Ga naar inhoud

Naar de dierenarts geweest


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Mijn moeder is overstag gegaan nadat ik gisteravond huilen met Pluisje in mijn armen zat bang dat ik haar kwijt zou raken. Haar keutels werden steeds kleiner. Gistermiddag had ze voor de laatste keer echt superkleine keutels gelegd. Mijn moeder heeft toen eindelijk gebeld naar de dierenarts. (ik had me stiekem al aangemeld bij dierenkliniek soest omdat ze bij Ranzijn gewoon zeiden dat Pluisje meer hooi moet eten) we zijn net terug. De dierenarts heeft gevoeld, de assistente zei dat het allemaal prima voelt, maar de arts zelf voelde een hele plakkaat daar waar het vezelbevattende voedsel in gaat. (voedsel met te weinig vezels komt daar niet eens terecht, dat gaat meteen weer naar buiten. Ik ben alleen de naam vergeten...) Pluisje heeft eind 2018 wormen gehad en is daarvoor eenmalig behandeld doormiddel van een pipetje in haar nek. Blijkt dat je ze zo helemaal niet allemaal kan doden. Nu hebben we 2 medicijnen meegekregen. (cisaral en fenbendrops) de 1 stimuleert de damen zodat de plakkaat eruit gewerkt word en nummer 2 is vanwege de wormen die ze dus gewoon nog steeds heeft. Ook werd er coccidiose gevonden. We moeten nu de kuur een week lang volhouden en dan moeten we volgende week vrijdag terug en dan word er besloten of we haar gaan laten inslapen of dat ze verder behandeld word. Dat betekent een operatie om haar darmen schoon te maken, of een behandeling voor coccidiose. We wachten het af... We moeten nu 2x per dag haar 2 spuitjes medicijn geven. De dosering klopt alleen niet zie ik nu dus we moeten nog even bellen. Dat ga ik nu dus even doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu voor Pluisje... Sterkte! 

 

Ik zou trouwens niet zelf zomaar de dosering aanpassen zonder overleg met de dierenarts. Er kan een reden zijn dat de dierenarts voor een bepaalde hoeveelheid heeft gekozen. Toen mijn voedster coccidiose had, werd overigens een kuur van zeker wel 18 dagen aangeraden, maar goed, ik ben geen dierenarts dus ik kan het verder ook niet beoordelen. Hopelijk slaat de medicatie aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is volgensmij geen behandeling voor coccidiose. Die krijgen we hierna waarschijnlijk. 

 

En die dosering was volgensmij de dosering die de dierenarts had voorgeschreven. Maar het staat verkeerd op het etiket. Ik ben er 90%zeker van dat dit de goede dosering is. Mijn moeder is er 100%zeker van 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat naar! Coccidiose is erg gevaarlijk, dus heel goed dat je bij de dierenarts bent geweest. Het toedienen van medicijnen kan moeilijk zijn als je het voor het eerst doet. Ik zou het even met zijn tweeen doen. Een iemand kan haar dan goed vast houden en haar koppie stil houden. Dan kan de ander het spuitje rustig in het bekkie stoppen. Ik doe dat meestal een beetje via de zijkant, dan zitten de tandjes niet zo in de weg. Je mag het spuitje best ver in haar bekkie duwen, maar je moet wel rustig spuiten en haar tussendoor laten slikken. Ze kan behoorlijk tegenstribbelen als ze niet wil. Heeft Pluisje geen pijnstilling mee gekregen en vocht toegediend gekregen? Ik kan me voorstellen dat ze ook pijn zou kunnen hebben. 

 

Veel sterkte en succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft de dierenarts flink geprobeerd te bijten. Hij deed haar echt pijn bij het voelen aan haar buikje. Hij zei ook aan het begin, we gaan zoeken naar een achterliggend probleem, maar 1 probleem is en blijft dat deze eikel geen hooi eet. Hij heeft daarin niks gezegd over het gebit of achterliggende zaken van het niet eten van hooi. Zal ik daar  volgende week vrijdag gewoon naar vragen of zal ik afwachten?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Oei wat naar! Coccidiose is erg gevaarlijk, dus heel goed dat je bij de dierenarts bent geweest. Het toedienen van medicijnen kan moeilijk zijn als je het voor het eerst doet. Ik zou het even met zijn tweeen doen. Een iemand kan haar dan goed vast houden en haar koppie stil houden. Dan kan de ander het spuitje rustig in het bekkie stoppen. Ik doe dat meestal een beetje via de zijkant, dan zitten de tandjes niet zo in de weg. Je mag het spuitje best ver in haar bekkie duwen, maar je moet wel rustig spuiten en haar tussendoor laten slikken. Ze kan behoorlijk tegenstribbelen als ze niet wil. Heeft Pluisje geen pijnstilling mee gekregen en vocht toegediend gekregen? Ik kan me voorstellen dat ze ook pijn zou kunnen hebben. 

 

Veel sterkte en succes.

Ik had het nog even opgezocht, en ze wil niet meer eten, haar leverwaarden zijn te hoog, en er zit een laagje slijm over haar keutels. Dus ik denk dan inderdaad dat ze coccidiose zou kunnen hebben. 

 

En hij zei trouwens de hele tijd een moeilijk woord maar vgm bedoelde hij daar gewoon de blinde darm mee, daar zit een heel plakkaat in. Dat moet samen met de wormbesmetting opgelost worden voordat ze dan denk ik behandeld kan worden voor de coccidiose en het hooi probleem. Het was een konijnen arts dus ik heb er alle vertrouwen in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iris, als je de coccidiose gaat behandelen, moet je er echt rekening mee houden dat ze zichzelf weer kan besmetten via haar keutels. En die coccidiose-engerdjes zijn alleen dood te krijgen met amonia of stoom. Dat wordt dus toiletbak, hokje, speeltjes en ren minstens 1 keer daags reinigen en zorgen dat er geen keuteltje meer te vinden is. Je kunt bijvoorbeeld een plantenspuit met amonia verdund met water (1 op 5, dacht ik) vullen en daar telkens de boel mee sproeien en met schoon water daarna afdoen. Voorzichtig met die amonia, want het stinkt en je gaat ervan hoesten als je er boven hangt. Of dus met een stoomreiniger alles schoonmaken. De medicijnen kunnen "branderig" aanvoelen in haar mondje en keelholte dus het is wel handig een tweede spuitje klaar te hebben liggen om het spulletje mee weg te spoelen of als ze zelf wil eten gauw een takje selderij of dille of een blaadje witlof of zoiets er achteraan geven. De dosering en hoe lang je de medicatie moet geven, verschilt nogal per (zelfs konijnenkundig) dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die medicijnen zijn echt een ramp... Ik zal het vanavond even filmen. Misschien hebben jullie dan nog tips. Maar het ziet er zo zielig uit. Er word gepiept, ze krijgt tranen in haar oogjes en ze strekt haar pootjes echt helemaal uit om mij maar weg te duwen... Ik vind het zo zielig... Gelukkig hoeft dat grote spuitje maar 1x per dag... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Hallo Hoi:

Die medicijnen zijn echt een ramp... Ik zal het vanavond even filmen. Misschien hebben jullie dan nog tips. Maar het ziet er zo zielig uit. Er word gepiept, ze krijgt tranen in haar oogjes en ze strekt haar pootjes echt helemaal uit om mij maar weg te duwen... Ik vind het zo zielig... Gelukkig hoeft dat grote spuitje maar 1x per dag... 

 

Ik krijg medicatie vrijwillig bij mijn konijnen naar binnen door het te mengen met een papje van fijngemalen brokjes en warm water (wel even laten afkoelen natuurlijk). Op die manier hoef ik niet achter ze aan te rennen om ze op te pakken en niet te klooien met spuitjes. Het werkt hier heel goed! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Pablo&Lola:

 

Ik krijg medicatie vrijwillig bij mijn konijnen naar binnen door het te mengen met een papje van fijngemalen brokjes en warm water (wel even laten afkoelen natuurlijk). Op die manier hoef ik niet achter ze aan te rennen om ze op te pakken en niet te klooien met spuitjes. Het werkt hier heel goed! 

Pluisje eet niet. Dus zal ze ook wel niet wild worden van brokkenpap. Ik heb trouwens precies de hoeveelheid gekregen die ik nodig heb. Dus ook niet de mogelijkheid om te klooien. In ga nu is proberen om het te doen terwijl ze gewoon met 4 pootjes op de tafel staat. Lijkt me wat relaxter voor haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Pluisje eet niet. Dus zal ze ook wel niet wild worden van brokkenpap. Ik heb trouwens precies de hoeveelheid gekregen die ik nodig heb. Dus ook niet de mogelijkheid om te klooien. In ga nu is proberen om het te doen terwijl ze gewoon met 4 pootjes op de tafel staat. Lijkt me wat relaxter voor haar. 

Op vier pootjes op tafel vind ik zelf sowieso het makkelijkst. Dan kan je haar goed vast houden zonder dat ze alle kanten op kan en kan gaan spartelen. Ik zorg altijd dat hun kontje richting mijn buik staat, zodat ze zich niet van de tafel af naar achteren kunnen duwen, maar jij ze dus met je buik tegen houdt. Een wrap is idd ook een goede tip, ik vind 

dat zelf nog steeds wel erg moeilijk 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Op vier pootjes op tafel vind ik zelf sowieso het makkelijkst. Dan kan je haar goed vast houden zonder dat ze alle kanten op kan en kan gaan spartelen. Ik zorg altijd dat hun kontje richting mijn buik staat, zodat ze zich niet van de tafel af naar achteren kunnen duwen, maar jij ze dus met je buik tegen houdt. Een wrap is idd ook een goede tip, ik vind 

dat zelf nog steeds wel erg moeilijk 😉

Ik kan het ook allebei doen. Ik ga het vanavond even uitproberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is super goed gegaan. Goed stevig in de handdoek gewikkeld. Met 4 poten op de tafel laten staan met haar kontje tegen de stoel. En dan beetje bij beetje. Elk spuitje zat er na 4x helemaal in. Zo duurt het wel langer, maar het gaat zo wel heel makkelijk. De eerste 2x dat het spuitje terug het bekkie in moest stribbelde ze tegen daarna niet meer. En na afloop een rozijntje. En nu is ze weer helemaal gelukkig. En er is niks gemorst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gegaan is! Hopelijk knapt ze dan ook op van de medicijnen. At ze het rozijntje op? Dat zou wel een goed teken zijn. Ik zou trouwens wel uitkijken met zoetigheid zoals rozijntjes en wortel, dat kan zorgen voor een gasbuik en zeker als je nu loopt te klooien met haar buik. Hoewel het altijd beter is dan niks natuurlijk. Wortelloof vinden ze vaak erg lekker en zijn vaak een van de eerste dingen die ze weer gaan eten als ze zich niet goed voelen. Dat zou je haar nog kunnen geven als alternatief voor een rozijntje als beloning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat rozijntje eet ze op. Ze eet nu vooral hooi. Af en toe wat strengeltjes. Zostraks heeft ze ook wat brokjes gegeten. Maar wortelloof zal ik dan morgenochtend zeker gaan halen. Ik heb wel het vermoeden dat ze zich niet zo lekker voelt. Heel erg rustig, en ipv wegrennen maakt ze nu gwn haar ogen heel erg groot. Alsof ze te moe is om weg te rennen. Misschien heeft ze pijn, van de krampen in haar buik. Zr heeft immers stimulerende middelen gekregen. En ze heeft natuurlijk ook stress door alles. Ik kijk het even aan. De dierenarts is nooit te beroerd om iets over de telefoon te vertellen. Hij was blij dat we vanochtend even belden. We mogen de 2 medicijnen niet in 1 spuitje doen. Dit omdat we dan niet weten hoeveel ze precies van allebei binnenkrijgt (ivm morsen) en omdat het allebei een hele andere substantie is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scheelt dat ze in ieder geval nog iets zelf eet, dan hoef je niet te dwangvoeren. Ach, wat sneu, ze zal zich inderdaad niet lekker voelen. Jammer dat je geen pijnstilling mee gekregen hebt, dat zou kunnen helpen om zich beter te voelen en ook wat meer te eten. Ligt er natuurlijk ook aan wat het probleem precies is. Een tip die ik trouwens heb gekregen is om altijd eerst de cisaral te geven en dan pas de andere medicijnen (fenbendrops in jouw geval). Dan voorkom je dat cisaral de fenbendrops meteen weer haar lijfje uit werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-12-2019 at 13:11 zei JokeC:

 

Je kunt haar ook "inbakeren", een zogenaamde konijnenwrap. Het wordt hieronder uitgelegd. Eerst even oefenen op een knuffel of zo, zodat de handeling en de volgorde er goed in zit als je het bij Pluisje doet. 

 

Sorry, overheen gelezen. Maar dit deed ik al. Anders is het echt onmogelijk. Maar alsnog bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Het scheelt dat ze in ieder geval nog iets zelf eet, dan hoef je niet te dwangvoeren. Ach, wat sneu, ze zal zich inderdaad niet lekker voelen. Jammer dat je geen pijnstilling mee gekregen hebt, dat zou kunnen helpen om zich beter te voelen en ook wat meer te eten. Ligt er natuurlijk ook aan wat het probleem precies is. Een tip die ik trouwens heb gekregen is om altijd eerst de cisaral te geven en dan pas de andere medicijnen (fenbendrops in jouw geval). Dan voorkom je dat cisaral de fenbendrops meteen weer haar lijfje uit werkt. 

O oeps, ik doe het juist  altijd andersom. Daar is niks over gezegd, maar hte kan vast geen kwaad. Dus ik zal het voortaan omdraaien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .