Ga naar inhoud

Ik maak me een beetje zorgen...


TurboEnTwinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik maak me een beetje zorgen over mijn konijnen, hieronder lees je waarom.

 

Hieronder even het verhaal van Turbo en Twinkie voor meer inzicht:

Ja, vet jammer dat dierenwinkels en fokkers verkeerde info geven. Ook ik heb ermee te maken gehad, helaas. We kochten 2 vrouwtjes bij de dierenwinkel, een paar maanden goed gegaan, daarna niet meer. Toen brachten we 1 vrouwtje naar een dierenopvang en hadden we alleen Twinkie nog, opgesloten in een klein hok. We merkten dat Twinkie een beetje eenzaam was en niet meer zo actief als vroeger, dus ik begon met het verdiepen in konijnen. Uiteindelijk ben ik achter veel info gekomen die de dierenwinkel ons nooit had verteld. Wij wouden Twinkie een 2de kans geven en zijn naar dezelfde dierenopvang geweest waar we ons vorige konijntje hebben achtergelaten, de verzorgers zeiden dat het konijntje al snel een super lief vriendje had gevonden en was verkocht aan een super lief gezin dat goed voor ze zou zorgen. We hebben bij die dierenopvang Twinkie laten speeddaten en koppelen, en toen vond ze Turbo, hij heette eerst Bassie maar dat vonden we niet zo'n leuke naam. En nu zijn Turbo en Twinkie super gelukkig, en niet meer in een klein hok. Ze hebben overdag én s'nachts het hele huis tot hun beschikking en in de zomer ook de hele tuin. Helaas zijn er ook veel mensen die hun konijnen géén tweede kans geven en ze dumpen op straat. Wij vonden in de eerste lockdown een cavia in zijn hok in een park, we hadden meteen de dierenambulance gebeld en toen is hij/zij naar een opvang gebracht. Vet jammer hoe dierenwinkels en fokkers omgaan met hun dieren 😞 ik word er helemaal verdrietig van.

 

Twinkie was dus na haar vorige maatje best eenzaam, we hebben haar wel echt dik 2 maanden alleen in dat hok gelaten. Toen Turbo erbij kwam was ze echt gelukkiger, dat merkte ik, maar binkies, die zaten er niet in, voor Turbo wel. Ze zijn een echt koppel, ze eten samen, spelen samen, liggen tegen elkaar aan, geven elkaar likjes, etc. Maar helaas geen binkies voor Twinkie. Weet iemand hoe dit komt en wat wij hierin kunnen betekenen voor Twinkie?

 

Dan mijn volgende 'zorg', Twinkie eet ook sinds haar vorige maatje weg is, geen snoepjes meer. Nou ze eet nog wel snoepjes, maar als ik die in de middag geef eet ze die pas s'nachts op. Dat vind ik best jammer want Turbo eet ze wel meteen op en bv gisteren hebben we ze ingeent bij de DA en toen we thuis kwamen wouden we ze belonen met een snoepje, Turbo eet het snoepje dan zelfs uit m'n hand terwijl Twinkie wacht tot het nacht is of het snoepje helemaal niet op eet. Ook lust Twinkie sommige groenten niet meer, bv komkommer, gele paprika en druiven, witlof, boerenkool en andijvie gaat er nog prima in. En dat terwijl, je raadt het al, Turbo het direct opeet. Is dit normaal of komt dit doordat ze eenzaam was of iets?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven. Op je tweede wel. Hoeveel clickertraining ga je doen? Als je vaak clickertraining gaat doen kun je gewoon (een deel van) hun brokjes gebruiken. Teveel snoepje zijn natuurlijk niet goed. Anders kun je ze gepelde zonnebloempitjes geven, of een stukje groente.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Punky punk:

Nou, op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven. Op je tweede wel. Hoeveel clickertraining ga je doen? Als je vaak clickertraining gaat doen kun je gewoon (een deel van) hun brokjes gebruiken. Teveel snoepje zijn natuurlijk niet goed. Anders kun je ze gepelde zonnebloempitjes geven, of een stukje groente.

Ongeveer 1x in de 2 a 3 dagen. Brokjes zijn idd wel een goed idee maar moet ik dan ook nog hun dagelijkse portie voer geven of alleen het voer uit de clicker training? Want ik wil wel als ik ze train niet maar 10 minuutjes maar wel echt een half uur alleen als ik ze een half uur voer geef is dat al meer dan hun dagelijkse portie, ze zijn trouwens ook op een klein dieet want ze eten te weinig hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei TurboEnTwinkie:

Ongeveer 1x in de 2 a 3 dagen. Brokjes zijn idd wel een goed idee maar moet ik dan ook nog hun dagelijkse portie voer geven of alleen het voer uit de clicker training? Want ik wil wel als ik ze train niet maar 10 minuutjes maar wel echt een half uur alleen als ik ze een half uur voer geef is dat al meer dan hun dagelijkse portie, ze zijn trouwens ook op een klein dieet want ze eten te weinig hooi. 

Geven wat ze normaal krijgen. Als hun normale portie op is wil dat zeggen dat je al veel beloningen hebt moeten geven. En als je al veel beloningen hebt moeten geven, hebben ze al veel dingen flink gedaan. Want elk stapje in de juiste richting (ook al is het niet helemaal wat je bedoelt) moet je belonen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor training kan je het beste inderdaad gewoon hun dagelijkse portie brokjes geven, meer niet, en als je minder gebruikt geef je de rest gewoon nog als eten. Een halfuur training is niet aan te raden, zo'n grote spanningsboog hebben konijnen niet. Er is hier op BB ook een artikel over clickertraining, misschien kan je die eens goed doorlezen? (zit op m'n telefoon, dus kan hem niet snel voor je linken..)

 

Over je eerste vraag, gedragsveranderingen kunnen duiden op gezondheidsproblemen, maar dit hoeft niet. Als je het niet vertrouwd zou ik naar de dierenarts gaan en daar overleggen. Dat ze geen snoepjes lust, zou ik niet meteen erg vinden. Ze hebben verder geen snoepjes nodig toch? Een stukje druif per dag is al snoep genoeg! En konijnen hebben zo hun voorkeur voor groente, maar inderdaad wel beetje gek dat dat veranderd is. Want dat zeg je toch? Welke groente eet ze niet meer die ze eerst wel lustte? En eet ze ze helemaal niet meer? 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud was Twinkie toen je haar eerste maatje naar de opvang bracht? Als je ze oud de dierenwinkel hebt gehaald en het ging een paar maanden goed, dan klinkt het alsof rond de puberteit de veranderingen begonnen zijn. Vanaf 6 maanden komen konijnen in de puberteit en wordt pas echt hun karakter duidelijk. Als jonkies vinden ze alles prima, maar na een paar maanden wordt dan duidelijk dat hun karakter bijvoorbeeld niet overeenkomt met dat van hun maatje, dat ze elkaar niet meer tolereren.

Ook de andere veranderingen, dat ze rustiger is geworden, komen waarschijnlijk eerder door de puberteit dan doordat ze haar eerste maatje mist. Dat was geen match qua karakter, dus die zal ze niet missen. 

 

Of de puberteit ook invloed heeft op welke groente de voorkeur heeft, geen idee. Maar het zou me niet verbazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei happy211:

Hoe oud was Twinkie toen je haar eerste maatje naar de opvang bracht? Als je ze oud de dierenwinkel hebt gehaald en het ging een paar maanden goed, dan klinkt het alsof rond de puberteit de veranderingen begonnen zijn. Vanaf 6 maanden komen konijnen in de puberteit en wordt pas echt hun karakter duidelijk. Als jonkies vinden ze alles prima, maar na een paar maanden wordt dan duidelijk dat hun karakter bijvoorbeeld niet overeenkomt met dat van hun maatje, dat ze elkaar niet meer tolereren.

Ook de andere veranderingen, dat ze rustiger is geworden, komen waarschijnlijk eerder door de puberteit dan doordat ze haar eerste maatje mist. Dat was geen match qua karakter, dus die zal ze niet missen. 

 

Of de puberteit ook invloed heeft op welke groente de voorkeur heeft, geen idee. Maar het zou me niet verbazen.

Ze was toen 6 a 7 maanden en in de dierenwinkel hebben we ze gekocht toen ze beiden 7 weken waren. Ze hadden allebei al wel echt een karakter, denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor snoepjes had je willen geven? Vaak is een stukje fruit of knaaghout al beloning genoeg en veel snoepjes zijn niet zo gezond, maar dat had je misschien hier al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Als zij goed hooi, biks en andere groenten eet zou ik me niet zoveel zorgen maken. 

En idd clickertraining kun je gewoon met de brokjes doen. Of wat kruiden, zonnebloempitjes, johannesbroodvlokken, klein stukje fruit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Wat voor snoepjes had je willen geven? Vaak is een stukje fruit of knaaghout al beloning genoeg en veel snoepjes zijn niet zo gezond, maar dat had je misschien hier al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Als zij goed hooi, biks en andere groenten eet zou ik me niet zoveel zorgen maken. 

En idd clickertraining kun je gewoon met de brokjes doen. Of wat kruiden, zonnebloempitjes, johannesbroodvlokken, klein stukje fruit. 

Ik zou dan het liefst die meadow loops geven als ik het goed schrijf, maar helaas ook een stukje watermeloen of een stukje appel gaat er niet in bij Twinkie... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei TurboEnTwinkie:

Ik zou dan het liefst die meadow loops geven als ik het goed schrijf, maar helaas ook een stukje watermeloen of een stukje appel gaat er niet in bij Twinkie... 

Dat is toch niet zo erg? Fruit is geen basisbehoefte, door suikers echt een snoepje en niet willen snoepen is niet echt erg toch? 😉

Genoeg andere opties om mee te belonen: gedroogde groenten, zonnebloempitjes, johannesbrood, hun brokjes, takjes perterselie, munt of basilicum of idd een verantwoorde snack uit de webshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Dat is toch niet zo erg? Fruit is geen basisbehoefte, door suikers echt een snoepje en niet willen snoepen is niet echt erg toch? 😉

Genoeg andere opties om mee te belonen: gedroogde groenten, zonnebloempitjes, johannesbrood, hun brokjes, takjes perterselie, munt of basilicum of idd een verantwoorde snack uit de webshop.

Oh oke! Ik dacht dat er misschien iets mis was met Twinkie omdat voor zover ik weet konijnen fruit en snoepjes heel lekker vinden en meteen uit je hand op eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei TurboEnTwinkie:

Oh oke! Ik dacht dat er misschien iets mis was met Twinkie omdat voor zover ik weet konijnen fruit en snoepjes heel lekker vinden en meteen uit je hand op eten. 

Wisselt heel erg, mijn vroegere konijnen lustten geen banaan, deze zijn er dol op. Watermeloen lusten ze hier ook niet. Ieder zijn eigen smaak.

Zolang ze maar voldoende hooi, groenten en hun biks eten zou ik me niet zo druk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .