Ga naar inhoud

Welk soort antibiotica bij snot?


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Toch maar even een eigen topic, mijn vraag staat een beetje omhandig in het topic van iemand anders over een heel ander onderwerp. 🙈

 

Het gaat om Ot die niest. 8 dagen Metacam gehad maar helpt niks. (Op zich ook logisch want is geen antibiotica)

 

Nu kunnen we volgens de dierenarts nog een kuur Sulfatrim proberen. Ik heb eigenlijk drie vraagjes:

 

- Volgens de dierenarts moet ik beide konijnen behandelen omdat Sien ook drager kan zijn. Is dit gebruikelijk? Sien niest niet. Ik vind het zo zonde om een gezond konijn antibiotica te geven als het niet nodig is.

 

- Is Sulfatrim een goede optie? Ik lees hier op het forum over Novadox. Zou dat beter zijn? (Alleen het feit al dat Novadox lekker smaakt vind ik wel aantrekkelijk... Ik ben nietzo'n held met spuitjes die ze niet vrijwillig leegdrinken.)

 

- Is een kuur van 4 weken voldoende?

 

Ik hoop dat de snot-experts hier op het forum me kunnen adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Christaaa:

Misschin moet je iemnd vragen di er voor gestudeerd heeft. Een dierenarts bijvoorbeeld... 😉 

 

Haha grapjas. 😜 Ik ben er afgelopen maand drie keer geweest en nog niks verder gekomen. Hij adviseert nu Sulfatrim en ik heb er zelf geen verstand van maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die veel ervaring hebben met het behandelen van konijnen met snot. Ik wacht daarom liever hun antwoord/advies af voor ik weer €50 uitgeef waar ik uiteindelijk niks mee opschiet. Daar is een forum als dit toch ook voor? Iedereen hier weet dat dierenartsen niet allemaal even veel verstand hebben van (het behandelen van) konijnen.

 

Ik maak me gewoon zorgen om mijn konijn en vraag oprecht advies over wat ik het beste kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, snot mist nog in mijn kwartet. Ik heb wel traanoog, bult en blauw oog voor je. 😜

 

Even zonder gekheid, ik check ook bijna alle dierenartsadviezen met het forum. Soms kunnen ervaringen van anderen je toch verder helpen dan alleen de theoretische kennis die iemand jaren geleden uit een tekstboek heeft opgedaan. Niet dat je je meteen volledig op ervaringen van anderen moet richten, want elk konijn is uniek, maar het kan wel helpen bij een consult/overleg met de dierenarts. Dierenartsen weten ook niet alles. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed hoor dat je het checkt. Hier hebben sommige mensen ook heel veel verstand van medicijnen. Ik niet. 😄

Ik weet alleen wel dat de Novadox uit de handel is. Voor mijn  cavia heb ik het nog kunnen krijgen omdat ze veel ingekocht hadden bij mijn dierenkiniek. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onlangs gewoon novadox nog gekregen bij de dierenarts. Mijn konijnen zijn over de jaren heen behandeld met enrofloxoral, duplocilline, draxxin en novadox. Sulfatrim heb ik volgens mij ooit gekregen voor de blaas van Wilma, niet voor snot. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Eefje:

Ik heb onlangs gewoon novadox nog gekregen bij de dierenarts. Mijn konijnen zijn over de jaren heen behandeld met enrofloxoral, duplocilline, draxxin en novadox. Sulfatrim heb ik volgens mij ooit gekregen voor de blaas van Wilma, niet voor snot. 

 

En werden bij jou ook altijd de konijnen die geen klachten hadden meebehandeld? 

 

Is 4 weken kuur goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die zijn een weekje meebehandeld. Vier weken lijkt me goed. Een vuistregel is dat ze de helft van de periode dat ze klachten hebben behandeld moeten worden geloof ik. Bij 8 weken klachten dus 4 weken behandelen. Of behandelen tot vijf dagen nadat je geen symptomen meer waarneemt. Pin me er niet op vast maar zoiets staat me bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb novadox en duplocilline gehad.

Bij de meesten sloegen de novadox aan. En de duplo bij mijn overleden konijnen ook wel iets, maar niet voldoende.

 

Ik zal een contact zoeken met Evert-jan de boer van Wilheminapark in Utrecht. Hij kan jou via de mail veel adviezen geven.

Ik moest uiteindelijk wel met die van mij naar Utrecht, helaas kwamen ze niet verder dan intuberen, toen hij overleed. Waarschijnlijk kwam de snot bij hem weg vanwege een veel te smalle luchtpijp. Zelf Evert-jan heeft dat nog nooit gezien wat hij had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik heb novadox en duplocilline gehad.

Bij de meesten sloegen de novadox aan. En de duplo bij mijn overleden konijnen ook wel iets, maar niet voldoende.

 

Ik zal een contact zoeken met Evert-jan de boer van Wilheminapark in Utrecht. Hij kan jou via de mail veel adviezen geven.

Ik moest uiteindelijk wel met die van mij naar Utrecht, helaas kwamen ze niet verder dan intuberen, toen hij overleed. Waarschijnlijk kwam de snot bij hem weg vanwege een veel te smalle luchtpijp. Zelf Evert-jan heeft dat nog nooit gezien wat hij had.

 

Dank voor je berichtje. Ik heb gisteravond toevallig een mail gestuurd. Nog niks gehoord dus we wachten af.

 

Raadt Evert-Jan normaal gesproken Novadox aan als eerste keus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn dierenarts toch nog eens gebeld om te vragen naar Novadox maar dat is inderdaad compleet uit de handel zoals @Mira11 al zei. Ze kunnen er niet meer aan komen en daar balen ze zelf ook erg van omdat ze er altijd goede resultaten mee hadden. Tjonge, balen dit. Zijn er nog meer soorten antibiotica die konijnen oplikken uit een spuitje? 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Dank voor je berichtje. Ik heb gisteravond toevallig een mail gestuurd. Nog niks gehoord dus we wachten af.

 

Raadt Evert-Jan normaal gesproken Novadox aan als eerste keus?

Nee, hij gaat helemaal geen novadox meer aan. Hij gaf bij mij toen aan, novadox is een eerste keuze, maar ik merk al jaren dat het niet of niet voldoende helpt. Hij kiest dus liever voor injecties (duplo en daxxin).

Als Messi het had overleefd, zal hij Draxxin hebben gekregen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Ot&Sien:

Injecties? Echt in het lichaam zeg maar?

Ja, injecties. Dus spuiten in het nekvel ja.

Duplo en Draxxin kan niet anders dan spuiten.

 

Nee, persoonlijk spuit ik liever dan via het bekje.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Ot&Sien:

En hoe vaak moet dat? Ook 4 weken lang? En dan iedere dag/om de dag/1x per week?

 

De dierenarts doet het wel eerst voor neem ik aan? 😬

Draxxin is dacht ik 1x in de 5 dagen, en duplo om de dag en inderdaad 4 weken lang.

 

Ik moest het bij het consult zelf doen terwijl mijn dierenarts keek. Maar het stelt werkelijk niks voor hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draxxin was geloof ik elke vierde dag ofzo, inderdaad in het nekvel. Voor een week of drie. Wij hebben de behandeling vroegtijdig af moeten breken omdat Frits stilliggende darmen kreeg. Of dat met de draxxin te maken had weet je natuurlijk niet zeker. Ik vond het ook eng en ellendig. Moest oefenen met water bij Evert Jan, dat lukte wel, maar ik was er thuis heel onzeker onder, trillende handen, dat helpt natuurlijk niet. Draxxin viel achteraf nog mee, later hebben we als laatste redmiddel bij Frits Duplo moeten spuiten. Dat was om de dag en rotspul, dik ofzo, dat spuiten ging echt vaak mis. Zat de naald er goed in, maar kreeg je dat spul niet goed uit het spuitje. Dat wil ik nooit meer zelf spuiten. Die kuur zou drie weken zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Draxxin was geloof ik elke vierde dag ofzo, inderdaad in het nekvel. Voor een week of drie. Wij hebben de behandeling vroegtijdig af moeten breken omdat Frits stilliggende darmen kreeg. Of dat met de draxxin te maken had weet je natuurlijk niet zeker. Ik vond het ook eng en ellendig. Moest oefenen met water bij Evert Jan, dat lukte wel, maar ik was er thuis heel onzeker onder, trillende handen, dat helpt natuurlijk niet. Draxxin viel achteraf nog mee, later hebben we als laatste redmiddel bij Frits Duplo moeten spuiten. Dat was om de dag en rotspul, dik ofzo, dat spuiten ging echt vaak mis. Zat de naald er goed in, maar kreeg je dat spul niet goed uit het spuitje. Dat wil ik nooit meer zelf spuiten. Die kuur zou drie weken zijn.

O, echt? Dat heb ik met duplo nog nooit gehad. En inderdaad duplo is heel dik. Maar ik heb er nooit moeite mee gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

O, echt? Dat heb ik met duplo nog nooit gehad. En inderdaad duplo is heel dik. Maar ik heb er nooit moeite mee gehad

Ja was verschrikkelijk. We kregen het gedoseerd in spuitjes mee. Dan moesten we eerst even met dat drukpootje draaien omdat dat vast ging zitten, zodat het zeker los was. Dan de naald er op, prikken en we hebben echt vaak gehad dat dan het spuitje van de naald sprong en het dus in zijn nek belandde, ipv onder de huid. En dat met een doodziek, bang en gestresst konijn waarvoor dit de laatste kans was. En dan nog maar weer prikken. Man ik heb wat afgejankt, het doet nog steeds pijn in mijn buik als ik er aan denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Ot&Sien:

Pfff allemaal erg spannend hoor. En moet bij zulke injecties onze (niet niezende) voedster ook meehandeld worden, net als bij antiobiotica via de bek?

Nee hier is alleen mijn nieuwe ram een week meebehandeld met novadox 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .