Ga naar inhoud

Wisselen naar biks.


CodyNL

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik heb een vraag.

Hoe kan ik een konijn dat al 2 jaar mengvoer eet het best laten overschakelen naar biks voeding en hoe weet ik welke goed is voor mijn konijn?

Meros begint een beetje mollig te worden en ik las dat mengvoer hier een oorzaak van kan zijn.

Ook heeft ie vaak plakkerige poep aan zn kont.

Blijkbaar komt dit ook door dit voor omdat er teveel koolhydraten in zitten en omdat ie alleen eet wat lekker is. (En waar ie dik van wordt.)

Vandaar dat ik graag zn dieet wil veranderen.

Hooi krijgt ie genoeg, er ligt altijd een lekkere dikke bos in zijn kooi. (Eetbaar bed. 😅)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het best kun je eerst het gemengde voer minderen, en dan gaan mengen met de biks. 

 

Eerst moet je bepalen wat een juiste hoeveelheid is. Weet je wat zijn ideale gewicht is? Als dat bijv. 2 kg is, dan mag hij 2 eierdopjes krachtvoer hebben. Eerst minder je dus naar die 2 eierdopjes met het gemengde voer. En dan ga je beginnen met overstappen naar het nieuwe voer:

 

De eerste dag doe je driekwart gemengd voer, en een kwart biks. Als dat goed gaat (dat kan na 1 dag zijn, maar voor konijntjes met gevoelige darmen kun je ook best 2-3-4 dagen deze verhouding blijven voeren), dan ga je naar de volgende stap: half om half. Als dat goed gaat, ga je naar driekwart biks en nog maar een klein beetje gemengd voer. En daarna ga je volledig over op gemengd voer. 

 

Dat hij goed hooi eet is prima, maar ze moeten eigenlijk best heel erg veel hooi eten, hun eigen formaat in los hooi per dag. Dat is best wel veel 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat uitleg over wat er allemaal op de zak konijnenvoer staat en wat goed is en wat niet:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

Welk brokvoer je kiest is meestal afhankelijk van een combinatie van wat je er aan uit wil geven (budget), wat je belangrijk vind (geperste of geextrudeerde korrel, is het overal te krijgen, zijn er grootverpakkingen of niet, graanvrij of niet, eisen voor bijv. calciumgehalte ivm nier- of gebitsproblemen enz) en, ook niet te vergeten: Wat jouw konijnen graag lusten.

 

Mocht je een idee willen krijgen van goede konijnenvoeders, kun je eens in de webwinkel hier op de website kijken, ik verkooop er namelijk alleen goed konijnenvoer in: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer/konijnenvoer-droogvoer/voer-voor-volwassen-konijnen.html

 

Ik verkoop er ook testpakketjes met verschillende kleinverpakkingen er in, dat kan ook handig zijn als je geen idee hebt wat je wil: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-testpakket.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

Ik heb geen idee wat Meros lust, hij is best kieskeurig dat verwende mormeltje.

Stukje banaan ... meh, appel ... meh, broccoli en wortellof ... stalen handschoenen zijn een vereiste anders zitten die bijtels in je vingers om bij het eten te komen.

 

Ik zal zo eens kijken naar die proef verpakkingen, misschien dat dat helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat je konijn regelmatig plakkerige poep heeft aan zijn billen,dat kan duiden op een verkeerd dieet.Ik zou je aanraden om Supereme Science Selective te gaan voeren,dit is iig bij de Welkoop te koop (deze week in de aanbeiding!)en even alle extraatjes weg te laten.Daarbij hooi,hooi,en nog eens hooi van goede kwaliteit.Als na een week de ontlasting goed is dan zou ik beetje bij beetje kleine hoeveelheden groentes bij gaan voeren.Dingen als banaan,appel en wortel bevatten veel suikers die ook invloed kunnen hebben op de ontlasting,dus daar echt kleine beetjes van geven en met mate,dus zeker niet dagelijks.Dan komt het vast goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Marjoleink:

Het gaat niet alleen om het graag eten. Het gaat er ook om dat konijnen gevoelige darmen hebben die moeten wennen aan het nieuwe eten.

Zeker bij een konijn dat al plakpoep heeft wil je niet dat hij klachten krijgt door verandering van voer.

Science Selective is juist goed voor konijnen met plakpoep.Het gemengde voer wat nu gegeven word zal zeker niet bijdrage aan een goede darmflora.Dus als de boel al verstoord is,dan zou ik zeggen hup gelijk over op wat goeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is meer dan één goede brok, gelukkig 🙂 

 

Alle vezelrijke brokken zijn goed voor konijnen die plakpoep hebben, science selective is een prima keuze. Maar beaphar care+ bijvoorbeeld ook. Maar misschien wil ze wel gelijk graanvrij, kan voor een konijn met zwakke darmen / veel diarree ook een goede keuze zijn. Dan kom je uit bij supreme grainfree, beaphar nature, rosewood meadow menu, Terra expert, dat soort brokken.

 

Wil je wat minder kwijt zijn per maand  en zoek je echt op prijs kwaliteit verhouding, dan is de hope farms supertrio brok ook een prima keuze, zeker voor konijntjes die er goed hooi bij eten. 

 

En dan speelt ook nog mee wat de konijnen lekker vinden, wat ze graag eten. Ook niet onbelangrijk 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel sience selective een prima brok is, is het niet heilig.

Ik heb jaren ss gevoerd, maar ben overgestapt. Faya had regelmatig ‘spontane’ gasbuikjes, was met 1-2 dagen medicijntjes weer over maar toch... Toen adviseerde de opvang een andere brok (omdat de ss nogal luchtig geperst is, als ik het goed herinner). Sindsdien nouwelijks meer buik klachten bij mevrouw! 

Ofwel kijk wat jou konijn lekker vind en waar ie goed op reageerd! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werkt bij konijnen niet helemaal zo 😉 maar hou het wel wat langer vol, bied de brokjes bijv ook aan uit de hand als snoep,  geef hem de tijd te wennen. Als jij de keuze hebt tussen een mcdonalds hamburger of broccoli, kies je meestal ook het ongezonde 😉 Voor jouw konijn is dat nu net zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist niet extra van zijn oude voer geven, dat langzaam aan minderen en de verhouding nieuwe brok een beetje ophogen, en het dus ook als snoepje uit de hand aanbieden zodat hij aan de nieuwe smaak kan wennen 🙂 Verder vooral heel veel hooi aanbieden, brokjes weigeren is prima, zolang ze maar goed hooi eten.  

Als hij echt niet wil zit er niets anders op dan verder zoeken. Konijnen kunnen best kieskeurig zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de hand wil hij het ook niet. Als ik koppig ben knabbelt ie een half brokje en vervolgens mijn vingers. Wel net een hele zak was die science selective besteld omdat die online de beste recenties had. Maar Meros moet er echt niks van hebben 😑

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tijdje gehad dat mijn konijn geen science selective wilde, had ik natuurlijk net een mega zak... dus ik ben het blijven aanbieden als mix met oude voer. Uiteindelijk de verhouding zo aangepast dat ze bijna alleen nog maar science at en nu eet ze het heel goed! Je kan het proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het proberen. Moet zeggen dat mijn nijn wel echt een heel eigenwijs geval is. 

Fruit moet ie ook niks van hebben, groente is ie super kieskeurig in. Witlof, wortellof en af en toe een roosje broccoli gaat wel.

Laten we vooral niet beginnen over hooi. Af en toe een paar sprietjes als het meneer zint.

Zo maar weer bij andere dierenzaak kijken of er groener, verser hooi te vinden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de gewone Science Selective?Die kun je in hele kleine zakjes kopen van 350 gram,dan hoef je ook niet veel weg te gooien als hij het niet wil en het kost niet gelijk zoveel geld.Anders een testpakketje hier uit de webshop die Evee noemde proberen.En toch ook proberen aan hooi te komen die hij wel graag eet want dat is het belangrijkste uit het menu van een konijn,biks is bijzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga als ik thuis ben even kijken. Ik had wel 2 kleine zakjes ander voer bij mijn bestelling gekregen. Die baephar krabbeltje ie soms een beetje van als ik een stukje in zijn ren leg.

Hooi heb een mail over gestuurd naar de webshop of ze misschien kleine pakken hooi hebben die handig zijn om te proberen.

Ik ga het niet opgeven, meneer gaat op een gezonder nijnen dieet. Hij moet alleen nog even door hebben dat hij zijn zin niet gaat krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral ook niet teveel biks geven,geen idee wat je konijn weegt maar onze Nederlandse Hangoordwerg eet maximaal 30 gram Science Selective per dag,en voor de rest enkel hooi en een klein beetje groente.Als je teveel biks geeft gaat dat vaak ten koste van wat anders,dan laten ze hun hooi staan omdat ze biks lekkerder vinden.Maar hooi eten is ook ontzettend belangrijk voor het gebit en de darmen.Ik koop zelf hooi bij 3 verschillende winkels,en koop ook verschillende merken.Het hooi van de Welkoop vind hij favoriet en Barn-i vind ie het minst lekker.Diverse soorten kruidenhooi wissel ik af en soms vind ie het niks en soms gaat alles tot de laatste spriet op.Ach het zijn net mensjes....;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nou die van mij eet nu nog geen hap biks. Hij snoept nog steeds alleen zn oude voer er uit en die rare groene kronkels laat ie liggen. Geef hem nu nog maar hele kleine beetjes oud voer in de hoop dat ie door krijgt dat er toch echt niks anders op het menu staat.

En hooi, vanmorgen knabbelde hij daar wel wat van, denk omdat hij nu minder voer krijgt wat lekker is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke het is dus een volhoudertje...haha.Welk merk gemengd voer heb je tot nu toe gegeven?ALS je dan toch eventueel een gemengd voer zou blijven willen geven dan is er voor mij 1 merk wat best goed is en dat is Hope Farms Rabbit Select.Niet te veel van geven en bakje helemaal leeg laten eten.Mijn konijnen deden er vroeger een moord voor en het is ook nog betaalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We noemen hem niet voor niets kleine rooie duivel en monstertje  ....

Mengvoer wat ik gaf is gewoon wat ik bij de dierenzaak uit zo'n bak schep en per kilo afreken. Geen idee welk merk dat is.

Maar hij vind het wel erg lekker. Probleem is alleen dat 40% van de soorten dingetjes er in naast het bakje eindigen en niet worden gegeten. Dus hij eet echt alleen wat lekker is er uit. En dat is volgens mij vooral de graantjes enzo waardoor hij geen hooi wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .