Ga naar inhoud

Bloempje ziek, dierenarts nog niet open


Bloempje&Caramel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik gaf de konijntjes net hun brokjes, Caramel eet alles op en Bloempje weigert alles. Ze zit stil in een hoekje en heeft veel geplast. Af en toe trilt ze ook. Natuurlijk gaan wij zo snel mogelijk naar de dierenarts, maar die is 8:30u open. Kan het kwaad een halfuurtje te wachten? 

Ahww Caramel zit haar nu heel lief te wassen...

Ook heb ik nog een vraagje, als ze naar de dierenarts kan, is het dan verstandig Caramel ook mee te nemen? Voor Bloempje bedoel ik.

Sorry ik heb nog niet zo veel ervaring met konijnen en al helemaal niet met zieke konijnen. 

Oké terwijl ik dit schrijf stond ze net op, rende naar een ander plekje, snuffelde wat rond en ging toen weer terug. Maar goed, nu ligt ze weer te trillen in de toiletbak.

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! We komen net terug en we hadden ze beide meegenomen, Bloempje was inderdaad ziek. Haar temperatuur was veel te laag, ze had buikpijn. Ze wisten niet precies wat het was, misschien had ze een verkeerd takje gegeten uit de ren, die waaien er soms in. We gaan voor de zekerheid maar vaker de ren aanvegen.Ook zei ze dat sommige konijnen niet tegen veel groente kunnen... Ze moet nu in de couveuse daar blijven en ze krijgt pijnstillers en dwangvoeding. Caramel is terug naar huis, hij zit nu heel zielig ook in een hoekje, maar nu waarschijnlijk omdat Bloempje weg is en hij is niet echt een fan van autorijden. Vanmiddag horen we hoe het met Bloempje gaat. Ik hoop zo dat het goed komt met haar! Ook moeten ze binnenkort behandeld worden tegen vachtmijt, dat was niet waar ze last van had maar het hoort niet natuurlijk. Waarschijnlijk hebben ze dat bij de opvang opgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Bloempje&Caramel:

Dankjewel! We komen net terug en we hadden ze beide meegenomen, Bloempje was inderdaad ziek. Haar temperatuur was veel te laag, ze had buikpijn. Ze wisten niet precies wat het was, misschien had ze een verkeerd takje gegeten uit de ren, die waaien er soms in. We gaan voor de zekerheid maar vaker de ren aanvegen.Ook zei ze dat sommige konijnen niet tegen veel groente kunnen... Ze moet nu in de couveuse daar blijven en ze krijgt pijnstillers en dwangvoeding. Caramel is terug naar huis, hij zit nu heel zielig ook in een hoekje, maar nu waarschijnlijk omdat Bloempje weg is en hij is niet echt een fan van autorijden. Vanmiddag horen we hoe het met Bloempje gaat. Ik hoop zo dat het goed komt met haar! Ook moeten ze binnenkort behandeld worden tegen vachtmijt, dat was niet waar ze last van had maar het hoort niet natuurlijk. Waarschijnlijk hebben ze dat bij de opvang opgelopen.

Ze hadden trouwens ook in haar bekje gekeken, daar zag ze niks, maar ze zei dat ze de achterste kiezen niet goed kon zien. 

Weten jullie wat ik nog kan doen voor Caramel? Hij zat net echt haar te zoeken, zo sneu... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We mogen Bloempje zo weer ophalen! Ze is weer op temperatuur, maar we moeten haar nog wel dwangvoederen. Dat wordt nog een hele klus, aangezien wij ze eigenlijk nooit oppakken. Ik weet wel hoe het moet maar ik heb het nog nooit gedaan. Ze weten niet wat het zou kunnen zijn, misschien haakjes op de kiezen maar dan zouden we later nog terug moeten komen. Heeft iemand nog tips om haar “handig” op te pakken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update: Ze zijn nu weer thuis en zitten in een tijdelijke ren binnen, op advies van de dierenarts. Net had Bloempje best veel brokjes gegeten! Nog niet zo veel en enthousiast als normaal, maar er zit verbetering in. Ze heeft ook een paar sprietjes hooi en een strootje gegeten. Zometeen nog even dwangvoeren en dan maar afwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou, als ze zelf weer eet, eerlijk gezegd niet meer dwangvoeren. Alles wat ze zelf eten en kauwen is altijd beter, ook voor het gebit. 

 

Klein tipje voor de volgende keer, mocht het weer gebeuren, voel dan hoe haar temperatuur is en zorg dat ze bij een kruik of iets zit totdat je naar de da kan. Daarmee kan je een heleboel winnen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké de dierenarts had wel echt uitgelegd over het dwangvoeren, en ze zei dat als ze zelf weer ging eten je het kon afbouwen. Omdat we dus nog niet begonnen waren hadden we het voor de zekerheid gedaan. Ik wist niet dat dat niet goed was voor het gebit, maar ik zal er als het nog eens gebeurt om denken! Als ze morgen nog steeds gewoon eet gaan we het natuurlijk afbouwen. De tip van de kruik is wel een goede, ik denk dat ik maar zo’n Snugglesafe aanschaffen. Ook wel handig voor de winter misschien. Dankjulliewel voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pak ook wel eens lege frisdrankflessen hoor. Heet water erin, handdoek erom en klaar. 

En slecht voor het gebit klinkt misschien wat heftig. Maar konijnen slijten hun kiezen door de kauw beweging en dwangvoer is zacht. Dus als ze zelf eten is het altijd beter 😉  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dankjewel voor je uitleg! Ze eet nu wel brokjes, niet zoveel als normaal. Ze eet alleen nog bijna geen hooi, het lijkt wel alsof ze er trek in heeft (ze gaat dan snuffelen, 1 sprietje eten en dan weer weg) dus wij en de dierenarts denken aan haakjes op de kiezen. Ook omdat ze zichzelf heel veel rond haar bekje wast alsof ze daar speeksel heeft zitten ofzo. Morgenochtend gaan we met haar terug om te kijken of het zo is en als het zo is kan ze gelijk behandelt worden. Ze is nu wel erg moe, ligt veel. Omdat wij denken aan haakjes en ze dus waarschijnlijk morgen onder (lichte) narcose moet raadde de dierenarts ons wel aan om te dwangvoeren. Om aan te sterken zegmaar. Nog een vraagje: Bloempje is nogal een wildebras, als we haar oppakken met een handdoek spartelt ze veel en dat kan best gevaarlijk zijn dacht ik. Ze spartelt dan zo dat wij de handdoek niet goed onder haar pootjes kunnen wikkelen zodat ze juist nog meer kan spartelen. Iemand een tip hiervoor? Ze eet het dwangvoer trouwens wel op, ze vindt het best lekker volgens mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je nog niet zoveel ervaring hebt met konijnen, maar je bent erg goed bezig! Hopelijk komen jullie er achter wat de reden is, maar zoals je het omschrijft is er een grote kans dat er iets met het gebit aan de hand is.

 

2 uur geleden zei Bloempje&Caramel:

Nog een vraagje: Bloempje is nogal een wildebras, als we haar oppakken met een handdoek spartelt ze veel en dat kan best gevaarlijk zijn dacht ik. Ze spartelt dan zo dat wij de handdoek niet goed onder haar pootjes kunnen wikkelen zodat ze juist nog meer kan spartelen. Iemand een tip hiervoor?

 

Je zou kunnen proberen om haar het dwangvoer (en/of biks dat je weekt in lauwwarm water om het zacht te maken) aan te bieden in een bakje. Als ze inderdaad last van haar mondje heeft dan kan het zijn dat ze het op die manier wel zelf kan opeten. Ik deed ik ook voor mijn konijn Loena toen ze last van haar kiezen had. Daarnaast maakte ik nog een smoothie van andijvie met een beetje appel. Daar smulde ze dan enorm van (hele bekkie groen), maar Loena was al gewend aan groenten, dus kijk vooral wat bij Bloempje past aan eten.medicijnengeven-bunnyburrito1.jpg

Mocht dit niet lukken: ik leg altijd een grote handdoek op de eetkamertafel klaar, dan haal ik mijn konijn op (tussen de billen en de andere hand tussen de voorpootjes) en zet haar in 1 beweging op de handdoek. Als ik haar namelijk langzaam laat zakken dan begint ze te trappelen op het moment dat ze handdoek voelt. Als ze op de handdoek staat dan plaats ik 1 hand achter haar oren en klap ik de handdoek van beide kanten met de andere hand om haar heen. Vervolgens zet ik mijn ellebogen op de tafel zodat mijn onderarmen links en rechts langs het konijn lopen om haar op de plek te houden, de handdoek druk ik van boven haar nekje met beide handen langs haar hals en eindig bij haar keel. Mijn vriend is dan zo lief om het voer er in te spuiten ;-). Op de foto zie je mijn lieve Hailey. https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Huiself:

Je schrijft dat je nog niet zoveel ervaring hebt met konijnen, maar je bent erg goed bezig! Hopelijk komen jullie er achter wat de reden is, maar zoals je het omschrijft is er een grote kans dat er iets met het gebit aan de hand is.

 

 

Je zou kunnen proberen om haar het dwangvoer (en/of biks dat je weekt in lauwwarm water om het zacht te maken) aan te bieden in een bakje. Als ze inderdaad last van haar mondje heeft dan kan het zijn dat ze het op die manier wel zelf kan opeten. Ik deed ik ook voor mijn konijn Loena toen ze last van haar kiezen had. Daarnaast maakte ik nog een smoothie van andijvie met een beetje appel. Daar smulde ze dan enorm van (hele bekkie groen), maar Loena was al gewend aan groenten, dus kijk vooral wat bij Bloempje past aan eten.medicijnengeven-bunnyburrito1.jpg

Mocht dit niet lukken: ik leg altijd een grote handdoek op de eetkamertafel klaar, dan haal ik mijn konijn op (tussen de billen en de andere hand tussen de voorpootjes) en zet haar in 1 beweging op de handdoek. Als ik haar namelijk langzaam laat zakken dan begint ze te trappelen op het moment dat ze handdoek voelt. Als ze op de handdoek staat dan plaats ik 1 hand achter haar oren en klap ik de handdoek van beide kanten met de andere hand om haar heen. Vervolgens zet ik mijn ellebogen op de tafel zodat mijn onderarmen links en rechts langs het konijn lopen om haar op de plek te houden, de handdoek druk ik van boven haar nekje met beide handen langs haar hals en eindig bij haar keel. Mijn vriend is dan zo lief om het voer er in te spuiten ;-). Op de foto zie je mijn lieve Hailey. https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

Heel erg bedankt voor je uitleg! Als we het in een bakje doen eet Caramel waarschijnlijk weer alles op haha, gisteren toen Bloempje nog een restje voer weer mee naar binnen nam ging hij het gelijk oplikken. Blijkbaar is het heel lekker! 😋Die manier in de handdoek is inderdaad handig, alleen krijgen ik niet echt de kans om een hand tussen haar pootjes te leggen zegmaar, dan rent/trappelt ze alweer weg. We kunnen het wel in ieder geval proberen. De dierenarts zei dat ze groenten niet adviseerden, omdat ze nu zwak is zou ze dan diarree kunnen krijgen. En dat is natuurlijk niet handig tijdens de lichte narcose, stel dat het inderdaad haakjes zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer gedwangvoerd (of hoe je dat ook zegt😂). We hadden eerst geprobeerd om haar uit een schaaltje te laten eten, we hadden ze daarom even gescheiden zodat Caramel haar niet in de weg zou lopen maar toen werd ze helemaal gefrustreerd dat ze niet meer bij Caramel kon komen en wilde ze al helemaal niet eten. Dat doen we dus niet meer. Nu hebben we deze manier gevonden en het lukte aardig: we hadden een handdoek op de grond in de ren gelegd en een kruk in de ren, mijn vader pakte Bloempje snel op en zette haar op de handdoek, ik wikkelde die snel om haar heen. Toen zette mijn vader haar op zijn schoot, ik ging spuiten. Eerst was ze nog een beetje “wild” ze probeerde in de handdoek te bijten enzo. Ze at wel alles lekker op, ze zag er wel heel zielig uit met die grote ogen... maar ja het moet nu eenmaal. Ze had trouwens wel net wat hooi gegeten en eerder deze middag ook. Zou het dan kunnen dat ze zoveel trek heeft dat ze als het ware door de pijn heen eet of zou het toch wat anders kunnen zijn? We gaan in ieder geval morgenochtend naar de dierenarts, die zal het wel kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer is vrij zacht, dus kan best dat ze hooi niet fijn vindt eten als ze last heeft van haar kiezen omdat je daar meer op moet kauwen (soort biefstuk idee denk ik in de mensenwereld, dat kreeg ik ook niet weg toen ik nog een beugel had en net van de ortho kwam).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha! Tja ze zat net weer 5-6 min gewoon hooi te eten, en vanmiddag 7 min (hebben we getimed haha). Ze eet nog lang niet zoveel als normaal en is ook minder enthousiast als ik met eten aankom. Ik moet zeggen dat nu ze binnen zitten ik ze allebei wel erg moe vind, ze liggen vaak languit met de oogjes halfdicht wat ze normaal helemaal niet vaak doen. Het is natuurlijk ook een andere omgeving en Bloempje moet vaak opgepakt worden. Ze verhaart inderdaad heel veel nu, Caramel veel minder. Ik zag haar net uitschudden en de haren vlogen er zowat in het rond. Ze wast zich ook erg veel. Ik mag haar eigenlijk bijna nooit aaien behalve als ze op hebt gras zit, dus ik kan haar ook niet echt helpen met plukken die los zitten eraf halen. Morgen zullen we het wel zien. Weten jullie of ze om te kijken of het haakjes zijn ze onder narcose moeten brengen? Of is die narcose alleen voor de behandeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Piku:

Komkommer is vrij zacht, dus kan best dat ze hooi niet fijn vindt eten als ze last heeft van haar kiezen omdat je daar meer op moet kauwen (soort biefstuk idee denk ik in de mensenwereld, dat kreeg ik ook niet weg toen ik nog een beugel had en net van de ortho kwam).

Ze zat dus net wel normaal hooi te eten, niet alsof het pijn doet ofzo. Ze eet ook wel gewoon wat brokjes, wel minder dan normaal. Het zijn wel makkelijk breekbare brokjes (science selective) Maar het zou kunnen inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn dat al twee keer is geholpen aan haakjes, toevallig vorige week nog. Eerste keer werden ze zo even weggevijld, zonder narcose. 

Tweede keer had ze zoveel haakjes dat de dierenarts zei dat het niet zou lukken zonder narcose. Plus dat hij dacht dat de achterste kiezen ook wel haakjes zouden hebben, en die kunnen ze alleen zien onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .