Ga naar inhoud

Slachtoffer e.cuniculi


mies75

Aanbevolen berichten

Onze grote vriend Blue (Franse hangoor)is nu 3.5 jaar oud en werd ruim een week geleden ineens uit het niets getroffen door e.cuniculi.

Blue is ons eerste huisdier en ook onze eerste Fransoos.

Hij leeft bij ons in huis,staat in de woonkamer en is volwaardig lid van ons gezin.

Vorige week vrijdag kwam Blue gillend achter de bank vandaan gekropen,tollend ,ogen weggedraaid,trillend en zijn kop stond 90 graden gedraaid.

Mijn vrouw trof hem zo aan en raakte volledig in paniek.

Ik was op klus,een uur van ons huis en ben meteen naar huis gevlogen.

Lastig om uit te leggen aan mijn manager dat ik naar huis moest voor mijn zieke konijn.

Meteen naar de da die gelukkig zeer kk is.

Het hele scala aan medicijnen gehad (antibiotica,fenbendazol,dexamethasol,paar dagen later pijnstillers,oogdruppels,metacloral en carprophen)

De zaterdag was hij thuis,at en dronk goed en keutelde ook goed.

Zondag at hij niet meer,dronk hij niet meer en keutelde hij steeds minder.

Meteen begonnen met dwangvoer.hij werd steeds zwakker en ik dacht dat hij de nacht niet zou overleven.

Maandag meteen naar de da en daar is hij tot afgelopen vrijdag gebleven.

Hij heeft om het uur dwangvoer gehad en ook nog vitamine b injectie.

Nu is hij weer thuis.

Hij eet nauwelijks nog zelfstandig,ligt alleen maar stil in zijn kooi en is incontinent.

Verder is 1 oog ontstoken.

We geven hem nog een paar dagen om verbeteringen te laten zien maar als hij blijft zoals hij nu is of slechter word zien we geen mogelijkheden meer voor hem.

Ons hele gezin is er kapot van,het is echt zo triest om hem zo te zien....

Nooit gedacht dat je zo een band met een konijn kon hebben maar ik zie hem echt als mijn vriend.

ad2a118bef3ffce59dc3e6572cdf95fe9d3998e9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nog wel een klein beetje basillicum en peterselie.

En spontaan eet hij weer wat biks van de grond.

Helaas zijn er de afgelopen 14 uur niet veel keutels geweest,misschien maar een stuk of 15 hele kleine.

Drinken doet hij wel redelijk goed

Hij ligt ook constant op zijn zij,iets wat hij echt nooit deed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel naar om dit mee te maken. 

Ik neem aan dat hij wel nog steeds fenbendazol (panacur) krijgt? Moet je ook duplocilline geven? En ook wellicht medicijnen voor de darmen? Kan zijn dat door de stress zijn darmen een mindere werking hebben en daarmee kleinere tot geen keutels tot gevolg.

Hopelijk knapt Blue toch weer op. Met E.C. kan het wel eens zo zijn dat je een lange adem moet hebben, en dat er ook sprake kan zijn van terugval, waarna het konijn toch weer opknapt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij keuteld nog steeds bijna niet.

Ik heb nog cisaral staan.

Zou ibijvoorbeeld ipv metocloral de cisaral kunnen geven om te zien of dat beter werkt?

En hij krijgt momenteel ook nog pijnstillers,carprofen kan het zijn dat hij daar nog suf van is?

Nog een vraag,hij is momenteel niet zindelijk,zijn kooi staat in de woonkamer en er ligt een kleed in wat niet echt fris en hygiënisch is.

Hij gebruikte altijd een kattenbak met zon dak erop zegmaar.

Nu kwam hij er wel in maar niet meer zelf uit,hij blijft maar in de ronte tollen

Ik heb het dak er al afgehaald maar hij weigerde er nog op te gaan en laat het gewoon lopen.

Wat zouden we hier nog mee kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je beter cisaral kan geven, want naar mijn idee is metocloral een middel dat meer gericht is op de maag. Cisaral is meer gericht op de darmen. Naast de cisaral kan je ook proberen zijn buikje te massseren (met de klok mee). Dit heeft ook wel eens een positief effect op de darmen.

Ik heb zelf een konijn met EC gehad die haar evenwicht kwijt was. Zij is toen 4 dagen op de kliniek gebleven en eenmaal weer thuis kreeg ze nog cisaral (voor de darmen), metacam (pijnstilling), panacur, maar ook moest ik duplocilline injecteren (om de dag).

Het kan zijn dat je konijn suffig is van de medicijnen.

Wat zijn ontlasting betreft zou je misschien ook oude handdoeken oid in zijn hok kunnen leggen. Die kan je nl wassen. Zo blijft het frisser voor je konijn (en ook voor jullie).

Weet wel dat het soms lang kan duren voordat je konijn geneest van EC. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem nu cisaral ipv metocloral gegeven.

Kijken of dat beter gaat.

De da ziet er eigenlijk al geen heil meer in omdat hij de afgelopen week nauwelijks verbetering heeft laten zien.

Wij vinden het heel moeilijk maar willen hem niet onnodig laten lijden.

Kans op herstel? Geen idee. Maar voor hem lijkt het nu ook een hel

Heel moeilijk maar we kijken het nog een paar dagen aan

Praktisch gezien is de intensieve behandeling ook moeilijk vol te houden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een enorm vervelend om je konijn zo te moeten zien. Het blijft altijd moeilijk om te bepalen of je nu verder met behandelen moet of niet. Sommige konijnen zijn na een week al weer hersteld, terwijl andere konijnen er veel langer over doen, en helaas ook wel eens komen te overlijden. Het is gewoon een enorme rotziekte, waarbij geen prognose van herstel te geven is. 

Het is uiteraard geheel aan jullie om te bepalen of jullie nog verder gaan met behandelen of dat jullie er mee stoppen. Hopelijk staan de medicijnen toch nog aan. 

Ik wens jullie heel veel sterkte toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte voor je gezin. 

 

Ik heb geen ervaring in zo'n situatie maar vind het wel enorm verschrikkelijk, je zegt dat je konijn alles laat lopen en dat het dekentje onfris wordt.

 

Je kan eventueel zo'n plasdoekdoek voor honden aanschaffen - die vaak op een plaatje word gelegt zodat deze blijft liggen - om op het dekentje te leggen.

Mischien zoals in een voorgaande reactie al te lezen handdoeken leggen aangezien deze makkelijker te wassen zijn (en er eventueel een plasdoek opleggen).

 

Mischien kan het je toch een beetje helpen, alvast een foto moest iemand niet weten waarover het gaat.

IMG_1640.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is echt een kloteziekte. Mijn konijn Pluis heeft het ook gekregen. Leek op te knappen in de eerste week, begon daarna plots met tollen. Alles aan gedaan, en nog 1 laatste 'redpoging' over, maar toen overleed hij zelf. Helaas :( Wil jullie dus heel veel sterkte wensen! Ik heb Pluis overigens toen gefixeerd in een voedingskussen voor baby's in een meterkooitje, om het tollen tegen te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel veel sterkte ! EC is echt een rot ziekte ! Mijn ram kreeg het begin deze zomer 's ochtend viel hij de hele tijd om. De volgende dag ( 30 uur later ) naar de DA gegaan en voor 2 weken fenbendrops gekregen na 1 1/2 week was die weer beter, het kan dus heel raar lopen. Veel geduld is er nodig bij E-cuniculi en goede zorg, ik hoop echt dat die opknapt. Je kan meschien nog wat hooi-thee geven ofzo, maar in principe kan je niet meer doen. Heel veel sterkte ik denk met jullie mee !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blue heeft geen vooruitgang laten zien sinds afgelopen donderdag.

Feitelijk is er aan zijn toestand sind 1.5 week niets verbeterd.

Hij eet en drinkt niet zelf.
Is erg mager geworden en tolt nog steeds in de rondte.

Hij is heel zwak geworden.

Gisteren at hij nog wel goed hooi maar de hele nacht en tot nu heeft hij niets gegeten of gedronken.

Zijn dwangvoer gaat er ook niet meer in.

Hij is heel erg onrustig.

We gaan waarschijnlijk vandaag nog Blue laten inslapen om verder lijden te voorkomen.

We zien geen kans meer op herstel.

Zijn strijd is gestreden en hij heeft dapper gevochten.

We hebben alles gegeven maar het mocht helaas niet zo zijn.

 

:-(

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat hij maar kort zelf hooi gegeten heeft. Als ik het zo lees lijkt het wel of hij zelf de strijd lichamelijk niet meer aan kan.

Het is en blijft een enorm moeilijke beslissing om een dier te laten inslapen, maar als je aan je dier ziet dat het alleen maar een lijden is, dan maakt dat het besluit iets makkelijker. Jullie kunnen zelf het beste bezien wat voor Blue het beste is. Jullie hebben er alles aan gedaan om hem er weer bovenop te krijgen, maar helaas mocht het niet baten. 

ik wens jullie heel veel sterkte vandaag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verschrikkelijk deze berichten. Stiekem hoop ik voor jullie dat Blue weer een opleving heft gekregen. Ik heb zelf geen ervaring met E.C., maar toen ik op het punt stond om mijn konijntje in te laten slapen begon ze plotseling weer te eten. Ze doen ons soms verbazen.

Wat hier ook uit komt: het is super hoe jullie omgaan met Blue en ik hoop het beste voor hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .