Ga naar inhoud

Konijn mist controle bij lopen


Lonja

Aanbevolen berichten

Eén van mijn konijnen, Stip, zakte vorige week zondagavond door haar linker voorpoot en liep (daardoor dachten wij) nogal instabiel. Ze ging ook steeds zitten met die poot voor haar uitgestrekt.


 


Maandag nog geen verbetering dus naar de dierenarts gegaan. De poot was niet gebroken, hij dacht dat ze een beschadiging van de zenuwen onder het schouderblad had opgelopen.


Dit kon mogelijk genezen met hokrust. Ik moest dit even een weekje aankijken. Ze heeft pijnstilling gehad, en ik heb voldoende pijnstilling mee gekregen tot en met de donderdagochtend.  


Stip thuis in een meterkooi geplaatst.


 


Dinsdag zag ik nog geen verschil. Woensdagochtend nog steeds niet en heb haar op dat moment geen pijnstilling meer gegeven om te zien wat dat zou doen en ik zag woensdag ook geen verschil, dus de pijnstilling achterwege gelaten.


 


Donderdagavond leek ze over het geheel ook wat strammer en stijver maar erg lastig te zien in zo'n kooitje. Ik begon inmiddels wel te denken dat er meer aan de hand was dan alleen die voorpoot, omdat ze al sinds zondag instabiel was en ik het te lang vond duren eer ze zich aanpaste aan een poot die niet werkt.


 


Vrijdag helaas ook nog niets beter, maar bleef lastig te beoordelen.


 


Zaterdag (gisteren) een panelenren opgebouwd rondom de kooi. Stip is een erg angstig konijn en niet op haar gemak bij mensen dus ik heb haar niet in de ren zien lopen, ze durfde nog niet uit de kooi. Wel zet ik haar iedere dag 's avonds in haar kooi bij de andere konijnen in de ren, dan durft ze veel meer en doet ze haar best om met de rest mee te komen. Tegelijk eten, wassen, neusjes geven door de tralies etc. Gisteravond verloor ze een paar keer haar evenwicht en viel om toen ze zo actief ging doen. Voordat ik ga slapen haal ik haar weer binnen.


 


Vannacht is ze stiekem een klein stukje de panelenren in geweest.


Vandaag heb ik haar uit de bak getild waar ze inmiddels ook alleen nog maar op haar wc'tje zit, zonder te bewegen. Ik kan haar zo oppakken. Dat is niet gewoon bij haar. Normaal kan je niet eens dichtbij haar komen. Laat staan aanraken.


Heb haar in de ren gezet (dit is heel eng voor haar) na een paar minuten had ze genoeg moed en kracht verzameld om terug naar de bak te gaan. Inmiddels ziet dat er zo uit:


>https://www.youtube.com/watch?v=h9r9FP1ZEEk&feature=youtu.be


 


Zoals je ziet, het gaat allemaal heel moeizaam. Traag. Niet soepel. Uit evenwicht en geen controle. Alsof ze dronken is.


Morgen bel ik natuurlijk meteen de dierenarts, maar ik vroeg me af of iemand zoiets herkent? 


 


Ze eet trouwens wat minder maar niet zorgwekkend. Keutelt prima, ook wat kleinere keutels maar dat is te verklaren door minder eten. Drinkt niet of nauwelijks maar eet veel groen en plast prima. Is ook nog zindelijk en eet de bdk op één of andere manier toch nog op want die heb ik ook niet één gevonden.


Op dat gebied zijn er dus geen bijzonderheden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aww gossie. Heb er weinig verstand van maar ik dacht dat evenwichtsproblemen vaak aan EC gelinkt waren inderdaad? En aan oorontstekingen en trommelvliesproblemen? Enige referentie die ik heb is een vriend van me die precies zo liep (zonder te hebben gedronken :P ), heb'm naar de huisarts gesjouwd en hij bleek een ingetrokken trommelvlies te hebben waardoor hij moeite had met zijn evenwicht, of zoiets. Is een vorm van infectie en ging vanzelf over na een tijdje. Heeft de dierenarts ook in de oren gekeken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn idee is ook om misschien toch de behandeling voor EC te starten. Maar ik heb geen Panacur in huis dus moet wachten tot morgen.

Ik dacht eigenlijk wel dat EC meer verlamming van de achterhand was? Geen van de poten is in ieder geval echt verlamd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aww gossie. Heb er weinig verstand van maar ik dacht dat evenwichtsproblemen vaak aan EC gelinkt waren inderdaad? En aan oorontstekingen en trommelvliesproblemen? Enige referentie die ik heb is een vriend van me die precies zo liep (zonder te hebben gedronken :P ), heb'm naar de huisarts gesjouwd en hij bleek een ingetrokken trommelvlies te hebben waardoor hij moeite had met zijn evenwicht, of zoiets. Is een vorm van infectie en ging vanzelf over na een tijdje. Heeft de dierenarts ook in de oren gekeken?

Nee de dierenarts heeft niet in de oren gekeken. Wat ik me wel kan voorstellen als je binnen komt met een konijn die alleen de voorpoot niet goed kan gebruiken.

Als ze stil zit heeft ze overigens geen evenwichtsproblemen. Ze zit dan zonder ergens tegenaan te leunen op het toiletje en wiebelt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook, dus dan is morgen zelf halen sneller. Dank je voor het aanbod :)

Overigens weet ik zelf nog niet zeker of ik hier een intensieve behandeling aan wil wagen. Omdat het niet typisch EC lijkt en Stip echt geen mensenkonijn is. Ze kan nu niet anders dan alles toe laten maar dit moet vreselijk voor haar zijn. Zij komt normaal niet eens echt bij je in de buurt, onbekende mensen die hier in de tuin komen zijn in haar ogen zo ongeveer levensbedreigend. Dus ik moet wel goed nadenken wat ik haar aandoe. Ze verdient alle kansen natuurlijk maar ik wil ook weer niet dat ze nog 2 hele angstige weken heeft en ik haar dan in moet laten slapen.

Dan hou ik deze nare periode voor haar het liefst zo kort mogelijk.

Anderzijds stél dat het werkt, dat ze ooit nog terug vrij buiten rond kan lopen met haar vriendjes... Niets liever dan dat natuurlijk!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij aten ze die panacur pasta gewoon zelf van een stukje wortel af... als je het niet erg vindt om haar apart te houden dan hoef je voor een behandeling haar niet echt vast te houden en medicijnen naar binnen te dwingen, met een beetje mazzel.


 


Is het een optie om een andere nijn van buiten bij haar te zetten, zodat ze daar een maatje heeft? Beetje bezoek in de ziekenboeg zeg maar?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit een beetje van Lady, onze hond. Stomme vergelijking misschien, maar madam bleek een hernia te hebben waarbij, inderdaad, zenuwen bekneld zijn geraakt en beschadigd. Dat verklaarde de neurologische klachten bij haar. Ze had er alleen last van met bewegen, bij het zitten oid nergens last van. Zij trok niet met 1 pootje, omdat het in haar rug zat en niet in bijvoorbeeld de schouder. Kan het niet ook zoiets zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ag het ziet er sneu uit, alsof ze zelf ook niet goed weet hoe ze vooruit moet ofzo. 


 


Toen ik bij je was heb ik Stip ook amper kunnen zien omdat ze zo snel wegvlucht ja ;) , hopelijk komt het weer goed zodat ze met haar vriendjes in de ren kan spelen! Maar kan me voorstellen dat het ook een lastige overweging is omdat ze juist zo bang is wat je al schrijft, erg lastig, nogmaals veel beterschap!!


 


Aan de andere drie niks te merken nu Stip binnen is? Dat ze haar zoeken/missen ofzo?


Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn (leken)ogen ziet het er neurologisch uit. Net alsof Stip niet genoeg aansturing krijgt vanuit de hersenen. Ik zat ook meteen te denken aan EC toen ik het filmpje zag.

Ik zou dit filmpje ook aan de dierenarts laten zien. Konijnen in de praktijk kunnen zich anders voordoen dan thuis.

Balen joh! Ik hoop dat Stip weer opknapt en dat de dierenarts morgen een diagnose kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn idee is ook om misschien toch de behandeling voor EC te starten. Maar ik heb geen Panacur in huis dus moet wachten tot morgen.

Ik dacht eigenlijk wel dat EC meer verlamming van de achterhand was? Geen van de poten is in ieder geval echt verlamd.

Mijn voedster met EC liep ook net of ze een borrel op had, geen verlamming, aan geen van de poten.

Maar bij haar viel vooral het snelle hen en weer schieten van de ogen en het heen en weer bewegen van haar koppie op.

 

Qua medicatie verpulver ik de meeste tabletten (ook een halve Panacur in Fleur's geval maar zij is een groot konijn) in de vijzel en smeer het poeder op een appel. Dat eet ze zo op. Dan hoef je niet te dwingen. Maar waarschijnlijk moet je meer (vloeibare) medicatie geven en dan zul je waarschijnlijk wel moeten dwingen. Inderdaad erg naar steeds weer voor zo'n bangerikje. En als de kans op succes gegarandeerd was... moeilijk hoor Lonja. Jij kent je eigen diertje het beste.  Ik wens Stip beterschap en jou sterkte met alles wat je moet beslissen en de spanning die een ziek dier met zich mee brengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, het ziet er niet best uit. Dacht eerst lijkt wel uit haar rug te komen maar ze lijkt idd geen controle te hebben dus iets neurologisch zou mij niks verbazen.

Hoop dat je morgen meer duidelijk heid krijgt. Beterschap voor stip! ( mooi konijntje trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij aten ze die panacur pasta gewoon zelf van een stukje wortel af... als je het niet erg vindt om haar apart te houden dan hoef je voor een behandeling haar niet echt vast te houden en medicijnen naar binnen te dwingen, met een beetje mazzel.

 

Is het een optie om een andere nijn van buiten bij haar te zetten, zodat ze daar een maatje heeft? Beetje bezoek in de ziekenboeg zeg maar?

 

Als ze de Panacur zelf opeet zou al een stuk schelen maar ze moet dan ook nog antibiotica eigenlijk om een eventuele ontsteking ook gelijk mee te behandelen, want zoals jij als zei, wellicht is het iets in de oren. Mogelijk dan nog iets van Dexamthason erbij en ook ontstekingsremmende pijnstiller. Als ik ga behandelen dan gelijk in 1x de volle mep heb ik al besloten, ik ga niet eerst een weekje het een proberen en als dat niet werkt nog weer wat anders. Dat gaat ze niet allemaal zelf opeten, had al geprobeerd pijnstiller op aardbei te geven want ze is gek op aardbei en bij de andere konijnen maakt het ze dan niks uit dat er wat anders in zit maar zij moet het niet. Zij stelt altijd veiligheid boven eten, is ook niet te paaien met eten als ze bang is. Ze eet nu ook niet waar ik bij ben, dan moet ik echt even een uurtje weg gaan. Als ik dan na een uur terug zou komen en ze heeft de helft maar op...Wat dan?

Ik denk dat ze helaas niet onder spuitjes in de bek uit gaat komen.

 

In eerste instantie was het geen optie om er een ander konijn bij te zetten omdat ze hokrust moest hebben, ik ga geen 2 konijnen in een kooitje proppen waarvan 1 gezond. Daarom zette ik haar met hok en al in de ren, dat ging ook heel goed. Nu na een week de hokrust zinloos blijkt is het wellicht inderdaad een goed idee om te kijken om er 1 van de heren bij te zetten.

Clint was steeds heel blij om haar te zien en week niet van haar zijde dus die zou dan denk ik kandidaat nummer 1 zijn.

 

Ik herken dit een beetje van Lady, onze hond. Stomme vergelijking misschien, maar madam bleek een hernia te hebben waarbij, inderdaad, zenuwen bekneld zijn geraakt en beschadigd. Dat verklaarde de neurologische klachten bij haar. Ze had er alleen last van met bewegen, bij het zitten oid nergens last van. Zij trok niet met 1 pootje, omdat het in haar rug zat en niet in bijvoorbeeld de schouder. Kan het niet ook zoiets zijn?

Helemaal geen stomme vergelijking. Komt een hernia alleen wel zo uit het niks uit de lucht vallen om daarna binnen een week echt zo erg te worden? Het zou kunnen dan dat de voorpoot-zenuwen bekneld en beschadigd raakten en daarna pijn bij de rest of zo? Ik heb vanavond toch maar weer pijnstiller gegeven. Mocht het een hernia zijn dan moet dat helpen neem ik aan.

 

Ag het ziet er sneu uit, alsof ze zelf ook niet goed weet hoe ze vooruit moet ofzo. 

 

Toen ik bij je was heb ik Stip ook amper kunnen zien omdat ze zo snel wegvlucht ja ;) , hopelijk komt het weer goed zodat ze met haar vriendjes in de ren kan spelen! Maar kan me voorstellen dat het ook een lastige overweging is omdat ze juist zo bang is wat je al schrijft, erg lastig, nogmaals veel beterschap!!

 

Aan de andere drie niks te merken nu Stip binnen is? Dat ze haar zoeken/missen ofzo?

 

Dank je. Ja klopt, jij hebt ook gezien hoe erg ze op mensen gesteld is en wat een dapper ding het is :P

Klaver was juist heel happy toen ze net weg was (nu genormaliseerd) maar vraagt ook héél veel aandacht van Hazel (die zich daaraan ergert), Clint blijft zijn eigen ding doen en haalt ook wel likjes bij Hazel maar als Stip de ren in komt dan is ie niet bij haar weg te slaan en heel blij. Zó schattig, hij ging de eerste avond op een gegeven moment maar tegen de onderbak van de kooi aanliggen bij gebrek aan beter. Ik geef dan hooi, wat ik tussen de tralies prop, dan aten ze ook samen hooi. Clint heeft wel eens eerder een onbereikbare liefde aan de andere kant van het hek gehad, in hun oude ren. Die laat geen tralies tussen zijn liefde komen ;) 

Hazel en Klaver komen wel begroeten en af en toe kijken maar die vinden het dan ook wel weer best en doen hun eigen ding.

Qua groep zie ik nu al wel aankomen dat Clint derde wiel aan de wagen wordt en Hazel en Klaver hun haat-liefde verhouding van vroeger weer oppakken en op dat laatste zit ik echt niet te wachten. Ik zie wel verschil nu Stip weg is maar het gaat nog goed.

In mijn (leken)ogen ziet het er neurologisch uit. Net alsof Stip niet genoeg aansturing krijgt vanuit de hersenen. Ik zat ook meteen te denken aan EC toen ik het filmpje zag.

Ik zou dit filmpje ook aan de dierenarts laten zien. Konijnen in de praktijk kunnen zich anders voordoen dan thuis.

Balen joh! Ik hoop dat Stip weer opknapt en dat de dierenarts morgen een diagnose kan stellen.

 

Ja ik heb dit filmpje ook zeker gemaakt om aan de dierenarts te kunnen laten zien. Bij de dierenarts is ze sowieso verlamd maar dan van angst, de dierenarts heeft haar vorige week ook niet kunnen zien lopen daardoor. Complete apathie. Ik wil haar dus morgen ook eigenlijk liever niet meenemen. Hij heeft haar onderzocht, gezien, en alles wat je nu nog zou moeten zien zie je wel in dat filmpje hoop ik. 

Mijn voedster met EC liep ook net of ze een borrel op had, geen verlamming, aan geen van de poten.

Maar bij haar viel vooral het snelle hen en weer schieten van de ogen en het heen en weer bewegen van haar koppie op.

 

Qua medicatie verpulver ik de meeste tabletten (ook een halve Panacur in Fleur's geval maar zij is een groot konijn) in de vijzel en smeer het poeder op een appel. Dat eet ze zo op. Dan hoef je niet te dwingen. Maar waarschijnlijk moet je meer (vloeibare) medicatie geven en dan zul je waarschijnlijk wel moeten dwingen. Inderdaad erg naar steeds weer voor zo'n bangerikje. En als de kans op succes gegarandeerd was... moeilijk hoor Lonja. Jij kent je eigen diertje het beste.  Ik wens Stip beterschap en jou sterkte met alles wat je moet beslissen en de spanning die een ziek dier met zich mee brengt.

 

Inderdaad zal ik waarschijjnlijk meer medicatie moeten geven en dus waarschijnlijk toch moeten dwingen. Stip heeft ook geen problemen met haar kop bewegen, dat is ook niet vertraagd, en kijkt 100% normaal uit de ogen. Dank je wel, ik vind het lastig om te beslissen maar ik wacht nog even af wat de dierenarts morgen zegt en op basis daarvan kijk ik verder.

 

Jeetje, het ziet er niet best uit. Dacht eerst lijkt wel uit haar rug te komen maar ze lijkt idd geen controle te hebben dus iets neurologisch zou mij niks verbazen.

Hoop dat je morgen meer duidelijk heid krijgt. Beterschap voor stip! ( mooi konijntje trouwens)

Dank je wel :) Volgens mij is dit wel zo'n standaard konijntje van de Boerenbond toch? Ik heb er hier wel eens 1 zien zitten die volwassen was (was terug gebracht, niet naar de zin blijkbaar) die echt heel veel op Stip leek. 

 

Bedankt voor al jullie reacties. Ik vind het toch wel goed om te horen dat EC toch wel vaker genoemd wordt, als de dierenarts het ermee eens is dan moet ik toch maar proberen te gaan behandelen denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit herken ik wel.. Mijn konijn (die er inmiddels niet meer is) had ook zoiets, achteraf bleek het E.C te zijn. Door de medicijnen ging het wel weg, maar later keerde het nog eens terug.

Ziet er erg triest uit. Hopelijk komt het goed bij de DA, die weet vast wel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal geen stomme vergelijking. Komt een hernia alleen wel zo uit het niks uit de lucht vallen om daarna binnen een week echt zo erg te worden? Het zou kunnen dan dat de voorpoot-zenuwen bekneld en beschadigd raakten en daarna pijn bij de rest of zo? Ik heb vanavond toch maar weer pijnstiller gegeven. Mocht het een hernia zijn dan moet dat helpen neem ik aan.

Bij Lady kwam het de week na mijn bruiloft plots opzetten. De hernia moet er al langer zijn geweest, maar ze deed alles nog. Springen, wandelen, etc. Daarna leek ze wel dronken. Dat is het moment geweest waarop ze waarschijnlijk een verkeerde beweging heeft gemaakt, de ruggewervel die toch al beschadigd was door de hernia is iets gaan verzakken en heeft daarbij de zenuwen bekneld en beschadigd. Van de hernia daarvoor liet ze niets zien. Geen pijn oid. Ze heeft het op de goede pijnstilling daarna nog lang goed gedaan. Voor de operatie was ze al te oud (16 jaar).

Ik weet ook niet of het hetzelfde is, maar het lijkt er zo veel op. Al is EC inderdaad ook geen vreemde gedachte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het EC zijn en je konijn moet op Panacur dan kan je wellicht proberen de Panacur te mengen met een dwangvoeding. Ik meng het hier altijd met critical care. Dit wordt gretig opgegeten, spuitje gaat zonder problemen leeg, en het konijn blijft gewoon in z'n hok, zonder opgepakt te worden. Scheelt een hoop stress.

Hopelijk weet de DA wat er gaande is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Aniek kreeg ik ook al de tip perenhapje.

Een hernia is het toch niet denk ik. Pijnstilling maakt namelijk nog steeds geen enkel verschil. Vanochtend had ze voor het eerst de bdk niet opgegeten maar heb ze laten liggen, wellicht eet ze ze later nog.

De dierenarts heeft het filmpje in zijn mail en belt me vanmiddag terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .