Ga naar inhoud

Bert ziek?


Diana1970

Aanbevolen berichten

Ik weet niet wat zijn temp. is maar heb een hittepit in zijn kooi, daar ligt hij soms tegenaan en aks ik hem even op schoot neem doe ik hem ook op de hittepit. Heb wel het idee dat hij iets levendiger wordt... En hij nam net 1 knabbel van wortelloof. Niet veel natuurlijk maar hij had even interesse. De familie ligt inmiddels in bed en ik lig op de bank met voor het geval ik toch in slaap val de wekker op 2.00

Welterusten mensen tot morgen...

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht heb ik Bert om 2.00 en 6.00 gevoerd. Ik merkte vanaf 3.00 dat hij actiever werd huppelde wat meer door zijn kooi, heb een tijdje de kooi open gehad en huppelde hij over het karpet. Hij heeft wortelloof gegeten en een stuk van de wortel en redelijk wat strootjes hooi. Het wachten is nu op de keutels. We geven hem zo zijn medicatie weer en misschien geeft dat het laatste zetje...

Het ziet er beter uit dan 12 uur geleden maar we zijn er nog niet.

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar is het normaal dat hij nog steeds niet keutelt? Ook omdat hij nu toch ook weer wat zelf eet?? Plus het vezelpapje dat ik om de 4 uur in zijn bekje spuit moet dat nu toch wel weer beginnen?? Anders raakt hij toch verder verstopt....

Ik heb dit nog nooit gehad met een konijn....

Altijd maar wat aan gelummeld, gemend voer, konijnen alleen en oud dat ze werden.

Ik heb me een tijdje terug ongelezen, geef goeie voer, zoek een maatje, laat ze inenten...en nu dit eerst Walter, toen Gijs en nu Bert...

Weet dat het niet zo is hoor maar begrijp je mijn moedeloosheid??

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me heel goed indenken dat je er moedeloos (en radeloos...dat vooral) van wordt....


Het klinkt goed dat hij zelf weer een beetje is gaan eten, maar als de keutels uitblijven zou ik toch even de DA bellen. Niet te lang wachten denk ik.


Sterkte ermee hoor!


 


Domino jij ook heel veel sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vond het voor haar ook zo zielig, voor het eerst een maatje ( eentje om oud mee te worden en geen baby's mee te hoeven krijgen) na 3 jaar alleen en nu dit...

Zij kwam en liep gelijk de kooi in, die open staat, snuffelt even aan Bert maar begint direct aan alle lekkers waarmee ik Bert tot eten wilde verleiden....tja als hij het niet hoeft....liefde van de vrouw gaat hier door de maag schijnbaar.

Maar goed nieuws net de eerste 4 keuteltjes aan elkaar met wat haar....zal DAT het probleem zijn geweest....en kan ik nu juichen of is dat nog te vroeg?? Bert zit zich nu te wassen en Saartje rent weer lekker door de buitenren.

Ben wel geschrokken dat een konijn zo snel ziek kan worden...je denkt dan heeft hij een off-day en huppelt straks weer rond of toch maar even DA... Ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb...

Tjee heb je je kinderen groot zit je de hele nacht bij je konijntje...

Groet Diana

P.s Domino hoop dat jij ook de nacht goed bent doorgekomen maar vooral ook jouw konijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een voorzichtige jippie wel op zijn plaats is nu meneertje toch weer wat keutelt. :-) Kan best zijn dat het haar wat hij heeft binnen gekregen door zichzelf te wassen de darmwerking is gaan stagneren. Maar of het dé oorzaak is kan denk ik alleen de DA je vertellen. Ik hoop iig voor jullie dat hij snel weer helemaal opknapt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het al beter gaat met Bert. Mooi dat hij al weer een klein beetje gegeten heeft en een paar keuteltjes heeft geproduceerd. Het eerste begin is er.

En ja, konijnen kunnen van het een op het andere moment ziek zijn. Ze laten vrij laat pas merken dat ze ziek zijn, daarom is het ook altijd wijsheid om, als je konijn echt ziek is, dan direct naar de DA te gaan. Jij heb dat gedaan en Bert heeft daar geluk bij gehad.

Goed van je dat je de nacht bij hem ben gebleven, dat heeft hem zeker geholpen.

Nu hopen dat Domino ook de nacht goed is doorgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet zo heel lang geleden heb ik dit ook meegemaakt met mijn nijn Gijsje. Ze was ook van het ene op het andere moment zo ziek.


Gijsje heb ik toen ook de eerste nacht in de gaten gehouden en gedwangvoerd. Je ligt inderdaad toch niet rustig te slapen als je weet dat je konijntje zo ziek is. Uiteindelijk is Gijsje er helemaal bovenop gekomen. Ik weet niet wat voor medicatie je precies voert. Ik gaf Gijsje een aantal keer per dag Cisaral drops. Zodra het beter met haar ging, stopte ik met het toedienen van dat middel en even later ging het weer slechter met haar. Ik kreeg toen hier op het forum de tip om de Cisaral rustig af te bouwen. Dat heb ik toen ook gedaan en dat heeft volgens mij erg geholpen!


Veel sterkte en succes met Bert, hopelijk is hij er ook gauw weer helemaal bovenop en kan hij weer lekker bij Saartje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een laatste vraag ( misschien) waneer zou Bert weer buiten kunnen bij Saartje... Hij heeft nu 3 keer gekeuteld....3 kleintjes per keer.

Hij is een stuk actiever dan gisteren maar nog niet zoals normaal. Hij eet wel kleine hoeveelheden. Ik voer nog steeds bij.

Zelf dacht ik om hem nog een dag en nacht binnen te houden, kan Saartje er wel af en toe even bij doen.

Maar ben benieuwd naar jullie mening, bij de DA gaan ze alleen van het zieke konijn uit maar ik heb natuurlijk ook rekening te houden met Saartje...

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de reden dat je ze uit elkaar hebt gehaald? Zodat je kun zien of hij goed keutelt?


Dan zou ik even aankijken hoe het vandaag verder gaat en als hij weer lekker eet en keutelt, zou ik hem zo snel mogelijk weer bij zijn meisje zetten.


 


Zelf heb ik daar dan weer net geen ervaring mee. Mijn nijnen hebben totaal verschillende keutels, dus ik kan altijd goed zien of ze allebei hebben gekeuteld (das dan weer het voordeel van twee maten nijnen :mdr: ).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat was met Walter en Gijs ook duidelijk maar idd, deze 2 schatjes schelen niets in grootte dus ook niet in grootte van keutels. En ik kan hier beter zien of Bert ook eet....

Ik denk dat het voor vandaag nog bezoekuur wordt en hopelijk morgen weer samen.

Groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet te lang wachten hoor!  Mijn ervaring is  ( na 3x konijn met verstopping) dat ze zich toch weer sneller beter voelen in de vertrouwde omgeving met


de maatjes erbij.  ik leef echt mee hoor,  weet precies wat het is  pfff.... zo'n zorg en stress. ik zat er ook de hele nacht bij...   wat kan een mens blij zijn met een keutel!!


Sindsdien heb ik altijd een voorraad artikelen in huis  die ik gelijk bij verstopping toe kan dienen.  geloof me,  ik ben de eerste die naar de dierenarts ga maar weet


nu na alle ervaringen wel wanneer 1 van mijn konijnen verstopping heeft. ik heb ciseral drops, metocloral drops ( zijn echt levensreddende druppels) en prozyme ( poeder


die je over het voer of groenten geeft,  dat lost het eten rondom de binnengekregen haren op zodat het beter de darmen door kan).  Bij gas kan men infacol gebruiken


( is een middel voor baby's bij darmkrampjes).  kan men bij konijnen ook gebruiken volgens dat artikel. kan het gas oplossen en pijn verlichten. .  Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar bij nood kan het zomaar het leven van je konijn redden. 


Dit alles heb ik van de site  WWW.konijnen.nl/ziektes/gas.htm.   een artikel van Maryo van den Berg.  ook als je " verstopping konijn " googled dan vind je een artikel van haar.  Ik heb daar veel


aan gehad moet ik zeggen.  Wat ik ook heb ontdekt is dat je bij medpets ook online medicatie kan bestellen. ik ga ook dat echt niet zomaar gebruiken maar in noodgevallen en na contact 


met de dierenarts vind ik het handig om in huis te hebben. Met die darmdruppels trouwens wel een beetje uitkijken zei mijn dierenarts:  ze kunnen er ook weer juist kramp  van krijgen bij te veel gebruik.  


Dat is haar ervaring dan weer.  Ik hoop dat het snel beter gaat met je konijn zeg!!  maar mijn ervaring is dat als er eenmaal keutels komen ( hoe weinig nog ook ) het zal langzaam steeds beter gaan.


En voor Domino :  ik hoop ook echt dat je konijn de nacht door is gekomen en dan zou ik zeker dat artikel over gas van Maryo van de Berg lezen.      Maar zoals ik al zei :   ik speel echt niet voor dierenarts


hoor,  ik doe het altijd wel heel overwogen en gelukkig heb ik een heel konijnkundige  dierensrts die ik altijd kan bellen.


hopelijk heeft mijn ervaring  een beetje kunnen helpen met jullie zorg.  veel sterkte!! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

nee,  ik rommel ook niet zomaar aan hoor  ( ben echt heel voorzichtig met dat soort dingen en snel bang dat ik het juist fout doe ) maar  ik vond die site erg duidelijk en naar mijn mening heeft Maryo


( de schrijfster)  er wel veel verstand van.


En je gebruikt het ook alleen bij gas he....  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het artikel (nog) niet gelezen en kan er dus niets over zeggen, maar ik lees hier op het forum altijd dat je heel voorzichtig moet zijn met het toedienen van middeltjes als het op gas aankomt.


Ik begrijp dat je niet zomaar gaat aanrommelen, maar wanneer iemand zelf middeltjes gaat toedienen zonder overleg met een DA, vind ik dat al aardig op aanrommelen gaan lijken. En dat kan zoals jij zegt misschien levens redden, maar het zou ook gevaarlijk kunnen zijn. Met die tere darmpjes kun je niet voorzichtig genoeg zijn.


Jouw advies is goed bedoeld, mijn advies is goed bedoeld. En Diana besluit zelf wat ze met alle adviezen doet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt helemaal!!  en er zijn vast voor- en tegenstanders.  Ik lees me altijd suf op internet en kom van alles tegen.  De 1 is er helemaal voor en heeft haar konijn ermee


gered en de ander is ook tegen inderdaad.  Maar op de meeste site's  lees ik  toch  dat het geen kwaad kan. Net ook een site van stichting de Hoge Hoed gelezen. 


Dus tja.... , ik vind het ook lastig te beoordelen verder..  En wat je zegt:  Diana zal dat zelf moeten beslissen.  Ik zou het ook alleen als laatste red-middel gebruiken bij gas.


En zoals ik al zei:  ook eerst in overleg met de dierenarts. ( die konijnkundig is)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .