Ga naar inhoud

Konijn met eet- en darmproblemen


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, 

 

Ik volg bunnybunch al geruime tijd, maar nu moet ik toch echt zelf iets posten. Ik heb namelijk jullie mening/ervaringen/advies nodig. 

 

Mijn lieve Pablo loopt sinds maart al bij de dierenarts vanwege darmklachten. Het begon met minder keutels, ondanks genoeg (hooi) eten. Al gauw werden zijn keutels ook slechter en soms zat er zelfs donker slijm bij. De keutels hebben we laten onderzoeken en coccidiose werd uitgesloten. Hij heeft toen een tijd metocloral drops & bio lapis gehad om de darmwerking weer goed op gang te krijgen en te stimuleren. Uiteindelijk ging het weer goed en zijn we ermee gestopt (na het rustig afgebouwd te hebben). 

 

Helaas ging het vorige week weer mis. Zaterdag overdag at hij niet veel en lag hij veel. Hij maakte, vreemdgenoeg, wel bunnyflops. Hij was sloom, maar het was ook erg warm, dus ik zocht er niet meteen iets achter. 's Avonds wilde hij helemaal niks meer eten (zelfs zijn biks niet!) en toen begonnen de alarmbellen wel te rinkelen. We zijn meteen met hem naar de DA gegaan en de DA kon wel wat gas voelen. Dus hop, Metacam & metocloral drops mee. Daarnaast zijn we hem ook gaan dwangvoeren. Zondagmiddag zat er nog steeds weinig leven in hem, dus vroeg ik de DA of ik ook cisaral drops mocht geven en dit heb daarna opgehaald en gegeven. Zondagavond leek het weer wat beter te gaan: hij begon wat strootjes te eten en wilde weer biks aannemen. Ook ging er wel wat hooi in en verschenen de eerste keutels weer! We waren helemaal blij en de DA adviseerde ons om de medicatie weer af te bouwen. 

 

Maar vandaag is het weer mis. Hij wil geen hooi meer (wel wat biks en witlof) en hij ligt veel. Daarnaast maakt hij vaak een beweging met z'n bekje wat veel op knarsetanden lijkt. Vanavond zijn we dus weer met hem naar de DA geweest. Deze constateerde geen gas en ook geen haakjes of andere problemen met zijn gebit, maar wel een lege maag. Nu zijn we dus weer terug bij af en krijgt hij weer Metacam, cisaral drops en dwangvoer. Zijn keutels zagen er vanmiddag overigens wel vrij goed uit. 

 

Waren we te vroeg gaan afbouwen met de medicatie? Heeft iemand hier ervaring mee? Hoelang kan het duren voor een konijn volledig hersteld is van een gasbuik? En waarom wil hij wel biks en groenvoer, maar geen hooi? 

 

Alvast heel erg bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom!

 

Vervelend dat Pablo steeds ziek is. Soms heeft een konijn een keer last van gas of verstopping en is het na behandeling opgelost (ook dat kan soms best even duren). Maar zo te lezen is het bij hem een terugkerend iets. Het lijkt er op dat door de medicatie de symptomen, gelukkig, worden verholpen maar dat er een oorzaak is die er niet door wordt opgelost. En daardoor komt het dan weer terug.

 

Goed dat coccidiose is onderzocht. Daar dacht ik inderdaad ook aan bij het lezen over slijm. Het knarsetanden komt waarschijnlijk doordat hij ergens pijn heeft.

 

Gebitsproblemen zijn niet uit te sluiten door gewoon in zijn bek te kijken met zo'n kijkertje. De achterste kiezen zijn moeilijk te zien, en sowieso zitten er vaak wangplooien in de weg om alles makkelijk te zien. Onder narcose of met een beksprijder is het beter te zien. En soms lijkt er dan nog weinig aan de hand met het gebit, maar heeft een konijn blijkbaar toch last van een scherpe rand of een klein haakje en knapt hij weer op als dat is weggevijld/geslepen. Ik heb dat bij een paar konijnen gehad.

 

Over het niet hooi eten zou ik me nu geen zorgen maken. Het is voor nu belangrijk dát hij blijft eten. Dat hij wel wat biks en witlof eet zorgt er voor dat zijn darmen aan de gang blijven. Maar ik denk dat het goed is om verder te laten onderzoeken wat de oorzaak is dat hij stopt met eten. De darmproblemen kunnen een oorzaak óf een gevolg zijn. Ergens pijn? Toch gebitsproblemen? Iets met de darmen? Iets anders? Lastig hoor. Konijnen zijn er ook meesters in om het te verbergen, omdat ze prooidieren zijn.

 

Misschien hebben anderen nog ideeën.

 

Sterkte er mee. Hou je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Dankjewel!

 

Wij denken inderdaad zelf ook aan een gebitsprobleem of misschien een oorontsteking (hij heeft sinds gisteren één oor plat en lijkt z'n hoofd iets schuin te houden, voornamelijk als hij eet). 

We hebben net de DA gebeld om te vragen of we een foto van zijn gebit kunnen maken en dit kon op zich wel, maar als er tanden of kiezen getrokken zouden moeten worden, zou hij dat liever door de kkDA willen laten doen (hij gaf eerlijk toe dat hij daar zelf niet heel behendig in is), die er pas maandag weer is. Op die manier zou Pablo dan ook niet 2x onder narcose hoeven. Punt is, kunnen/willen we hiermee wachten tot maandag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen, 

 

Even een update. We zijn zojuist nog naar een andere kk dierenarts gegaan, omdat we het echt niet vertrouwden. Z'n hoofd ging bijna op de grond, zo scheef! 

 

Zijn gebit en oren zijn weer gecontroleerd, niks mis mee zover ze kon zien. Maar het scheve hoofd... Is het dan toch weer EC? De da dacht van wel, maar dat we er nog vroeg bij waren. We zijn dus toch maar weer gestart met een behandeling voor EC. Pfff, het ziet er allemaal niet zo goed uit voor die arme snuit. Hij wil gelukkig nog wel zelf wat eten en z'n keutels zijn ook nog goed (wel iets minder en kleiner omdat hij toch wat minder binnenkrijgt dan normaal, maar qua structuur goed). Pijnstiller krijgt hij uiteraard ook nog steeds! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet. Ik heb 2x een ziek konijn gehad dat na een injectie met pijnstillers en een darmstimulerend middel na een uur weer de oude was en bleef. Maar het zal van de oorzaak afhangen lijkt me.

Wat heb je met de dierenarts afgesproken qua vervolgstappen?

Fijn dat het nu in elk geval beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink

 

Bedankt voor je reactie! We hebben met de dierenarts afgesproken dat we nu eerst 2 weken voor EC gaan behandelen (eventueel met verlenging). We houden goed in de gaten of hij zelf eet en keutelt of niet en dwangvoeren hem zonodig bij. 

 

Hij is nog niet de oude Pablo, maar er zit iig wat meer leven in. Hij wast zichzelf & zijn vriendin ook regelmatig. Mag ik vragen waar jouw konijn zo ziek van was? 

 

Daarnaast zou het nog steeds een oorontsteking kunnen zijn, ondanks dat zijn oren schoon zijn, toch? Zou hij dan eigenlijk ook antibiotica moeten krijgen? Ik twijfel omdat er bij het geringste vermoeden van EC toch vaak met een behandeling tegen EC wordt gestart en ab op dit moment waarschijnlijk niet erg bevorderlijk zal zijn voor z'n darmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is twee keer ziek geweest, een keer waarschijnlijk een virus, en een keer gas. En een van mijn voedsters heeft 2x haakjes op de kiezen gehad. Dus als er nu een niet komt eten bel ik eigenlijk meteen de dierenarts.

 

EC en oorontsteking heb ik geen ervaring mee, misschien kan iemand anders daar iets over zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je weer naar een dierenarts bent gegaan. En heel fijn dat het nu weer beter met hem gaat (eventueel door pijnstillers?). Welke medicijnen krijgt hij nu?

 

Ik heb een konijn met EC én ooronstekingen gehad. Dus het één sluit het andere niet uit. Hij hield zijn kop overigens niet schuin, maar dat komt inderdaad bij zowel EC als oorontstekingen wel voor (maar niet altijd).

 

Maar die darmproblemen is niet iets waarbij je aan EC denkt...

 

Hij krijgt nu vast Panacur of Fenbendrops als behandeling tegen EC. Dat is ook een ontwormingsmiddel, dus wormen pak je daardoor ook meteen aan als mogelijke oorzaak (maar door wormen houdt hij zijn kop niet scheef...).

 

Heeft hij al eerder EC gehad, omdat je schrijft 'weer EC'? En welke symptomen had hij toen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien

 

Klopt, hij heeft Panacur meegekregen. Daarnaast heeft de da hem gister een dexamethason- en vitame B-injectie gegeven. Ze heeft mij geleerd hoe ik zelf een injectie kan geven, zodat ik hem vandaag en morgen nog zelf een dexamethason-injectie kan geven en daarvoor niet na de da hoef. Daarna mogen we hem ook Metacam geven als pijnstiller (de vitamine-B injectie was eenmalig). 

 

Ik zei "weer EC", omdat ons vorige konijn daar misschien aan is overleden (sorry, dat was niet helemaal duidelijk). Zij zat ook met een scheve kop, at niet meer en was binnen twee dagen na de start van de behandeling tegen EC dood.. 😞 Overigens heeft zij nooit de injecties gehad, alleen Metacam & Fenbendrops. Achteraf gezien dronk zij misschien ook iets meer dan normaal en was zij vermagerd (omdat we bij haar langzaam van fokkorrels naar SS over zijn gegaan, dachten wij in eerste instantie dat ze hierdoor afviel).

 

Pablo heeft dit duidelijk niet. Wegens zijn darmproblemen houden we al een paar maanden zijn gewicht bij en deze is vrijwel stabiel. Alleen afgelopen week is hij afgevallen, maar dit kan natuurlijk komen doordat hij niet zelf wilde eten. Eigenlijk is alleen zijn scheve hoofd een symptoom die overeen komt met EC (de scheefheid is vandaag trouwens ook al een stuk minder). Vandaar dat ik ook twijfel of we hem ook AB zouden moeten geven, mocht hij toch een oorontsteking hebben die niet van de buitenkant te zien is. Hoe kwamen ze er bij jouw konijn achter dat ze ook een oorontsteking had? 

Daarnaast zou de oorzaak ook nog steeds een gebitsprobleem kunnen zijn, alhoewel hij nu wel weer alles eet. Misschien toch maar een foto laten maken? 

 

Ik ben zijn medische dossier nog eens doorgegaan:

- Toen hij nog in de opvang zat, heeft hij lange tijd last gehad van oormijt. 

- Eind 2018 viel ons op dat hij een nat neusje had met een soort gelige gloed bij zijn neusgaten (het is een wit konijn, dus makkelijk te zien). We zijn toen met hem naar een andere da gegaan en hij heeft ons toen oogdruppels gegeven (tegen eventueel snot) en druppels tegen oormijt, omdat de da wat korstjes in z'n oren zag.

- Een maand of twee later begon hij slechtere keutels te hebben. We hebben ook even gedacht dat het door de antibiotica tegen oormijt en snot kwam, maar een echte oorzaak hebben we niet gevonden. We zijn toen met fibreplex, bio lapis en metocloral drops aan de slag gegaan en na een tijdje verbeterende zijn keutels. 

- Een nattig neusje heeft hij nog steeds (heldere uitvloeiing, maar zo weinig dat de da niet meteen aan snot dacht). Hij niest ook niet. Wel moeten we het in de gaten houden en langskomen als het erger wordt, maar het is sindsdien nooit erger geworden. 

 

Het zijn dus allemaal wat vage klachten waar een duidelijke oorzaak nog nooit voor gevonden is.

 

Met Pablo gaat het trouwens goed vandaag. Hij racet door de tuin, maakt binkies en bunnyflops. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verder eigenlijk geen ideeën. Ik denk dat het een lastig geval is.

 

Hier vind je trouwens goede info over EC (wat zich in verschillende vormen kan uiten): http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Het een sluit het andere ook niet uit he. EC komt vaak pas tot uiting bij zwakte en stress. Dus wie weet komt die scheve kop wel door EC, maar is dat getriggerd doordat hij iets anders mankeert (darmproblemen, gebitsproblemen, pijn, etc). Maar het wordt nu wel erg speculeren 😉

 

Hij heeft nu geen oormijt (omdat hij dat al eerder flink last van heeft gehad)?

 

1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Hoe kwamen ze er bij jouw konijn achter dat ze ook een oorontsteking had? 

 

Hij krabde veel aan zijn oren. Toen de dierenarts in zijn oren keek zag hij flinke ontstekingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allemaal, 

 

Hierbij een trieste update. Onze grote, lieve vriend is vanmiddag ingeslapen... Hij bleek een enorm kaakabces te hebben. Zelfs zijn bot was al helemaal aangetast. Hij had erg veel pijn en met een nihile kans op genezing hebben we afscheid van hem moeten nemen. 😪 Vaarwel, liefste Pablo. 🐰💔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Ik mis hem ontzettend! 😞

 

@Marjoleink Inderdaad 😞 Hij kreeg 's ochtends en 's avonds pijnstiller. Een tijdje na de pijnstiller 's ochtends was hij dan heel actief en was er vrij weinig aan hem te merken, maar 's avonds tegen de tijd dat hij weer een dosering zou krijgen, begon zijn hoofd weer schever te worden en zag je dat hij pijn had. Gisteren begon dit al in de vroege middag, een paar uur na de pijnstiller, dus dat was voor ons het teken om weer met hem naar de dierenarts te gaan en hem onder narcose te laten onderzoeken. Eventueel zouden we hem laten opnemen, zodat zij hem konden monitoren. Maar een uur nadat we hem daar hadden gebracht, werden we al opgebeld met het bericht dat het er "helemaal niet goed" uitzag. Op aanraden hebben we toen besloten hem in de narcose te laten inslapen, zodat hij niet meer met pijn wakker hoefde te worden. Hoe gek het ook klinkt, ik ben wel blij dat we toch een oorzaak hebben kunnen vinden en op basis daarvan een beslissing hebben kunnen maken, waarbij meer pijn en ellende hem bespaard hebben kunnen blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .