Ga naar inhoud

Bunnies drinken niet veel ondanks hittegolf


Aanbevolen berichten

Tja, ik heb er volgens mij meer last van dan de konijnen. Ze komen gewoon eten en liggen verder lekker te chillen. Ik blijf er zoveel mogelijk weg, want na de paar weken medicijnen voor Guusje vertrouwen ze mij voor geen meter en rennen het hok in.

We hebben elk jaar wel een paar van deze dagen en het is alle jaren goed gegaan, dus het zal nu ook wel goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb er volgens mij meer last van dan de konijnen. Ze komen gewoon eten en liggen verder lekker te chillen. Ik blijf er zoveel mogelijk weg, want na de paar weken medicijnen voor Guusje vertrouwen ze mij voor geen meter en rennen het hok in.

We hebben elk jaar wel een paar van deze dagen en het is alle jaren goed gegaan, dus het zal nu ook wel goed komen.

Nou ja, zulke extreme temperaturen zijn natuurlijk wel een risico. 2 jaar geleden heb ik een konijn verloren, waarschijnlijk door de warmte (al is het natuurlijk nooit zeker dat het echt (alleen) daardoor komt).

Maar ik ben het wel met je eens dat het weinig zin heeft om je er gek door te laten maken. Goede schaduw en voldoende water bieden, en bij dit soort dagen leg ik ook een ice pod of bevroren fles water in de rennen (voor het geval ze er toch iets mee willen doen). Meer kan je eigenlijk niet voor ze doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer mij niet druk te maken. Inderdaad de konijnen liggen de hele dag rustig in de schaduw op de tegels. Ze hebben voldoende water en komen 's morgens vroeg en 's avonds graag eten. Maar ik vind het toch best wel wat eng, zo lang achter elkaar zulke extreme temperaturen.


 


Wij hebben onze vakantie een paar dagen onderbroken, in de eerste plaats omdat de oppas erg slecht tegen deze warmte kan (komt op de fiets en had afgelopen woensdag al problemen tijdens het verzorgen van de konijnen) en het naar vindt dat ze maar 1 x daags langskomt. Dan zijn de konijnen vooral en in de eerste plaats onze verantwoording, dus zijn we gisteren voor een paar dagen weer thuis gekomen.


Maar ik vind het ook wel fijn dat ik nu vaker op een dag ze in de gaten kan houden. Ben wel blij als het volgende week weer wat koeler wordt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kan doen met deze hitte is een wit zeil over de hokken/rennen spannen,dit weerkaatst de zon.


Dit zeil regelmatig ( doe ik om de 2u) nat sproeien,door de verdamping koelt het hok/ren ook af.


's morgens en 's avonds sproei ik de hokken/rennen helemaal nat ook het strooisel/grond maak ik vochtig


wat ook weer verkoeling voor de konijnen brengt.de jonge en oudere opvangkonijnen heb ik in een geisoleerde


schuur ondergebracht daar is het altijd koel omdat deze konijntjes nog gevoeliger zijn voor de hitte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heeft er nu voor het eerst 1 het er echt zwaar mee. Maar ik laat ze toch maar buiten want het zal zo wel afkoelen. Bovendien schiet net dat konijn in de stress als je die uit haar vertrouwde plek haalt.

Ik denk inderdaad dat het probleem erin zit dat het al zo lang achter elkaar meer dan 30 graden is en we vannacht weer zo'n nacht hadden waarin het niet kouder werd dan 22 graden. Dat hadden we nooit eerder gehad in Nederland en nu al de tweede keer deze week. Daardoor koelt de ren niet af en de konijnen zelf ook niet. Alleen donderdagnacht is het een keer 17 graden geworden.

Ze willen hier juist niet op de natte plekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend Lonja, ik hoop dat het snel wat afkoelt inderdaad!

Hier net nog even weer een snelle check gedaan. Zelfs geen ver opengesperde neusjes of ander alarmerende zaken gelukkig. Man, wat is het heet! Ook ik hoop dat het hier snel afkoelt. Vanaf half 4 staat de zon nog even op de ren van mijn eigen konijnen. Ze kunnen in het met een wit laken bespannen tuinhuis met stenen vloer wel schaduw vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uurtje later ging het ineens weer een stuk beter. Drinken, rond lopen, gras eten. Dat laatste in de zon zelfs. Handig voor een zwart konijn. Geen idee wat er veranderd is maar het ging weer prima gelukkig!

Er ligt op een krukje een natte handdoek maar daar gaan ze ook niet op. Wel eronder.

Gelukkig is het nu minder heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter teveel doen dan te weinig, vind ik met deze temperaturen. Het was 34 graden in de schaduw om 11 uur vanochtend dus dan maak ik me wel zorgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij drinken nu ook bizar weinig overdag. Ze hebben vandaag de hele dag ook in de woonkamer gezeten. Vind ik toch een stuk fijner. In huis werd het max 26 graden. In hun verblijf heeft het de 40 aangetikt. Maar nu is de waterbak weer aardig leger, dus ze doen het vooral op de actievere momenten, zoals Shivas al zei. Morgen en dan dinsdag nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .