Ga naar inhoud

Konijn bijt/likt zich kaal


Bunny Pica

Aanbevolen berichten

Beste Bunny Pica, ik heb geen idee wie je bent en als ik eerlijk mag zijn vind ik dit echt een hele rare gang van zaken om een onderzoek te doen. Misschien moet BRC zich hier zelf maar even komen melden om duidelijke en vooral volledige en fatsoenlijke uitleg te komen geven, want de uitleg van jou laat nogal wat te wensen over, het is niet echt uitnodigend zeg maar...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bunnybunch leden.

 

Ik plaats dit bericht omdat we serieus een onderzoek zijn gestart wat betreft de voeding in combinatie met kaalplukken en/of likken.

De kale plekken bevinden zich op de borst en tussen de voorpoten. Mijten zijn uitgesloten.

Uiteraard hebben deze konijnen genoeg knaagmiddelen dus dat kan de oorzaak niet zijn.

We zijn dit aan het onderzoeken omdat er meerdere gevallen bekend zijn in combinatie met een bepaald soort voer.

Waarvan we de naam niet noemen het heeft geen zin om dit te doen als we nog niet volledig het onderzoek hebben afgerond.

Ik heb foto bijgevoegd zodat jullie kunnen zien op welke plek dit bij het konijn voordoet.

Reacties als verveling en dat soort zaken kunnen we niks mee,

We zijn dit onderzoek gestart omdat er eventueel een verband is met bepaalde voeding.

Ik begreep dat ik geen e-mailadres mag plaatsen dus zal ik de reacties doorsturen naar de desbetreffende persoon. 

Graag uw reactie als u dit ook hebt met uw konijn

 



 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit wie/welke instelling/stichting wordt dit onderzoek gedaan?

En dat het bij jullie konijnen geen verveling en mijten kan zijn* , wil natuurlijk niet zeggen dat het bij andere konijnen ook (enkel) aan het voer ligt. Dat is niet zozeer een waarschuwing naar jullie toe, maar wel naar andere leden die meelezen en nu misschien dit soort zaken alvast gaan uitsluiten. Dus ik wil richting meelezende leden met zichzelf kaalplukkende konijntjes toch nog even benadrukken dat meedoen aan het onderzoek prima is, maar het wel verstandig is om ook de ogen open te houden voor andere oorzaken.

(*Waar ik toch mijn vraagtekens bij zet, want knagen alleen voorkomt niet per se verveling. Er kunnen veel meer dingen spelen, en de oorzaak van bijvoorbeeld stress is ook niet altijd duidelijk te herleiden. Dat hetzelfde voer gegeven wordt, kan ook puur toeval zijn. Hoeft niet, misschien hebben jullie het bij het rechte eind, maar wees wel voorzichtig met het trekken van conclusies. )


Ik hou het topic voor nu even onder voorbehoud open, maar het advies voor een volgende keer; overleg het even met de admin/moderators voor je zo'n oproep (meerdere keren) plaatst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als in je andere topic vind ik het alles behalve uitnodigend, dat hele "onderzoek". De manier waarop je hier je vraag komt doen en de wijze van communicatie, "reacties als verveling en dat soort zaken kunnen we niks mee," vind ik meer dan onprofessioneel en daarnaast is mijn eerste gedachte "laat maar zitten..." terwijl ook ik in het verleden een konijn heb gehad met dit probleem.


Serieus een onderzoek starten is heel wat meer dan een of andere vage oproep plaatsen. Leer ervan en kom dan maar weer terug.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je vermoed dat dit gedrag veroorzaakt wordt door een bepaald soort voer, dan kun je toch beter de ene helft van je konijnen dat voer blijven geven en de andere helft een heel ander soort voer? En dan kijken of er verschil tussen de groepen komt.

Of nog een fokker zoeken die dit voer ook geeft en dit probleem ook heeft en dan misschien allebei je groep konijnen in tweeën delen en twee verschillende soorten voer geven. Dan heb je ook zelf controle/zicht op eventuele andere invloeden op het plukken/likken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zoeken zelfde gevallen om verder onderzoek te doen. Vandaar deze oproep. Alle gangen zijn al ondernomen bij de eigenaren van de konijnen die dit hebben. Hoge dierenarts kosten en gedrag deskundige daar bij. Dus we hoeven niet meer uit te vinden hoe het komt. We zoeken meer konijnen die dit zelfde hebben. Dat de baasjes ook niet meer weten wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar tips voor het forumgebruik: het is niet de bedoeling meer dan één topic aan te maken over één onderwerp. Ik heb nu al je topics tot één topic samengevoegd. Het is ook niet handig om mailadressen te noemen in je bericht ivm spam, die worden dus inderdaad door ons verwijderd.


 


Daarnaast wordt er wat kritisch gereageerd door onze leden, en ik begrijp omdat ik via facebook hierover werd aangesproken dat jullie daar niet blij mee zijn. Probeer echt zo duidelijk mogelijk te zijn in wat je vraagt en zoekt hier op het forum. De oproep was in eerste instantie erg vaag. Je hebt het later wel verduidelijkt, maar volledig helder wat jullie bedoeling is, is het voor mij niet.


 


Jullie zoeken mensen met konijnen die zich kaalplukken om er achter te komen of die op een bepaald voer staan, is dat de oproep? Ik kan me niet herrinneren dat er ooit topics zijn geweest van leden hierover, afgezien van schijnzwangerschappen. Je zou de zoekfunctie kunnen gebruiken om te kijken of je nog wel oude topics kan vinden hierover, maar recent kan ik mij niets herrinneren.


 


En wat dan als je deze mensen gevonden hebt? Gaan jullie dan het merk voer aanspreken hier op?


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Evee

Mijn excuus voor het meerdere keren plaatsen van het onderwerp. Ik dacht dat als je een onderwerp had die aansluit op meerdere forums dat je daarin mocht plaatsen. Sorry daarvoor ook voor het plaatsen van het email adres. Misschien is het voor sommigen mensen een vaag verhaal maar er zijn meerdere eigenaren die dit probleem hebben omdat deze alle wegen al hebben bewandeld zijn we op zoek naar een oorzaak. Het toeval wil dat ze allemaal hetzelfde voer eten dus willen wij dit verder onderzoeken. Daarom een oproep voor een onderzoek. Je kan niks hard maken als je het niet eerst onderzoekt. als blijkt dat er nog meer konijnen zijn met zelfde geval en dezelfde voeding dan een gaan we met de fabrikant praten. dan lijkt mij dat de eerste weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,


 


Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel ophef gemaakt word wanneer er mensen serieus bezig zijn met een onderzoek.


Deze mensen zetten zich juist in voor het welzijn van de konijnen, maar niet iedereen vind dit denk ik even belangrijk.


Ik hoop zeker dat er iets uit het onderzoek komt, want wanneer er een oplossing gevonden word is dit toch juist positief voor ons allemaal en voor de konijnen en kan dit probleem voortaan voorkomen worden.


Ik hoop zeker dat dit forum niet word gebruikt om met dit onderzoek in discussie te gaan, dat er mensen zijn die zich aanmelden en er een antwoord op dit probleem gevonden kan worden.


 


Mvg,

Link naar reactie
Delen op andere sites


En ontopic: Ongeacht of ik het probleem ken of niet, ik denk niet dat dat eenvoudig onderzocht kan worden. En zeker niet 'op afstand' en alleen afgaande op de verhalen van de eigenaar. Hier moet zowiezo al een goede dierenarts of de diergeneeskundefaculteit van de UU ofzo aan meewerken. Welk mineraal ontbreekt er namelijk? Zit dat mineraal wel in andere voeders waarbij de konijnen dat probleem niet hebben? Is echt elke andere oorzaak uitgesloten? Hoe komt het dat het probleem niet tot uiting komt bij sommige konijnen op dit voer, terwijl er ook sprake is van hetzelfde tekort? Lijkt mij niet eenvoudig en een kwestie van een zeer lange tijd. Wil je een fabrikant op de vingers kunnen tikken, moet je wel echt een goed verhaal hebben. Succes!

aangepast door Evee
offtopic deel bericht verwijderd.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .