat laagje glimmen ze een beetje. Hieronder een foto van een “trosje” blindedarmkeutels.


blindedarmkeutels2.jpg


De keutels zijn rijk aan mineralen vitaminen, eiwitten, water en gezonde bacteriën. Omdat een konijn deze kostbare voedingsstoffen niet kwijt wil, zal hij ze dus direct op eten. Zonder te kauwen smikkelt hij ze naar binnen. Normaalgezien doet een konijn dat gelijk als hij ze uitpoept. Je ziet ze dus niet in het hok liggen.  Omdat de keutels weer opgegeten worden kan het fermentatieproces doorgaan en door het slijmlaagje van de keutels overleven de bacteriën tijdens het passeren van de vijandige, zure omgeving van de maag. Dit houd het spijsverteringsstelsel van jouw konijn gezond.


Redenen dat een konijn de blinde darm keutels laat liggen:

  • - Tandproblemen
  • - Gewrichtsproblemen (artritis, blessures)
  • - Evenwichtsproblemen
  • - Ziekte
  • - Te dik (kan er niet bij)
  • - Krijgt te veel brokken / snacks
  • - Medicatie die het konijn krijgt

 


Als je een keertje een trosje blindedarmkeutels tegenkomt is dat nog niet zo een probleem. Maar als je ze vaak ziet liggen of als de blindedarmkeutels in de vacht van jouw konijn blijven plakken, is het wel van belang dat je gaat uitzoeken wat de oorzaak is.  Ontlasting in de vacht trekt namelijk vliegen aan en dat kan een maden besmetting (myiasis) veroorzaken. En als de keutels vaak blijven liggen, komen konijnen op de lange termijn voedingsstoffen tekort. 


Bij jonge konijntjes zie je ook wel eens een enkele keer blinde darm keutels. Veel mensen voeren jonge konijntjes onbeperkt brokken, waardoor ze weinig hooi eten en de blinde darm keutels laten liggen. Onbeperkt voeren raden wij dus niet aan. Een afgemeten hoeveelheid geperste brokjes, uitgaan van het gewicht dat het konijn als volwassen dier zal krijgen, aangevuld met onbeperkt hooi. Wat lekkere dingen betreft alleen vers groenvoer en gedroogde kruiden bij geven. Geen geproduceerde snacks en geen gemengd voer. En zeker geen brood.


Blindedarmkeutels blijven vaak liggen als een konijn ziek is of medicatie krijgt. De reden daarvan is dat de geur en kwaliteit van de keutels hierdoor veranderd. En hoewel de keutels normaal juist heel gezond zijn voor konijnen, zijn ze dat op zo een moment niet. Konijnen herkennen dat en laten de keutels dan liggen. Een teken voor de baasjes dat er iets niet helemaal juist is. Dan moet je alleen nog de oorzaak zien te vinden.

 

 

Dit artikel geeft heel veel uitleg over konijnenvoeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .