Ga naar inhoud

Konijn wil niet wennen aan puppy


Sophie2000

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, ik kom hier vaak om van alles en nog wat te lezen, alleen heb ik nu zelf een vraag :$

 

Ik heb nu 4 jaar een konijn wat gewoon erg sociaal naar ons toe is en ook altijd lekker door het huis rent en haar ding doet. 

 

Nu sinds 3 weken hebben we een pup in huis, wat natuurlijk ook erg leuk is, maar het konijn vind dit werkelijk helemaal niks. Begrijpelijk uiteraard. In het begin was ze erg gestrest en is 3 dagen haar hok niet uit gekomen. Nu gaat het al iets beter, maar nog steeds niet verder als een meter buiten haar hok. Er staat een ren om haar kooi zodat de hond er niet dichtbij kan, maar zelfs tot de ren komt het konijn niet. 

Met de pup gaat het trouwens goed, ze wil dolgraag kennis maken en is (wat mij altijd erg verbaasd) heel rustig rondom de ren en kijkt rustig vanaf een afstandje naar het konijn. 

 

Nu maak ik me toch een beetje zorgen over het konijn. Ze hoeven ook niet direct goede vriendjes te worden, maar al komt ze maar lekker door het huis huppelen als de pup buiten is of snachts in de bench zit. Als ik naar bed ga doe ik de ren open zodat ze vrij is om te gaan waar ze wilt, maar hooguit 2 stappen hoor. (ik leg overal brokjes neer, kan ik het in de gaten houden) 

 

Heeft een van jullie ideeën om dit wat soepeler te laten verlopen? 

Ik lees veel tips over rustig laten wennen en aan elkaar laten snuffelen etc, maar die fase is er nog lang niet. Het konijn rent al naar haar slaaphokje zodra ze de pup iets dichterbij komt. 

Ik ben ook zo bang dat ik het forceer en dan nog verder van huis ben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het lijkt mij een hele normale reactie van je konijn. Het is een prooidier, dus natuurlijk is hij bang voor een hond. Je moet denk ik niet verwachten dat het goede maatjes gaan worden en als ze wel aan elkaar wennen, moet je in je achterhoofd houden dat een hond toch (onverwacht) te fel kan zijn naar het konijn. Ik zou dus niet zoveel moeite doen, maar gewoon zorgen dat ze allebei voldoende ruimte hebben. Blijft het konijn ongelukkig en gestresst, dan zit er niet veel anders op dan de pup weer weg te doen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond en een konijn zijn in basis natuurlijk geen ideaal koppel. Mijn ervaring is dat het per konijn erg verschilt hoe ze op honden reageren. De ene toont vanaf het begin vrijwel geen angst (ik heb hier een jong dwergkonijntje in de pleeg gehad die mijn hond echt opzocht, vanaf het begin, en altijd even wilde neuzen) maar andere konijnen zijn echt doodsbang. Uiteindelijk zullen veel konijnen de hond misschien accepteren en niet meer direct hard wegrennen.

Extra lastig voor jou konijn is dat zij alles in haar eentje moet opknappen (je hebt het over één konijn?). Konijnen zijn sociale groepsdieren, die als prooidiertje een maatje nodig hebben om samen op te letten bij enge dingen en steun bij elkaar te zoeken. Is het gedrag van je konijn voor jou trouwens onverwachts? Heb je, voordat je de pup aanschafte, niet een keer gekeken hoe je konijn op een hond (van iemand anders) in huis reageerde?
Ik heb zelf het principe dat hond en konijnen geen vriendjes hoeven te worden. In het begin zit er bij nieuwe (pleeg)konijnen altijd een extra hek en daardoor extra meters tussen de konijnen en de hond. Ik laat de dieren geen kennis maken in de zin van aan elkaar snuffelen. Zeker niet in het verblijf van de konijnen. Dat is altijd hun veilige domein, waar geen honden komen, daar moeten ze zich helemaal veilig kunnen voelen. Het scheelt dat je pup (nu) rustig is. Hopelijk blijft dat zo. Bij druk gedrag in de buurt van het konijn zou ik de pup direct rustig er bij weg halen. Misschien dat na enige tijd het konijn wat meer vertrouwen krijgt in de hond en merkt dat ze niet bij haar komt enz. Mijn eigen konijnen waren na enige tijd goed gewent aan de hond (die alleen buiten langs het gaas loopt), maar zij wonen samen buiten wat natuurlijk anders is dan dat er ineens een hond bij je in het zelfde huis komt wonen.  Ben je van plan om het konijn straks samen met de hond los door het huis te laten lopen? En wat als dat uiteindelijk niet mogelijk zal zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Christa Je bent duidelijk geen honden fan. Pup wegdoen is natuurlijk geen oplossing. Ik wil er juist wel moeite  voor doen anders plaats ik hier de vraag niet. 

 

@Bammyflurry Bedankt voor je reactie. Na het lezen ben in inderdaad gaan nadenken dat ze eigenlijk helemaal niks gewend is kwa andere dieren. Ze is afgelopen jaar op 'vakantie' geweest bij kennissen die konijnen opvangen. Daar heeft ze kennis gemaakt met kippen en en ander konijntje, dat ging na een week goed zonder kooi en hek ertussen (duurde ook even) . Maar dat is het eigenlijk wel. Hier thuis is ze altijd alleen geweest en de volledige aandacht. Kwam bij me op de bank liggen als ik tv aan het kijken was en overal in huis achter me aan huppelen. 

 

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ze goed met elkaar overweg kunnen (dus niet bang zijn) Samen los lopen als we niet thuis zijn zal nooit gebeuren. Maar mijn doel voor nu is voornamelijk dat ze in ieder geval door het huis huppelt als de pup buiten is of in de bench zit (als we aan het werk zijn en snachts bijvoorbeeld) Dat mag ze ook, daar is ze vrij in, maar ze heeft een denkbeeldige streep of zoiets waar ze niet overheen durft/wilt. 

Ze heeft een hok van 1,5 bij 1,5 m (zelf gebouwd) daaromheen ongeveer 1 meter ren. Snachts komt ze dus maar 2 stapjes buiten de ren.

 

Denk je dat het meer tijd nodig heeft? Misschien ben ik te snel. Of kan ik iets doen om het vertrouwen te winnen, zonder te forceren. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat dat "natuurlijk" geen oplossing is, maar als je eerste huisdier ongelukkig wordt van je nieuwe huisdier, dan lijkt het mij dat je daar toch een beetje aan vast zit. Ook vraag ik me af hoe je het op langere termijn ziet. Ga je de pup voor zijn hele leven opsluiten als je weg bent? Of mag het konijn op een gegeven moment gewoon zijn ren niet meer uit, omdat er nu een hond is en die vrij rond loopt? 

 

Ik heb niks tegen honden hoor. Maar ik vind wel dat je van tevoren moet bedenken of je er een tweede dier bij kunt hebben. Als ik heel eerlijk ben, heb ik het idee dat er niet echt ove nagedacht is dat de kans dat een konijn en hond niet samen gaan toch wel groter is dan dat ze gezellig samen op de bank liggen. Je hebt het over laten wennen en snuffelen, maar ik vraag me af of je konijn daar wel op zit te wachten. Ik denk dat je haar meer plezier had gedaan met een soortgenootje als vriendje.

 

ik sluit me aan bij bammy: ik zou zorgen voor een gecastreerd vriendje en een veilige ren die groot genoeg is, zodat loslopen in huis niet meer perse nodig is. Hopelijk gaat het daarmee dan goed. En als dat niet kan en het konijn altijd maar bang blijft, dan zou ik dat niet eerlijk vinden en denk ik dat de pup weg doen toch aan de orde is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de mogelijkheid om je konijn, met een soortgenootje, te verhuizen naar een kamer waar de pup niet kan/mag komen? Dat is voor jou misschien minder gezellig, maar dan hoeft je konijn niet bang te zijn en dat lijkt me wel belangrijk. Dan zou ik er echt wel een tweede konijn bij nemen als gezelschap voor je konijn.

 

We proberen echt wel met je mee te denken hoor, maar je hebt voor jezelf een lastige situatie gecreëerd, waar geen simpele oplossing voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honden worden niet voor niets gebruikt voor de jacht op konijnen en hazen. Konijnen en hazen zijn natuurlijk prooi voor honden. Als je ze laat dan gaan ze in de bossen en weilanden zelf opzoek naar (nestjes) wilde konijnen die ze doden en opeten. Jouw konijn weet dat, de hond is voor het konijn een roofdier. 

In de ogen van jouw konijn heb jij een roofdier naar binnen gelaten dat hem elk moment als een smakelijk hapje naar binnen kan werken. Hij hoort en ziet de hond overdag en 's avonds ruikt de hele kamer nog naar roofdier. In zijn ogen is dit gevaarlijke roofdier zijn territorium binnen gedrongen en is hij alleen veilig in zijn kooi.

De oplossing is om je konijn een plek te geven waar hij zich veilig voelt. Waar hij de hond niet kan zien of ruiken en hij een eigen ruim territorium heeft.

Dan zou je daarna als jouw konijn weer gekalmeerd is nog een keertje kunnen proberen om de puppy heel rustig te introduceren. Dat betekent dat de hond rustig is en niet bij het konijn kan komen en het konijn zelf een stukje dichterbij kan komen. Heeft hij dan dezelfde reactie dan kan jouw konijn gewoon niet samen met een hond. Dat kan, niet elk konijn komt over dat natuurlijke instinct tegenover een roofdier heen. Met deze uitkomst had je eigenlijk direct rekening moeten houden want die kans was heel realistisch. 

De enige oplossing zou dan zijn om je konijn een maatje en voldoende ruimte te geven waar hij niet in de buurt hoeft te zijn van een hond, in jouw huis of ergens anders.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met wat er al geschreven is door de anderen hier.

Nog wel even een belangrijk puntje om misverstanden te voorkomen; als het in huis niet gaat (omdat er geen kamer over is), dan is naar buiten doen nu niet meer een mogelijkheid, omdat je konijn geen goede wintervacht heeft. Dus de oplossing moet hoe dan ook ergens binnenshuis gezocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben verschillende konijnen gehad en een hond en kat. Nu hebben we twee konijnen eneen hond.

Vanaf het begin hebben we er altijd voor gezorgd dat de hond afstand houd van de konijnen. Het zijn geen prooien voor haar en geen speelmaatjes. Onze hond negeert onze konijnen dan ook volledig. Eerder hebben onze konijnen binnen gestaan en liepen hier ook los.dehond lag dan op haar stoel.

Onze konijnen staan nu buiten in een kooi van 9 vierkante meter en daarvoor staat een ren op het gras. Hier kunnen ze alleen in als we de deur van de kooi open zetten en dan blijven we erbij. Onze hond is dan ook vaak in de tuin en ze negeren elkaar gewoon. Hond snuffelt in de tuin en konijnen doen binky's.

Als een hond, ook al is het een pup, van een afstandje zit of staat te kijken, kan dit voor een konijn behoorlijk beangstigend zijn. De hond heeft hem dan toch in het vizier ook al bedoelt hij het nog zo vriendelijk. Honden en konijnen echt samen gaat gewoon niet altijd goed. Je konijn moet wel een plek hebben waar hij zich veilig voelt, constant spanning of angst voelen is natuurlijk ook vreselijk. Hopelijk vind je hier snel een weg in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben honden, kippen, katten en konijnen. Maar de konijnen en honden komen niet bij elkaar. Dat zou ook zeker niet goed gaan. Ten eerste vinden niet alle konijnen de honden leuk, het verschilt wat hoor, een konijn is echt nieuwsgierig naar de honden, twee vinden het wel ok en blijven zitten waar ze zitten, met een wat alerte blik. Maar ééntje (Joris, toch al wel een stresskip) schiet echt weg als hij Qila ook alleen maar ziet. De konijnen zitten veilig achter hekjes / kennelpanelen / renpanelen. De hond kan er dus echt niet bij.

 

Maar ik laat ze niet samen, ook niet onder toezicht. Ze lopen ook niet in het zelfde gebied om en om los. Onze hond heeft te veel jachtinstinct en vertrouw ik er niet mee. Zolang de konijnen blijven zitten zal het wel gaan, maar zodra er ééntje gaat lopen / rennen wil ze hem opjagen.

 

Mijn konijnen waren al buitenkonijnen voor de honden kwamen. Er is bewust over nagedacht over hoe het in te richten zodat ze geen last van elkaar hebben. Als er een ziek konijn in huis moet wonen kan dat op de kattenkamer, waar de hond niet komt. Volgend jaar gaan we de tuin veranderen en komt er nog meer afscheiding tussen de hond en konijnen, nog meer ruimte tussen hun verblijven in. Vooral voor de rust van de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tsja, het is natuurlijk ook niet alsof ze elkaars taal begrijpen.

 

Ik heb twee honden (drijvers, Border Collies) en tot gisteren had ik vier konijnen. Met de oudste hond gaat alles helemaal prima, leeft harmonieus naast en met elkaar. De jongste heeft echt een fixatie op de witte konijnen. Haar laat ik er niet bij. Dus of zij is in de tuin en de deur van de (overigens ruime) ren is dicht of de konijnen zijn in de tuin en de hond is binnen.

 

Simpel zat. Konijnen geen stress en hond ook geen stress. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .