Ga naar inhoud

Meranox of panacur?


Boefje

Aanbevolen berichten

Hallo even een andere topic. Normaal gebruikte ik altijd Fenbendrops voor Noellie om haar EC te onderdrukken of een terugval te verhelpen.

 

Helaas is nu de Fenbendrops uit de handel en zou er een nieuw duiven medicijn komen. Meranox.

 

Nu las ik ineens op de bijsluiter dat het niet getest is om met andere medicatie te gebruiken dus wordt dit afgeraden. Ik best wel panisch hierover.

 

Gevraagd aan mijn dierenarts of ik ook de pasta kon gebruiken of panacur tabletjes. Ik had de Meranox bij haar weg en zou hem eventueel terug kunnen geven omdat het niet geopend is. 

 

Zij zegt met pilletje panacur is het lastig want Noellie zou dan 1 achtste van het pilletje moeten hebben maar waar het stofje precies in het pilletje zit weten we niet dus kan maar zo zijn dat ze niet genoeg binnen krijg. 

 

Pasta is best duur om ook preventief te blijven gebruiken want volgens mijn dierenarts was het dan een tube per week.. en ik gebruik het langdurig dagelijks preventief omdat reeds is getest dat dat stofje geen beenmergdepressie geeft bij langdurig gebruik. Noellie krijgt snel terugval zodra ik stop en wil het risico niet meer nemen. 

 

Ik had het idee om panacur pilletjes allemaal te verpulveren tot poedertje en dan een beetje per keer nemen om aan te lengen met water en poeder te bewaren maar helaas zou ik dan niet weten hoeveel poeder per keer en de weegschaal zou het niet eens kunnen wegen.

 

Ik neig steeds meer naar die Meranox maar daar zitten ook andere stoffen in en dat stukje niet samen gaan met andere medicijnen vind ik behoorlijk irritant. Ik vertrouw het gewoon niet. Vooral omdat het zo nieuw is. 

 

Heeft iemand tips, advies over panacur en of ervaringen met Meranox? 

 

Ik hoor het graag.

 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Francisca:

Waarom panacur niet in vloeibare vorm dan?

Nou omdat deze dierenarts daar niet van gehoord heeft. Maar ze zou me morgenmiddag bellen omdat ik zelf ook even wat heb zitten googlen.

 

En ik zal haar wel laten weten dat dit wel bestaat. Voor zover ik heb gegoogled zijn er twee soorten wat online gekocht kon worden in vloeibare vorm.

 

Panacur suspensie puppy en idd zo'n grote fles voor vee gebeuren. Schapen enz. Waar je je blauw aan  betaald. Ik zou het zelf verder ook niet weten. Misschien dat we morgen wat wijzer worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die Meranox maar eng dus ga voor puppy suspensie. Ik heb utrecht ook even nog gemaild of zij wat anders hadden. Bij die Meranox staat niet alleen dat het niet getest is met ander medicatie en dus niet samen gebruikt dient te worden, maar ook dat als je het meerdere dagen achter elkaar gebruikt en toxische reacties of toestanden kunnen plaatsvinden. Nou laters! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En aangezien ik het preventief behandel en de meeste dierenartsen nooit zo maar medicatie meegeven zonder het konijn te hebben gezien heeft het weinig nut. Sommige dierenartsen hebben ook nog de ouderwetse gedachte dat langdurig gebruik wel kwaad kan zoals eerder werd gezegd. Dus het is nogal lastig voor mij om daar aan te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik me kan herinneren had ik de 2,5% suspensie van Panacur voor mijn konijnen. Het nadeel is wel dat het spul in grote flessen zit. Bij de informatie over ontwormen staat wel een plaatje van de fles, dat maakt het zoeken naar het juiste product misschien iets makkelijker, die info vind je hier

 

Uiteraard is de dosering iets anders voor E.C. Als ik het goed zeg is de dosering (met de 2,5% suspensie) 0,8 ml per kg konijn (=20mg/kg), maar vraag dat voor de zekerheid nog even na bij je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Kolino:

Zover ik me kan herinneren had ik de 2,5% suspensie van Panacur voor mijn konijnen. Het nadeel is wel dat het spul in grote flessen zit. Bij de informatie over ontwormen staat wel een plaatje van de fles, dat maakt het zoeken naar het juiste product misschien iets makkelijker, die info vind je hier

 

Uiteraard is de dosering iets anders voor E.C. Als ik het goed zeg is de dosering (met de 2,5% suspensie) 0,8 ml per kg konijn (=20mg/kg), maar vraag dat voor de zekerheid nog even na bij je dierenarts.

Weet je ook hoe lang zoiets houdbaar is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jaar staat me bij, maar het is al even geleden dat ik het gebruikt heb, dus helemaal zeker weet ik het niet meer. 

 

Wat gek dat de link het niet doet, dit is de volledige url, dan kun je die gewoon kopiëren en plakken: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Kolino:

Een jaar staat me bij, maar het is al even geleden dat ik het gebruikt heb, dus helemaal zeker weet ik het niet meer. 

 

Wat gek dat de link het niet doet, dit is de volledige url, dan kun je die gewoon kopiëren en plakken: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Ok dank je. Ja die had ik online gezien met de prijs varierend van 98 euro tot 166 euro. Maar ook dat moet via dierenarts. Dus ik zal nog de optie voorleggen of mijn dierenarts het voor mij wil bestellen afhankelijk van de prijs.

 

Het grappige is dat ik letterlijk vandaag met Evert Jan de Boer gemaild had en die had maar even kort gezegd dat dit ook met pilletjes kon en dat 1 vierde voor een konijn van 3 kg was. Maar ik heb een konijn van iets meer dan de helft zo zwaar dus dan moet ik 1 achtste van het pilletje gebruiken.

 

Plus mijn dierenarts zegt dat je nooit zeker weer waar de werkende stof in het pilletje zit. Kan maar zo zijn dat je in dat stukje weinig werkzame stof zit of juist teveel.

 

Mijn man en ik zaten al op oude panacur pilletjes van jaren terug te oefenen hoe we zo'n half pilletje verpulveren en lijntjes trekken om in vieren te delen. Haha.. oud pasje erbij. Maar het is niet te doen.. wel jammer want dat zou wel de goedkoopste oplossing zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Kolino:

Een jaar staat me bij, maar het is al even geleden dat ik het gebruikt heb, dus helemaal zeker weet ik het niet meer. 

 

Wat gek dat de link het niet doet, dit is de volledige url, dan kun je die gewoon kopiëren en plakken: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Een jaar als die geopend is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nou komt het... ik verbruik eigenlijk maar 30 ml per maand.... van de fenbendrops. Waarschijnlijk minder met de panacur suspensie. En dan kom je uit op 360ml per jaar. Dus einde van het jaar hou ik 1000-360=640ml over. Tenminste volgens mij.. dyscalculi vertrouw mezelf nooit zo goed. Dus dat is best sneu geld. Zoiets zou je samen moeten doen ofzo. Dan kan je het verdelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dussssss komen we weer neer op de meranox..... of lijntjes trekken met verpulverde panacur pilletjes. Voordelen meranox: het is vloeibaar makkelijk doseerbaar

Nadelen meranox: het is nieuw, weinig getest of uitgeprobeerd, duur 

Voordelen panacur pilletjes: het is goedkoop, het wordt al jaren 'veilig' gebruikt bij konijntjes naast andere medicatie

Nadelen panacur pilletjes: het is een gedoe met doseren. Bijna altijd teveel of te weinig. 

 

Dus dat zijn mijn keuzes.... 

 

Ik neig naar de pilletjes... maar wat mijn dierenarts zegt klinkt ook logisch.. aan de andere kant wordt het toch wel gebruikt op die manier en ik heb nooit gehoord dat het minder zou werken.. 

 

Het is wel een gedoe met doseren.. maar aangezien we al genoeg geld kwijt zijn zou het zeer welkom zijn die goedkope pilletjes. We doen dan 8 dagen met 1 pilletje.. plus Noellie is dan geen proefkonijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je nu een heleboel pilletjes plat stampt, door elkaar husselt en dan verdeelt? Dan is de kans natuurlijk veel groter dat je overal dezelfde hoeveelheid werkzame stof hebt in dat bergje poeder. Ik heb van Utrecht begrepen dat zij de dubbele dosis gebruiken die "normaal" voorgeschreven wordt en dat dit geen problemen oplevert voor de konijnen. Je hoeft dus niet al te precies te zijn misschien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei JokeC:

En als je nu een heleboel pilletjes plat stampt, door elkaar husselt en dan verdeelt? Dan is de kans natuurlijk veel groter dat je overal dezelfde hoeveelheid werkzame stof hebt in dat bergje poeder. Ik heb van Utrecht begrepen dat zij de dubbele dosis gebruiken die "normaal" voorgeschreven wordt en dat dit geen problemen oplevert voor de konijnen. Je hoeft dus niet al te precies te zijn misschien. 

Nou dat zijn wel heel veel lijntjes haha. Liever eerst een half pilletje en dat verpulveren en delen door vier. Als je alles op een bult gooit kan je het nooit meer verdelen in 1 achtste deel van een pilletje. Het is ook echt op het oog. Maar als je het snijd dan kruimelt toch alles al en klopt het ook niet meer. Plus het is preventief.. als ze weer een terugval heeft kan ik altijd de panacur pasta gebruiken eventueel. Mijn dierenarts raad het niet aan en ik zou het op eigen risico doen, maar dat is met die meranox troep toch ook zo? 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook die petpaste nog eens bekijken, in 1 injector zitten 18 eenheden. Als je aangeeft dat je ongeveer 30ml per maand gebruikt, dan ga ik even uit van 20 mg per dag. Dat is ongeveer een halve eenheid per dag, iets minder zelfs. 1 eenheid is namelijk 50 mg. Dus dan doe je wel iets langer dan een week met zo'n injector.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Kolino:

Ik zou ook die petpaste nog eens bekijken, in 1 injector zitten 18 eenheden. Als je aangeeft dat je ongeveer 30ml per maand gebruikt, dan ga ik even uit van 20 mg per dag. Dat is ongeveer een halve eenheid per dag, iets minder zelfs. 1 eenheid is namelijk 50 mg. Dus dan doe je wel iets langer dan een week met zo'n injector.

Dat is denk ik ook afhankelijk van de samenstelling. Van de 1 heb je meer nodig dan de ander. En ik heb wel een schatting gemaakt.

 

Misschien heb ik ook wel iets meer nodig. Ik heb altijd potjes fenbendrop op voorraad gehad en nooit zo goed opgelet hoelang het duurde voor het op was.

 

Mijn dierenarts had dat voor mij uitgerekend hoelang ik met die pasta doe.. en als zo'n tube ongeveer 14 euro is dat keer 4 is 56 euro per maand. Dat is niet te doen als ze dat elke dag van het jaar met een kleine tussenpauze geeft. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .