Ga naar inhoud

Heel ziek


Kleinkonijntje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 3 konijntjes in een ruime buitenren.

Mijn oudste komt wel vaker later eten en als de andere twee erg druk zijn valt ze me ook niet meteen op als het niet goed zit.

 

Vrijdagavond vond ik haar weer op zichzelf. Achteraf at ze die donderdag waarschijnlijk ook al slecht. Kan wel eens, dacht ik,morgen weer een dag. Het is vaak ook geen knuffelkonijn. Ik heb haar gelaten.

 

Het betreft een ongeholpen voedster van 6,5. 

 

Zaterdag heb ik rondgebeld voor een dierenarts. Mijn eigen dierenarts was dicht, ik moest nu veel verder naar een voor mij onbekende praktijk. Ze kon niets vinden. Alles voelde oke en gebit zag er oke uit. Alleen lagen de darmen haast stil.

 

Dus pijnstilling,novacam mee en dwangvoeding. Daar meteen thuis mee gestart.

 

Gister kwam er nog weinig verbetering in. Plus een heel naar geluid. Wat nog het meest als een soort tandenknarsen klinkt en dat is natuurlijk helemaal niet goed.

 

Ze eet of at wel hooi, daardoor heb ik gister niet gebeld. En om het de tijd te geven.

 

Maar vanmorgen weer niet gegeten. En ik bessefte dat ze ook nog geen moment gekeuteld of geplast heeft... En ze ligt veelal met het kopje op devoorpootjes.

 

Dan is het eigenlijk wel klaar he? Beter om het niet langer te rekken. Waar ze dan ook zo ziek van is, dan is het gewoon klaar?

Zou niet weten nu nog wat te doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 24 uur niet eten vallen de darmen stil, dus als een konijn niet komt eten is het wel verstandig om hem of haar te laten nakijken door een dierenarts. Het nadeel van konijnen is dat ze niet snel laten zien dat er iets aan de hand is. Daardoor zijn we er vaak laat bij.

Het klinkt alsof de darmen niet meer goed op gang komen. Konijnen hebben een verteringscyslus van ongeveer 24 uur, dus het hooi van gisteren moet er vandaag uitkomen. Ik zou weer met haar naar de dierenarts gaan. Misschien een echo van de buik maken, als ze dat kunnen. En dan kun je samen beslissen hoe je verder gaat.

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zelf een goede, konijnkundige dierenarts waar je terecht kan? Ik zou zelf met dit konijn naar mijn eigen dierenarts gaan. Daarvan weet ik dat ze echt goed bijschoolt over konijnen.

 

Ik denk dat het eerste wat ik zou doen voor dit konijntje een buikfoto laten maken is. Er moet een reden zijn waarom ze niet eet. Het kan van alles zijn, verstopping, gasbuik, problemen met de baarmoeder, wormbesmetting, gebitsproblemen. Via een forum is dat heel lastig te zeggen. Maar het hoeft niet iets te zijn wat niet meer op te lossen is, en 6,5 is nog niet echt oud.

 

Ik zou persoonlijk dus naar een konijnkundige dierenarts gaan en een buikfoto laten maken voor meer duidelijkheid.  En als er echt niets uit komt, kan een konijnkundige dierenarts aangeven wat de verdere mogelijkheden zijn. 

 

Welke, hoe vaak en hoeveel pijnstilling geef je? Konijnen hebben een hele snelle verbranding, waar een hond of kat maar 1x per dag een lage dosis pijnstilling nodig hebben, hebben konijnen minstens 2x per dag een dosis nodig, en vaak ook behoorlijk meer dan een hond of kat. Als je bij een "gewone" dierenarts staat die weinig konijnenkennis heeft, kan het zomaar zijn dat je dus te weinig mee krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen maar pijnstilling en dwangvoer vind ik ook apart, mijn konijnen zouden cisaral, emeprid, laxatract en novacam meekrijgen! Een buikfoto (röntgen) wordt inderdaad ook eigenlijk altijd gemaakt in dit soort gevallen.

 

Geef nog niet meteen op, maar ga eerst naar een goede dierenarts met verstand van konijnen! Je zit wel in een serieuze situatie waarin het niet zeker is dat het goed afloopt, hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je het doen met de dierenarts die je treft, helaas. Wel goed om er nog even achteraan te gaan! 

 

Je zou eventueel even op deze lijst kunnen kijken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen Hier kun je zoeken naar dierenartsen bij jou in de buurt die verstand hebben van konijnen. Misschien staat er eentje bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schagen, dat is een halfuur rijden.

 

Maar ik ben dus weer heen geweest en nu kon er wel ontlasting gevoeld worden. Alleen nog geen doorstroom.

 

Dus onderhuids vocht, pijnbestrijding en weer novacam mee. En nu ook ciceral. En of ik haar wilde laten bewegen vanmiddag en buik masseren. Ze heeft vanmiddag weer even bij de andere gezeten. Toen weer dwangvoer gegeven en weer apart.

 

Morgen weer bellen of ze dan gekeuteld heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heeft ze al niet gekeuteld? 

 

Als een konijn iets eet, komt dat er ongeveer 24 uur later als keutel uit. Al is het maar een klein keuteltje of diarree, als er iets uit komt is het een teken dat de darmen nog werken. Als de darmen stil vallen, is het echt heel lastig om die nog op gang te krijgen en sterft het konijn meestal. Daarom is het bij konijnen zo belangrijk niet te wachten tot ze een dag niet eten / keutelen, maar echt na een uur of 16 uiterlijk te zorgen dat je bij een dierenarts staat die alles uit de kast wil halen om jouw konijn er doorheen te helpen, en niet nog adviseert "een dagje af te wachten". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze had vanmorgen 3 keuteltjes. Wel aan elkaar maar vrij compact. Gisteravond heeft ze nog wat andijvie gegeten. En dus nog wel goede hoop. Vanmorgen wilde de dwangvoeding ook niet meer en kwam er hele dikke witte vloeistof uit de neus... Ik heb er een poos bij gezeten na het terugzetten. Ze ademt ook moeilijker. Het is goed, vertelde ik haar. En de opsomming welke vriendjes ze al overleefd heeft. Ik geef haar nu de tijd om rustig over de regenboogbrug te gaan... Want dat zal vast niet lang meer duren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kleinkonijntje zei:

Ze had vanmorgen 3 keuteltjes. Wel aan elkaar maar vrij compact. Gisteravond heeft ze nog wat andijvie gegeten. En dus nog wel goede hoop. Vanmorgen wilde de dwangvoeding ook niet meer en kwam er hele dikke witte vloeistof uit de neus... Ik heb er een poos bij gezeten na het terugzetten. Ze ademt ook moeilijker. Het is goed, vertelde ik haar. En de opsomming welke vriendjes ze al overleefd heeft. Ik geef haar nu de tijd om rustig over de regenboogbrug te gaan... Want dat zal vast niet lang meer duren...

 

Zou je overwegen om nog langs een konijnenkundige dierenarts te gaan? Konijnen zijn echt een vak apart... Ze is nog niet zo oud, dus ik zou het zelf niet zonder slag of stoot opgeven. Mocht ze niet meer te helpen zijn, dan kun je altijd nog bij de dierenarts beslissen om haar zonder pijn heen te laten gaan. Hoe dan ook, heel verdrietig dat ze zo ziek is. Succes en sterkte!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zit je nu niet bij de dierenarts? Wat ik me afvraag is of je misschien voor de dwangvoeding medicatie hebt gegeven en of dat dan via de neus naar buiten komt. In andere gevallen denk ik aan snot of longontsteking, maar daar is antibiotica voor! Je weet helemaal niet hoelang het nog duurt voor ze uit zichzelf overlijdt, dat kan nog dagen duren. Ook ik raad je aan om je konijn bij de dierenarts goed te laten doorlichten en als het beter is om haar te laten gaan, kun je je konijn ook laten inslapen. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze geen pijnlijke dood hoeft te onderdaan.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .