Ga naar inhoud

Welk merk graanvrij voer?


Guusjeee

Aanbevolen berichten

Zelf zie ik de voordelen van graanvrij wel in. Ik test vaak producten op mijn eigen konijnen en heb op het moment harold en charlie op het graanvrije voer van terra staan. Dat bevalt erg goed. 

 

Het rosewood voer vind ik persoonlijk ook heel goed van samenstelling maar dat werd hier iets minder graag gegeten. 

 

Je hebt ook de beaphar nature nog. Ook een prima brok maar net als rosewood werd die hier iets minder graag gegeten. 

 

De supreme grainless ben ik iets minder fan van omdat daar zoveel soya in zit, en dan ook nog de genetisch gemanipuleerde variant. Maar die brok werd hier wel goed gegeten. Ik denk dat het misschien wel de makkelijkst verkrijgbare brok is van de vier die ik noem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Rian. Volgens mij is het vooral hip gedoe en voegt het weinig toe aan de gezondheid. SS is ook prima voer. Er zit blijkbaar graan in, maar mijn konijnen doen het er alkemaal prima op, ik heb nooit darmproblemen gezien sinds ik dit voer, ze zitten goed in hun vacht en eten het graag. 

Verder denk ik dat er wel meer soorten voer zijn die prima zijn en misschien zelfs wat minder duur. 

 

Een gezond dieet bestaat natuurlijk vooral uit hooi, aangevuld met brokken en evt groenten en kruiden. Als dat klopt, voldoen de meeste brokken m.i. prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet er wel een beetje om lachen omdat ik de standpunten die hierboven genoemd worden herken uit de tijd dat de science selective net op de markt kwam. Toen waren veel mensen van mening dat prebiotica onzin was en slecht voor konijnen, en wie ging nou dat dure voer geven aan zijn konijnen :'D Nu zijn we zo'n 15-20 jaar verder, en zweert iedereen bij science selective en zijn de andere merken zoals beaphar etc ook gevolgd met een soortgelijke brok (care+).

 

Nu komt er dus weer de volgende vernieuwing op de markt in de vorm van graanvrij voer, en dan is de mening weer ouderwets "wat een onzin", net zoals het was toen met de superme :'D

 

Ik zeg echt niet dat je met elke nieuwe trend mee moet gaan, ik zeg niet dat vernieuwing altijd beter is. Als jouw konijnen het op de gewone superme prima doen is dat natuurlijk helemaal goed, dat is zeker geen slechte brok en je doet ze er niets te kort mee. Maar het is zeker interessant en nuttig om de nieuwe trends in de gaten te houden.

 

Er zit zeker wel een studie achter dat graanvrij voeren voordelen heeft voor de gezondheid van konijnen mbt bijvoorbeeld darmwerking, gewicht en gebitsproblemen. Konijnen zijn folivoren (=bladeters). Van nature eten ze helemaal geen brokken, maar omdat wij niet de natuur kunnen immiteren qua verse voeding zoals een konijn in de wild dat vind hebben wij alles wat ze nodig hebben in een brok gestopt. Praktisch, en niets mis mee om brokken als klein deel van de dagelijkse voeding te voeren. Wij hebben er met de vroegere brokken graaneters van gemaakt omdat granen makkelijk te kweken waren, goedkoop en volop aanwezig. En ze hadden als voordeel dat de konijnen er snel dik van werden, dat was handig want dan hoefde je niet lang te wachten voor je een konijn kon slachten.

 

De generatie voeders die met/na de superme selective kwamen hadden als vernieuwing de prebiotica en de hoge vezels, een hele goede stap als je het mij vraagt. Alleen was in het begin de markt er ook erg sceptisch over. Ik ook hoor, ik weet nog goed de discussies met de vertegenwoordiger van Supreme, omdat ik ook in het begin niet overtuigd was van het nut van dat nieuwe voer van hem! Het heeft hem heel wat moeite gekost om het mij in ieder geval voor mijn eigen konijnen een keer uit te laten proberen, dat hielp gelukkig voor hem wel mee haha. Toen ben ik overgestapt van hope farms (waar iedereen daarvoor bij zweerde, wat inmiddels een meer budget keuze is geworden ;) ) naar supreme selective.

 

Dat er nu nieuwe ontwikkelingen zijn naar voeders die graanvrij zijn en gebaseerd zijn op  hooi, grassen en kruiden vind ik een goede ontwikkeling.  Ja, ze zijn nog duur. Ja, het is weer iets nieuws en anders, en we moeten er ongetwijfeld allemaal weer aan wennen. Maar als je het vergelijkt met de prijzen van premium honden en kattenvoeding valt het nog steeds heel erg mee hoor ;) En er zit zeker wel een theorie achter het graanvrij voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zweer niet perse bij ss, maar van wat ik heb gevoerd is het wat mijn konijnen het beste eten. Ik zou ook liever hfst geven, want dat scheelt een hoop geld. Helaas wilden 4 van de 5 het niet eten. 

Er zijn vast wel meer goede brokken, maar ik ben hier blij mee. Niet vanwege de samenstelljng, want daar heb ik me nooit jn verdiept.

 

natuurlijk zullen de producenten van graanvrij voer zeggen dat het beter is. "Wij van wc-eend, afviseren wc-eend". Ik geloof er niks van dat er onafhankelijk onderzoek naar is gedaan. Ik weet zelfs niet of jij graanvrij verkoopt evee en daar misschien wel meer winst mee maakt en dus ook niet helemaal objectief bent. :p 

 

Probiotica vind ik trouwens ook onzin. (Zit dat in ss?) Bij mensen is daar uitgebreid onderzoek naar gedaan en nooit werkzaamheid aangetoond. Al zullen de verkopers van yakult dan weer iets anders beweren... ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja probiotica zit in ss. Van de werking daarvan ben ik overigens ook nooit echt overtuigd hoor, voor mij is het vooral het hoge vezelgehalte en de acceptatie geweest wat mij overtuigd heeft.

 

Citaat

Science Selective bevat Bio-Mos, een prebiotische stof, die het immuunsysteem ondersteunt en spijsvertering bevordert. De prebiotische stof beperkt schadelijke bacteriën , zodat de darmfolore ongestoord kan blijven werken.

 

 

Ik vind het jammer dat jullie mij afschilderen als commercieel en niet objectief. Ja ik heb een webwinkel en ja ik verkoop graanvrij voer. Nee ik verdien niet meer op graanvrij voer dan op een gemiddeld ander product uit de webwinkel en nee ik krijg niets betaald om het te promoten. Ik heb de webwinkel nooit als een groot commercieel iets ingezet, en dat is het nog niet en zal het nooit gaan worden. Het is bedoeld om met deze website uit de kosten te komen, af en toe een opvang te kunnen helpen. Het is vooral een uit de hand gelopen hobby en zeker geen goudmijn (ik betaal mijzelf onder minimum loon uit).

 

Maar ik vind echt niet alles wat hoor! Een paar jaar geleden kwamen er een aantal merken met nieuw mix voer, een gezondere versie. Waarbij de geperste brokken dus door een soort kruiden en gehakseld hooi mix heen gemengd zaten. Het werd gepresenteerd als gezond alternatief voor gemengd voer, voor de mensen die brokvoer te saai vinden, maar eigenlijk wel van het ongezonde gemengde voer af wilden. Je hoefde er niet eens hooi bij te geven, die mix was echt een alles in 1 voeding. De dierenbescherming heeft zo een brok gesteund bijvoorbeeld door hun naam er aan te koppelen.  Maar hoe weet je of er in een koppel dan niet alsnog selectief gegeten wordt? En waarom zou je hooi weglaten? Wat moeten de konijnen dan de hele dag doen???  Ik vind dat niet werken voor koppels en groepen en verkoop dat voer om die bewuste reden dan ook niet in de webwinkel. Dat even om aan te geven dat ik echt niet overal achtersta of mee mee loop. Maar ik volg het wel, vind het wel heel interessant om te zien wat er gebeurd.

 

Graanvrij voer is iets wat al langer speelt op de Engelse en Amerikaanse markt, er zijn verschillende onderzoeken over te vinden en ja het grooste deel van die onderzoeken worden inderdaad gedaan in opdracht van de voedingsmiddelenmerken voor konijnen (wie gaat anders zo een onderzoek financieren?). Zelfs als het vanuit een universiteit als afstudeerstudie oid uitgevoerd word, is het nog in opdracht van een bedrijf. Ik denk niet dat je veel onderzoeken met betrekking tot konijnen vind die niet gefinancierd zijn met een zakelijk doel er achter. Dan moet er net een dierenrechtenorganisatie zijn die het waard vinden het te onderzoeken, maar zelfs dan zal het waarschijnlijk eerder een welzijnsonderzoek zijn dan een voedings-onderzoek.

 

Het grootste nadeel van veel van de graanvrije brokken is dat het wel een hele gezonde, mooie samenstelling kan hebben, maar dat de acceptatie niet altijd even groot is. De geëxtrudeerde brokken worden beter gegeten, maar zijn ook meer verhit (=slechter voor de kwaliteit van de vezels en voedingsstoffen). De (koud) geperste brokken zouden daarin beter zijn, maar worden niet altijd even lekker gegeten (zoals dus bijv. ook de hope farms brok bij Christa).

 

Een paar jaar terug waren er ook heel wat mensen die zich afvroegen of je zonder brokken kon voorzien in alle voedingsstoffen van het konijn, dus door hooi en vers voedsel te geven. Daar zijn hele theorieën en discussies over te vinden, maar het blijkt in de praktijk allemaal nog niet zo simpel te zijn.  Ik vermoed dat het daardoor verder is gaan spelen en dat de graanvrije voeding die nu op de markt komt een reactie is daar op, er zullen merken zijn geweest die een verschuiving in de markt hebben opgemerkt, en daar op ingespeeld hebben. Dat is commercieel gezien slim. Inmiddels is het trouwens niet meer één graanvrij voer wat er op de markt is, maar zijn er echt al wel meerdere soorten/merken die de trend hebben opgevolgd. Supreme is dit keer één van de laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee, jij schrijft dat het voordeel van de brokjes-met-graan was dat (slacht)konijnen er snel dik van worden. Kun je dat ook omdraaien en konijnen wat laten afvallen met graanvrije brokjes? Of maakt dat niet uit met de hoeveelheid ss die ik geef, 20 gram per dag per konijn van 2 kilo? Mijn voedster zit namelijk sinds ze gecastreerd is op het randje van te dik/niet te dik en ik zou niet weten wat ik nog kan veranderen in haar dieet. Ik heb hier al eens een topic over aangemaakt, ze doet het prima hoor maar ze is echt een stuk dikker dan haar vriendje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar graanvrije brokken kijkt vind ik het belangrijk dat je kijkt wat er dan als alternatief in zit. Dus wat er wél in zit, in plaats van wat er níet in zit. En wat is er dan beter? Daar gaat het uiteindelijk om. 

 

Zo heb je voor mensen ook veel suikervrije producten, maar zitten die vaak vol met zoetstofrommel. Ik denk dat voor de meeste mensen het product (met mate!) met suiker dan gezonder is dan de suikervrije versie waar allerlei andere toevoegingen in zitten om het toch zoet te maken. 

 

Daarmee wil ik niet zeggen dat er in graanvrije brokken troep zit. Ik heb me er nog niet in verdiept en ben dat voorlopig ook niet van plan, maar ik zou dan dus vooral kijken wat er wél in zit, en of dat ook daadwerkelijk gezonder is/voordelen oplevert. 

 

Ik heb mijn konijnen een aantal jaar HFST gevoerd, en zou dat nog steeds geven ware het niet dat ze het op een gegeven moment vertikten te eten. Het heeft een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Met Care+ en SS ben ik ook tevreden, maar die zijn wel fors duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beschuldig je nergens van evee. Dat is in elk geval niet mijn bedoeljng. Ik wilde slechts illustreren dat het moeilijk is hier objectieve informatie over te vinden. 

 

@okki: als ze te dik is, zul je gewoon wat minder voer moeten grven. Ik denk dat dat meer succes heeft dan switchen van voer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaaa: dat gaat dus eigenlijk niet. Ze krijgen onbeperkt hooi, 10 gram ss per kilo konijn, groenten en kruiden. En ze eten vrij veel gras. Geen fruit of groenten met veel suikers. Ik wil ze toch wel iets van brokjes geven zodat ze echt alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen. Het schijnt toch best lastig te zijn om dat met alleen hooi, groenten en kruiden voor elkaar te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vatte ik het misschien wat "harder" op dan je het  bedoelde.

 

Je hebt zeker gelijk hoor, wat betreft objectieve informatie: Ik denk dat echt objectief ook niet bestaat. Iedereen kijkt vanuit een bepaald opzicht naar iets en dat zal in onderzoeken (en bijv. ook in de artikelen hier op de site) ook naar voren komen. Ik bedoel, iedereen is gevormd door ervaringen en opvoeding. Bedrijven hebben een bepaald doel (meestal winst).

 

Echt objectieve onderzoeken met betrekking tot konijnen kom je helaas bijna niet tegen. Bijna alle onderzoeken zijn vanuit of laboratoria of vleeshouderij,  of vanuit de voedingsmerken gedaan. Die kijken er toch met een bepaalde blik naar. Dus wat dat betreft heb je inderdaad helemaal gelijk. Maar het is het enige wat er is, en ik ga er vanuit dat er hopelijk wel juist onderzocht is, en niet gesjoemeld is met uitkomsten. Wat wel zou goed kunnen is dat ze bepaalde negatieve punten uit het onderzoek laten, en vooral het positieve voor hun product benadrukken (een beetje het roundup verhaal, van we verkorten de testperiode naar een paar maanden, dan hebben we namelijk wel positief resultaat, ten opzichte van de oorspronkelijk bedachte periode: omdat na die periode alle lab-ratten overleden aan kanker). Of dat ze alleen bepaalde aspecten onderzoeken die hun uitkomen, en niet de alternatieven die er zijn. Dat zal ongetwijfeld gebeuren. Ik staar mij er ook zeker niet blind op hoor :)

 

Maar om weer OT te gaan, ik voer het nu een maand of 4 denk ik aan Harold en Charlie, en ik ben er erg tevreden over. De terra expert dan. De rosewood meadow menu vind ik persoonlijk een nog mooiere samenstelling hebben (echt heel veel kruiden en grassen), maar die eten ze hier dus helaas wat minder graag. Ook niet onbelangrijk. Overigens heb ik nu nog maar 1 koppel op terra staan, Joris en Brenda krijgen gewoon de ss brokken. Ik twijfel wel een beetje of ik voor hun ook wel over ga, of dat ik het toch gewoon bij de gewone ss hou (dat bevalt immers ook gewoon al jaren prima).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan toch even een commercieel bericht haha :'D voor de mensen die het graag een keer willen testen, het graanvrije terra voer dan. Binnenkort komt er een winactie op fb voor terra hooi, blok en brokken. Omdat ik het nog niet zo lang in het assortiment heb mag ik een setje weggeven van de vertegenwoordiger om het te promoten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat graanvrije voer geprobeerd bij Baloe, maar voor haar haalde het niks uit. Weet wel van iemand anders die het aan haar konijn geeft, dat dat konijn 3 keer grotere keutels heeft sinds ze op dat voer zit. Die is dus erg te spreken over graanvrij. Maar van al haar konijnen is dat de enige die het krijgt. Ze had last van blaaszand geloof ik en nog een aantal klachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jij ook wel weet dat grotere keutels wel een goed teken zijn, dat het konijn dan voldoende eet en de darmwerking ook goed is. 

Baloe had geen/weinig peristaltiek meer, ik had ijdele hoop dat het misschien nog wat zou doen als ze geen graan meer hoefden te verteren. Er zijn ook mensen met een gluten allergie die er baat bij hebben. Maar helaas had het voor Baloe geen nut. Je probeert nog alles uit de kast te halen om ze nog een fijne tijd te geven zonder last, maar dat is bij Baloe dus niet gelukt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee sorry, dat weet ik niet. Verkeerd gedacht!

Mijn konijnen eten voldoende en hun darmwerking is prima. Hun keutels worden niet groter, maar blijven hetzelfde formaat. Jonas heeft kleinere keutels dan Pluis, omdat zijn darm en anus een aantal formaten kleiner is dan die van Pluis. Sorry maar het is gewoon anatomie. Ik weet wel dat keutels kleiner worden als hun darmwerking verminderd, maar dat heeft dan volgens mij vooral te maken met de hoeveelheid aanvoer van voedsel in de darm. Maar groter worden dan normaal... nee, zegt me niks. 

Keutels kunnen wel flink lichter van kleur worden als konijnen vezelrijke voeding eten, zoals veel hooi. Dat zie ik hier dan inderdaad. 

Overigens was mijn opmerking vooral visueel grappig bedoeld, ik zeg het er dan maar even bij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .