Ga naar inhoud

Konijn met EC


Kim Geelen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Een maand geleden ben ik lid geworden van dit forum. Mijn naam is Kim, woonachtig in Zuid-Limburg en de trotse bezitter van 2 7-jarige hollandertjes “ zusje en broertje” (Coco&Pip). Pip toonde van de één op de andere dag (eigenlijk zat er maar één nacht tussen) een raar symptoom toen ik hem uit zijn hokje zag springen. Hi leek zijn rechterachterpoot niet meer gunnen gebruiken (deze stond rechtop). Meteen een konijnenberg gepakt en naar de dierenarts). 

 

Dierenarts dacht aan een gebroken pootje, echter te gestresst om foto’s te maken en kreeg een spierverslapper toegediend. ‘S avonds ben ik teruggegaan (situatie was in dermate verslechterd dat hij alleen maar kon liggen en zwaar ademen). Doordat de stress wederom toesloeg konden er geen foto’s gemaakt worden. Dit alles gebeurde op een vrijdag. Ik had zelf al een beetje onderzoek gedaan en kwam op de site van wilhelminapark en dacht zelf al aan EC. Echter was zijn hoofd niet scheef en hij tolde niet. Dierenarts dacht niet dat hij dit had. Dus naar huis.

 

Ik vertrouwde het niet, dus zaterdag naar konijnenasiel (daar heb ik konijntjes in 2012 geadopteerd). Ik heb meteen mijn vermoedens betreffende EC uitgesproken en zij heeft dit meteen bevestigd. Bij op de grond zetten rolde hij om overeind te komen (zelfstandig lukte dit niet). Meteen gaf ze me tips mee en een flesje fenbendrops (ml in gewicht, dus 1,74kg=1,7ml). 

 

In het weekend ben ik alleen maar gaan googlen naar deze rot ziekte!! En op jullie forum terechtgekomen! Alle succes en minder succes verhalen gelezen (zo bedankt dit te delen met iedereen!) en alle tips gaan opschrijven. Ook ben ik 3 dagen later (op maandag) naar een konijnkundige dierenarts (lijst van jullie forum!) geweest. Hij gaf aan dat ik alles had gedaan wat hij me kon adviseren. Ik heb hem specifiek gevraagd naar een injectie dexamethason in de ader. Daar was hij te zwak voor, maar wilde het wel in de huid en in de spier injecteren. Verder kreeg ik dwangvoeding ciseral en een extra flesje fenbendrops mee. Hij gaf aan dat de overlevingskans 50% was. Maar dat hij slechteren gevallen gezien had en die het ook overboord hadden.

 

Inmiddels at Pip ook niet meer zelfstandig en moest hij dwangvoeding krijgen. Het enige dat hij zelf at was: wortelloof, paardenbloemblad, andijvie, radijsjesblad, selderij (en blad), blaadjes van frambozen bramen aardbeien. Ik heb hem toen in een boodschappenkratje geplaatst met handdoeken onder hem (en vliegengaas in bouwmarkt gehaald en om de boodschappenkrat gewikkeld om zo te voorkomen dat eitjes van vliegen konden nestelen).Voor steun gaf ik hem aan beide zijkanten een 1,25 l fles met een handdoek eromheen gewikkeld. 

 

2 weken leek de situatie zo hopeloos. Hij lag daar zo ontzettend ziek en zielig. Mijn hart brak. Iedere 5 uur kreeg hij dwangvoeding. Tussen de middag van werk naar huis om te voeden. Die vervelende opmerkingen van mensen “het is maar een konijn” 😡😡😡..... mensen die niet begrijpen dat je in goede en slechte tijden voor je diertje er bent! Na 2 weken kon Pip zelfstandig staan en begin wat pit te krijgen.

 

bij 3 weken ging hij tegenstribbelen met de dwangvoeding en moesten mijn man en ik hem samen voedden (mijn man hield hem vast en ik voedde heb). Hoe begon beter te lopen, wankelde wel zo nu en dan. De fenbendrops werden overigens altijd nog gegeven.

 

week 4 ging Pip goed lopen bijna niet wankelen en helemaal zelf eten! Voorheen was het geen goede hooieter, maar het Timothy grass van suprême science ging er goed in!

 

nu zit ik in week 5 en gaat het heel goed met hem. Hij rent door onze gang een aantal uurtjes per dag (zijn zusje Coco zit nog buiten -is overigens 2 weken meebehandeld, maar heeft geen symptomen-). Hij maakt zelfs kleine binkies en RENT rond! 

 

Over 3 weken wil ik ze weer aan elkaar laten wennen. En dan wellicht over 5 weken weer samen buiten.

 

ik wilde graag mijn succesverhaal met jullie delen ❤️

 

 

 

 

59CDD1FE-AC2E-493D-A3A3-70766F235F12.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom. Wat een verhaal zeg. En wat fijn dat hij door jullie goede zorgen zo opgeknapt is.

Het weer aan elkaar laten wennen kun je het beste op neutraal terrein doen, zeker nu ze zo lang uit elkaar zijn geweest. En dan hun verblijf inmiddels goed schoonmaken, want dat ruikt nu erg naar Coco en niet naar Pip.

 

Mag ik trouwens voorstellen dat je eens kijkt naar je autocorrectie? Er staat af en toe ineens een niet-passend woord in je verhaal. Die van mij is ook zo ontzettend eigenwijs🙄

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, wat een mooi verhaal! En wat onwijs fijn dat je konijn zo opgeknapt is. Dat geeft hoop. Ik heb het idee dat de kans 50% is dat ze opknappen. Nog even volhouden en je konijn goed in de gaten houden. Na stress situaties slaat EC zo weer toe. Ik kan me je wanhoop en woede van mensen die zeggen 'het is maar een konijn' goed voorstellen. Dat is echt heel naar. Een dier is een dier en het is een onderdeel van je gezin. 

 

Veel succes en dank voor het delen van je verhaal.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom  op bunnybunch! 

 

Bedankt voor het delen van het verhaal, altijd fijn om te lezen dat er toch gewoon konijntjes doorheen komen! Ik heb nog niet zo lang geleden ook een heel ziek konijntje gehad door EC, maar ook hij is gelukkig weer helemaal opgeknapt, terwijl ik dat op de slechtste momenten ook niet gedacht had. Dit topic gaat daar over. Geeft toch altijd hoop voor de mensen die er middenin zitten, de verhalen van de gevallen waar de konijntjes wel weer goed er bovenop zijn gekomen 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppeling is heel goed gegaan. Best emotioneel. Ze zagen elkaar na ca 6 weken en vlogen elkaar als het ware in de armen! ❤️ Nu zijn ze onafscheidelijk! Onze gang is inmiddels omgebouwd tot konijnenspeelplaats met 3 kooien erin! Maar alles voor je beestjes 🥰

58A435CD-461C-48F3-99C0-9860F6BE6364.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om te lezen dat pip weer opknapt en dat de herintroductie zo goed verloopt.

 

Pas wel op met koppelen in deze hitte, stress en activiteit zou ik echt even tot een minimum beperken. (Of je moet een koele ruimte hebben waar ze verblijven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .