Ga naar inhoud

Ernstig ondergewicht: Voeding om aan te komen


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een konijntje in de opvang met gebitsproblemen en ernstig ondergewicht. Aan zijn gebit kan nu niet veel gedaan worden (voortanden kort houden wel, maar de kiezen kunnen we niks mee zonder narcose) want dan wordt hij echt niet meer wakker. 


 


Twee problemen: Hij kan geen vast voedsel eten en hij is het meest kritische konijn dat ik ooit tegen ben gekomen. Hij leeft momenteel op fruithapjes, maar daar zit gewoon niet genoeg in. Hij blijft afvallen. Soms lukt het om hem wat fruithap gemengd met brinta te laten eten, meestal laat hij het staan. Critical care wil hij ook niet eten, ook niet gemengd met fruithap. Hij krijgt wel Critical care, maar ik ben vaak de hele dag weg en ik kan hem niet 's avonds even een portie voor de hele dag geven, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. 


 


Ik heb echt alle standaard dingen al geprobeerd, ik hoop dat iemand hier nog op een niet-standaard iets komt.. Roep alles maar... Op deze manier gaat hij het echt niet redden :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood zit ook niet zo veel in, hij moet eiwitten hebben. Maar ik kan hem moeilijk vlees gaan voeren natuurlijk. Geweekte brokjes had ik uiteraard zelf al geprobeerd. Alle standaard dingen heb ik geprobeerd.

Hij eet wel uit zich zelf. Heel goed zelfs. Wel vier potjes fruithap per dag. Maar van alleen suiker komt hij er niet. Als je er iets door doet kun je meestal in één keer het hele bakje weggooien.

Een pleeggezin is geen optie,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm.... ik weet eigenlijk niet of het mogelijk is bij konijnen, maar zou een neussonde een optie kunnen zijn? Even heel 'extreem' gedacht.
Daar is niet altijd sedatie voor nodig, i.t.t. tot een slokdarm/maag/darmsonde (alleen het nadeel is geloof ik wel weer dat het soms het zelf-eten niet erg bevordert omdat er een slang in de weg zit.)

Je kunt hem dan iets makkelijker eten geven dat hij anders echt niet wil maar wel erg voedzaam is.

Hoewel het misschien niet echt van toegevoegde waarde is als het dwangvoeren wel goed lukt, en je dan natuurlijk nog steeds zit met het probleem dat je het zelf niet meerdere keren per dag kan geven.....

maar het is wel weer wat eenvoudiger dan oraal dwangvoeren, dus misschien zou iemand anders dat een keertje overdag kunnen doen voor je?

Gewoon even een 'brainfart' hoor....wellicht is het niks. Maar qua voeding weet ik niet wat je nog meer kunt proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, wel een heftig idee hoor Marjolein. Ik vraag me ook af hoe lang zo'n voedingssonde blijft zitten. En dan nog lijkt het me een hele toer om bij een wakker konijntje zo'n sonde door de neus in de maag te krijgen.


 


Ik zou zelf denken: als aankomen echt niet lukt, dan op hoop van zegen onder narcose en de kiezen bijwerken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjolein, ik had er zelf ook al aan gedacht, maar daar zitten zo veel haken en ogen aan.. En ik vind het ook wel erg heftig inderdaad. 


 


Christa, daar zal het uiteindelijk wel op uitdraaien (tenzij hij uit zichzelf overlijdt) maar hij weegt nu nog maar 900 gram, hij zou ergens rond de 1600 moeten zitten.. Hij blijft vrolijk en levendig en strontvervelend, anders had ik hem al in laten slapen. Vraag me ook af of er niet nog veel meer mis is, maar ja. 


 




En de gemalen erwtenvlokken door de Critical Care? Dat ruikt toch al vies. ;)




 


In Critical care zit meer dan in erwtenvlokken, dus dat schiet niet heel erg op. Ik hoop ook eigenlijk iets te vinden dat hij zélf wil eten.. ik heb echt serieus nog nooit zo'n kritisch konijn gehad, en hij moet er ook maar net zin in hebben, het ene moment wil hij dolgraag peer en twee uur later kan ik een vol bakje peer weg gooien bij wijze van. Valt geen pijl op te trekken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet van alles in de blender gooien wat hij lekker vindt, met stiekem wat biks en/of erwtenvlokken erbij??


 


Trouwens, mijn DA kon konijnen ook zonder narcose de kiezen vijlen. Bij Slof kon dat niet omdat hij geen voortanden meer had. Maar bij de meesten konijnen kon dat. Misschien kun je een DA zoeken die dat kan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen doen tot nu toe allemaal een moord voor pinda's... Compleet gestoord misschien, maar ongezouten pinda's uit de super, gooi ze door de keukenmachine tot piepkleine stukjes en dan op een bord? 

 

Ik heb namelijk even zitten googlen na je opmerking over 'eiwitten'. Heb de vlees en vis sectie verwijderd... Van bonen krijgen ze denk ik gas? En ik weet niet of ze tegen zuivel kunnen (al probeert Makoto wel mijn toetje af te pakken, maar ja, die eet alles wat op zijn pad komt en eetbaar lijkt). Maar de nootjes kunnen werken? Zit ook nog wat gezonde vetten in en zo... 

 

Belangrijke bronnen van eiwitten zijn:

Bonen:


  • Sojabonen
  • Kidneybonen

Zuivelproducten:

  • Magere yoghurt
  • Magere kwark of magere platte kaas

Noten:


  • Pistachenoten
  • Cashewnoten
  • Pinda's
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mijn dierenarts bij magere konijnen wel eens adviseert is om caviavoer te geven. Ik heb zelf wel eens care+ voor cavia's van beaphar aan een konijn gegeven. Het voer eerst fijn gemaakt en dan een soort papje van gemaakt. Het werd gretig opgelebberd, en het konijn kwam aan in gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet niks aan brokken(papjes), heb geen caviavoer geprobeerd nog maar alle soorten konijnenvoer lukt niet. Bonen mogen ze inderdaad niet. Noten schiet ook niet echt op denk ik, zuivel ga ik niet doen aangezien volwassen zoogdieren in principe  lactose intolerant  zijn. Zat nog wel te denken aan sojamelk/vla of zo, dat heb je ook wel in fruitsmaakjes dacht ik. Wilde ik vandaag even mee nemen en vanavond proberen. Groente/fruit uit de blender wil hij ook niet, en stiekem iets ergens door gooien werkt bij hem niet :P 


 


Het is financieel gezien niet echt een optie om even naar een andere dierenarts dan onze eigen te gaan, de meeste dierenartsen zijn niet echt meewerkend wat betreft hun tarieven als het om opvangdieren gaat. Overigens heeft Coco op dit moment ook niet echt voortanden, dus dat gaat ook niet werken. En zijn voortanden laten groeien zodat het wel kan is ook geen optie, want hij heeft er al heel snel weer last van en dan eet hij helemaal niks meer. 


 


Het is gewoon enorm lastig omdat hij zó kieskeurig is. Heb wel eerder broodmagere konijnen gehad natuurlijk, ook wel met gebitsproblemen maar die aten braaf wat ik ze voorzette. Dus dan stop je ze vol met Critical Care, Brinta, SS Junior en dat soort dingen en heb je ze binnen een maand wel waar je ze hebben wil. Maar Coco....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor zo'n kieskeurig konijn. Misschien is sojamelk wel een oplossing ja. Daar zit veel eiwit in geloof ik. Fruithapsmoothie. ;) Ben bang dat het dan desnoods onder dwang moet, maar zoals het nu is, is het ook niks.


 


Al contact gehad met collega-opvangen? Ik denk dat er wel een opvang moet zijn die dit ooit eens heeft meegemaakt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk dat er meerdere keren per dag iemand langskomt om hem critical care/recovery te geven? Iemand die hem dat voorschotelt of als dwangvoeding geeft.

Ik vraag me af waarom een pleeggezin geen optie is. Je zegt dat hij critical care wel eet, maar dat je hem niet zijn dagelijkse portie in 1 keer kan geven en dat je de hele dag weg bent. Dan is iemand die langs komt of een pleeggezin dat vaker thuis is dan jij toch de oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, wel een heftig idee hoor Marjolein. Ik vraag me ook af hoe lang zo'n voedingssonde blijft zitten. En dan nog lijkt het me een hele toer om bij een wakker konijntje zo'n sonde door de neus in de maag te krijgen.

 

Ik zou zelf denken: als aankomen echt niet lukt, dan op hoop van zegen onder narcose en de kiezen bijwerken.

Ja, het is wel heel heftig inderdaad hoor. Weet ook niet of de voordelen opwegen tegen de nadelen. 't Was meer even een hersenspinsel dat langs kwam en misschien had iemand (Dollie zelf) er ervaring mee. Wellicht is heel hard duimen en onder narcose de boel nakijken toch de beste optie. Hij kan natuurlijk overlijden tijdens de narcose, maar ergens is dat misschien nog wel minder naar voor hem dan langzaam versterven - zoals dat zo 'mooi' heet. En wellicht haalt hij het toch....

maar moeilijk hoor! :arf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk dat er meerdere keren per dag iemand langskomt om hem critical care/recovery te geven? Iemand die hem dat voorschotelt of als dwangvoeding geeft.

Ik vraag me af waarom een pleeggezin geen optie is. Je zegt dat hij critical care wel eet, maar dat je hem niet zijn dagelijkse portie in 1 keer kan geven en dat je de hele dag weg bent. Dan is iemand die langs komt of een pleeggezin dat vaker thuis is dan jij toch de oplossing?

 

Ja, maar ik breng niet zo maar ergens konijnen onder en de pleeggezinnen die ik heb, hebben ook allemaal gewoon een baan, evt een gezin, al konijnen van mij zitten, etc. Bovendien heeft hij ook nog andere medische zorg nodig (tanden kort houden, antibiotica injecties) die geen van mijn pleeggezinnen kan bieden. Hij is ook zo verzwakt dat hij enorm vatbaar is voor van alles (heeft nu opeens vlooien bijvoorbeeld, geen flauw idee waar die weg komen) en dan is het toch makkelijker als ie bij degene zit die een apotheek van hier tot Tokio heeft en niet bij een pleeggezin een uur verderop dat eerst moet overleggen met mij voor ze een knoop door kunnen hakken. Dit had ik ook al getypt maar zie dat er op mijn telefoon iets mis is gegaan en dat er alleen een komma staat :P 

 

Iemand langs laten komen is ook lastig, want wederom je kan er niet zo even de buurvrouw voor vragen (zelfs al is het alleen dwangvoeren) en iedereen heeft het druk. Heb nog overwogen om te kijken hoe hij reageert als ik hem gewoon mee neem, 't is een relaxt beestje die zich weinig aantrekt van stress/reizen, maar nu hij vlooien heeft kan dat natuurlijk niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm ik denk even na...


Maak je de critical care met lauw water of met koud water? Sommige konijnen eten het alleen zelfstandig als het met lauw water is gemaakt. Dit komt omdat de 'aroma's' dan beter tot hun recht komen en het voor sommige konijnen aangenamer ruikt.


 


Heb je de recovery van supreme al geprobeerd? De meeste konijnen vinden de critical care lekkerder, maar er zijn er die die van supreme verkiezen.


Trovet zou ook een recovery formule hebben, maar daar heb ik geen ervaring mee.


 


Welke wel erg vaak heel goed werkt, is de critical care met appel-banaan smaak. Naar mijn weten moeilijk (of niet) te krijgen in NL en BE (je zou kunnen vragen of je DA deze kan krijgen), maar via Engeland zou het wel te krijgen moeten zijn. Hier vind je enkel de gewone critical care met anijssmaak.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Loes! Lang niet gezien!


 


Hij houdt niet van banaan.... Maar ik ga het wel eens uitzoeken, wellicht werkt het toch. Ik maak de Critical care normaal met warm water (afgekoeld gekookt water dan) maar dat eet hij nog minder graag. Hij wil ook geen fruithapjes dei in de koelkast gestaan hebben, zelfs al zijn ze inmiddels weer op kamertemperatuur. Ik snap echt niet hoe hij het verschil kan merken maar blijkbaar doet ie het wel. 


 


Ik ben niet zo'n fan van Recovery (qua gemak met dwangvoeren) maar heb nog wel wat zakjes liggen denk ik, zal het proberen. De meeste konijnen hebben idd liever CC hier. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik breng niet zo maar ergens konijnen onder en de pleeggezinnen die ik heb, hebben ook allemaal gewoon een baan, evt een gezin, al konijnen van mij zitten, etc. Bovendien heeft hij ook nog andere medische zorg nodig (tanden kort houden, antibiotica injecties) die geen van mijn pleeggezinnen kan bieden. Hij is ook zo verzwakt dat hij enorm vatbaar is voor van alles (heeft nu opeens vlooien bijvoorbeeld, geen flauw idee waar die weg komen) en dan is het toch makkelijker als ie bij degene zit die een apotheek van hier tot Tokio heeft en niet bij een pleeggezin een uur verderop dat eerst moet overleggen met mij voor ze een knoop door kunnen hakken. Dit had ik ook al getypt maar zie dat er op mijn telefoon iets mis is gegaan en dat er alleen een komma staat :P 

 

Iemand langs laten komen is ook lastig, want wederom je kan er niet zo even de buurvrouw voor vragen (zelfs al is het alleen dwangvoeren) en iedereen heeft het druk. Heb nog overwogen om te kijken hoe hij reageert als ik hem gewoon mee neem, 't is een relaxt beestje die zich weinig aantrekt van stress/reizen, maar nu hij vlooien heeft kan dat natuurlijk niet.

Ok, lastig. Het leek me de beste oplossing, maar dan moet je natuurlijk wel iemand hebben...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb op dit moment dus wel tijd, maar niet zo heel erg veel ervaring met zieke konijnen (wel eens gedwangvoerd). De kennis is wel redelijk ruim na 2 jaar denk ik.  Anders zou ik zeggen: als iemand bij jou komt en daarna weer naar het zuiden vertrekt: maak ff een pitstop bij mij. Maar ik zit 1-1,5 uur van je af en dan is het idd niet zo handig. Wel jammer, had je graag willen helpen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vervelend bedoelt maar wel eens gedwangvoerd hebben is gewoon niet genoeg voor een konijn dat zó doodziek is, anders was het een stuk makkelijker om een pleeggezin te vinden. Hij krijgt ook antibiotica injecties omdat we niet weten hoe het er in zijn bekkie uit ziet, zijn tanden moeten kort gehouden worden, zijn darmen zijn een ramp doordat hij natuurlijk alleen maar suiker eet, hij heeft nu ook nog eens vlooien. 


 


Heb besloten ook maar 's nachts eruit te gaan om hem toch een flinke hoeveelheid dwangvoer te kunnen geven zonder dat zijn maag explodeert. Hij krijgt nu 40-60 ml per dag. 's Ochtends voor ik weg ga 20 ml, als ik terug kom 20 ml en als er nog een paar uur tussen zit voor ik ga slapen nog 20 ml. Eén of twee keer er uit 's nachts kan ie nog 20-40 extra.


 


Foto om aan te geven hoe weinig konijn er nog over is:


 


IMG_20140612_000830.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .