Ga naar inhoud

Konijnen plotseling dood


Doeshi

Aanbevolen berichten

Mijn 2 nieuwe kleine konijntjes heb ik vanochtend dood in het hok gevonden. Ik heb ze gisteren nog verzorgd en toen was er nog niks aan de hand, ze waren nog actief, aten en dronken. Ik had ze net 3 weekjes, als het niet minder is. Ik heb 4 weken geleden ook al een konijntje verloren en hierbij heb ik niet zo bij nagedacht. Ik heb nu nog 1 konijn en ik wil echt niet nog meer konijnen verliezen. Ik ga morgen sowieso de dierenarts bellen. Maar ik ben zo bang dat het een virus is, rhd2 ofzo. Wat denken jullie? Ze hebben allemaal in het zelfde ren/hok gezeten. Is er iets dat ik nu al kan doen? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zojuist zei GawainBS:

Veel sterkte in alle geval. Het moet zeer pijnlijk zijn om hen 's morgen zo onverwacht te vinden.

Dank je wel, ik schrok me inderdaad dood, had het echt niet verwacht.

3 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Goh, wat vervelend!

 

Waren de konijntjes gevaccineerd? Hoe oud waren de konijntjes? Hoe zag de ontlasting er uit? Niet dat dit alles zegt. De enige manier  om meer zekerheid te krijgen is autopsie.

Bedankt voor je reactie.De konijntjes waren nog niet gevaccineerd, alle 3 niet, we hadden ze pas net. Degene die we nu nog hebben zitten is gelukkig wel gevaccineerd. De ontlasting was normaal, voor zover ik kan zien. Een autopsie heb ik ook aan gedacht maar dat is helaas zo duur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Doeshi:

Mijn 2 nieuwe kleine konijntjes heb ik vanochtend dood in het hok gevonden. Ik heb ze gisteren nog verzorgd en toen was er nog niks aan de hand, ze waren nog actief, aten en dronken. Ik had ze net 3 weekjes, als het niet minder is. Ik heb 4 weken geleden ook al een konijntje verloren en hierbij heb ik niet zo bij nagedacht. Ik heb nu nog 1 konijn en ik wil echt niet nog meer konijnen verliezen. Ik ga morgen sowieso de dierenarts bellen. Maar ik ben zo bang dat het een virus is, rhd2 ofzo. Wat denken jullie? Ze hebben allemaal in het zelfde ren/hok gezeten. Is er iets dat ik nu al kan doen? Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Teuntje25:

heel veel sterkte  met het verlies van je konijntjes

Bedankt, wij zijn inmiddels bij de dierenarts geweest en ons andere konijn is gelukkig helemaal gezond. Als we weer een konijntje kopen dan is die helemaal ingeënt, het is namelijk het virus rhd2.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 12 uur vond je dat nog te duur en ik kan niet ruiken dat je daarna van gedachte veranderd bent en het toch hebt laten doen.

Verder kunnen ze niet in een paar uurtjes bepalen welk virus (rhd 1 of 2, of toch een andere) het is. Daar is laboratoriumonderzoek voor nodig. 

 

En als het echt rhd2 is, dan hoop ik dat je andere konijn gevaccineerd is. Want zeggen dat hij helemaal gezond is, is anders nog maar afwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 minuten geleden zei Christaaa:

Om 12 uur vond je dat nog te duur en ik kan niet ruiken dat je daarna van gedachte veranderd bent en het toch hebt laten doen.

Verder kunnen ze niet in een paar uurtjes bepalen welk virus (rhd 1 of 2, of toch een andere) het is. Daar is laboratoriumonderzoek voor nodig. 

 

En als het echt rhd2 is, dan hoop ik dat je andere konijn gevaccineerd is. Want zeggen dat hij helemaal gezond is, is anders nog maar afwachten. 

Ik heb alleen laten testen op rhd2, en dit kwam positief uit,geen idee hoe ze dat doen. Volledige autopsie is volgens mij niet gedaan, zo duur was het in ieder geval niet. Mijn andere konijn is gelukkig volledig ingeënt en er komt bij ons ook geen konijn meer in die niet ingeënt  is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat je niet weet hoe ze het doen, want je schrijft wiseelende dingen. Ik denk dat ze niet in een paar uren kunnen testen op rhd2. Als je daar een pcr of kweek van wilt doen, dan kost dat tijd. Ook een sneltest heb je niet opeens een paar uurtjes later, dus ik twijfel erg aan of het daadwerkelijk is vastgesteld. Fijn dat je andere konijn in elk geval wel gevaccineerd was, zodat die hopelijk geen gevaar loopt als het daadwerkelijk rhd was. Ik wil je alleen wel waarschuwen dat het best iets anders kan zijn geweest, als er geen test op is gedaan. En dat je dus heel voorzichtig moet zijn met nieuwe konijnen aanschaffen, omtsmetten van het hok en je ovegebleven konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrouw op mijn dierenarts hiervoor, ik heb hier zelf weinig verstand van. Ik weet wel dat sommige dierenartsen hebben gestudeerd voor autopsie en andere niet. Dit is een keuze deel op de opleiding. Het hok schoonmaken ga ik wel doen maar wij gaan over een maand verhuizen en dan komt er een nieuw hok en daarna komt er pas een nieuw konijn. 

1 uur geleden zei Rian:

En nu het feestdagen zijn, moet de dienstdoende daarvoor in huis komen 0;)  Lijkt me niet helemaal waarschijnlijk als spoedgeval

Ik zie niet in waarom ik nu nog een dierenarts zou moeten bellen? Mijn konijn is volledig ingeënt en verder ook gezond verklaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .