Ga naar inhoud

Help! Gezond vrolijk konijn eet slecht.


Boefje

Aanbevolen berichten

Ik had het topic Lemon verstopping? Maar dat spreekt geen mensen aan die mogelijk een soortgelijke ervaring hebben gehad, dus besloten een nieuwe topic te beginnen, want ik ben ten einde raad. 

Lemon mijn nijn zat samen met Noellie. Ook een dame. Er was weinig loos en ze waren behoorlijk klef. Lemon had wel vaak dat ze in een plashouding ging zitten. Vaak bij spanning of opwinding. Bijvoorbeeld als ik haar even wil pakken of opgepakt is. Maar zonder dat ook. Verder was alles goed. 

Toen ze gescheiden werden vanwege Noellies oorontsteking/EC zat ze alleen in een gesplitste ren. Ik merkte dat ze wat minder hooi at. Ook had ze tot twee keer toe een kort moment dat ze snel ademde. Zo erg dat mijn vriend er van schrok en mij erbij riep. Heel kort daarna ging ze weer wassen, hooi eten en spelen met haar dekentje. Lemon groef altijd graag in haar dekentje en kruipt eronder maar vanaf die periode bleef ze eronder liggen en zag je alleen een bultje stof. 

Ze was naar dierenarts geweest en die kon zo niks raars vinden. Misschien even klein gas aanvalletje. Het enige wat opviel was dat ze veel calcium heeft in haar urine. 

Haar eten ging weer goed en er was eigenlijk weinig raars nog. Ik was overgestapt op bergweide hooi omdat daar minder calcium in zat en begon bron water te geven. Ze vond het water lekker en ik kreeg de indruk dat ze meer dronk dan eerst. (Niet veel maar eerder zag ik haar amper drinken) met de nieuwe hooi werden haar keutels mooi groot en gelig. 

Uiteindelijk kreeg ik het idee dat ze toch weer minder hooi at. En dat onder het dekentje liggen vond ik vreemd. Dus besloten toen Noellie zich beter voelde te koppelen. 

De koppeling was aardig stressvol voor Lemon maar niet extreem erg anders dan bij elke koppeling. Ze hebben slechts 1x in het begin gevochten. Eenmaal gekoppeld verbleven ze weer in hun eigen stekkie. Op wat gejaag na zaten ze ook elkaar lekker te wassen en lagen bijelkaar. 

Toch wou ze ineens niet meer veel eten. Haakte sneller af bij groenvoer eten. At minder hooi. Keutels werden klein. Biks haakte ze sneller af. Tot het punt dat ze ineens geen biks of groenten wou zodra ik het gaf. Op willekeurige momenten dat ik het aanbied dan wel..maar ook niet tot alles op is. 

Tweede dierenarts bezoek bij een andere dierenarts kon ook niks raars vinden. Zelfs haar gebitje zag op het blote oog er goed uit. Ze heeft een mooie vacht. Mooie glinsteroogjes, oortjes schoon.. buikje voelde goed al mocht er wel iets meer in. Haar spiermassa mooi blabla.. dierenartsen spraken vol lof over haar. Behalve dat ze een paar korstjes had.. waarschijnlijk van de koppeling. 

Nu heeft ze een röntgenfoto gehad en haar gebitje is nagekeken maar buiten wat sludge in haar blaas was alles perfect. De sludge is blijkbaar een veelvoorkomend ding en dat plassen ze gewoon uit zolang ze goed drinken. Daar zou het dus niet aan moeten liggen. Geen niersteentjes niks niet. Hartje was goed. Buikje mooi met keuteltjes. Nu was het al wel op het punt dat ik toch maar dwangvoer gaf. Welliswaar niet erg veel, maar op momenten dat ik weg ging of ging slapen gaf ik haar een beetje. Ik gaf haar over de dag van alles om haar maar wat te laten eten.

Nu is ze vrolijk blij en huppelt... maar eten ho maar.. vanochtend waren ze beiden enthousiast en toen ik het eten gaf was er beetje speels gestoei..vreugde dansjes om elkaar heen.. en uiteindelijk ging Lemon apart zitten en at niet. Ze leek wel te willen eten dus gaf ik wat apart. Maar ze wil niet..ook niet uit mijn hand... ik weet het niet meer. 

Ik heb haar pijnstilling gegeven om zo uit te sluiten of het een pijn kwestie is of iets psychisch. Ondertussen toch maar beetje dwangvoer geven want ze nu nog niks gehad.

Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde niks weglaten. Alles kan van belang zijn. Hopelijk weet iemand iets wat zou kunnen helpen..want als dierenartsen het al niet meer weten... wat moet ik dan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het een idee zijn er iets minder bovenop te zitten? Ik snap dat je bezorgd bent, maar misschien bezorg je haar nu ook veel stress. Zeker dwangvoeren lijkt me noet wenselijk als ze zelf nog wel wat eet. 

Ik zou voer op meerdere plekken aanbieden of zelfs rondstrooien, zodat ze beiden rustig kunnen eten. En verder rust creeren en een stapje terug doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bovenstaand verhaal gelezen en snap dat je nu even niet meer weet wat je kan doen. Heb je al eens geprobeerd om de bikskorrels te weken in wat water (sience selective poft helemaal op en wordt zacht)? Gewoon om te kijken of ze die dan wel eet? Dat zou wat kunnen zeggen over plaatselijke pijn bij het eten.

Ik heb zelf veel ervaring gehad met verstoppingen en gas, maar ook met mijn konijn Loena die een abces bleek te hebben door kapotte kiezen/kieswortels helemaal achterin. Ik merkte daarin dat ze echt pas bij heel veel pijn niet meer at (maar wel net als Lemon enthousiast werd voordat het eten werd neergezet). Bij haar hebben ze de kapotte kieswortels alleen kunnen zien op een dure scan (geen rontgen) en ook pas echt nadat ze die een tweede keer hadden bekeken. Er moet dus wel echt iets aan de hand zijn met Lemon dat zij niet eet. Goed dat je er zo mee bezig bent.

Hoe gaat het met haar temperatuur en haar gewicht? Heb je het idee dat ze misschien ook EC heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij Lemon is..dat ze ene keer wel gewoon eet en andere keer niet. Gisteren heb ik meerdere keren op een dag biks uit de hand gegeven. Die at ze wel gretig. Uiteindelijk kwam ze dan wel aan de hoeveelheid.. maar bij haar is het net hoe de wind waait. Dwangvoer moet ze niet. Als ik een bordje appelmoesje geef likt ze dat lekker maar toch laat ze wat staan. Dus ik denk dat ik het gebit wel uit kan sluiten... 

EC.. nee. Al heb ik haar in het begin wel meebehandeld. Ze was op gewicht gebleven..ja nu ze minder eet is ze van 1.7 naar 1.6 gegaan. Verder is er niks loos met mevrouwtje... ze ligt nu weer lekker bij Noellie. Moest achter haar aan rennen want ik kon haar niet de ren inlokken met eten..wat normaal wel werkt..zucht. 

Verstopping is het ook niet...ze had zelfs grote keutels bij de dierenarts! Daarna niet meer.. 0_o  nu eet ze haar blindedarmkeutels.. ik had haar wel wat dwangvoer gegeven zonet want ik heb dr in de nacht niet gezien en zoveel hooi eet ze niet..en de hele ochtend ook geen biks gehad en groenten wou ze ook niet..ja een hapje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ze meer science selective kunnen voeren, ook al wordt Noellie dan misschien wat aan de dikke kant. Je zou ook kunnen proberen om naast de science selective eens te kijken of er een andere goede biks is die Lemon erg lekker vind en haar daar mee bijvoeren (als snoepjes).

Ik voer zelf mijn 13 jarige voedster een paar keer per week bij met de Burgess Excell Dual Care. Dat is voor herstel na ziekte en operatie, dus al eet ze maar een paar van die brokjes, dan heeft ze toch lekker wat voedingsstoffen binnen. Ze was namelijk erg mager en dat was de reden dat ik ze naar binnen heb gehaald deze winter.

Haar maatje Joris is juist nog een jong ding, erg actief en eigenlijk wat aan de dikke kant (omdat ik ze te veel voer, maar ja, anders wordt Binky te mager).  Binky at zelf gewoon wel alles hoor, maar weinig. Het probleem bij mijn konijnen is voor een groot deel ook dat Joris alles naar binnen schrokt, terwijl binky echt langzaam eet. Niets mis mee op haar leeftijd, maar wel lastig als je een koppel hebt. Joris eet dan alles op, terwijl Binky ongeveer nog aan het eerste stukje groenvoer of brokje bezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja had afgelopen daagjes wel de indruk dat ze wat koude oortjes had.. maar nu niet.. en tja wat ik zeg.. ze speelt wel gewoon.. daarom dacht ik misschien toch haar buikje wat af en toe opspeelt..meer kan ik niet bedenken.. maar ze gedraagt zich nauwelijks als een konijntje met gas.. ze heeft eerder ooit ook gas gehad en toen was het een heel zielig konijntje dat in een hoekje zat en tandenknarste. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen het wat rond te strooien..maar als ze los in de woonkamer lopen en Lemon zit aan de andere kant van de kamer en ik leg brokjes neer eet ze het ook niet.. tenminste vandaag nog niet.. ik probeer haar ook zeker zo min mogelijk te stressen maar hoe lang moet ik haar met rust laten als ik zie dat ze niks eet.. wat ik zeg..gisteren toevallig at ze wel..al was het een beetje.. nu dus weer niet. Het is nog vroeg maar normaal at ze dus wel iets al was het weinig. Ja net een plukje hooi.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer je ook niet de hele tijd op haar te richten, het kan ook zijn dat ze dat als stressvol ervaart. Probeer gewoon een fijne, rustige routine te krijgen zodat zij ook weet waar ze aan toe is. Rust & ritme zijn ook heel belangrijk voor konijnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar juist omdat ze zich zo gedraagt focus ik mij op haar. Niet andersom... de routine zat erin.. sochtends biks, vers hooi voor de hele dag en vul het bij, laat in de middag of vroeg in de avond biks en savonds groenten voor het slapen gaan. verder niks bijzonders. Ik heb wel wat beters te doen dan hele tijd daarop te focussen. Ik was destijds veel meer bezig met Noellie met haar oorontsteking. En nu probeer ik alleen steeds eten aan te bieden over de dag..wat Noellie uiteindelijk op eet. zij mag overigens ook niet dikker worden want ze kon dr billetjes al niet goed wassen en als ze haar blinde darm keutels wil eten draait ze eerst om haar as om te zoeken waar het ligt. Zodra ik merk dat ze niks eet geef ik haar beetje dwangvoer en voel ik even hoe het met haar buikje is. Normaal als een konijn niet eet wordt er meteen geadviseerd te dwangvoeren en nu moet ik haar maar hele dag met rust laten. Als ik dat doe blijft ze hele dag onder haar dekentje en gaan haar darmen stil liggen. Ik zal proberen een filmpje te uploaden. En ja ik heb even het dekentje van haar af getrokken want anders is er weinig gedrag te filmen. Hoop dat het lukt..hij was bezig maar duurt even. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet gefrustreerd raken, wij bedoelen het goed en willen alleen maar helpen :) . Dwangvoeren wordt inderdaad geadviseerd als een konijn niet zelf eet. Maar dwangvoeren is geen lange termijn oplossing. En jouw konijn eet wel wat zelf, alleen weinig. 

Op zich mogen konijnen overdag best rust zoeken, en zullen ze overdag ook niet altijd veel eten. Dat is geen ongewoon konijnengedrag. Konijnen zijn schemerdieren en vooral 's ochtends en 's avonds actief. Zolang ze op die momenten wel actief zijn en eten is het goed. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de darmen stil komen te liggen en/of ze gasaanvallen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gefrustreerd ben ik al reeds.... vanaf Noellie met haar oorontsteking heb ik al geen rust meer. En dan is dat enigzins stabiel en klaar begin mijn andere nijn. Mijn portemonnee is geen bodemloze put en met Lemon zit ik met mijn handen in het haar. Ik functioneer zelf al niet meer. Ik heb ADD en heb structuur nodig en dat heb ik al weeeeeken niet meer. En terwijl ze gisteren veel over de dag verspreid zat..ja zelfs bij de dierenarts in het patiënten verblijf at ze haar worteltjes daar waar ze het meeste stress moet hebben. En nu eet ze helemaal niks nada noppes.. dus ik heb haar een beetje dwangvoer gegeven..want als haar darmen stil gaan liggen eet ze helemaal niet meer en ben ik nog verder van huis. Meestal als ze wat in hun buikje hebben is hun eetlust beter. Tenminste dat is mijn ervaring. En gisteren maakte dat dus ook geen bal uit want ze at net zo goed alles wel wat ik gaf..al was het kleine beetjes ondanks dat ik haar voor dat ze onder narcose moest en ik haar weg bracht nog een beetje dwangvoer had gegeven. 

stress zou kunnen.. maar wat is het dan.. want bij de dierenarts at ze ook al wel wat.. en thuis ook..maar ik moet haar wel in leven houden tot ik een oplossing vind voor haar bizar gedrag... ik weet het klinkt raar als ik vertel dat ze ene dag best wat eet en andere dag dus niks... maar dat is dus precies wat het is... en vandaag heb ik haar nog niet zelfstandig wat zien eten..op een klein plukje hooi en blindedarmkeutels na.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vervelend! 

Bij een paar van mijn nijnen heb ik ook gehad dat de dierenarts niks kon vinden en uiteindelijk de kiezen had geslepen maar zich echt afvroeg of het daar nou door kwam (er zaten wat scherpe randjes, maar niet noemenswaardig). Uiteindelijk knapten ze dan toch weer op, ook al duurde het soms wel een poosje. Waren de kiezen dan toch het probleem? Het leek er dus wel op, maar het is niet zeker. Tijdens hun ziekzijn gaf ik ook carprofen en bij sommigen ook metocloral. Bij 1 konijn duurde het een keer zeker 2 weken na het slijpen voor ze weer normaal ging eten. We wisten het toen ook niet meer en op een avond vreesde ik er echt voor. Ook zij knapte op den duur toch weer helemaal op. 

Ik zeg absoluut niet dat het bij Lemon ook zo is. Maar ik wilde dit toch even met je delen omdat je om soortgelijke ervaringen vroeg. Het is soms heel lastig te achterhalen wat er nou aan de hand is, en soms kom je er nooit achter. 

Sterkte, ook voor jou. Hopelijk gaat het bij beide konijnen snel weer goed. Ze kan misschien ook nog wat 'last' hebben van het roesje en het behandelen van haar gebit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet het niet..gisteren had ze geen pijnstilling gehad en at ze terug van de dierenarts ook.. ik stemde mijzelf hoopvol omdat ze ook weer wat meer biks at..maar nu dus nog niks... en nu heeft ze toch wat later in de ochtend pijnstilling gehad.. maar dat maakt geen verschil zo blijkt... maar ik laat haar nu maar even.. wie weet is haar eetlust einde van de middag er weer. Ik ga denk ik maar even me aankleden want ik loop nog in mn pyjama rond en ga maar even een wandeling maken.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Evee:

Wat ik op het filmpje zie is geen gek konijnengedrag hoor. Wat een dotje is het trouwens! :)

Het enige wat mij enigszins opviel is dat ze het hooi pakt en even knabbelt maar het ook steeds uit haar bek laat vallen.

Het is ook vaak lastig in een filmpje te vangen, vaak is het het hele beeld waardoor je er een slecht gevoel bij hebt. En het slecht eten is natuurlijk niet hoe het hoort.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik.. ze oogt niet ziek maar ik ken haar en weet wanneer ze zich anders gedraagt. Ze eet gewoon niet nauwelijks of slecht. En ja ze is echt een mooierd.. allebei trouwens haha. :) Zou fijn zijn als ze gewoon weer normaal functioneerde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Lienappelsien:

Het enige wat mij enigszins opviel is dat ze het hooi pakt en even knabbelt maar het ook steeds uit haar bek laat vallen.

Dat is wel waar, maar dat zou op tand/kiesproblemen wijzen. En die zijn er niet. Hoewel ze nu natuurlijk nog wel last kan hebben van de behandeling van gisteren.

Mijn konijnen doen ditzelfde vaak ook met hooi als ik het ze met de hand aanbied, aanpakken, maar toch laten vallen van "heb je niets lekkerders", terwijl ik ze dan een paar minuten later wel gewoon rustig hooi zie knabbelen op het toilet. Het blijven vreemde beestjes :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze was wel frustrerend de hooi door midden aan het knagen.  Maar helaas zie ik haar niet lekker hooi knabbelen. Ze ligt nu beetje slaperig te wezen in een hoekje vlakbij haar veilig verstop dekentje. Dus laat maar even misschien dat ze straks wat eet als het etenstijd is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend he als ze anders dan anders doen en er blijkbaar niks aan de hand is. Ik zou toch het advies eens proberen om haar met rust te laten, hoe moeilijk dat ook is. Toen Olav laatst ziek was, moest ik van de dierenarts iets anders gaan doen en hem met rust laten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom beneden en ze komen beiden naar mij toe alsof ze eten willen. Ik geef eten in het bakje omdat Lemon daar meteen naartoe rent. Ze pakt 1 biks en laat het vallen springt naar haar dekentje en gaat daaronder. Noellie is haar enthousiaste zelf en komt er natuurlijk ook als een wildebras naartoe. Ik pak het bakje en strooi het vlakbij Lemon over de grond. Ze gaat met haar koppie in een reflex er naartoe maar kruipt weer onder de dekens. Na een tijdje heb ik maar vers hooi in de bak gedaan. Ze kwam er niet meteen op af maar knabbelt nu beetje hooi.

Moet er wel bij zeggen dat ik heel even ander hooi had want toen ze teveel calcium in dr urine bleek te hebben had ik bergweide hooi gehaald. Ik was bang dat ze daar misschien niet tegen kon omdat het mrt dit hooi begon. Maar vind t maar droge stink prut en die andere vonden ze toch lekkerder. Nu heb ik deze weer gehaald en ze eet nu wel weer iets meer hooi..maaaaar terwijl ik dit type is ze alweer onder haar dekentje gekropen.

Overigens zat ze ook al onder haar dekentje toen ik beneden kwam.. 

Of het is stress van het koppelen geweest en is ze nog beetje onder de indruk van Noellie en is er misschien snachts even een achtervolging geweest...

En anders weet ik het ook niet eigenlijk..want in de loop van de dag zal het vast wat beter gaan..het blijft in etappes eten bij haar. Haar keuteltjes zijn nog klein. 

Ik hoop dat als ze wat meer vertrouwen in Noellie krijgt ze beter gaat eten. Zal nu wat moeilijker zijn nu ze ontdekt heeft dat ze  nu permanent onder het dekentje kan blijven zitten ipv er alleen onder door te kruipen. 

Pff kleine truttebol.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me nog steeds af of ze misschien anders reageert als je haar in water geweekte biks geeft. Sience Selective kun je heel goed weken in water en wordt dan lekker zacht. Gewoon om eens te kijken of ze daar minder moeite mee heeft (dus niet dwangvoeren, maar gewoon geweekte biks aanbieden).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .