Ga naar inhoud

Dwergkonijntje Komkommertje 9 jaar


Nans

Aanbevolen berichten

Kom zonet van bij de dierenarts omdat ons konijntje eveneens een groot gezwel heeft op haar achterbil.  Vandaag is de diagnose gesteld ook fibrosacroom.

Eerst hadden we geprobeerd met antibiotica omdat ze ervan uitgingen dat het een onstekking was.

Helaas niet.

Nu zitten wij inderdaad met het probleem wat doen we nu ze laten opereren dan moet haar achterpootje worden geamputeerd of ze laten rusten in vrede.

Helaas zit ons ander konijntje Worteltje er ook nog en die gaat dan zeker en vast treuren.

Niet gemakkelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heftig zeg, en een lastige beslissing. Pootamputaties zijn, los van dat het volgens mij nogal prijzige operaties zijn, niet niks, en het is al een konijntje op leeftijd. Zijn er verder kwaaltjes, of is dit het enige? Doet je konijn oud aan, of is het nog een heel actief beestje? Het ene konijn van 9 is het andere niet en deze overwegingen kunnen je wel ondersteunen in de beslissing. Wat adviseert de dierenarts? 

 

Mocht je voor inslapen kiezen, dan is dat inderdaad sneu voor het overgebleven konijn. Maar een konijn heeft gewoon 'een' maatje nodig, niet per se dat maatje. Na een nieuwe koppeling is die gewoon weer gelukkig. Ze zullen toch nooit tegelijkertijd overlijden, dus die overweging zou ik buiten beschouwing laten bij de keuze die je nu moet maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Eefje:

Wat heftig zeg, en een lastige beslissing. Pootamputaties zijn, los van dat het volgens mij nogal prijzige operaties zijn, niet niks, en het is al een konijntje op leeftijd. Zijn er verder kwaaltjes, of is dit het enige? Doet je konijn oud aan, of is het nog een heel actief beestje? Het ene konijn van 9 is het andere niet en deze overwegingen kunnen je wel ondersteunen in de beslissing. Wat adviseert de dierenarts? 

 

Mocht je voor inslapen kiezen, dan is dat inderdaad sneu voor het overgebleven konijn. Maar een konijn heeft gewoon 'een' maatje nodig, niet per se dat maatje. Na een nieuwe koppeling is die gewoon weer gelukkig. Ze zullen toch nooit tegelijkertijd overlijden, dus die overweging zou ik buiten beschouwing laten bij de keuze die je nu moet maken. 

Wat kan jij alles toch goed uitleggen en prachtig verwoorden!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net ook nog een mailtje gestuurd naar de dierenkliniek waar ze al eerder is geweest en ze ook  gekend is met de vraag welke oplossing het beste is.

 

Want een operatie is ook wel zwaar maar afgeven ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Nans:

Ik heb net ook nog een mailtje gestuurd naar de dierenkliniek waar ze al eerder is geweest en ze ook  gekend is met de vraag welke oplossing het beste is.

 

Want een operatie is ook wel zwaar maar afgeven ook.

Dat is inderdaad ook erg zwaar voor jullie. Maar dan moet zij geen hele lijdensweg afleggen.

aangepast door Punky punk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn zeker geen makkelijke keuzes.  Verstandig dat je goed overlegt met je dierenartsen. 

 

Achterpootamputaties zijn zwaar. En het konijn is op leeftijd. Ik denk niet dat iemand hier je zou veroordelen als je de keuze maakt voor inslapen. Maar wij als mede-konijnenbaasjes begrijpen helemaal dat het geen makkelijke of luchtige keuzes zijn, dat je wel zeker wil weten dat je alle opties met alle voor- en nadelen goed overwogen hebt. Niet dat dat het afscheid makkelijker maakt, maar het helpt voorkomen dat je spijt of een schuldgevoel krijgt. Maar ik denk dat iedereen ook begrijpt dat als het goed te opereren is, en de kans op herstel wel goed is, je die kans ook zeker nog wil nemen. Lastige keuzes, veel sterkte gewenst.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is heel pijnlijk om een konijntje te laten inslapen, weten we alles van hier 😢😢. Ik probeer dat, ondanks alle emoties, altijd objectief te benaderen. 

Vragen die ik voor mezelf moet kunnen beantwoorden zijn: 

Wat zijn de perspectieven? Hoe groot is de kans dat de operatie slaagt en in het meest gunstige geval, heeft het konijn dan nog een konijnwaardig leven? Het belang van het dier moet voorop staan. 

 

Als de vooruitzichten niet goed zijn, of als er andere problemen al zijn met de gezondheid, dan is inslapen de meest diervriendelijke keuze. Vroeg of laat moeten we ze toch laten gaan en dat doet altijd pijn. Maar langdurig tegen een dier aankijken wat zich niet goed voelt is slopend. Zowel voor je konijn als voor jezelf. 

 

Maar zijn de vooruitzichten gunstig, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal! Dat kun jij samen met je dierenarts het beste inschatten, jullie kennen komkommertje (zo'n schattige naam) het beste.

 

Ik zou goed overleggen met je dierenartsen inderdaad, en rustig je opties afwegen. Het zijn rotbeslissingen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .