Ga naar inhoud

science selective - brokken anders dan eerst


Evee

Aanbevolen berichten

Sinds kort zijn de supreme brokken anders dan ze waren.

 

De machine bij supreme is kapot gegaan, deze was niet meer te repareren en is vervangen. De samenstelling van het voer is onveranderd maar de brokjes zijn nu iets donkerder van kleur en ruiken iets anders, waardoor sommige konijnen ze niet direct eten. Mocht je nog oude voorraad hebben kun je het beste een aantal dagen mengen met de "nieuwere" brok. Dan horen ze het wel gewoon te eten.

 

Als het goed is zit de oude brok nog in zakken die houdbaar zijn t/m mei 2018. Nieuwe brok is de houdbaarheid vanaf juni 2018.

 

 

- edit: deze discussie heeft een eigen topic gekregen, ipv in het aanbod-forum.

aangepast door Evee
deze discussie heeft een eigen topic gekregen, ipv in het aanbod-forum.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei SimOone92:

Hier helaas het zelfde verhaal.. ben het nu al een paar dagen aan het mengen, maar hij vist helaas de 'oude' brokken eruit en laat de nieuwe liggen! 

Nevermind!!

 

Hij heeft vandaag zijn nieuwe brokjrs ook gegeten! Dus ik kan me alleen dan maar bij @Evee aansluiten en de brokjes inderdaad gaan mengen! Ik heb vorige week nog een ' goede/oude ' zak gevonden moet je even kijken dat de tht datum dan tot mei 2018 .. deze zouden nog de brokken van voorheen moeten bevatten! @koos de grote

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een zak met de 'nieuwe', donkerdere, brokken, de zak daarna had weer de 'oude' brokken en nu zijn ze weer aan een zak bezig met de 'nieuwe'... Gelukkig eten ze het hier wel allemaal. 

 

@Evee gaat het maar om een beperkte batch van deze donkerdere brokken? Of maakt de nieuwe machine die donkerdere en zijn de brokken dus voortaan zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe machine maakt de donkerdere brokken, dus het zal zo blijven.

Zakken met een houdbaarheid tot mei 2018 geloof ik zijn nog oude brokken. Met een houdbaarheid vanaf juni 2018 zijn de nieuwe brokken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop toch dat ze er nog eens naar gaan kijken want ik heb echt veel meer slechte eters sinds de overgang en dat zijn veelal konijnen die nog nooit Science Selective gehad hebben dus het is niet dat het om het verschil tussen de twee gaat. Ik voer juist Science Selective o.a. vanwege de hoge acceptatie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze er ook nog wel naar gaan kijken, ze zullen het denk ik wel merken in de verkoop. Ik merk zelf dat er meer vraag komt naar de care+, vermoed dat daar veel mensen op overstappen. Maar het probleem was dat de oude machine echt kapot is gegaan en niet meer te maken was. Maar misschien kunnen ze iets aan de nieuwe machine aanpassen waardoor de brokken weer de oude geur en structuur krijgen.

 

Supreme is verder ook bezig met het ontwikkelen van een nieuwe voeding, een graanvrije konijnenbrok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Dollie:

Ik hoop toch dat ze er nog eens naar gaan kijken want ik heb echt veel meer slechte eters sinds de overgang en dat zijn veelal konijnen die nog nooit Science Selective gehad hebben dus het is niet dat het om het verschil tussen de twee gaat. Ik voer juist Science Selective o.a. vanwege de hoge acceptatie.

 

Hier ook. Ze eten het wel maar lang niet zo enthousiast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij eigenlijk af hoe een (andere) machine invloed kan hebben op de smaak. Op het formaat, het uiterlijk van de brok snap ik. Maar hoe de brok er uit ziet maakt de meeste konijnen niets uit. Smaak en geur des te meer! Maar als je dezelfde 'brokkenpap' in de machine doet om er brokken van te persen als voorheen, moet de nieuwe brok naast een wat ander uiterlijk volgens mij geen andere smaak en geur krijgen. Zo'n machine doet, als het goed is, toch niks met de smaak? Of zie ik dat verkeerd? Ik weet niet precies hoe ze die brokken maken hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Bammyflurry:

Ik vraag mij eigenlijk af hoe een (andere) machine invloed kan hebben op de smaak. Op het formaat, het uiterlijk van de brok snap ik. Maar hoe de brok er uit ziet maakt de meeste konijnen niets uit. Smaak en geur des te meer! Maar als je dezelfde 'brokkenpap' in de machine doet om er brokken van te persen als voorheen, moet de nieuwe brok naast een wat ander uiterlijk volgens mij geen andere smaak en geur krijgen. Zo'n machine doet, als het goed is, toch niks met de smaak? Of zie ik dat verkeerd? Ik weet niet precies hoe ze die brokken maken hoor.

Het zal er wel aan liggen welke machine kapot is. Toen 1 of 2 jaar geleden de machine van HFST kapot was werden de brokken tot een andere temperatuur of op een andere manier verhit. De brok zag er nog hetzelfde uit en rook nog hetzelfde, maar de smaak was blijkbaar toch anders. Alle 6 mijn konijnen aten het toen niet meer (ze spuugden het bij de eerste hap zelfs gewoon uit  :'D). De nieuwe machine van SS is misschien niet precies dezelfde als de oude, zoals dat vaak gaat, en heeft misschien net iets andere instellingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb begrepen dat ze inmiddels de nieuwe machine wat hebben aangepast zodat de brokken weer meer als de oude zijn. Zelf heb ik die nog niet liggen, ik heb nog de "nieuwe-machine-brokken".

 

Het zou gaan om zakken die een houdbaarheid hebben vanaf november 2018 die weer aangepast zijn zodat ze meer als de oude zijn. Op het moment verkoop ik brokken met een houdbaarheid tot juli 2018. Begin volgende week krijg ik weer een nieuwe levering, maar geen idee nog met welke houdbaarheid.

 

Overigens moet ik zeggen dat er de laatste tijd niet veel klachten meer over het voer voorbij komen. Door te mengen lijken veel konijnen er toch zonder problemen op over te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf tegen problemen aanlopen en voer daarom tijdelijk wat anders. Een vriendin had een zakje december 2018 en die waren idd alweer anders. Dus ik waag binnenkort weer een poging. 

 

Nou heb ik op zich genoeg konijnen die het wel eten maar ook een aantal die het niet eten en een aantal die het met lange tanden eten. Het is dus niet dat ze het totaal niet willen allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een zak brokken houdbaar tot december 2018 en die brokken zijn weer dunner, rechter en wat lichter van kleur. Ze lijken inderdaad meer op de oude brokken. Ik heb wel het idee dat de brokken vroeger wat meer anijs-achtig roken. De zak brokken die ik mee kreeg voor de pleegkonijnen met houdbaarheidsdatum oktober 2018 heeft nog de dikkere, donkerdere brokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .