Ga naar inhoud

Vandaag echo laten maken, tumor? inslapen?


breezer

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben hier al een tijdje niet geweest, maar misschien dat sommige mij nog wel kennen. mijn konijntje breezer heeft al jaren pech. Ec, haken op kiezen etc. 

Een jaar geleden kwamen ze erachter dat hij verkalkingen op zijn lever had, maar konden ze niet vast stellen of het om een tumor ging of iets anders. ER was geen zekerheid dus zijn we gewoon verder gegaan. 

Nu een jaar later, at hij niet, dus werd hij weer behandeld aan haakjes. maar helaas ik kreeg hem er niet meer bovenop. Hij eet alleen groente, verders niks. terwijl hij altijd aanviel op brokjes en altijd goed hooi at. Zijn keutels vallen ook steeds stil en alles wordt aan de praat gehouden met medicijnen.

Dus voor de zekerheid weer een foto laten maken. zijn lever lijkt op de foto nog meer verkalkt te zijn, MAAR er zat ook iets onder zijn longen , wat tegen zijn longen hart drukt. Een groot iets, dierenarts denkt aan tumor maar ook nu kan die het weer niet bevestigen. 

Om 10 uur heb ik een afspraak om een echo te laten maken, En ik hoop dat daar meer duidelijkheid uit komt. Aangezien hetgeen wat er zit op zijn longen drukt zijn we bang voor verstikking. Dus het woord inslapen is al gevallen. Alleen vind ik het erg moeilijk omdat ik niet weet wat het is. Ook is die ondanks dat die niet goed eet, wel allert , hij kan nog goed tegenwerken (lichtjes bijten, krabben)als mijn vriend hem medicijnen geeft ;)  Bij mij laat die het gelukkig allemaal toe. 

Ik hoop echt er duidelijkheid komt, want wanneer het is het nou de tijd om hem te laten gaan? Ene kant ben ik bang ik hem te vroeg laat gaan, omdat ik nog geen tekenen zie van ademnood, andere kant vraag ik me af of te vroeg niet gewoon beter is dan te laat (verstikking). 

Ik laat het straks weten als ik meer weet, en zou graag van jullie willen weten wat jullie zouden doen. Natuurlijk moet ik zelf de keuze maken, maar soms is het wel fijn de mening van een ander te horen. 

groetjes leoni en breezer. ( rond de 14 jaar oud nu) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inslapen is dat Breezer eerst een prikje krijgt om te gaan slapen en dan een prikje dat hij doodgaat. Door het eerste prikje voelt Breezer er niets van. Ik kan me best voorstellen dat je ervan moet slikken, want het is wel iets definitiefs. Aan de andere kant: lijdt Breezer pijn? Heeft hij er nog zin in? En kan de dierenarts een korte indicatie geven? En wat is de beste keuze die ik kan maken voor mijn dier.

Dat zijn bij mij altijd de vragen. Is de eerste een ja en/of de tweede een nee, dan laat ik hem inslapen (bij een uitzichtloze situatie zoals kanker). De dierenarts gaf bij mijn konijn aan dat ze zich nu nog goed voelde, maar dat zij het vermoeden had dat het met een paar dagen waarschijnlijk al pijnlijden was. Toen besloot ik haar te laten gaan, nu ze wel erg ziek was maar nog niet tot op het puntje miserabel.

Jij moet voor jezelf de keus maken wat jij het beste vindt. Ik kan wel zeggen dat ik voor de inslaapoptie zou gaan, maar jij moet er zelf achter staan.

Heel erg veel sterkte met de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een half jaar geleden een konijn laten 'inslapen' waarbij die eerste prik niet gegeven werd, dus dat is niet altijd.

Verder zou ik even de echo afwachten voor meer duidelijkheid.

Klopt, het wordt inderdaad niet altijd gedaan. Er is namelijk niet echt noodzaak toe, het wordt in veel  gevallen voor de eigenaren gedaan omdat euthanol - de 'dodelijke' injectie - nog wel eens voor stuipen kan zorgen. Schijnt het dier niks meer van mee te krijgen, maar het is soms vrij heftig en naar om te zien, zeker als het je eigen dier is.

(Hoeft overigens niet, ik heb ook dieren zo heel rustig zien gaan.)

@Breezer: Sowieso zou ik even de echo afwachten, maar als er een reeele kans is op verstikkingsgevaar, zou ik toch zelf al eerder kiezen voor Breezer laten inslapen. (Ernstige) benauwdheid is echt slopend en een afschuwelijk gevoel, een ware lijdensweg als je daar aan moet overlijden. Even heel hard maar wel eerlijk gezegd. Bespreek goed met de dierenarts wat de verwachtingen voor de komende tijd zijn en wees niet bang om advies te vragen wat te doen.

Sterkte in elk geval, ik zal duimen dat de uitslag toch goed is en er iets aan gedaan kan worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is het toch duidelijk een tumor. Aangezien het vlakbij het hart en de longen zit, kan die niet voorspellen of het een hart aanval of verstikking wordt. maar lang heeft die in elk geval niet meer. Ook kan die niet vertellen of ik aan een week of maand moet denken. Wel vermoed die dat er zeker al pijn is aangezien Breezer alleen nog maar groentes wilt eten. Terwijl hij altijd een goede brok en hooi eter was.

Ik heb ervoor gekozen hem donderdag om half vier thuis in te laten inslapen. (donderdag kon het aan huis, vandaar die dag) Ik vind het erg fijn dat dit thuis kan, dan is het voor Breezer een stuk minder stress vol. 

Wel vind ik het erg moeilijk dat Breezer zelf zich zo sterk houd, het voelt alsof ik tegen zijn wil in zijn leven beëindig maar ja hij weet dan natuurlijk ook niet wat hem te verwachten staat als we gaan uitstellen. En de kans op verstikking wil ik eigenlijk niet lopen. Dan liever te vroeg dan te laat. Liever nu terwijl die nog redelijk goed is, dan dat die eerst (nog meer) pijn gaat krijgen etc , met de kans ik niet op tijd doorheb en hij alsnog stikt. 

In elk geval heel erg bedankt voor jullie reacties, het bevestigd mijn gevoel dat ik de juiste keuze maak. 

groetjes Leoni en Breezer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahw, helaas toch slecht nieuws.

En fijn dat het donderdag thuis kan, kunnen jullie nu eerst nog even van hem genieten (en hij van jullie) en daarna rustig afscheid nemen, hoe verdrietig het ook is.
Ik denk ook echt dat je de juiste beslissing hebt genomen, want je bespaard Breezer zo een lijdensweg. Moeilijk, maar mooi en liefdevol.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een verhaal. De keuze blijft moeilijk, maar in dit geval voor Breezer het beste. Weet wel dat je Breezer alles hebt gegeven wat hij nodig had, vooral de liefde en zorg die je hebt gegeven. Vergeet dat niet. En 14 jaar, wauw zeg!


 


Fijn dat het thuis kan. Ik heb dat een half jaar geleden ook gedaan. Bij de eerste prik mocht ik hem vasthouden en voelde hem langzaam in slaap komen. In een vertrouwde omgeving afscheid nemen, erg fijn. Ik wens je veel sterkte toe, ook voor donderdag. Zeker is het moeilijk, maar denk aan de herinneringen aan Breezer. Die blijven :-).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal in een keer erg snel gegaan, hij wou niks meer eten, zelfs geen groente meer, en wou zich wassen en viel zo achterover. ik heb met de dierenarts gebeld en die zijn gelijk gekomen. ineens allemaal heel snel maar voor me gevoel was het tijd, en had die het gewoon niet meer gered tot donderdag. Gelukkig kon de dierenarts alsnog vandaag komen zodat het toch thuis kon. 


Met gemengde gevoelens heb ik dit besluit genomen. nu vraag ik me af of ik het juiste heb gedaan. maar had die morgen dood gelegen dan had ik echt spijt gehad. Voor hem zijn 2 dagen extra dwangvoeten en medicijnen toedienen geen toegevoegde waarde. Dat zou het alleen voor ons zijn geweest om afscheid te nemen. Maar ik moest aan hem denken, en snel beslissen toen die ineens zo omviel. Ook hield die zijn voorpootje de hele tijd omhoog, alsof die daar ook ineens last van had. maar daar was verder niks aan te zien. Zat wel aan dezelfde kant als waar de tumor in de buurt zat. 

nogmaals allemaal bedankt voor jullie advies. het maakte me in elk geval sterk zat om voor Breezer te kiezen, wat voor hem het beste was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zeker de juiste beslissing genomen.


Ondanks dat je nu misschien met gemengde gevoelens zit was dit toch wel het beste wat je voor Breezer nog kon doen.


14 jaar is wel een zeer oud voor een konijn.


Sterkte met dit verlies.......


Link naar reactie
Delen op andere sites

Moedig besluit van je om hem niet nog 2 dagen door te trekken. Veel sterkte met het verlies.


 


Ik heb het ook een keer gehad dat de dierenarts die eerste prik niet gaf, hij waarschuwde me van te voren dat het heel snel zou gaan en dat was ook zo, met een paar tellen was het gebeurd. Gelukkig geen enge taferelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

zo te lezen heb je goed gehandeld...


Je hebt hem laten onderzoeken en de beslissing genomen zn lijden te beëindigen....dat is onze plicht aan onze trouwe vriendjes..


In de natuur worden ze door roofdieren gepakt en zo uit hun lijden verlost..klinkt mss cru...maar voor onze huis nijntjes moeten wij dit zlef laten doen...zoals jij hebt gedaan....dat blijft moeilijk....ik wens je veel sterkte en veel troost in de jarenlange plezierige herinneringen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .