Ga naar inhoud

Konijntje heeft blaasontsteking en eet weinig


Elli99

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

ik heb hier nog nooit eerder iets geplaatst maar ik zit met een probleem en ik hoop dat er misschien mensen zijn die vanuit eigen ervaring ook kunnen helpen.

 

Mijn konijntje Peach is 6,5 jaar en heeft nu sinds 2 weken een blaasontsteking. Hiervoor zijn wij 1,5 week geleden bij de dierenarts geweest en heeft ze pijnstilling en antibiotica gehad. 
Peach raakt erg in paniek als we haar proberen op te pakken en zal er ook alles aan proberen te doen om dat te voorkomen. Hierdoor hadden we besloten dat we de pijnstiller en antibiotica door haar eten zouden doen. Dit ging 2 dagen wel oké, maar toen ineens moest ze er niks meer van hebben. Toen hebben we 2 dagen geprobeerd om haar in ieder geval de antibiotica te geven door haar op te tillen (de pijnstiller ging door haar ontbijt ‘sochtend waar ze nog wel wat van at) maar dit was een groot drama wat erg veel stress bij haar veroorzaakt.

Het leek wat beter te gaan met haar blaasontsteking maar nu sinds een paar dagen lijkt ze weer meer pijn te ervaren bij het plassen. 
Ze is erg wantrouwend geworden naar ons toe en eten doet ze nog maar erg weinig. Ze eet een paar hapjes en dan loopt ze weer weg, ook was ze voorheen altijd erg enthousiast rond etenstijd en dat lijkt helemaal weg te zijn.

Aangezien ze erg gestrest is en alles eng vind, heb ik maandag weer een afspraak bij de dierenarts (aangezien de praktijken die in het weekend open zijn echt te ver zijn rijden voor haar) om opnieuw te laten kijken naar wat de opties zijn en of er misschien nog wat anders aan de hand is met haar.

 

Maar ik weet niet meer goed wat ik voor haar kan doen. Ik ben zo bang dat we het eten hebben verziekt voor haar en dat het in combinatie met de stress erg veel voor haar is. Haar vriendje is een paar weken geleden overleden, daar leek ze het niet moeilijk mee te hebben. Maar nu dat ze niet zo goed eet en gestrest is vind ik het zo zielig dat ze niemand heeft om rust bij te zoeken.

 

Ik woon niet meer veel thuis, waardoor veel zorg op mijn ouders aan komt en hun hebben ook niet altijd de tijd vanwege werk.

 

Nu heb ik dus een aantal vragen.

Hebben jullie konijntjes gehad met blaasontsteking en hoe zijn die er weer bovenop gekomen?


Hoe kan je het beste een konijntje medicatie toedienen die dat echt niet wilt en dus erg in paniek raakt als dat moet gebeuren?

 

En mocht ik besluiten dat ik mijn konijntje wil gaan verhuizen naar waar ik woon, zou dat dan een slecht idee zijn gezien haar stress? Ze zou dan hier op het balkon komen waar geen zon op staat (wat ze wel altijd erg lekker vind om in te zitten) of binnen bij ons, maar daar zijn alleen maar nog meer nieuwe geluiden en dingen voor haar om aan te wennen en daarnaast is het in de zomer erg warm binnen. 
Haar verblijf bij mijn ouders is erg groot en ik kan dat haar hier helaas niet bieden.

 

Ik hoop heel erg dat iemand me een beetje kan helpen..

Want ik weet het niet meer zo goed..

FD798E46-EC12-426B-A23F-ECE4A5CCD65C.thumb.jpeg.c1485395dd449624053675f38d0f3a36.jpegDE28B5F9-2117-45A8-B3C0-2D55C48EFD46.thumb.jpeg.595db846679ade6578050ddef9a6d8db.jpeg

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm beestje! Ik heb zelf geen ervaring met blaasontsteking, maar heb het wel bij de opvang regelmatig gezien. Wat voor antibioticum krijgt ze? Het kan zeker dat ze nu wantrouwend is naar het voer, waarschijnlijk is dat over een poosje weer over. Ik zou haar, als ze het gewend is, lekker wat groenvoer en verse kruiden (geen echinacea icm antibiotica) geven. Basilicum, peterselie, koriander. Wortelloof doet het ook vaak goed. Mijn ervaring is dat ze dat het meest blijven eten, en hooi. Brokjes laten ze het snelst liggen vaak. Verhuizen naar een andere plek geeft veel stress en is nu niet heel handig, maar als jij haar een betere plek en betere verzorging kan bieden is dat wel het overwegen waard. Heb je gecheckt of haar temperatuur oke is? Ik leg vaak een snugglesafe in het verblijf als ze niet eten, soms gaan ze daar lekker op liggen om op te warmen als dat nodig is. Het kan overigens zeker goed komen hoor maar als het zo lang duurt moet je wel naar de dierenarts en eventueel verder laten onderzoeken. Er zou ook nog een blaassteen of blaaszand kunnen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, mammafelina zei:

Wat vervelend dat het niet zo lekker gaat met Peach! 
Medicatie toedienen ging hier makkelijk als ik het tussen 2 blaadjes basilicum deed. Door de sterke geur van de basilicum roken ze de medicatie niet en ging het makkelijk naar binnen.

 

 

Dat hebben we inderdaad geprobeerd! Dat ging 2 dagen goed, tot dat ze denk ik door had wat erin zat. Ik denk dat de antibiotica heel vies smaakt waardoor ze er niks meer van moet hebben.. Nu als we haar een blaadje basilicum willen geven dan haalt ze haar neus ervoor op, terwijl ze voorheen gelijk op at..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke antibiotica krijgt ze? Mijn konijn Wannes kreeg voor zijn blaasontsteking bactrimel en hij vond dat héél erg lekker! Hij kwam zelf aanlopen om het spuitje leeg te lebberen, dat scheelt oppakken en dwingen. Ook metacam (pijnstiller) vond hij heerlijk. Echt vervelend als het zo moeilijk gaat om de medicatie toe te dienen. Als je andere medicatie voor haar hebt, dan kun je misschien overstappen naar iets wat wél lekker smaakt? In de hoop dat ze dan wel op het spuitje afkomt. Of zou ze dat ook niet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Arm beestje! Ik heb zelf geen ervaring met blaasontsteking, maar heb het wel bij de opvang regelmatig gezien. Wat voor antibioticum krijgt ze? Het kan zeker dat ze nu wantrouwend is naar het voer, waarschijnlijk is dat over een poosje weer over. Ik zou haar, als ze het gewend is, lekker wat groenvoer en verse kruiden (geen echinacea icm antibiotica) geven. Basilicum, peterselie, koriander. Wortelloof doet het ook vaak goed. Mijn ervaring is dat ze dat het meest blijven eten, en hooi. Brokjes laten ze het snelst liggen vaak. Verhuizen naar een andere plek geeft veel stress en is nu niet heel handig, maar als jij haar een betere plek en betere verzorging kan bieden is dat wel het overwegen waard. Heb je gecheckt of haar temperatuur oke is? Ik leg vaak een snugglesafe in het verblijf als ze niet eten, soms gaan ze daar lekker op liggen om op te warmen als dat nodig is. Het kan overigens zeker goed komen hoor maar als het zo lang duurt moet je wel naar de dierenarts en eventueel verder laten onderzoeken. Er zou ook nog een blaassteen of blaaszand kunnen zijn. 

De kuur die ze kreeg was Sulfatrim druppels waar ze 0,4ml 2x per dag van moest hebben. Ik heb vandaag besloten dat we dat maar alvast opnieuw gaan geven, aangezien ze het eerst misschien maar 1/4 van de kuur op had omdat de rest niet ging. Ik had nu een klein beetje Olvarit wortel erbij gedaan en haar goed vastgepakt, maar alsnog vind ze het verschrikkelijk.. Wortelloof is 1 van de weinige dingen die ze nog graag eet! Ik had ook geprobeerd om basilicum, peterselie en munt te geven, maar daar haalt ze nog haar neus voor op, terwijl dat voorheen gelijk op was. Haar temperatuur was volgensmij wel goed verder, achter haar oortjes voelt ze warm aan. Ze hadden in haar urine wel wat gruis gezien, maar ze zeiden dat dat niks was om me zorgen om te maken zolang ze een beetje calcium arm eet, maar zeker nu dat ze nog maar 1/5 eet van wat ze eerst at is dat nog moeilijk te doen. Ik ben erg benieuwd wat de dierenarts vandeweek heeft te zeggen.

Heel erg bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Okki zei:

Welke antibiotica krijgt ze? Mijn konijn Wannes kreeg voor zijn blaasontsteking bactrimel en hij vond dat héél erg lekker! Hij kwam zelf aanlopen om het spuitje leeg te lebberen, dat scheelt oppakken en dwingen. Ook metacam (pijnstiller) vond hij heerlijk. Echt vervelend als het zo moeilijk gaat om de medicatie toe te dienen. Als je andere medicatie voor haar hebt, dan kun je misschien overstappen naar iets wat wél lekker smaakt? In de hoop dat ze dan wel op het spuitje afkomt. Of zou ze dat ook niet doen?

Ze krijgt nu Sulfatrim druppels die ze 2 keer per dag moet hebben, maar ik denk dat dat super vies smaakt want na de 2e dag als we het ergens op deden dan rende ze er gewoon van weg. Ik heb net met pijn in mijn hart besloten dat het maar even niet anders is en dan ze gewoon opgepakt moet worden, hoe vervelend ze dat ook vind. Ik had een beetje Olvarit wortel erbij gedaan in de hoop dat de smaak wat minder vies zou zijn voor haar, maar ik betwijfel of dat zo is.

Ik kan wel even maandag vragen naar de antibiotica die jij benoemde, misschien dat het dan wat minder erg voor haar is als ze dan opgepakt word maar in ieder geval niet iets super vies in haar mond gespoten krijgt. 
Bedankt voor je reactie!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja sulfatrim heb ik ook gegeven aan een van mijn konijnen, gelukkig een heel makkelijk konijn, maar moest er wel voor bij me zitten, vrijwillig ging dat er niet in. Ik spoot daar altijd een spuitje water achteraan. Maar als je een konijn hebt dat heel erg tegenwerkt is dat misschien wel wat veel gevraagd. Ik deed trouwens altijd eerst de lekkere medicatie (metacam bijvoorbeeld) en daarna de vieze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sulfatrim vonden ze hier ook verschrikkelijk 🙈

Hier inderdaad ook niet kunnen geven dmv verstoppen tussen blaadjes groenvoer ofzo. Ik moest onze konijnen er ook echt voor vasthouden. Wij deden dat vaak met ons tweeën, want dat lukte mij niet in mijn eentje. Uiteindelijk kregen ze er ook nog diarree van, dus ik hoop dat we deze antibiotica nooit meer nodig hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ot&Sien zei:

Sulfatrim vonden ze hier ook verschrikkelijk 🙈

Hier inderdaad ook niet kunnen geven dmv verstoppen tussen blaadjes groenvoer ofzo. Ik moest onze konijnen er ook echt voor vasthouden. Wij deden dat vaak met ons tweeën, want dat lukte mij niet in mijn eentje. Uiteindelijk kregen ze er ook nog diarree van, dus ik hoop dat we deze antibiotica nooit meer nodig hebben. 

Ik kan haar inderdaad ook niet alleen dat geven, dan vliegt ze echt uit mijn armen. 
Oh echt kregen hun daar diaree van.. Het viel me vanochtend op dat er wat nattere drollen lagen nadat ik gisteren was begonnen met het opnieuw geven van die kuur. Ik hoop zo dat de da morgen wat anders kan voorschrijven want ze is zo’n zielig konijntje nu..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .