Ga naar inhoud

Doe jij aan voedselverrijking voor jouw konijnen?


Evee

Voedselverrijking  

111 leden hebben gestemd

  1. 1. Doe jij aan voedselverrijking voor jouw konijnen?

    • Ja, soms.
      62
    • Ja, dagelijks.
      36
    • Nee, nooit.
      13


Aanbevolen berichten

Zit bij jouw het hooi in een hooiruif en de brokken in een voerbakje? Of doe jij aan voedselverrijking? Hang jij bijvoorbeed het groenvoer op, strooi je de brokjes door het hok heen of stop je ze in een snackbal? Of maak jij regelmatig een hooibal of stop je de brokken in een eierdoosje? Wij zijn benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe niet dagelijks aan voedselverrijking. Wel regelmatig.


Ik zorg wel dat ze altijd lekker bezig zijn, soms wel met voedselverrijking (verrassingszakje, hooibal, eierdoos of wc rol met brokjes, touwtje met groenvoer ophangen, snackbal met brokjes er in etc) maar soms ook met nieuw speelgoed of een kartonnen doos. Dus niet altijd met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gestemd voor 'nooit', maar dat was voor ik las dat groenvoer ophangen ook telt als verrijking. Want dat doe ik vaak wel, alleen dan niet ter verrijking, maar meer omdat ze het niet zouden vertrappen en het dus langer fris blijft. En ook om de restjes niet te moeten afschrapen van de vloer, want opgehangen maak ik gewoon het touwtje los en is alles meteen weg. Maar verder dus 'nooit'. Uit praktische overwegingen. Korrels die blijven liggen, raken zompig door de regen en plakken in haar en op de vloer. Voer verstoppen in een kartonnen doos, bv, leidt er alleen maar toe dat ze dat ding als wc gaan beschouwen. Bovendien is het koppel wat ik nu heb nogal lui, dus ik betwijfel zelfs of ze een snoepjesbal, bv, ook maar uberhaupt zouden snappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het dagelijks, een klein deel van haar brokjes gaat in het bakje en het andere deel gebruik ik ervoor. Ik strooi die brokken rond of ik stop ze in een snackbal/snackrol of ik clicker ermee of stop ze in een intelligentie speelgoed of ik gooi een brokje naar haar en dan moet ze het opsnuffelen. Ik heb een week geleden een portie verassingzakjes gemaakt met hooi, brokjes en kruiden of gedroogd fruit in gemaakt in een krantenpapier. Ik stop soms ook wat brokjes en hooi in een wc- rolletje. En het groenvoer verspreid ik ook, het witlof scheur ik in stukjes en verspreid ze door de ren en het hok, andere dingen vlecht ik door de tralies of leg ik op haar ren ( het is een lage ren en ze kan net aan het dak als ze zich helemaal uitstrekt) en de rest geef ik gewoon uit de hand.

Best veel eigenlijk als ik het zo allemaal opschrijf:P.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen het soms, bv brokjes onder een handdoek verstoppen, kruiden doorheen de ren verspreiden, voerbal etc. We deden het wel meer toen we alleen Dash nog maar hadden (toen wel dagelijks), om te zorgen dat ze zich minder zou vervelen, nu Pepper er ook is doen we het eigenlijk wel wat minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt eigenlijk, maar dat klinkt wel 'zielig'. Ik verstop geen eten behalve wel eens in een snackbal of houten schuifjes, maar gedurende de dag of avond laat ik ze wel vaak naar me toe komen voor een biksje of iets anders. Ze herkennen het geluidje die ik maak precies en volgen me door het hele huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef regelmatig een intelligentiespeeltje of de voerbal. Vinden ze fantastisch. Vooral Britt en Klene zijn/waren daar bloedfanatiek in. Die kleine tandeloze had overal haar eigen manier voor gevonden om toch het doel te bereiken. Met hooi doe ik dat overigens niet. Hooi op de grond staat synoniem aan piesen op die plek. Maar met groenvoer, brokjes of kruiden? Ja hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks strooi ik door de ren en groenvoer verspreiden ze zelf :P Bij Olav doe ik soms de biks in intelligentie speelgoed of in muffin bak met wc rolletjes/balletjes maar hij is zo slim dat ie dan net zo snel is met zn biks als dat ik het niet zo zou geven :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gestopt met voedselverrijking. Intelligentiespeelgoed wordt hier niet op prijs gesteld, het wordt genegeerd of direct gesloopt. Snackballen zijn ook geen succes. Eerst hadden we twee houten, maar de eerste viel uit elkaar en over de tweede werd geplast en vervolgens werd eraan geknaagd. Nu hebben we een plastic/rubberen bal, maar ook die wordt liever gesloopt dan gerold. WC-rolletjes met hooi en lekkers erin worden ook genegeerd of ze eten het karton op (niet de inhoud...). Vroeger maakte ik nog weleens groenteslingers, maar daar knaagden ze liever eerst het touwtje van door om vervolgens het groen van de grond te eten. Daarnaast kan Jasper daar inmiddels niet meer van eten, nu hij zijn voortanden mist, de sukkel. Biks geef ik ze ook in bakjes, maar die gooien ze zelf al direct door het hele verblijf, dus die biks raken in principe wel verspreid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ingevuld 'soms', omdat het denk ik niet echt voedselverrijking is. Brokjes krijgen ze beide (verschillende hoeveelheid) in een bakje die ze direct leeg eten. Hooi (regelmatig gemengd met gedroogde kruiden) leg ik op verschillende plekken in de ren. Groen krijgen ze ook op verschillende plekken in de ren. Ze moeten dus wel hun eten gedeeltelijk bij elkaar scharrelen. Heel af en toe vul ik een voerbal. Ik vind het wel leuk om iets lekkers op een 'moeilijke' plek te verstoppen en dan te kijken wanneer het weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 'nooit' aangevinkt maar ik doe soms het hooi in een houten hamstertunnel of in een lege wc-rol of ik geef ze eten met m'n hand. Ik heb vroeger regelmatig de biks in 2 van die snackballen gedaan ze snapten het meteen, alleen het werd meer een gevecht. Een konijn pakte de bal op en ging ermee wegrennen waardoor de andere niets meer gaf om zijn eigen en ging er boos achterna rennen *OEPS* maar ik vind het wel erg leuk om te doen dus ik ga het waarschijnlijk wel vaker doen ;) ( op andere manieren *haha* )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hangt er een beetje van af. Nu met het natte weer zet ik het eten niet buiten omdat het dan een beetje snel vergaat :-)

Ik heb wel een snackbal en zo'n balletje voor hooi wat ze erg leuk vinden. Heb ook een spelletje waarbij ze van die balletjes moeten wegrollen om het eten eronder (meestal groenten) te kunnen krijgen.
Ik probeer altijd zo veel mogelijk verrijking te geven anders dan gaan ze slopen. Dus bijv ook kartonnen doosjes waar ik het hooi/groenten in stop of knaagspul. Maar grootste deel van de dag lopen ze in de tuin en mogen ze aan de plantjes knagen.

Laatst in de grootste dierenwinkel van Europa geweest, Zoo Zajac in Duisburg. (Aanrader!) Ze hadden daar zoveel voor konijnen, heel leuk om te zien. Ga binnenkort weer om maar wat spul in te slaan. Hadden namelijk ook veel 'natuurlijk' spul. Ze hadden bijvoorbeeld hooi in een soort staafjesvorm, grote dennenappel waar dan wat lekkers in het midden zit verstopt en veel meer. Was erg leuk om te zien dat er zoveel op de markt is, zou graag in Nederland ook wat meer variatie zien dan alleen de sticks :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .