Ga naar inhoud

Franse Hangoor 8 weken


Roosa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Heb nog een vraag voor jullie kenners. Heb sinds een week een FH dame van 8 weken. Ze zit samen met mijn Duitse hangoor.

Dit gaat gelukkig allemaal goed maar ik was aan het lezen over het gewicht hier op het forum en ik las dat eeb fh van 6 weken zo'n 1.6 kg moet wegen. Heb gelijk mn kleintje gewogen en ze weegt 1.4 kg en is 8 weekjes. Dit betekend dus dat ze wat te licht is. 

Ze krijgt onbeperkt hooi. Verder krijgt ze sochtends samen met de duitse een bakje gewone biks zonder lekkers zeg maar. 'S middags en 's avonds haal ik haar uit het hok om haar nog extra voer te geven. Ik kan dit niet in het hok zelf geven want dan eet de duitse ook mee en zij heeft inmiddels een kleine wam dus wil niet dat ze meer biksjes eet.

Hebben jullie tips of adviezen wat ik het beste kan doen? Moet ik ander voer halen misschien? Of moet ik de kleine spruit in het nachthok 'opsluiten' met eten zodat de grote er niet bij kan?

Ik hoop op tips want ik wil alleen het beste voor mijn nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso moet je konijnen nooit opsluiten in een hok, overdag niet maar zeker niet snachts omdat konijnen schemerdieren zijn en dus snachts wanneer wij slapen 't actiefst zijn..

Wanneer is een konijn te dun.. kunje haar ribben & ruggenwervel heel goed voelen, of voel je deze maar een beetje?

Verder zou je kunnen proberen haar erwtenvlokken te geven.. schijnt goed te werken als "dikmaker".. verder staan hierover volgens mij nog wel meer tips om 'n konijn aan te laten komen, ff zoeken..suc6..    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde met opsluiten alleen tijdens het eten zodat het andere konijn er niet bij kan komen. Natuurlijk sluit ik haar geen dag of nacht op. Ze hebben zelf de keuze om in het hok of in de ren te zijn.

 

Erwtenvlokken? Kan dat voor een konijntje van 8 weken en waar haal je zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de website van Dieza kun je heel veel kruiden en andere dingen bestellen, ook erwtenvlokken. Ik bestel daar altijd en ben er tevreden over.

Ik weet niet of zo'n kleintje erwtenvlokken mag, misschien weet iemand anders dat?

Komt ze wel bij als je haar weegt? Want dan zou ik me eigenlijk niet teveel zorgen maken. Niet elk konijn is hetzelfde dus kan me voorstellen dat er wel wat verschil in kan zitten. Komt ze niet bij of valt ze af, dan zou ik de dierenarts wel inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komt wel wat bij maar omdat ik las dat ze met 6 weken al 1.6 zou moeten zijn maakte ik me een beetje zorgen. 

Ik blijf haar natuurlijk apart bijvoeren. Hoe vaak zou ik haar het beste kunnen wegen volgens jullie?

 

Tips zijn altijd welkom, heel graag zelfs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staar je niet blind op een gewicht. Die 1,6 kg is natuurlijk maar een gemiddelde en er zit veel verschil in. Het gaat er vooral om dat ze zich goed ontwikkelen, groeien en niet te mager zijn. Ik zou alleen wegen om te zien of ze bijkomt. Of misschien wel niet wegen en gewoon kijken hoe ze het verder doet. 1 maal per dag apart zetten met een beetje extra biks lijkt me geen probleem. Erwtenvlokken weet ik niet zeker, of ze dat mogen hebben. Volgens mij is dat vrij eiwitrijk en dat is juist voor jonge konijnen niet zo fijn. Liever gewoon iets meer brokjes en verder gezonde voeding met hooi en groenten (groenten wel langzaam opbouwen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat stelt me wel enigszins gerust. De erwtenvlokken zal ik dan maar niet doen. Overal lees je dat jonge konijnen onbeperkt biks mogen maar als ik het smorgens in het hok geef met de ander en ' savonds de kleine eruit haal en wat apart geef in combinatie met hooi en opbouwen met groenten zou het voldoende moeten zijn?

 

Denk dat ik 1x per week even weeg zodat ze niet afvalt. Meer voor mijn eigen geruststelling want het is een heel vrolijk enthousiast en energiek konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest op veel plekken dat ze onbeperkt mogen, maar de hoeveelheid zich ze als volwassen konijn mogen wordt ook vaak aangehouden. Dus wel meer dan o.b.v. hun huidige gewicht, maar zeker niet onbeperkt. Ik was ook onbeperkt gewend, maar eigenlijk zagen we in de opvang dan best veel konijntjes met plakpoep. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zitten de grote konijnen negen van de tien keer onder de groeicurves en onder de richtlijnen qua voeding, uiteraard moeten ze niet mager worden maar ik vind dat die grote konijnen vaak veel te vet gemest worden. Worden ze mooi groot en vol van, ik snap dat dat leuk scoort op de shows maar geeft ook veel meer kans op gezondheidsproblemen. Ik vind wat kleiner en fijner een stuk beter voor het dier. Gewoon zo voeren dat ze netjes, gelijkmatig groeit en niet mager voelt, verder veel ruimte geven zodat ze mooi spieren kan kweken. Ik heb vorige zomer drie jonge Fransen binnen gekregen waarvan twee er nu nog zijn, ik denk dat die de 5 kg misschien net halen nu. Zijn prima gezonde beestjes die absoluut niet mager zijn en lekker in hun vel zitten. De alom aanbevolen 120 gram per konijn hebben zij echt nooit gekregen. Het is momenteel een beetje de trent groot, groter, grootst bij de konijnen maar daar worden de dieren echt niet blij van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjullie voor alle fijne reacties.

Het wordt ook absoluut geen showkonijn en haar gezondheid staat boven op dus ze wordt zowiezo niet vet gemest.

Het is denk ik meer mijn eigen onzekerheid omdat ik die gewichtstabel zag en tot de conclusie kwam dat mijn nijn dan toch te licht zou zijn volgens de tabel.

Ik blijf haar gewoon 2x per dag voeren en ze krijgt onbeperkt hooi. Ik denk zolang ze energiek is en netjes haar blinde darmkeutels op eet dat het wel goed moet zijn en ik niet zo overdreven moeder achtig moet kijken of alles wel klopt. Het is een jong vrolijk springerig meisje dus ze zal zich vast prima voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde ook niet suggereren dat je haar vet mest hoor, zo bedoelde ik het niet! Maar de hoeveelheden die vaak aangeraden worden door de kenners zijn wel hoeveelheden waarmee je ze vet mest, of in elk geval sneller laat groeien terwijl rustig en geleidelijk naar mijn mening gewoon gezondere konijnen geeft.

Overigens ga ik met Renske mee, een wam wordt gevormd onder invloed van oestrogeen en zegt zeker niet altijd wat over het gewicht. Franse en Duitse hangoren hebben ook flinke aanleg voor wammen, niks aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke foto! Zo groot is de wam van mn Duitsje niet.

 

Nog even een vraag voor de kenners. Mijn duitser heeft altijd buiten geleefd. De franse is buiten geboren. Ze hebben tijdelijk even op de logeerkamer zonder verwarming gezeten zodat ze op neutraal terrein konden kennis maken. Vandaag hebben we een groot nachthok gekocht voor hun samen met een ren er aan vast. Kan ik ze nu na bijna 2 weken weer naar buiten doen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kleine franse is 10 weken, buiten geboren en de duitse heeft hier altijd buiten gezeten. Ze zijn alleen even tijdelijk naar binnen gegaan om op neutraal terrein te wennen. Ze hebben dus een kleine 2 weken op de slaapkamer zonder verwarming gezeten.

Kan dit dan samen naar buiten denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .