Ga naar inhoud

Bert ziek?


Diana1970

Aanbevolen berichten

Ik heb er een kruik bij gelegd en hij kruipt er zelf tegen aan maar kan er ook bij weg, zag hem net met zijn voorpootjes erover heen liggen, zijn buikje er tegen aan. We hebben hem net zijn medicatie gegeven maar geen voer want zijn buikje voelde erg vol. Vannacht tegen 2 gaan we eraf om te kijken hoe het gaat en eventueel voeden.

Ik ga nu slapen als me dat lukt.

Groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet mij denken aan de stress die ik met Brisa had een half jaar terug. Maar het is toch goed met haar gekomen.


Ik had haar elders ziek meegenomen en ik dacht haar wel even te kunnen helpen.


Maar het werd een slepende zaak van een paar maanden. Op het moment dat ik de hoop opgegeven had, knapte ze op.


 


Na alle ervaring zweer ik hooi, hooi en nog eens hooi, SS en een kleine hoeveelheid dagelijks groenvoer.


Door alle vezels in het hooi en de SS, wordt de kans op verstopping erg klein.


Maar misschien zijn er andere ervaringen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat hij een terugval heeft! Ik begrijp zo goed hoe je je voelt :(


De gasaanval van Gijsje is het naarste moment ooit met mijn nijntjes geweest. Je kunt je dan zo machteloos voelen, zeker wanneer het eindeloos lijkt te duren.


Je doet alles wat je kunt en dat is goed. Ik duim voor Bert en jou dat het goed komt!


Geef de moed niet op!


Knuffel


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is er nog....maar het is wel lastig. Zit in een hoekje van de kooi. Heb een bakje met hooithee bij hem neer gezet. Daar drinkt hij wel van. Hij eet niets geen hooi,,kruiden...niets...

Maar zijn maagje voelt ook erg vol. Als ik op schoot pak om te masseren zet ik hem op zijn kont, hand onder de voorpootjes zo til ik hem wat op en masseer ik zijn buik. Maar zeg maar hoog in zijn buik zit het vol niet bij zijn achterpootjes.

Ik durf hem nu ook even niet te dwangvoeren omdat hij zo vol zit....of moet dat wel??

Nieuwe kruik er bij in, dat vind hij wel fijn.

En Saartje? Zij huppelt vrolijk rond en eet lekker op wat Bert niet wil...tja....

Oja ik zo'n 15 minuscule keuteltjes van hem sinds hij binnen zit...vanaf een uur of 4 gistermiddag.

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè jammer. Had zo gehoopt dat hij weer lekker aan het rondhuppelen was. Misschien heeft hij gas in z'n maagje of kan het voedsel niet makkelijk verder.

Ik weet niet of je laxatract geef, maar bij verstoppingen krijg ik dit medicijn nl altijd, samen met de cisaral, metacloral en metacam. Wellicht toch eventjes overleg vandaag met je dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat het weer achteruit is gegaan.


Als ik het terug lees, weten we eigenlijk niet wat er nu is, toch? Of het alleen gas is of een verstopping. (maar misschien heb ik het niet goed gelezen)


Ik hoop dat je vandaag even terug naar de dierenarts kunt met hem. Ga alsjeblieft niet zelf aan de slag met ananassap e.d.. Je weet niet of dat in zijn situatie wel goed is. Buikproblemen zijn heel moeilijk en adviezen over een forum heb je niet veel aan. De dierenarts moet hem denk ik echt even onderzoeken en eventueel het beleid bijstellen.


Heel veel beterschap en sterkte!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zo naar om te lezen dat Bert weer achteruit is gegaan.  Ik hoop steeds weer als ik naar het Forum ga dat ik lees dat het beter gaat.


Maar inderdaad de hoop niet opgeven , ik vind het geweldig wat je allemaal doet voor Bert.   Maar ik zou inderdaad ook de dierenarts weer bellen of langsgaan.


In ieder geval weer even naar zijn buik laten voelen. heel veel sterkte en veel beterschap!!    hou je taai!  Ik hoop dat Bert zich snel beter voelt.


Volhouden hoor!!!    


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ellendig dat hij nu weer een terugval heeft gekregen.... Ik zou zeker zoals Christa al aangaf even langs de DA gaan. Dat geeft jou denk ik ook meer gemoedsrust. Sterkte hoor, hopelijk heb je toch zelf ook wel wat geslapen en weet je de rust een beetje te bewaren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Overlegt met de DA, medicatie aangepast en lijkt iets beter, buikje veel zachter, hoor hem borrelen, hoorde daarvoor niets.

Hij heeft dwangvoer gehad, ivm de vezels, en at net een paar stukjes peterselie.

Komt ook weer wat meer door de kooi en ren. Vanmiddag bellen we weer en zonodig gaan we heen.

Maar nu het slechte nieuws, hij en Saartje hebben net behoorlijk gevochten. Ze zitten nu natuurlijk in een wat kleiner verblijf. Bert zat steeds stil in een hoekje en Saartje eigende zich alles toe. Incl eten. Nu begint Bert weer wat te lopen en rond snuffelen en het ging echt even goed mis.

Dat kan Bert er nu echt even niet bij hebben. Heb geschreeuw tot ik de kans kreeg Bert weg te pakken en daarna Saartje buiten in de ren te doen....en nu???

Ik ga toch eerst maar even voor het herstel van Bert, Saartje wordt natuurlijk niet vergeten maar ze heeft 3 jaar alleen gezeten, bij haar vorige eigenaar en dus moet het dan nu nog maar even een paar dagen totdat Bert hoop ik weer de oude is, en dan zien we wel weer..

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh..... fijn te lezen dat het iets beter lijkt te gaan....  Maar jammer van het vechten.  Geeft inderdaad weer te veel stress voor Bert  dus ik zou Saartje inderdaad weer lekker in de ren doen en


Bert zolang binnen tot je zeker weet dat het weer beter met hem gaat. Zijn herstel is nu even de eerste prioriteit......    Lijkt mij de juiste beslissing hoor!!  Als het langer dan een paar dagen duurt  


( hopelijk niet )  kan je ze altijd nog even geregeld aan elkaar laten ruiken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar... de spanningen tussen het koppeltje zijn ergens niet zo heel raar, want ja ze voelen natuurlijk ook jullie spanning, Saartje merkt ook dat Bert ziek is en dan nog andere omgeving. Dat kan hij er inderdaad niet bij hebben. Lijkt me ook best om hem dan de rust te gunnen om te genezen! Bij mijn koppeltje merkte ik dat toen Lou ziek was ze eigenlijk niet meer zoveel had aan Ozzy, want zij werden veel afstandelijker toen ze ziek was. Alsof Os het rook dat Lou ziek was en er even niets meer mee te maken wilde hebben (lijkt me ook wel een natuurlijke reactie). Dus je hoeft je niet echt schuldig te voelen omdat je ze even apart houdt, ik denk dat hij het nu vooral van de medicijnen en goede zorgen moet hebben, en dan wat minder van Saartje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als zijn buik zo gezwollen en opgeblazen is, even geen dwangvoer geven. Ik lees dat het nu alweer een stuk beter gaat. Maar als een konijn gas in de maag heeft, doet dat verschrikkelijk pijn. En om er dan nog meer eten bij te proppen is dan niet verstandig. Soes had ook gas in de maag. Ik heb haar alleen medicijnen gegeven goed de temperatuur in de gaten gehouden en allerlei lekkere dingen neergelegd zodat ze kon pakken wanneer ze wilde. En dat deed ze ook.

Maar het is altijd zaak om te laten bekijken door een dierenarts wat er exact aan de hand is. Een konijn kan bv niet eten van de pijn van iets wat totaal niet met de buik te maken heeft. Dan is dwangvoeren vaak wel zinvol maar met een gasbuik ben ik er geen fan van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je overleg heb gehad met de dierenarts. Buikproblemen zijn altijd moeilijk om zelf goed te kunnen bepalen wat er aan de hand is en wat je dan moet gaan doen,

Fijn dat hij toch al ietsje opknapt. En wat ze zeggen is het denk ik beter om Bert en Saartje eventjes apart te houden, want bij elkaar houden komt Bert niet ten goede. Hopelijk gaat het de goede kant op met Bert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat doe ik ook, hij eet wat kruiden en loof van een wortel. Geef hem zijn medicatie. Vanochtend voelde ik echt een bal hoog in zijn buik, nu zit dat veel lager. Ik hoor hem soms ook echt borrelen. Hij is iets actiever maar rust ook echt nog af en toe.

Saartje is buiten en vind dat prima geloof ik, ze huppelt vrolijk rond eet, keutelt prima....

Ze was ook bij de vorige eigenaar een buiten konijn. Misschien had de. Verharing er ook wel iets mee te maken, al hoewel Saartje Bert op zijn snuitje waste en niet andersom.

Bert heeft nu echt even de tijd om te herstellen, en als hij het red hoop ik ze weer te kunnen koppelen maar dat is van latere zorg.

Ik ga nu zelf ook even rusten dit is niet goed voor mijn FM, het sloopt me.

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met Bert en met jou? Met Soes gaat het met ups en downs.... er moet iets zijn naar mijn idee wat bij Soes het probleem veroorzaakt. Ik ga straks weer bellen met de dierenarts of er nog een mogelijkheid is. Ik heb een paar opties wat het probleem kan zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren begon hij te eten en net te keutelen, in dat opzicht gaat het dus weer beter. Ik ben zeer voorzichtig met juichen. Hij blijft ook nu een tijd binnen. Saartje is buiten en vind dat prima, altijd alleen geweest en mist dat niet lijkt het.

Als ik nu terug kijk kwam de liefde ook echt vanuit Bert.

Bert is zeker nog niet de oude, we zijn op de goede weg...maar ben nog erg voorzichtig.

En of ik ze dan weer koppel?? Ik weet het nog niet ik bekijk het 1 dag tegelijk.

Wat voor opties heb je dan voor Soes?? En wat zijn de ups en downs??

Groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat ze last heeft van haren die er niet uit willen of ze heeft heel misschien een uitzaaiing die loopt te klieren. Ze is in september met spoed geopereerd aan haar baarmoeder en de tumor bleek kwaadaardig.

Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet onderzoeken of aanpakken. Als het haar is wat er niet uit wil weet ik niet wat ik ermee moet doen. Nu waren de keutels vannacht wat groter dan eerst dus ik hooooop dat het goedkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè, net even bijgelezen en zie dat Bert dus een terugval had/heeft. Wel weer goed om te horen dat na aanpassing van de medicatie na overleg met de dierenarts het weer een beetje zakt in z'n buikje. Sterkte hoor, je doet alles wat je kan voor 'm, probeer ook zelf wat rust te pakken.

Dat ze gingen vechten is niet heel vreemd (leuk is anders natuurlijk). Ze waren in een andere omgeving, wat wat onrust kan geven, en Bert is nu natuurlijk wat zwakker waardoor ze ook de rangorde opnieuw kunnen gaan bepalen. Eerst maar eens beter worden en op zich fijn dat Saartje het nu weer naar haar zin heeft buiten. Ondertussen kan jij beter in de gaten houden wat hij eet en keutelt.

@ Domino Jij ook nog steeds beterschap voor Soes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja haren houdt ik ook nog rekening mee maar als het eten en keutelen weer op gang komt moet dat er ook uitkomen toch? Ik kies op dit moment voor rust voor hem en mij. Hij krijgt zijn medicatie en het lijfje moet nu de rest doen, toch? Maar ik zie nog geen happy bunny...

Ik voor jou dat het het eerste is, uitzaaingen maakt het verhaal erg niet beter op... Ongeloofelijk hoeveel je van zo'n klein beestje kan houden....

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de DA, Bert had vanochtend nog 10 mini keuteltjes maar daarna ging het weer niet goed. Zielig pijn...., hij heeft een morfine achtige spuit gehad, als hij het daar op gaat doen krijgt hij morgen om 9.00 nog 1. Ze hoorde nog wel beweging maar zijn maag zat weer vol. Anders is er maar 1 andere oplossing maar daar wil ik nu nog niet aan denken.

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .