Ga naar inhoud

Nieuw hok slopen


Dwergbaasje

Aanbevolen berichten

Hoi andere bunny's,

 

Ik heb een vraagje: We hebben een dwergkonijn van nu ongeveer 2 jaar (voedster, gesteriliseerd). We hebben nu met een aantal asielen contact om een gecasteerde ram als maatje te krijgen. Als voorbereiding van de koppeling hebben we het hok en ren uitgebreid. We hebben hiervoor een gebruikt hok gekocht. Dit hok hebben we helemaal schoongemaakt en opgeknapt. Nu is de voedster alvast het 'nieuwe' gedeelte aan het verkennen geweest, maar ze sloopt nu het (nacht)hok aan de binnenkant. Is dit normaal? Zit er misschien nog geur van de vorige bewoner in? Of is dit opwinding? Haar 'eigen' nachthok knaagt ze bijna niet aan, ze heeft genoeg wilgentakken ect. Wat kunnen we hiertegen doen of gaat dit weer over? ]\

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien een andere houtsoort? Misschien is die wat zachter en daarom lekkerder om aan te knagen? Of heb je schoonmaakmiddel gebruikt dat naar bloemen ruikt?

 

Ik weet niet hoe de huidige situatie eruit ziet, maar vaak is het handiger om nieuwe dingen in het verblijf pas te introduceren na de koppeling, zodat et konijn dat je al het het ook als een nieuw gebied ziet. Zo voorkom je dat ze het gaan verdedigen als hun territorium als je ze naar de eerste koppeling op neutraal terrein weer in dat verblijf zet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel normaal, ik heb nog nooit gezien dat een hok niet gesloopt wordt, dat vind ik eerder abnormaal 😁. Je kunt het niet voorkomen, je zou alleen sommige randjes af kunnen plakken met metalen hoekstrips, dat knaagt niet zo lekker voor ze. 

Verder sluit ik me aan bij bovenstaand advies, dat het handiger is om het na de koppeling neer te zetten zodat het neutraal terrein is. 

Super leuk dat je konijn een maatje krijgt! En spannend ook! Heel veel plezier en succes 🐰🐰

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

ik weet 2 dingen die je kunt doen zodat je konijn kan stoppen met knagen of je zou een plastic hok kunnen kopen maar aangezien je een net nieuw hok heb is er ook een andere optie je kunt een knaagblok kopen het werkt niet voor alle konijnen maar wel voor somigge konijnen mijn konijn die deed dat ook ik heb een knaagblok gekocht en nu doet hij het al veel minder 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei sarah1:

ik weet 2 dingen die je kunt doen zodat je konijn kan stoppen met knagen of je zou een plastic hok kunnen kopen maar aangezien je een net nieuw hok heb is er ook een andere optie je kunt een knaagblok kopen het werkt niet voor alle konijnen maar wel voor somigge konijnen mijn konijn die deed dat ook ik heb een knaagblok gekocht en nu doet hij het al veel minder 

Een knaagblok is heel ongezond voor konijnen en moet je dus echt niet kopen. Ze kunnen er flinke gezondheidsproblemen door krijgen. Daarnaast is het maar de vraag of het iets gaat helpen, aangezien een konijn nu eenmaal knaagt. Je kan beter wilgentakken en veilig sloop-speelgoed aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei sarah1:

ik weet 2 dingen die je kunt doen zodat je konijn kan stoppen met knagen of je zou een plastic hok kunnen kopen maar aangezien je een net nieuw hok heb is er ook een andere optie je kunt een knaagblok kopen het werkt niet voor alle konijnen maar wel voor somigge konijnen mijn konijn die deed dat ook ik heb een knaagblok gekocht en nu doet hij het al veel minder 

 

Ik herhaal mijzelf hier ook nog maar een keer: Knaagblokken  / knaagstenen zijn ontzettend slecht voor konijnen. Ze veroorzaken een verstoorde calcium balans, bevatten allerlei mineralen die slecht zijn. Je krijgt er juist konijnen met tand & kiesproblemen en blaas & nierproblemen door. Wegsmijten die dingen en nooit meer kopen.  De enige dieren die een knaagblok nodig hebben zijn chinchilla's. Voor konijnen en de overige knaagdieren is het echt hartstikke slecht.  

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-6-2020 at 12:48 zei Evee:

 

Ik herhaal mijzelf hier ook nog maar een keer: Knaagblokken  / knaagstenen zijn ontzettend slecht voor konijnen. Ze veroorzaken een verstoorde calcium balans, bevatten allerlei mineralen die slecht zijn. Je krijgt er juist konijnen met tand & kiesproblemen en blaas & nierproblemen door. Wegsmijten die dingen en nooit meer kopen.  De enige dieren die een knaagblok nodig hebben zijn chinchilla's. Voor konijnen en de overige knaagdieren is het echt hartstikke slecht.  

bedankt voor het waarschuwen ik zal het morgen meteen weg doen ik wist niet dat het slecht voor ze was de verpakking kan dan wel goed liegen op de verpakking stond dat er ook vitamines voor konijnen inzaten of zo iets maar bedankt voor het waarschuwen❤️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei sarah1:

bedankt voor het waarschuwen ik zal het morgen meteen weg doen ik wist niet dat het slecht voor ze was de verpakking kan dan wel goed liegen op de verpakking stond dat er ook vitamines voor konijnen inzaten of zo iets maar bedankt voor het waarschuwen❤️

Voor de fabrikant is het verkopen van zijn product belangrijk, en niet het welzijn van jouw konijn.

Ik hou zelf als richtlijn aan dat alles wat in de Bunnybunch webshop verkocht wordt veilig is voor konijnen. Die spullen vind je ook in andere winkels wel terug, maar helaas zijn er ook veel dingen te koop die absoluut niet goed zijn voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .