Ga naar inhoud

Charles de Engelse hangoor


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik schreef eerder in off topic al wat over Charles, de Engelse Hangoor die op 8 augustus bij ons in de opvang kwam. Engelse hangoren hebben extreem lange oren, ziet er heel grappig uit maar het gaat enorm ten koste van hun welzijn. Dit was bij Charles ook het geval en het was voor ons heel duidelijk dat het niet diervriendelijk was om hem met die lange flappers rond te laten lopen. Charles werd bij ons natuurlijk goed verzorgd, dus een schone kooi en korte, stompe nageltjes en toch was het geen houdbare situatie. Het operatief inkorten van de oren leek de beste oplossing, maar helaas lukte het me niet om iemand te vinden die daar al ervaring mee had. Hoog tijd dus om dan in elk geval onze eigen ervaring te delen, wellicht heeft iemand er in de toekomst nog wat aan. Op onze website wordt binnenkort ook nog een bericht gepubliceerd met tekst en uitleg, maar voor de belangstellenden op BB alvast een (foto)verslag van de ingreep en het herstel. 


 


Let op, onderstaande foto's zijn niet altijd even smakelijk om te zien. We zullen vrolijk beginnen met een before en after foto.. ; -)


 


charles.jpg


 


charles3.jpg


 


charles5.jpg


 


Eerst nog wat foto's van voor de operatie, die hopelijk zeer goed verduidelijken waarom we deze keuze gemaakt hebben. Op onderstaande foto's zie je één van de abcessen die Charles in zijn ene oor had. Door dit abces waren we helaas genoodzaakt om de oren korter te maken dan we wilden, ik had er het liefst nog 2-3 centimeter aan laten zitten. Dat kon vanwege het abces niet.


 


IMG_20150812_133649.jpg


 


IMG_20150812_133744.jpg


 


Hele oor met alle littekentjes, krasjes en wondjes:


 


IMG_20150812_134851.jpg


 


Charles illustreerde vlak voor vertrek naar de dierenarts nog even wat nou precies het probleem is:


 


IMG_20150814_134738.jpg


 


Op de operatietafel nog een laatste foto van de ellende in zijn oren:


 


IMG_20150814_160525.jpg


 


IMG_20150814_160621.jpg


 


 


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

En toen begon het herstel.. Het rechteroor heelde echt voorbeeldig:


 


IMG_20150815_150642.jpg


 


Helaas was links een heel ander verhaal.. De wond ging ontsteken en tot overmaat van ramp liep Charles er aldoor aan te krabben omdat hij er natuurlijk behoorlijk wat last van had.


 


IMG_20150815_150615.jpg


 


Daarom hadden we helaas geen andere keuze dan hem van de ene belemmering (lange oren) naar de andere (een kapje) te helpen..


 


IMG_20150815_151200.jpg


 


IMG_20150816_122003.jpg


 


Charles kreeg natuurlijk al antibiotica en pijnstilling, uiteindelijk zijn we ook met prednison gestart en gelukkig had dat een zeer gunstig effect.


 


IMG_20150817_092633.jpg


 


11903510_746887232111506_336089353_n.jpg


 


IMG_20150818_193219.jpg


 


Inmiddels loopt Charles weer vrolijk zonder kapje rond en kunnen we niet anders zeggen dan dat dit een zeer goed besluit is geweest. Charles beweegt veel vrijer, is ontzettend actief en vrolijk, heeft een betere houding en wordt niet meer in zijn doen en laten belemmerd. Vandaag mocht hij voor het eerst weer naar buiten en hij kan gewoon niet meer stil zitten, we hebben zelfs al een binkie gezien. Onze ervaring met Engelse hangoren is natuurlijk slechts gebaseerd op één konijn, maar mocht er ooit nog eentje binnen komen dan zal ik zonder twijfel opnieuw deze keuze maken. 


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei en dat net voor het avondeten,mijn maag begint wel lichtelijk te draaien want wat ziet het er erg uit.Ik hoop dat hij heel snel hersteld.Wat ik me afvraag is of er geen rasvereniging is van deze konijnen?Omdat het een raskonijn is?.Ik zou deze foto's indien mogelijk naar zo'n vereniging sturen met dit hele verhaal,dan kunnen ze zien wat voor ellende ze aanrichten onder het mom van mooi.Want ik begrijp waarom je het hebt gedaan enzovoorts maar de foto's van zowel voor als na zijn om te janken,dat arme dier.Dat zijn after-oren leven er mooier uit mag zien dan daarvoor.En jij krijgt van mij ook een dikke pluim want je hebt je hart zeker op de juiste plaats.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van mij alle lof voor deze actie. Een voorbeeld van alle ellende die we aanrichten met 'onze' rasfokkerij. Ik kan me niet voorstellen dat de engelse hangoor fokkers dit waarderen, maar ik zou wel kijken of de dierenbescherming er iets mee wil. Dit zou een mooie reportage zijn, die door te trekken is in veel andr diersoorten en rassen.

En ik vind Charles er heel leuk uit zien met zijn boblijn op die derde foto! :)

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja Michelle de waarschuwing stond er niet voor niets! We gaan nog kijken wat we er verder mee kunnen, het is me helaas niet gelukt om veel beeldmateriaal te verzamelen. Charles kwam op 8 augustus binnen, de dag daarna hebben we al besloten dat zijn oren er af zouden gaan, maar het leek geen extreem dringende noodzaak te zijn (rasgenootjes lopen immers hun hele leven met zulke oren..) en hij was ook net gecastreerd. Ik had dus ook pas in de loop van deze week of volgende week hem willen laten opereren. Ik had dan ook nog alle tijd gehad voor veel foto's en filmpjes, maar uiteindelijk hebben we besloten het toch te vervroegen en is het 14 augustus geworden. Beetje jammer dus. Al moet ik zeggen dat wat ik wel heb aan foto's en filmpjes ook voor zich spreekt. Misschien even ergens een Engelse Hangoor ophalen :') nee, ik heb het voorlopig even gehad met die flappers.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit een mogelijkheid was! Het staat hem niet slecht, en hoewel de net geamputeerde oren er pijnlijk en onprettig uit zien, is een leven lang met zulke enorme flappers rondlopen met abcessen nog erger. Dan maar een paar weekjes pijn en last om te genezen, en daarna een vrij en pijnloos leven!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw! Wat een schatje! Ik vind hem eigenlijk nog 1000 keer mooier met de oortjes die hij nu heeft :P

Hoe zit het met de verzorging nu? Blijft dat voor de rest van zijn leven die oortjes in de gaten houden of is dat niet nodig?

 

In principe niet, het is nu echt heel mooi aan het helen zoals je op de laatste foto's ziet en als het eenmaal volledig genezen is zijn het gewoon 'normale' oren. Hij is er in dat opzicht dus ook erg op vooruit gegaan, je kan een Engelse hangoor met lange oren niet gewoon in een ren op steen, zand of gras zetten en als normaal konijn behandelen. De nagels moeten met grote regelmaat geknipt en bijgevijld (i.v.m. scherpe puntjes) worden, ze kunnen hun oren niet goed zelf schoonhouden van binnen (Charles had ook hele vieze oren bij binnenkomst), daar moet je ze bij helpen. Ze zijn heel gevoelig voor oorontstekingen, ik verwacht dat dat nu veel minder zal zijn. In feite is het straks gewoon een konijn als ieder ander. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Evee: Ik had er in eerste instantie ook niet aan gedacht, maar op den duur dacht ik 'waarom niet..' en dat dacht de dierenarts ook. Pijn heeft hij gelukkig echt amper gehad, ondanks dat het er wel heel naar uit zag.


 


@ Sanne: Dat is hij zeker :D echt een ontzettend blij diertje dat ook heel erg op mensen gesteld is. 


 




Kun je dat buitenste als 't genezen is wel weer naar binnen.klappen? denk t wel toch?




 


Buitenste naar binnen klappen? Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je hier een topic over hebt gemaakt, ik vind het wel interessant en ik vind Charles er leuk uit zien met zijn korte oortjes! Super dat je deze beslissing voor hem hebt gemaakt, ik denk dat velen anderen engelsen hangoren stiekem jaloers op Charles zouden zijn!

Het is triest dat konijnen zo gefokt worden. Gelukkig is Charles er van verlost.

Misschien heb ik dat gemist, hoe is Charles in de opvang gekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charles is afgestaan door zijn vorige eigenaar, die heeft hem maar een paar dagen gehad. Dat is allemaal via onze dierenarts gegaan, dus ik weet het fijne er niet van. Een week later moest dezelfde vrouw opeens ook een Vlaamse Reus kwijt, daar ben ik niet in mee gegaan, zo werkt het niet. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .